Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76255

Hankkeen nimi: Sähkö 2.0 - Tuulesta ja auringosta virtaa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Koulutuskuntayhtymä OSAO

Organisaatiotyyppi: Ammatillinen oppilaitos

Y-tunnus: 0992445-3

Jakeluosoite: Kiviharjuntie 6

Puhelinnumero: 010 608 2020

Postinumero: 90220

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://www.osao.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Johanna Matinmikko

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hankekehityspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: johanna.matinmikko(at)osao.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 59 69 816

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on varmistaa osaavan työvoiman saatavuus tuulivoiman ja aurinkopaneeliratkaisuiden asennukseen, huoltoon ja kunnossapitoon Pohjois-Pohjanmaalla. Hankkeen tavoitteena on laitteistohankintojen kautta laajentaa ja monipuolistaa OSAOn oppimisympäristöjä vastamaan alueen yritysten esiin nostamia tarpeita. Hankkeessa toteutettavalla uusiutuvien energioiden oppimisympäristöllä mahdollistetaan paremmin myös ammattitutkintojen ja erikoisammattitutkintojen toteuttaminen, paikallisesti tarjottavien tutkinnon osien suunnittelu ja toteutus, yritysten henkilöstön lisäkoulutukset sekä työelämälähtöinen tutkinnon rajat ylittävä yhteistyö sähköautomaation ja kone- ja tuotantotekniikan kunnossapitoasennuksen välillä.

Hankkeessa toteutetaan uusiutuvien energioiden oppimisympäristö, joka koostuu työelämän tarpeita vastaavista laitekokonaisuuksista. Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö sisältää tuulienergian oppimisympäristön sekä aurinkoenergian oppimisympäristön. Tuulienergian oppimisympäristö sisältää viisi kaksipuoleista automaatiotyöpistettä sekä yhden erillisen työpisteen tuulienergian opetukseen. Automaatiotyöpisteillä opetetaan hydrauliikkaa ja pneumatiikkaa, joiden osaaminen on olennaista tuulivoimala-asennuksissa ja kunnossapidossa. Aurinkoenergian oppimisympäristö sisältää aurinkoenergian asennuksen ja kunnossapidon opiskelun mahdollistavan työpisteen ja opetuslaitteiston. Oppimisympäristö suunnitellaan ja toteutetaan niin, että sitä on myöhemmin mahdollista laajentaa ja täydentää tekniikan kehittyessä. Uusiutuvan energian oppimisympäristöä voidaan tarjota myös korkeakoulujen ja yritysten demoympäristöksi.

Hankkeen tavoitteena on lisätä uusiutuviin vähähiilisiin energiaratkaisuihin liittyvää osaamista Pohjois-Pohjanmaan alueella. Hankkeen aikana lisätään ja tiivistetään oppilaitoksen yhteistyötä erityisesti niiden sähkö- ja automaatiotekniikan yritysten kanssa, joissa tarvitaan aurinkoenergian ja tuulivoimaenergian osaamista. Yhteistyöverkoston kokoamisella lisätään myös yritysten keskinäistä verkostoitumista. Pitkällä aikavälillä hankkeen tavoitteena on aurinko- ja tuulienergiaratkaisuiden yleistymisen myötä vaikuttaa kasvihuonepäästöjen vähenemiseen alueella.

Hankkeen tavoitteena on avata uusia yhteistyömahdollisuuksia Pohjois-Ruotsin ja Pohjois-Norjan suurhankkeisiin liittyen. Pohjoispohjanmaalaiset yritykset tarvitsevat osaavaa työvoimaa, jotta he voivat osallistua suurhankkeiden kilpailutuksiin. Tätä kautta hankkeen toimenpiteiden välillisenä tuloksena parannetaan alueen yritysten kilpailukykyä ja kansainvälistymismahdollisuuksia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on alueen sähköautomaatioalan yritykset ja niiden henkilöstö.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on OSAOn opettajat sekä nykyiset ja tulevat opiskelijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 136 407

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 136 292

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 194 867

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 194 703

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulunkaaren, Oulun, Koillismaan

Kunnat: Ii, Tyrnävä, Taivalkoski, Muhos, Kempele, Oulu, Pudasjärvi, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Sähkö- ja automaatioala on sekä valtakunnallisesti että OSAOssa hyvin miesvaltainen ala. Työ- ja elinkeinoministeriön ja Energiateollisuus ry:n tiedotteen mukaan energiateollisuudessa työskentelevistä vain 25 prosenttia on naisia. OSAOssa sukupuolten väliset erot ovat vielä suuremmat. Vuonna 2019 aloittaneista alan opiskelijoista vain kaksi (3,6%) oli naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon hankkeen toteutuksessa esim. ohjausryhmän nimeämisessä. Hankkeella on välillisiä vaikutuksia opetuksen kehittämiseen. Sähkö- ja automaatioalan opintoihin hakeutuu vain vähän naisia. Hankkeessa toteutetaan uusiutuvien energioiden oppimisympäristö. Tutkimusten mukaan naiset ovat asenteiltaan ja käytökseltään ympäristömyönteisempiä, joten toivotaan, että välillisenä tulokena oppimisympäristöjen ja tätä kautta opetuksen uudistumisen myötä alalle hakeutuu tulevaisuudessa enemmän puhtaammista energiaratkaisuista kiinnostuneita naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on investointityyppinen oppimisympäristöjen kehittämishanke, joten kohderyhmänä ei suoraan ole esim. alalle hakeutuvat. Hankkeen tavoitteena ei näin ole erityisesti sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö, sen mahdollistamat koulutukset ja osaamistason nousu vähentävät fossiilisten polttoaineiden käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 6
Tuulivoiman ja aurinkoenergian asennus, huolto ja kunnossapito-osaamisen kehittämisellä, edistetään uusiutuvien energioiden laajempaa hyödyntämistä ja vaikutetaan näin vähentävästi ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Tuulivoiman ja aurinkoenergian käyttö vähentää fossiilisten polttoaineiden käyttöä, mikä vaikuttaa positiivisesti kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 8
Tuulivoiman ja aurinkoenergian käytön lisääntyminen vähentää kasvihuonepäästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei vaikutusta Natura 2000 ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei vaikutusta materiaaleihin ja jätteisiin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 8
Hankkeessa toteutettava uusiutuvien energialähteiden oppimisympäristö, sen mahdollistama koulutus ja osaamisen kasvu vaikuttavat aurinko- ja tuulienergian käytön lisääntymiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 7
Hanke on suunniteltu alueen sähkö- ja automaatioalan yritysten osaamistarpeiden pohjalta. Tuuli- ja aurinkoenergialla voi olla tulevaisuusessa todella merkittävä työllistämisvaikutus alueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Hanke vaikuttaa koulutuspalveluiden suunnitteluun ja toteutukseen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeella ei vaikutusta liikkumiseen ja logistiikkaan.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Uusiutuvilla energiaratkaisuilla voi olla tulevaisuudessa merkittävä työllistävä vaikutus alueella. Osaamisen kasvu ja työllisyys vaikuttavat myönteisesti hyvinvoinnin edistämiseen.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hankkeella ei välitöntä vaikutusta tasa-arvon edistämiseen. Sähkö- ja automaatioala on hyvin miesvaltainen ala. Puhtaampien energioiden opetuksen toivotaan lisäävän alalle hakeutuvien naisten määrää.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 1
Uusiutuvien energiaratkaisuiden käytön lisääntyminen ja teknologioiden kehittyminen madaltavat niiden hintaa ja tuovat ympäristöystävällisemmät energiaratkaisut kaikkien kotitalouksien saataville.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeella ei vaikutusta kulttuuriympäristöön
Ympäristöosaaminen 2 5
Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö mahdollistaa aurinko- ja tuulienergiaan liittyvän koulutuksen toteutuksen ja lisää osaamista puhtaammista energiaratkaisuista myös niille opiskelijoille, jotka eivät tule itse työskentelemään ko. energiaratkaisuiden parissa

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli varmistaa osaavan työvoiman saatavuus tuulivoiman ja aurinkopaneeliratkaisuiden asennukseen, huoltoon ja kunnossapitoon Pohjois-Pohjanmaalla. Hankkeen tavoitteena oli laitteistohankintojen kautta laajentaa ja monipuolistaa OSAOn oppimisympäristöjä vastamaan alueen yritysten esiin nostamia tarpeita. Hankkeessa toteutettavalla uusiutuvien energioiden oppimisympäristöllä mahdollistetaan paremmin myös ammattitutkintojen ja erikoisammattitutkintojen toteuttaminen, paikallisesti tarjottavien tutkinnon osien suunnittelu ja toteutus, yritysten henkilöstön lisäkoulutukset sekä työelämälähtöinen tutkinnon rajat ylittävä yhteistyö sähköautomaation ja kone- ja tuotantotekniikan kunnossapitoasennuksen välillä.

Hankkeessa toteutettiin uusiutuvien energioiden oppimisympäristöt, jotka koostuvat työelämän tarpeita vastaavista laitekokonaisuuksista. Uusiutuvien energioiden oppimisympäristö sisältää tuulienergian oppimisympäristön sekä aurinkoenergian oppimisympäristön. Tuulienergian oppimisympäristö koostuu useasta eri laitteistosta: tuulivoiman harjoitustyöpöytä, pienoiskoossa oleva tuulivoimala (Naselle), mekaniikkapenkki sekä pneumatiikkatyöpisteet. Aurinkoenergian oppimisympäristö sisältää aurinkosähköjärjestelmien harjoitustyöpöydän, off- ja ongrid- demoympäristöt sekä aurinkokeräin-demolaitteiston. Oppimisympäristöillä voidaan opiskella asennusten perusteita ja lisätä ymmärrystä ja teoriatietoutta uusiutuvista energioista. Soveltuvin osin laitteistoja käytetään myös täydennyskoulutukseen.

Hankkeen tuloksena uusiutuviin vähähiilisiin energiaratkaisuihin liittyvä osaaminen on lisääntynyt ja tulee lisääntymään Pohjois-Pohjanmaan alueella. Oppimisympäristöt ovat aktiivisessa käytössä osana opetusta ja yrityksiin saadaan osaavampaa ja työvoimaa esimerkiksi asentajia. Etenkin perusteiden ymmärrys lisääntyy näiden uusien oppimisympäristöjen myötä.
Hankkeen aikana syntyi uuttaa yhteistyötä muutamien tuulivoiman kunnossapidon yrityksen kanssa ja päästiin osaksi Tuulivoimayhdistyksen koulutustyöryhmää. Hanke oli myötävaikuttamassa tuulivoimapainotteisen ammattitutkintokoulutuksen käynnistymiseen OSAOssa.

Pitkällä aikavälillä hanke tulee aurinko- ja tuulienergiaratkaisuiden yleistymisen myötä vaikuttamaan kasvihuonepäästöjen vähenemiseen alueella.