Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76258

Hankkeen nimi: VisitOulun elämysalusta

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2020 ja päättyy 30.4.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Matkailu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2339167-3

Jakeluosoite: Kasarmintie 13

Puhelinnumero: 050-3015803

Postinumero: 90130

Postitoimipaikka: Oulu

WWW-osoite: http://visitoulu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Penttilä Päivi Annikki

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paivi.penttila(at)visitoulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050-3015803

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Seudullisen (VisitOulun) matkailun elämysalustan kehittäminen matkailutuotteiden myynnin tueksi

Hankkeella tuetaan Oulun seudun matkailustrategian toteuttamista ja ennen kaikkea sen seuraavaa osa-aluetta: Digitaalisen yhteismarkkinoinnin ja matkailuyritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen. Digitaalisten jakelu-ja myyntikanavien laajempi hyödyntäminen sekä matkailuyritysten myyntiä tukevan yhteisen alustan kehittäminen. VisitOulu toimii keskeisenä koko seudun matkailumarkkinoinnin työkaluna, jota tulee edelleen kehittää erityisesti digitaalisissa kanavissa. Oulun seudun markkinoinnin on oltava tehokasta kohdemarkkinoiden digitaalisissa kanavissa sekä jo tänne saatujen matkailijoiden palvelemiseksi ja lisämyynnin luomiseksi.

Hankkeen yhtenä päätavoitteena on tukea matkailuyritysten selviytymistä vaikeasta koronakriisistä laajasti Oulun seudulla (VisitOulun toiminnassa mukana olevat seudut: Oulu, Rokua Geopark, Syöte, Kalajoki, Raahe, Liminka, Kempele, Hailuoto). Matkailutoimialan tukeminen ja toimialan elpymisen edistäminen on erittäin merkityksellistä, koska matkailutoimialalla on iso vaikutus kuntatalouksiin koko Oulun seudulla (välittömät ja välilliset vaikutukset, työllisyysvaikutukset). Hankkeen tavoitteena on myös tukea yhteisöllisyyttä Oulun seudun matkailuyritysten kesken ja tarjota verkostoitumista ja vertaistukea vaikeana korona-aikana.

Hankkeen tavoitteena on myös kehittää matkailuyritysten digitaalisia valmiuksia voimakkaasti muuttuvassa matkailun toimintaympäristössä sekä tarjota uusi alusta tukemaan matkailutuotteiden myyntiä. Elämysalustan kautta kuluttajille on mahdollista keskitetysti tarjota ostettavaksi Oulun seudun matkailuyritysten elämystarjontaa. Lisäksi tavoitteena on kehittää digitaalista asiakaspalvelua parantamaan matkailijakokemusta Oulun seudulla. Hankkeen tavoitteena on vastata matkailutoimialan merkittäviin muutosvoimiin, kuten elämystalouden kasvuun, alustatalouden kehittymiseen sekä digitaalisten jakelukanavien lisääntymiseen osana matkailuyritysten myynnin ekosysteemiä. Oulun seudulla ei ole tätä ennen laajassa yhteistyössä matkailudestinaatioiden kanssa toteutettu kehittämishanketta, joka olisi tämästi kohdentunut juuri näiden merkittävien muutosvoimien aiheuttamiin haasteisiin.

Hankkeen toimenpiteenä rakennetaan digitaalinen elämysalusta VisitOulu-sivuston yhteyteen. Tähän alustaan kytketään myös digitaalinen jakelu-/myyntikanava, jonne matkailuyritykset tuotteistavat yksittäisille matkailijoille suunnattuja elämystuotteitaan. Hankkeen toimenpiteenä edistetään myös yritysten matkailutuotteiden kehittämistä elämysten muotoon. Hankkeessa suunnitellaan ja toteutetaan elämysalustan lanseeraus sekä siihen liittyviä toimenpiteitä digitaalisissa markkinointikanavissa. Hankkeessa myös tuotetaan yhdessä matkailuyritysten kanssa matkailuelämysten viestintää ja myyntiä tukevia sisältöjä ja materiaaleja. Lisäksi toimenpiteenä kehitetään VisitOulu-sivuston digitaalista matkailuneuvonnan osiota tukemaan nykyaikaista matkailijakokemusta Oulun seudulla.

Hankkeen tuloksena on alueen matkailuyritysten parantuneet valmiudet tarjota palveluitaan digitaalisissa jakelukanavissa. Tuloksena syntyy myös nykyaikaista matkailukysyntää tukeva, koko Oulun seudun matkailualueen kattava elämysalusta. Alustalla tarjotaan kuluttajille polku matkailuelämysten ostamiseen. Hankkeen tuloksena lisätään Oulun seudun matkailualueen vetovoimaa ja kiinnostavuutta elämystarjonnan saatavuuden sekä matkailun digitaalisen asiakaspalvelun kehittämisen seurauksena. Hanke myös tiivistää entisestään yhteistyötä Oulun seudun matkailudestinaatioiden ja matkailuyritysten välillä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensijaiseen kohderyhmään kuuluvat Oulun Matkailu Oy:n (VisitOulun) yhteismarkkinoinnissa olevat toimijat Oulusta, Rokua Geopark alueelta (Muhos, Vaala, Utajärvi), Syötteeltä/Pudasjärveltä, Kalajoelta, Limingasta, Hailuodosta ja Kempeleestä. Alueella toimii yli 200 matkailusta merkittävästi liiketoimintaa ja tuloja saavaa yritystä. Tämän hankkeen kannalta keskeisiä ovat ne yritykset (30-40 kpl), jotka omaavat valmiuksia tuottaa yksitäisille matkailijoille suunnattuja elämystuotteita (esimerkiksi ohjelma- ja ravintolapalveluita) ja sisältöjä, jotka sopivat erityisesti digitaalisiin kanaviin tarjottavaksi.

Seututoimijoiden ja matkailuyritysten lisäksi muita merkittäviä kohderyhmiä ovat yksittäiset matkailijat ja kuluttajat niin kotimaassa kuin ulkomailla sekä myöhemmässä vaiheessa isommat matkailijaryhmät, jotka kuluttavat tuotettuja elämyspalveluita.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hanke koskettaa ja hyödyttää välillisesti hyvin laajoja kohderyhmiä koko Oulun seudulla, jotka liittyvät matkailuun välittömästi ja välillisesti. Hankkeen toimenpiteet tuovat lisää vetovoimaa alueelle, tukevat matkailuyritysten myyntiä sekä synnyttävät uutta matkailukysyntää. Välillisiä hyötyjä hankkeesta saavat näin myös alueen kaupan ja palvelualojen yritykset laajasti hankealueella. Ohjelma- ja majoituspalvelujen lisäksi merkittäviä muita hyötyjiä matkailusta ovat vähittäiskauppa, liikennepalveluita tarjoavat yritykset, huoltoasemat ja polttoainemyyntiä harjoittavat yritykset. Hankkeen kautta välilliset hyödyt jakautuvat hyvin laajalle Oulun seudulla ja mukana oleviin kuntatalouksiin.

Niin ikään välillisiä kohderyhmiä ovat kunnat, kaupungit ja niiden alaiset hallintokunnat ja liikelaitokset, jotka tuottavat elämyspalveluihin liittyvää sisältöä tai jakavat niitä digitaalisissa kanavissa (esim. MunOulu, BusinessOulu, Oulun kaupungin matkailuneuvonta). Välillistä hyötyä saavat niin ikään kolmas sektori ja myöhemmässä vaiheessa myös yksityiset palveluntuottajat (live like a local -konsepti).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 80 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 80 000

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 90 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 90 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Ylivieskan, Oulun

Kunnat: Muhos, Kempele, Raahe, Hailuoto, Utajärvi, Kalajoki, Oulu, Pudasjärvi, Liminka, Vaala

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Analyysin tekeminen sukupuolinäkökulmasta toteutettu yleisellä tasolla.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke voi edistää tietoisuutta matkailualan antamista työskentelymahdollisuuksista ja sitä kautta pyrkiä innostamaan alueen asukkaita (enenevissä määrin myös miehiä) työskentelemään matkailu- ja palvelualoilla.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke tiedottaa matkailualan mahdollisuuksista ja pyrkii sitä kautta saamaan uusia toimijoita ja työntekijöitä matkailualalle. Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei kuulu hankkeen ensisijaisiin tavoitteisiin, koska hankkeen ja rahoitusohjelman puitteissa siihen ei juuri ole merkitykseltään riittäviä keinoja.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Hankkeen vaikutus luonnonvarojen käytön kestävyyteen tulee erityisesti vastuullisesti toteutettujen luontomatkailutuotteiden tarjonnan kehittymisestä sekä niiden kautta tietoisuuden lisääntymisestä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 2
Hankkeella pyritään edistämään lähimatkailua ja matkailua kotimaassa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 4
Hankkeen vaikutus luonnon monimuotoisuuteen tulee erityisesti vastuullisesti toteutettujen luontomatkailutuotteiden tarjonnan kehittymisestä sekä niiden kautta tietoisuuden lisääntymisestä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 6
Hankkeella on positiivinen vaikutus paikalliseen elinkeinorakenteeseen ja sen kestävään kehittämiseen. Hankkeen tavoitteena on edistää matkailuyritysten elämystuotteiden myyntiä sekä löytää uusia asiakasryhmiä. Alueen matkailukohteet hyötyvät hankkeesta laajasti ja paikallisyhteisöjen rooli hyötyjinä on merkittävä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Matkailutoimiala kehittää paljon aineettomia tuotteita ja palveluita. Tällä hankkeella vaikutetaan positiivisesti uusien tuotteiden ja palveluiden syntymiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 1 2
Hanke edistää ihmisten liikkumista ja sitä kautta edesauttaa järkevien ja kannattavien liikkumisratkaisujen kehittämistä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Hanke edistää ihmisten hyvinvointia luomalla uudenlaisia elämystuotteita. Hanke myös edesauttaa yritysten liiketoiminnan kehittämistä, verkostoitumista sekä vertaistukea, jotka kaikki lisäävät hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.
Kulttuuriympäristö 2 4
Hanke hyödyntää kulttuuria matkailun vetovoimatekijänä sekä elämystuotteiden perustana ja näin edistää myös kulttuuriympäristöjen säilymistä ja kehittämistä
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei erityisiä vaikutuksia.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke oli tärkeä tuki matkailuyritysten selviytymiseen vaikeasta koronakriisistä laajasti Oulun seudulla (VisitOulun toiminnassa mukana olevat seudut: Oulu, Rokua Geopark, Syöte, Kalajoki, Raahe, Liminka, Kempele, Hailuoto). Hanke lisäsi yhteisöllisyyttä sekä yhteistyön kehittymistä Oulun seudun matkailuyritysten kesken ja se tarjosi verkostoitumista ja vertaistukea vaikeana korona-aikana.

Hankkeella tuettiin Oulun seudun matkailustrategian toteuttamista ja ennen kaikkea sen seuraavaa osa-aluetta: Digitaalisen yhteismarkkinoinnin ja matkailuyritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen. Hankkeen toiminnalla vastattiin matkailutoimialan merkittäviin muutosvoimiin, kuten elämystalouden kasvuun, alustatalouden kehittymiseen sekä digitaalisten jakelukanavien lisääntymiseen osana matkailuyritysten myynnin ekosysteemiä. Hankkeen toimenpiteillä kehitettiin myös matkailuyritysten digitaalisia valmiuksia.

Hankkeen tuloksena rakennettiin seudullinen digitaalinen elämysalusta VisitOulu-sivuston yhteyteen. Tähän alustaan kytkettiin myös digitaalinen jakelukanava, jonne matkailuyritykset tuotteistivat yksittäisille matkailijoille suunnattuja elämystuotteitaan. Hankkeen toimenpiteenä edistettiin yritysten matkailutuotteiden kehittämistä
elämysten muotoon. Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin elämysalustan lanseeraus sekä siihen liittyviä koemarkkinoinnin monipuolisia
toimenpiteitä. Hankkeessa myös tuotettiin elämysalustan ja siellä olevien matkailuelämysten koemarkkinointia tukevia sisältöjä ja materiaaleja (kuten valokuvat, artikkelit, sosiaalisen median sisällöt). Lisäksi toimenpiteenä kehitettiin VisitOulu-sivustolle digitaalista matkailuneuvonnan osiota ja sen sisältöjä tukemaan matkailijan digitaalista asiakaspolkua.

Hankkeen tuloksena syntyi nykyaikaista matkailukysyntää tukeva, koko Oulun seudun matkailualueen kattava elämysalusta. Alustalla tarjotaan kuluttajille polku matkailuelämysten ostamiseen. Hankkeen tuloksena
lisättiin Oulun seudun matkailualueen vetovoimaa ja kiinnostavuutta elämystarjonnan saatavuuden sekä matkailun
digitaalisen asiakaspalvelun kehittämisen seurauksena.