Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76264

Hankkeen nimi: Etäpalvelut haltuun

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.7.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 2265875-1

Jakeluosoite: PL 4

Puhelinnumero: 017-27241

Postinumero: 74101

Postitoimipaikka: Iisalmi

WWW-osoite: http://www.ylasavonsote.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Ulmanen Mira Kristiina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mira.ulmanen(at)ylasavonsote.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401598236

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä toimii Iisalmen ja Kiuruveden kaupunkien sekä Vieremän ja Sonkajärven kuntien alueella järjestäen niiden asukkaille terveys-, hyvinvointi-, hoito- ja hoivapalveluja sekä ympäristö-, terveysvalvonta- ja eläinlääkintäpalveluja. Kuntayhtymässä on noin 1 500 työntekijää ja väestöpohja on hieman alle 40 000 asukasta.

Tällä hetkellä Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella sosiaali- ja terveydenhuollon suorituskykyyn vaikuttaa kuormittavasti nyt maailmanlaajuisesti leviävä koronavirustauti COVID-19 sekä jo lähtökohtaisesti alueen korkeampi sairastavuusindeksi. Lisäksi Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän alueella väestörakenne painottuu yli 65-vuotiaisiin. Epidemia aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia kuntayhtymälle ja heikentää omistajakuntien rahoituspohjaa ja sitä kautta kuntien mahdollisuuksia rahoittaa kuntayhtymän toimintaa. COVID-19 vaikuttaa sekä asiakkaille suunnattuihin palveluihin että kuntayhtymän työntekijöiden työntekemisen tapaan. Suomen hallituksen linjaamana ikäihmisten yli 70-vuotiaiden tulee pysyä karanteenin omaisissa olosuhteissa kotonaan.

Hankkeen tavoitteena on etäpalvelujen lisääminen. Etäpalveluja kehitetään chat ja etävideopalvelujen avulla. Kotihoidossa otetaan käyttöön uusia toimintamalleja, kehitetään etähoitoa ja otetaan käyttöön sähkölukkoja. Hankkeessa kehitettyjen toimintamallien ja hankittujen ratkaisujen avulla kuntayhtymällä on jatkossa paremmat valmiudet vastata muuttuviin tilanteisiin sekä mahdollisiin poikkeusoloihin.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän palveluja käyttävät asiakkaat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä toimivat kuntayhtymän työntekijät, lähiesimiehet ja johto.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 103 847

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 92 777

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 129 809

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 115 972

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Ylä-Savon

Kunnat: Sonkajärvi, Kiuruvesi, Vieremä, Iisalmi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sisältö- ja kohdedryhmä huomioiden ei ole tarpeen.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sisältö- ja kohdedryhmä huomioiden ei ole tarpeen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaan COVID 19 -pandemian ja poikkeustilanteesta aiheutuvien tarpeiden vastaamiseen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 0
Välitöntä vaikutusta etäpalvelujen paremmin mahdollistuessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 0
Välitöntä vaikutusta etäpalvelujen paremmin mahdollistuessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 7
Välillistä vaikutusta etäpalvelujen käytön lisääntyessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Välillistä vaikutusta etäpalvelujen käytön lisääntyessä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 3
Välillisesti digitalisaation edetessä paperin ja siihen liittyvien tekijöiden käyttö vähenee.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 0
Hankkeen tavoitteena on kehittää mahdollisuuksia aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Välillisesti ja välittömästi digitalisaation edetessä vaikutusta ihmisten liikkumiseen vähenevästi etäyhteyksien mahdollistuessa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 0
Hankkeen tavoitteena on digitaalisilla palveluilla turvata väestön palvelujen saatavuus ja joustava etäpalvelujen käyttö COVID 19 -pandemian aikana ja sen jälkeen.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Huomiodaan erilaiset käyttäjät, asiakaslähtöisyys.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli edistää ja kehittää etäpalvelujen käyttöönottoa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymässä. Tarkoituksena oli saada aikaan organisaatioomme vaikuttavia, kustannustehokkaita, palvelujen saatavuutta edistäviä ja aiemmin käytettyjä palveluja korvaavia palvelumuotoja. Hankkeen aikana edistettiin etävastaanottojen käyttöönottoa hoito- ja hoivapalveluissa, hyvinvointipalveluissa ja terveyspalveluissa. Erilaisia etävastaanoton toimintamalleja kehitettiin yhdessä työntekijöiden kanssa. Hankerahoituksen turvin hankittiin nykyaikaisia välineitä etäpalvelujen toteuttamiseen. Etävastaanotot ovat hankkeen päättyessä osittain juurtuneet osaksi organisaatiomme asiakkaille tarjoamaa palveluvalikkoa.

Chat-palvelua on kehitetty organisaatiossamme terveyspalveluissa, hoito- ja hoivapalveluissa sekä hyvinvointipalveluissa. Terveyspalvelujen chat-toiminta vaatii jatkokehittämistä. Chat-palvelun kautta voidaan hyödyntää erilaisia toimintoja, joita ei vielä hankkeen aikana otettu käyttöön. Hoito- ja hoivapalveluissa chatin käyttöönoton edetessä aukioloaikoja kehitettiin vastaamaan työntekijöiden toiveita. Hyvinvointipalveluissa chat-palvelua kokeiltiin, mutta päädyttiin ainoastaan viestitoiminnon käyttöönottoon vähäisten yhteydenottojen vuoksi. Ammattilaisten välinen viestipalvelu on ollut aktiivisessa käytössä.

Hankkeen aikana kotihoidossa saatiin etävastaanottokäynnit osaksi kotihoidon palveluvalikkoa. Toimintamallin kehittämiseen osallistui hoito- ja hoivapalvelujen henkilöstö. Hankerahoituksella lisättiin laitemääriä vastaamaan etähoidon tarvetta ja etähoidon laajentamista. Toiminta on asiakaslähtöistä ja kustannustehokasta.

Hankerahoitus mahdollisti sähkölukkojen hankinnan ja toiminnan muutoksen kotihoidossa. Sähkölukkojen käyttö sujuvoitti henkilöstön työskentelyä ja lisäsi turvallisuutta, erityisesti pandemia-aikana. Hankkeen aikana saatu kokemus sähkölukoista edistää kotihoidon säännöllisten asiakkaiden siirtymistä avaimettomaan kotihoitoon kuntayhtymässä vuoden 2022 aikana.

Hankkeen aikana tiedotettiin ja markkinoitiin etäpalveluja asiakkaille ja työntekijöille useissa eri kanavissa ja tilaisuuksissa. Hankkeessa luotiin hyvä pohja etäpalvelujen toteuttamiseen, sekä asenne- ja kulttuurimuutokseen. Kehittäminen ja juurruttaminen jatkuvat hankkeen päätyttyä. Hankkeen aikana saatuja kokemuksia hyödynnetään sekä organisaatiossamme että laajemmin maakunnassa.