Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76389

Hankkeen nimi: Vähemmän muovia - enemmän iloa

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 14.7.2020 ja päättyy 28.2.2021

Toiminnan tila: Peruuntunut

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: EKOHAUTOMO OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3135307-9

Jakeluosoite: Puoshaka 1 A 3

Puhelinnumero: +358451653030

Postinumero: 18100

Postitoimipaikka: HEINOLA

WWW-osoite: http://www.ekopure.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Puumalainen Jenni

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Osakas

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ekopure.info(at)gmail.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0451653030

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Nuorten yrittäjien perustama Ekohautomo Oy toteuttaa tuotekehitysprojektin, jonka tuloksena syntyy innovatiivinen kodin puhdistusainesarja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 15 700

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 0

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 15 700

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 0

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Heinola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Puoshaka 1 A 3

Postinumero: 18100

Postitoimipaikka: HEINOLA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joihin työllistyvät naiset 0

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0, joista naisten perustamia 0

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimintaympäristön analyysissa on otettu huomioon sukupuolijakauma. Perinteisesti kosmetiikka- ja siivoustuotteissa kohderyhmänä ovat olleet naisoletetut, mutta ekologisuus teemana yhdistää sukupuolia nykypäivänä yhä nousevissa määrin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Viestintää suunniteltaessa huomioidaan aina kun relevanttia sukupuolten erot eli millaiset asiat puhuttelevat naisia ja millaiset taas miehiä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaikka hankkeessa toimitaan näiden periaatteiden mukaisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 8
Käyttämämme raaka-aineet ovat mahdollisimman ympäristöystävällisiä. Lisäksi koko konseptin tarkoitus on vähentää muovin kulutusta ja lisätä sen uusiokäyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 3
Yritys viestii vahvasti ekologisuuden puolesta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Perinteiset puhdistusaineet rehevöittävät vesistöjä ja ovat haitallisia pieneliöille. Tuotteemme ei aiheuta edellämainittuja vaikutuksia ympäristöön.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
Tuotteemme ei rasita vesistöjä samoin kuin perinteiset puhdistusaineet.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 6 4
Välitön vaikutus: Kierrätetyt materiaalit, kestotuotteen myynti ja tämän kautta syntyvän jätteen minimointi. Välillinen vaikutus: Kannustetaan kuluttajia tehokkaaseen kiertotalouteen
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Tulevaisuudessa hyödynnetään uusiutuvaa energiaa tuotteiden valmistukseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 2
Käytetään mahdollisimman paljon paikallisia resursseja (kehityspalvelut, raaka-aineet). Pyritään lisäämään työllistävää vaikutusta alueella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 4
Uudenlainen konseptimme haastaa myös muut yritykset kehittämään omia palveluita ja tuotteitaan yhä ympäristöystävällisemmiksi.
Liikkuminen ja logistiikka 4 0
Logistisesti tuotteemme on ympäristöystävällisempi, koska raaka-aineet tulevat läheltä. Lisäksi tuotteemme ei sisällä vettä, joten sen kuljettaminen on ekologisempaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hanke työllistää ja osallistaa paikallisia ihmisiä. Lisäksi tuote on tehty raaka-aineista, jotka on todettu vaarattomiksi niin ihmisille kuin eläimillekin.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 5 5
Hanke lisää kuluttajien tietoisuutta ympäristöosaamisesta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

-