Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76364

Hankkeen nimi: Smart City Testialue - kohti tason 4 automaattista liikennettä

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2020 ja päättyy 31.8.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Business Tampere Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2252888-5

Jakeluosoite: Kelloportinkatu 1B

Puhelinnumero: +358500456636

Postinumero: 33100

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite: http://www.businesstampere.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Jari Ikonen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Asiakkusvastaava

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari.ikonen(at)businesstampere.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358500456636

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tampereen kaupungin pormestariohjelmassa vuosille 2017–2021 on asetettu tavoitteeksi, että Tampere on teknologisen kehityksen mallikaupunki. Yhtenä kehityksen painopistealueena on älyliikenne ja autonominen liikkuminen.

Tason 4 automaattiliikenteellä tarkoitetaan korkean automaatiotason liikennettä, jossa ajoneuvo kulkee itsenäisesti ilman kuljettajaa ja automaatio hoitaa ajoneuvon ohjaamisen. Tampereella tasoa 4 tavoitellaan automaattibussien käyttöönottamiseksi, sekä valmistautumalla automaattiseen henkilöautoliikenteeseen. Tampereen kaupungin tavoitteena on saada robottibussit käyttöön vaiheittain vuoteen 2021 mennessä esimerkiksi hoitamaan raitiotien syöttöliikennettä.

Tason 4 autonomisen ajamisen ratkaisujen kehittäminen asettaa fyysiselle ja digitaaliselle infrastruktuurille aivan uusia vaatimuksia. Näiden vaatimusten tarkempi ymmärrys, sekä tason 4 automaallisen liikkumisen kehitystyö edellyttää soveltuvia testialueita, joissa asioita voidaan tutkia ja testata käytännössä.

Tampereen kaupungin asetettujen tavoitteiden kannalta on erittäin tärkeää saada Tason 4 testialue toimintaan mahdollisimman nopeasti. Tässä hankkeessa aloitetaan toimenpiteet automaattiliikenteen Tason 4 vaatimukset täyttävän testialueen kehittämiseksi Hervantaan.

Kaupunkiympäristössä toimivat Tason 4 -automaattiliikenteen testialustat ovat maailmanlaajuisesti harvinaisia. Hankkeella on siis merkittävää uutuusarvoa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tason 4 testialue parantaa merkittävästi jo tälläkin hetkellä vahvaa ja kansainvälisestikin tunnustettua Tampereen seudun kilpailukykyä älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen sektoreilla. Testialueen myötä myös Tampereen seudun ja seudun toimijoiden kansainvälinen houkuttelevuus yhteistyökumppanina paranee. Testialue parantaa Tampereen seudun kiinnostavuutta kansanvälisten yritysten näkökulmasta.

Hankkeella vahvistetaan Tampereen kaupunkiseudun kilpailukykyä, vetovoimaa sekä parannetaan yhteistyön ja yhteiskehittämisen malleja. Testialue tarjoavaa yrityksille mahdollisuuksia kokeilla uusia älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen palveluja todellisessa ympäristössä ensimmäisten joukossa maailmassa.

Hankkeen myötä syntyvä tuotteistettu Hervannan Tason-4 testialue lisää merkittävästi alueen kansanvälistä houkuttelevuutta ja siitä on hyötyä Invest-in-Finland ja Invest-in-Tampere -työssä. Testialueelta saatava kokemukset edesauttavat kaupunkikehitystä ja –suunnittelua.

Testialueen avulla kaupunkilaiset tottuvat ajatukseen autonomisesta ajamisesta. Automaattiseen ajamiseen liittyviä pelkoja on mahdollista lieventää kokeilujen avulla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä ovat Tampereen kaupunkiseudulla toimivat liikenteen automaatioon suoraan tai välillisesti liittyvät yritykset ja tutkimuslaitokset, jotka tekevät kehitystyötä, testejä, pilotteja ja kokeiluja testialueella.

Ainakin seuraavat organisaatiot kutsutaan mukaan hankkeen toimenpiteisiin ja tapahtumiin: Tampereen yliopisto, VTT Oy sekä ITS Factoryn jäsenet.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat esimerkiksi testaajaosapuolien yrityspartnerit, Tampereen kaupunki ja kaupunkiseudun muut kunnat ,Hervannan alueella toimivat organisaatiot, Hervannan alueen asukkaan ja alueella liikkuvat kaupunkilaiset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 178 046

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 150 111

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 296 742

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 250 520

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Tampereen

Kunnat: Tampere

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Älykkään liikkumisen toimijoista enemmistö on miehiä, johtuen lähinnä siitä että miehet hakeutuvat naisia enenämmä nopsklemaan tekniikkaa. Jakauma on naosten suhteen kasvaa kuiten tasaisesti
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hankkeen toiminnoista suuri eosa tehdään ostopalveluina ja niiden valinnassa käytämme normaaleja kilpailutuskriteetejä
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on teollisuudenalan tutkimus- ja innovaatioympäristön ja yritysten kilpailukyvyn parantaminen. Luoda ensi askeleet kohti autonomisen liikkumisen testialuetta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 6
Testialueen yksi tavoitteista on sähköisen liikkumisen lisääminen. Tämä vähentää polttoainokäyttöisten ajoneuvojen käyttöä. Toisaalta taas vaaditaan enemmän akkuihin tarvittavia metalleja, joista tulee olemaan pulaa tulevasuudessa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 7 8
Autonominen sähköinen liikenne on pääsääntöisesti hiilineutraalia, joka näin pienentää ilmastomuutoksen riskiä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole mitattavia ja todennettavia välittömiä vaikutuksia tai vaikutuksia ei voida arvioida tässä vaiheessa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 7
Hankkeella ei ole mitattavia ja todennettavia välittömiä vaikutuksia pinta- ja pohjavesien ja maaperän laatuun. Kasviohuonekaasuihin sillä tulee olemaan vähentävä vaikutus
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti projektin toimenpiteiden vuoksi
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 1
Ei relevantti hankkeiden toimenpiteiden suhteeb
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 9
Sähköisen öiikenteen kehittämisessä on yksi päätavoite päästä eroon liikkumisen hiilidioksidi päästöistä, korvaten energia uusiutuvilla energialähteillä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Smart City testialue tulee olemaan erittäin tärkeä osa paikallisten älykkään liikkumisen yhteisön tulevasuuden tekemistä. Se vahvistaa alueen elinkeinorakennetta entisestään.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 6
Datalla ja aineettomila palveluilla on ensiarvoisen tärkeä rooli uusien liikkumisen palveluiden luomisessa. Älykkyyttä lisäämällä saadaan paremoia ja vähemmän resursseja kuluttavia palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 9 10
Hankken tavoite on luoda monistettavat vähähiilisen liikkumisen palvelut Tampereelle. Tämä on hankkeen syvintä ydintä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Kehittyvällä yritystoiminnalla ja työpaikoilla on merkittävä rooli seutukuntien vetovoimaisuuden ja elinvoimaisuuden veturina. Yritysten kasvu ja kansainvälistyminen luo mahdollisuutta synnyttää uusia työpaikkoja alueelle. Testialuo voi olla myös joillekin yrityksille sijoittummis päätöksne laukaiseva tekijä
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei välitöntä vaikutusta tasa-arvoon
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei projektin kannalta relevantti.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei projektin kannalta relevantti.
Ympäristöosaaminen 5 7
Tavoitteena oleva vähähiilisen liikkumisen vähentäminen on hankeen tärkeitä tavoitteita, samalla se lisää ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tampereen kaupungin yhtenä älykaupunkikehityksen painopistealueena on älyliikenne ja autonominen
liikkuminen. Tason 4 automaattiliikenteellä tarkoitetaan korkean automaatiotason liikennettä, jossa ajoneuvo kulkee itsenäisesti ilman kuljettajaa ja automaatio hoitaa ajoneuvon ohjaamisen. Tampereella tasoa 4 tavoitellaan automaattibussien käyttöönottamiseksi, sekä valmistautumalla automaattiseen henkilöautoliikenteeseen. Tampereen kaupungin tavoitteena on saada robottibussit käyttöön vaiheittain mm. hoitamaan raitiotien syöttöliikennettä.

Tason 4 autonomisen ajamisen ratkaisujen kehittäminen asettaa fyysiselle ja digitaaliselle infrastruktuurille aivan uusia vaatimuksia. Näiden vaatimusten tarkempi ymmärrys, sekä tason 4 automaallisen liikkumisen kehitystyö edellyttää soveltuvia testialueita, joissa asioita voidaan tutkia ja testata käytännössä.

Tässä hankkeessa on toteutettu useita toimenpiteitä joilla on kehitetty automaattiliikenteen Tason 4 vaatimukset täyttävä testialue Hervantaan. Kaupunkiympäristössä toimivat Tason 4 -automaattiliikenteen testialustat ovat maailmanlaajuisesti harvinaisia. Hankkeella on merkittävää uutuusarvoa niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Tason 4 testialue onkin merkittävästi parantanut Tampereen seudun kansainvälistä kilpailukykyä älyliikenteen ja automaattisen liikkumisen sektoreilla. Testialueen myötä myös Tampereen seudun ja seudun toimijoiden kansainvälinen houkuttelevuus yhteistyökumppanina on parantunut. Yhtenä konkreettisena osoituksena tästä on se, että Tamperetta ja Tamperelaisia toimijoita on pyydetty mukaan useaan älyliikenteen kehittämiseen keskittyvään kansainväliseen tutkimus-hankkeeseen. Yksi 3-vuotinen Horisontti jatkokehityshanke on alkanut 1.11.2022 (Horizon IN2CAMM). Tampereelta hankkeessa ovat mukana Business Tampere ja VTT.

Hankkeella on vahvistettu Tampereen kaupunkiseudun kilpailukykyä, vetovoimaa sekä parannetaan yhteistyön ja yhteiskehittämisen malleja.

Hankkeessa toteutettiin raitiotien syöttöliikennekokeilu yhdessä EU Horisontti SHOW-hankkeen kanssa talvella 2022. Automaattiajamiseen kykeneväksi varustellut Toyota Proace -autot ajoivat Insinöörinkatu, Teekkarinkatu, Ahvenisjärventie, Opiskelijankatu (3,5 km)-reittiä osana Nysse-palvelua maanantaista perjantaihin klo 8:30-15:30 10 minuutin vuorovalillä. Käyttäjiltä kerättiin kokemuksia kyselytutkimuksella. Alkuvuodesta 2023 on jatkettu kokeiluja Autonomisen ajamisen operointi EAKR -hankkeessa, jossa painopisteenä on useiden autonomisten ajoneuvojen etäopereointi keskitetysti.