Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76271

Hankkeen nimi: Porotilamatkailun uudet tuotteet

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.6.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Puhelinnumero: 040 647 7231

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kestilä Sini

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sini.kestila(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 703 0678

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen kehittämistavoitteena on Lapin matkailun elinvoimaisuuden vahvistaminen. Hankkeen tavoitteena on edistää porotilamatkailuyritysten selviämistä COVID19-viruksen aiheuttamasta ennakoimattomasta tilanteesta. Hankkeen tavoitteena on määrittää porotilamatkailuyrityksille uudet potentiaaliset kohderyhmät ja kehittää tuotteita vastaamaan uusien kohderyhmien odotuksia. Lisäksi tavoitteena on löytää ja vahvistaa niitä markkinointi- ja myyntikanavia ja viestejä, joilla uudet asiakasryhmät tavoitetaan.

Hankkeen tavoitteilla edistetään myös kesämatkailua sekä nostetaan esiin paikallisuutta, kulttuuria (ruoka, käsityöt) ja luontoa osana porotilamatkailua. Hanke auttaa kehittämään ekologisesti ja taloudellisesti kestävää liiketoimintaa myös tulevaisuudessa, kun tuotetarjonta ja kohderyhmä laajenevat.

Hankkeen tuloksena:
• Neljä uutta tuotetta prosessikuvauksineen, joita porotilamatkailuyritykset voivat monistaa ja soveltaa omassa toiminnassaan.
• Uusia asiakasryhmiä, joiden tavoittamiseksi on määritelty uusia markkinointi- ja myyntikanavia.
• Ideoita lumettoman ajan tuotteiksi, joista osa voidaan toteuttaa jo hankkeen aikana.
• Virtuaalisuunnitelma, joka antaa ensimmäiset askeleet porotilamatkailuyritysten digitalisaation mahdollistamiseksi.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat porotilamatkailuyrittäjät ja heidän työntekijät. Lapissa esimerkiksi Porotilamatkailuyhdistykseen kuuluu noin 60 porotilamatkailuyritystä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat matkailun alueelliset sidosryhmät, kuten alueelliset matkailuyhdistykset, kunnat, koulutusorganisaatiot, järjestöt, muut matkailuyritykset ja muiden alojen yritykset. Hankkeesta hyötyy koko matkailun arvoketju kansallisella tasolla, mutta myös kansainvälisellä. Uusien tuotteiden myötä saadaan uutta asiakaskuntaa, mutta luodaan myös uusia tuotteita aikaisemmille asiakkaille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 056

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 056

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 85 340

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 87 840

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion, Pohjois-Lapin, Itä-Lapin, Rovaniemen, Torniolaakson

Kunnat: Rovaniemi, Kittilä, Keminmaa, Sodankylä, Enontekiö, Kolari, Salla, Tornio, Pelkosenniemi, Ylitornio, Savukoski, Simo, Posio, Muonio, Inari, Pello, Ranua, Tervola, Utsjoki, Kemijärvi, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen suunnittelun aikana on tehty sukupuolivaikutusten arviointi Lapin Letka -hankkeen suvauskoneen avulla. Tuloksen mukaan hanke edistää naisten ja miesten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke edistää sukupuolineutraalisuuden huomiointia matkailualojen toiminnassa edistämällä kaikkien sukupuolten asioita tasapuolisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke ei ole sukupuolinäkökulmaan sidottu, vaan toimii sukupuolineutraalisti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hankkeessa kehitettävät tuotteet tukevat myös matkailun ympärivuotisuuttaa, millä on välillinen vaikutus matkailussa käytettävien resurssien tasaisemmalle käytölle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeen välitön vaikutus on edistää matkailutoimijoiden uusien innovaatioiden kehittämistä, mikä tukee alueen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä. Hankkeella on myös välillistä vaikutusta alan elinvoimaisuuden parantamisessa ja muiden alojen tukemisessa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 8
Hankkeen välitön vaikutus on edistää tuotteiden ja palveluiden kehittämistä. Lisäksi välillinen vaikutus palvelujen kehittämisellä on, että koko alue ja muut toimialat hyötyvät uusien matkailupalvelujen kehittämisestä, jotka lisäävät myös alueen muiden palvelujen ja tuotteiden käyttöä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 5
Hankkeen välittömänä vaikutuksena on parantaa yritysten mahdollisuutta pysyä elinvoimaisena uusien tuotteiden ja palvelujen kehittämisellä. Tämä lisää alueen sekä yrittäjien hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Hankkeen välitön vaikutus on laajentaa porotilamatkailun toimintakenttää. Lisäksi hanke edistää vastuullista ja kestävää liiketoimintaa alueella.
Kulttuuriympäristö 7 7
Hankkeen välittömänä tukea alueen elinkeinon pysyvyyttä, koska matkailuala on tärkeä elinkeino Lapissa. Hankkeen tukee välillisesti vastuullista ja kestävää matkailua alueella.
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa vahvistettiin Lapin matkailun elinvoimaisuutta. Hankkeessa tuettiin porotilamatkailuyritysten selviämistä COVID-19 -viruksen aiheuttamasta ennakoimattomasta tilanteesta. Lisäksi edistettiin ympärivuotista matkailua alueella ja nostettiin esiin paikallisuutta, luontoa ja kulttuuria osana porotilamatkailua.

Hankkeen tuloksena syntyi:
Porotilamatkailutuoteideoita, joita jokainen porotilamatkailuyrittäjä voi hyödyntää omassa toiminnassaan. Neljä porotilamatkailutuotetta vastaamaan suomalaisen asiakkaan odotuksia.
Markkinointikampanja suomalaisen asiakkaan tavoittamiseksi.
Porotilamatkailun uudet tuulet -julkaisu, joka sisältää myös porotilamatkailun digitalisaation ensiaskeleet.

Hankkeessa tehtiin yhteistyötä porotilamatkailuyrittäjien ja porotilamatkailuyhdistyksen kanssa. Hankkeessa järjestettiin työpajoja ja tilaisuuksia, joissa ideoitiin uusia porotilamatkailutuotteita sekä keskusteltiin yrittäjien toivomista ajankohtaisista asioista. Yhteistyössä neljän porotilamatkailuyrittäjän kanssa kehitettiin neljä porotilamatkailutuotetta, jotka on kuvattu Porotilamatkailun uudet tuulet -julkaisussa. Lisäksi toteutettiin loppuvuodesta 2020 mainoskampanja nostamaan esiin porotilamatkailua uusille kohderyhmille ja erityisesti suomalaiselle asiakkaalle.