Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76287

Hankkeen nimi: Kemistä vastuullinen ja houkutteleva lähimatkailun kohde

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.7.2020 ja päättyy 31.12.2020

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kemin kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0210427-6

Jakeluosoite: Valtakatu 26

Puhelinnumero: 016 259 111

Postinumero: 94100

Postitoimipaikka: Kemi

WWW-osoite: http://www.kemi.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Alila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Vt.elinkeinojohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.alila(at)kemi.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405376261

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Työ- ja elinkeinoministeriö TEMin mukaan koronapandemian takia matkailu palautuu hitaammin kuin aiemmissa kriiseissä. Ensimmäisenä toipuu kotimaan lomamatkailu, jossa kiinnostus kohdistuu kotimaan luontokohteisiin ja omaa mökkiä kohtaan. Myös yöpymiset kotimaan hotelleissa ja vuokramökeissä on merkittävässä nousussa. Vastuullisuuteen liittyvät arvot vaikuttavat ostopäätökseen merkittävästi.

Hankkeen läpileikkaavana teemana hankkeen hakijan kannalta on auttaa ja kehittää koronapandemian häiriötilanteessa vaikeuksiin joutuneita matkailuyrityksiä, tavoittaa ohikulkevat automatkailijat ja samalla laajentaa Kemin kaupungin vihreät arvot matkailun toimialalle ympäristösertifiointien avulla.

Kemin elinvoimaohjelman 2019-2024 mukaan matkailu ja arktinen merellisyys muodostavat Kemin matkailun perustan, jossa toteutuu vihreän Kemin periaatteet. Kemin liikenteellinen sijainti Perämeren rannalla mahdollistaa auto- ja junamatkailijoiden sekä veneilijöiden tavoittamisen, mikäli kiinnostavia palveluita ja käyntikohteita alueelta löydetään. Hankkeessa selvitetään ja suunnitellaan yhteismarkkinointitoimenpiteitä lähialueen markkinoille houkuttelevan ympärivuotisen ja merellisen matkailudestinaation näkökulmasta. Lähimatkailu on trendikästä ja ympäristöystävällistä, koska se parantaa elämänlaatua ekologisesti kestävin keinoin ympäristöä rasittamatta. Lähilomailua ja kotimaan matkailua voidaan perustella myös matkailun työllistävällä vaikutuksella. Kemi tavoittelee Green Destination –tunnustusta vuodelle 2022.

Hankkeen toimenpiteitä toteutetaan yritystasolla ja Kemin matkailualuetasolla. Hankkeen teemoina ovat tehostettu yritysten neuvonta ja kehittäminen, digitaalisen asiakaskokemuksen tarkastelu lähimatkailun kohderyhmille, automatkailijoiden sekä veneilijöiden tavoittaminen ja yritysten osaamisen lisääminen vastuulliseen liiketoimintaan. Hankkeessa toteutetaan selvitys automatkailijoiden tavoittamiseksi sekä tehdään Kemi matkailudestinaation yhteismarkkinoinnin suunnitelma työryhmätyöskentelynä.
Hanke integroidaan täydentämään olemassa olevaa Visit Finlandin ”Sustainable Travel Finland” - hanketta sekä Meri-Lapin kehittämiskeskuksen Sea Lapland Tourism as all Year round Service-TaaS-hanketta.

Hankkeen tavoitteina on 1. tehostaa koronakriisistä kärsineiden matkailuyrittäjien yritysneuvontaa ja yritysten kehittämistä jo olemassa olevien kehittämistyökalujen ja rahoitusinstrumenttien avulla, 2. parantaa yritysten digitaalista asiakaskokemusta, 3. profiloida Kemi merellisenä destinaationa lähimatkailun tarpeisiin, 4. selvittää millä toimenpiteillä automatkailijat saadaan pysähtymään Kemissä, 5. suunnitella lähialueen markkinointia vuosille 2021-2022 ja osin myös toteuttaa sitä, 6. auttaa yrityksiä vastuullisessa osaamisessa ja siten parantaa matkailuyritysten ympäristöosaamista, energiatehokkuutta ja materiaalitehokkuutta, 7. koordinoida yhteistyötä ja lisätä matkailuelinkeinon kilpailukykyä viestimällä tehokkaasti toimenpiteistä ja tuloksista.

Hankkeen tuloksena Kemi matkailukohteena profiloituu houkuttelevaksi Green Destinaatioksi, jonka matkailuyrityksistä vähintään 51 % on saanut ympäristösertifioinnin. Yrityskulttuurin toimintatapa muuttuu verkostomaiseksi pitkäntähtäimen kehittämiseksi, jossa tehdään monenkeskeistä yhteistyötä. Verkostoitumisen ja yhteistyön avulla pyritään resurssien koordinointiin, haetaan kilpailuetua ja kustannustehokkuutta sekä toimitaan vastuullisesti. Yritykset panostavat itse matkailun kehittämiseen. Matkailukohteen liikevaihto muodostuu enemmän vapaa-ajan matkailusta kuin työmatkailusta, sillä lähitulevaisuuden työmatkailu vähentyy digitaalisten ja etäohjattavien ratkaisujen myötä.

Hankkeen tulokset parantavat Kemin ja seutukunnan Meri-Lapin elinvoimaa ja lisäävät lähimatkailua alueella.
- alueen matkailuyritysten mahdollisuudet ympärivuotiseen liiketoimintaan parantuvat
- ympärivuotisen matkailun kasvu vaikuttaa positiivisesti myös Kemin ja Meri-Lapin vähittäiskauppojen liiketoimintaan
- paikallisten asukkaiden ympärivuotiset työllistymismahdollisuudet matkailuun paranevat
- hankkeen vaikutukset aluetaloudelle parantavat koko Meri-Lapin seutukunnan elinvoimaisuutta.

Hanke toteutetaan ajalla 1.7.2020 - 31.12.2020. Hankkeen kokonaisbudjetti on 100 000 €.
Hanketta hallinnoi Kemin kaupunki.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kemin kaupunki, Kemin alueen matkailuyritykset sekä matkailualaan linkittyvät yritykset. Matkailijat.

Täsmennys tuotosindikaattoriin.Pk-yritykset hankkeessa, jossa keskeinen tavoite yrityksen kasvu ja kansainvälinen liiketoiminta: 40 yritystä. Tämä perustuu siihen, että VisitKemi alustaan osallistuu tällä hetkellä 40 yritystä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Kehityshanke vaikuttaa koko kaupungin elinvoimaan ja asukkaisiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 89 999

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 726

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 999

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 60 807

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion

Kunnat: Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 3.00, joihin työllistyvät naiset 3.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta "suvauskoneella 28.5.2020. Suvauskoneen tuloksen mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016)
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeessa noudatetaan Kemin kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa (2016).

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 3
Merellisessä toimintaympäristössä on kyse luonnonvarojen monenlaisesta hyödyntämisestä. Tavoitteena on kehittää parhaan ymmärryksen mukaisesti kestävällä tavalla tuotettuja matkailupalveluita, joissa on huomioitu myös STF-ohjelman vaatimukset
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 3
Selvitetään, mikä merkitys kunkin omalla toiminnalla on ilmastonmuutokseen. Tullaan tietoisiksi asiasta ja pyritään olemaan lisäämättä ilmaston kannalta haitallista toimintaa huomioiden myös STF-ohjelman vaatimukset.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 2
Selvitetään, mikä merkitys kunkin omalla toiminnalla on luonnon monimuotoisuuteen. Tullaan tietoisiksi asiasta ja pyritään olemaan lisäämättä luonnon monimuotoisuuden kannalta haitallista toimintaa huomioiden myös STF-ohjelman vaatimukset.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 2
Vesistöjen erinomainen kunto on aivan keskeinen onnistuneen toiminnan näkökulmasta. Tätä osaamista kehitetään myös huomioiden STF-ohjelman vaatimukset.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanketoiminta ei liity Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 3
Kiertotalous ja siihen liittyvä yhteistyö ja osaamisen kehittäminen osana kehittämistyötä, joissa on huomioitu STF:n ohjelman vaatimukset.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 3
Kiertotalous ja siihen liittyvä yhteistyö ja osaamisen kehittäminen osana kehittämistyötä, joissa on huomioitu STF:n ohjelman vaatimukset.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 4
Matkailun ympärivuotisuuden kasvattaminen lisää matkailuyritysten mahdollisuutta ympärivuotiseen kannattavaan liiketoimintaan ja sitä kautta edistää paikallisten työllistymistä matkailussa ympärivuotisesti. Kestävä kehittäminen on hakijan strateginen linjaus, jossa on huomioitu STF:n ohjelman vaatimukset.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 4
Hankkeessa kehitetään kotimaan matkailua ja yritysten välistä yhteistyötä. Matkailussa myydään mielikuvia. Huomioidaan STF:n ohjelman vaatimukset.
Liikkuminen ja logistiikka 4 3
Läpäisevänä kehittämistyössä ja huomioidaan kaikessa palvelutuotannossa huomioiden myös STF:n ohjelman vaatimukset.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 2
Ympärivuotisen matkailun kehittyessä matkailualue, matkailuyritykset, vähittäiskaupat ja muut matkailun tukipalveluita tuottavat yritykset hyötyvät kasvavana matkailutulona/liikevaihtona. Meri-Lapin kunnat hyötyvät lisääntyneenä verotulona sekä työllisyyden parantumisena, sitä kautta palveluiden säilyttäminen alueella mahdollistuu mikä lisää hyvinvointia alueella kokonaisvaltaisesti. Huomioidaan STF:n ohjelman vaatimukset.
Tasa-arvon edistäminen 2 1
Kyllä, huomioidaan STF:n ohjelman vaatimukset.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 1
Kyllä, huomioidaan STF:n ohjelman vaatimukset.
Kulttuuriympäristö 3 2
Hyödynnetään alueen merellistä ympäristöä ja siihen liittyvää monipuolista kulttuuria palveluiden kehittämisessä ja tuottamisessa. Huomioidaan STF:n ohjelman vaatimukset.
Ympäristöosaaminen 6 4
Sustainable Travel Finlandin (STF) ohjelman läpikäyminen lisää huomattavasti ympäristöosaamista

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hanke keskittyi hankesuunnitelman mukaisesti ensisijaisesti yritysten neuvontaan ja kehittämiseen. Myös lehdistön ja muu paikallistiedotus oli keskeinen toimenpide hankkeen aikana. Tuloksena yritykset osallistuivat Visit FInlandin vastuullisuustyöpajaan ja kerryttivät osaamista liittyen vastuulliseen ja kestävään liiketoimintaan. Yritykset olivat myös mukana innovoimassa markkinointia, jota osin myös toteutettiin alueellisesti sekä valtakunnallisesti. Matkailua kehitettiin kaupungin sisällä sekä muodostettiin tiivimpi matkailutoimijoiden verkosto. Myös alueellista yhteistyötä tarkasteltiin tarkasti Meri-Lapissa matkailun osalta.