Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76263

Hankkeen nimi: Suunterveydenhuollon etäkonsultaatio vanhustenhuollossa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.10.2020 ja päättyy 31.7.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Varkauden kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0173416-1

Jakeluosoite: Ahlströminkatu 6

Puhelinnumero: 017 579 411

Postinumero: 78250

Postitoimipaikka: Varkaus

WWW-osoite: http://www.varkaus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Riikka Kilpeläinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtava hammaslääkäri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riikka.kilpelainen(at)varkaus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 743 6473

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ikääntyneiden palveluiden henkilökunta kokee usein epävarmuutta asiakkaiden suun hoidossa sekä hoidon tarpeen arviossa suun ongelmiin liittyvissä tilanteissa. Päivittäisissä suun hoidon rutiineissa on myös puutteita mm. suunhoidon välineistö ei ole sopivaa tai ikääntynyt voi vastustella suun hoitoa perussairauksista kuten esimerkiksi muistisairaudesta johtuen.
Ikääntyneiden yleisiä suun hoidon haasteita on kuiva suu, joka heikentää elämänlaatua. Kuiva suu vaikeuttaa puhumista, ruokailua ja hankaloittaa hammasproteesien istuvuutta. Suun limakalvot voivat olla arat. Tämä voi vaikeuttaa suun päivittäistä asianmukaista puhdistamista, joka heikentää tilannetta entisestään. Epäterve suu on infektioreitti muualle elimistöön ja sillä on vaikutusta mm. sydän- ja verisuonisairauksiin. Lisäksi hampaiden ja suun kunnolla on suuri merkitys ikääntyneen ravitsemukseen.
Ikääntyneiden suunhoito palveluasumisessa ja kotihoidossa on tapahtunut tähän saakka suuhygienistien toimesta, joka on tehnyt resurssien mukaan tarkastuksia ja hoidon tarpeen arvioita asiakkaille. Myös henkilökunta tai läheiset ovat varanneet vastaanottoaikoja suunterveydenhuoltoon. Hammaslääkärin hoitoa tarvitsevat asiakkaat ovat ohjautuneet tätä kautta vastaanotolle. Toiminta ei ole ollut systemaattista ja kaikkia ikääntyneitä asiakkaita koskevaa.
Jatkossa tarkoitus on tehdä kaikille kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaille suunhoidon hoitosuunnitelma, joka on osa hoito- ja palvelusuunnitelmaa. Suunhoidon hoitosuunnitelman on tarkoitus olla Life Caressa helposti löydettävissä kaikkien asiakkaan hoitoon osallistuvien tahojen osalta.
Kun ikääntyneelle on tehty suun hoidon hoitosuunnitelma ja suuhygienistin / hammaslääkärin hoito on toteutettu suun terveyden vastaanotolla, jatkoseuranta toteutetaan etäyhteyden avulla kotihoidon ja palveluasumisen henkilökunnan avulla. Ikääntyneiden palveluiden henkilökunta voi etäyhteyden avulla saada tarvitsemaansa tukea ja ohjausta ikääntyneen asiakkaan suunhoitoon nopeasti. Yhteydenotot ja hoito-ohjeet kirjataan Life Care -järjestelmään, josta ne ovat asiakkaan hoitoon osallistuvien nähtävillä ja toteutettavissa. Etäyhteys on nopea ja helppo vaihtoehto hoidon tarpeen arvion toteuttamisessa. Tällä tavoin toteutettuna asiakkaan ei tarvitse lähteä vastaanotolle vaan etäyhteyttä hyödyntämällä vain sellaiset asiakkaat ohjataan vastaanotolle, jotka todella tarvitsevat vastaanottokäynnin ja suuhygienistin tai hammaslääkärin hoitoa.
Tämä tuo tehokkuutta ja nopeutta asiakkaan hoitoon sekä tehostaa henkilökunnan ajankäyttöä niin ikääntyneiden palveluissa kuin suunterveydenhuollossakin. Asiakas ja ikääntyneiden palveluiden henkilökunta saa hoito-ohjeet heti etäyhteyden kautta sekä kirjattuna Life Care tietokantaan.
Ikääntyneet asiakkaat tarvitsevat usein saattajan vastaanottokäynneille, jolloin ikääntyneiden palveluiden henkilökunnan työmäärä helpottuu, kun asiakkaalle ei tarvitse etsiä saattajaa tai irrottaa sitä omasta henkilöstöstä. Lisäksi kuljetustarve vähenee ja asiakkaan voimavaroja säästyy, kun vastaanottokäynnille ei välttämättä tarvitse lähteä. Suun terveydenhuollosta vapautuu lisäksi vastaanottoaikoja niitä tarvitseville, etäyhteyden mahdollistaessa hoitoarvion, joka on nopea tapa arvioida vastaanottokäynnin tarpeellisuus.
Lisäksi kuvallinen etäyhteys mahdollistaa koulutusmateriaalin keräämisen hoitohenkilökunnan suunterveyden osaamisen lisäämiseksi jatkossa. Suunterveyden osaamisen lisääminen ikääntyneiden palveluissa on tärkeää, jotta entistä nopeammin tunnistettaisiin suun alueen ongelmat asiakkailla. Suun terveydellä on merkittävä vaikutus asiakkaan yleisvointiin mm. ravitsemuksen ja infektioiden osalta. Hoitohenkilökunnan tiedon ja osaamisen lisääminen suun alueen ongelmista ikääntyneillä, lisää kaikkien ikääntyneiden palveluiden asiakkaiden hoidon laatua ja ennaltaehkäisee ikääntyneen elämänlaadun heikkenemistä suun ongelmista johtuen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ikääntyneet kotihoidon ja palveluasumisen asiakkaat

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kotihoidon ja palveluasumisen henkilöstö

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 58 800

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 31 024

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 73 500

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 38 780

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Varkauden

Kunnat: Varkaus

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Palvelu kuuluu kaikille sukupuolesta riippumatta
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Palvelu kuuluu kaikille sukupuolesta riippumatta
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke kuuluu kaikille sukupuolesta riippumatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Toiminta tapahtuu etänä, jolloin turha liikkuminen autolla jää pois.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 6
Toiminta tapahtuu etänä, jolloin turha liikkuminen autolla jää pois.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 7
Parannetaan asiakkaiden elämänlaatua huolehtimalla terveydestä kokonaisvaltaisemmin, johon kuuluu myös hyvä suunterveydenhoito.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin Moneo – mobiilisovellus ammattilaisten väliseen konsultointiin. Lisäksi pyrittiin parantamaan palveluasumisen asiakkaiden suun hoitoa hoitohenkilökunnan kouluttamisella ja tiedottamisella. Etäyhteys on nopea ja helppo vaihtoehto hoidon tarpeen arvion toteuttamisessa. Tällä tavoin toteutettuna asiakkaan ei tarvitse lähteä vastaanotolle vaan etäyhteyttä hyödyntämällä vain sellaiset asiakkaat ohjataan vastaanotolle, jotka todella tarvitsevat vastaanottokäynnin ja suuhygienistin tai hammaslääkärin hoitoa. Tämä tuo kustannustehokkuutta ja nopeutta asiakkaan hoitoon sekä tehostaa henkilökunnan ajankäyttöä niin ikääntyneiden palveluissa kuin suunterveydenhuollossakin.

On tärkeää muistaa, että mobiilisovelluksen kehittäminen oli vain ensimmäinen askel palveluasumisen asiakkaiden suun terveydenhuollon parantamisessa. Jatkossa on suunnattava erityistä huomiota palveluasumisen asiakkaiden suun terveydenhuoltoon, sillä nykyään yhä useammalla vanhuksella on omat hampaat suussa. Suun terveydellä on merkittävä vaikutus asiakkaan yleisvointiin mm. ravitsemuksen ja infektioiden osalta. Kun hoitohenkilökunnan tieto ja osaaminen lisääntyy suun alueen ongelmista, niin tämä parantaa ikääntyneiden asiakkaiden hoidon laatua ja ennaltaehkäisee ikääntyneen elämänlaadun heikkenemistä suun ongelmista johtuen.

Moneo-mobiilisovelluksen käyttö on tarkoitus laajentaa kotisairaanhoitoon sekä perusterveydenhuollon lääkäri-lääkäri, hoitaja-lääkäri väliseen konsultointiin. Kotihoidon henkilökunta opastetaan jatkossa perusterveydenhuollon “alkutarkastuksen” yhteydessä kysymään asiakkaan suun tilanteesta ja kehoittaan tarvittaessa varaamaan aika suun terveydenhuoltoon. Rohkaistaan myös kotihoidon henkilökuntaa konsultoimaan Moneo-mobiilisovelluksen avulla asiakkaan suun ja hampaiston tilanteesta suun terveydenhuollon henkilökuntaa.

Korona aiheuttaman hoitovelan kuromisen johdosta terveyden edistäminen ja ennaltaehkäisevä toiminta oli vaarassa joutua toisarvoiseen asemaan. Kansanterveyslain mukaan julkisen sektorin kansanterveystyö sisältää velvoitteen ennaltaehkäisevästä toiminnasta, jota tämä hanke on vahvistanut Varkauden palveluasumisen asiakkaiden keskuudessa.