Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76534

Hankkeen nimi: MeriDiLogis

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2020 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: Yliopistonmäki

Puhelinnumero: 029 450 5000 (vaihde)

Postinumero: 20014

Postitoimipaikka: Turun yliopisto

WWW-osoite: http://www.utu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anne Suominen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: erikoissuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anelsu(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 779 9494

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

MeriDiLogis pyrkii vähentämään kuljetusvahinkoja, edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa. Merikuljetuksiin liittyen ei ole pk-yritysten käytettäväksi ajan tasalla olevaa meripakkausohjetta. Riittämätön ja vääränlainen pakkaus saattaa aiheuttaa tuotteen vahingoittumisen matkan aikana. Virheellinen pakkaus saattaa myös olla este riittävälle kuorman varmistamiselle ja tukemiselle aiheuttaen vaaratilanteita kuljetusketjun aikana ihmisille, tavaroille ja ympäristölle. Virheellisestä pakkauksesta ja riittämättömästä kuomanvarmistuksesta johtuen tuotteita joudutaan valmistamaan ja kuljettamaan uudelleen, mikä rasittaa ympäristöä ja aiheuttaa osapuolille ei-toivottuja seurannaisvaikutuksia. On sanottu, että virheellinen ja hajonnut pakkaus on kaikkein epäekologisin.

MeriDiLogiksen tavoitteena on myös tehostaa kuljetusyksiköiden täyttö- ja käyttöastetta ja sujuvoittamaan kuljetusyksikön lastausta. Erilaisia lastaussuunnitelmaohjelmia on olemassa, mutta ne eivät ole täysin soveltuvia alueellisiin olosuhteisiin. Puutteelliset lastaussuunnitelmat aiheuttavat kuljetuskapasiteetin ja resurssien vajaata käyttöä. Vaillinaiset suunnitelmat aiheuttavat myös lastauksessa käytettävien koneiden turhaa tyhjäkäyntiä. Nämä yhdessä aiheuttavat osaltaan ympäristörasitusta ja -haittoja. Lastaustilanteet saattavat olla erittäin nopeatempoisia ja lastauksen riittämätön ennakkosuunnittelu vaarantaa lisäksi työturvallisuuden.

MeriDiLogiksen tavoitteena on tuottaa ajantasainen kuljetettavien tavaroiden pakkaamiseen ja suojaamiseen liittyvä meripakkausohje huomioiden kuorman varmistaminen ja merikuljetusten aiheuttamat haasteet ja rasitukset. Osana tätä toimintaa selvitetään kuljetusvahinkoja ja vaaratilanteita. Tavoitteena on myös tuottaa lastaussuunnitteluun ja lastaukseen ohjeistusta tehostamaan kuljetusyksiköiden käyttöastetta ja lastaustilanteita. Toimenpiteet tehdään tiiviissä yhteistyössä kuljetusketjujen eri osapuolien kanssa. Hankkeen tulokset tulevat olemaan vapaasti käytettävissä ja hyödynnettävissä. Tältä pohjalta tavoitteena on käynnistää t&k&i-yhteistyötä ja jatkokehitystä tuotettavien materiaalien pohjalta hyödyntäen pelillistämistä, digitalisaatiota, automatisaatiota ja tekoälyä.

Hanketoimenpiteissä tuodaan uusinta tietoa ja osaamista hyödyttämään Satakunnan pk-sektoria yli maakuntarajojen vahvistamaan elinvoimaisuutta, kilpailukykyä ja ympäristöystävällisyyttä. Verkostojen vahvistamisen ja kansainvälisen yhteistyön kautta edistetään satakuntalaisten yritysten ja toimijoiden verkostoitumista ja uusimman tiedon hyödyntämistä yritysten innovaatiotoimintojen vahvistamisessa. Hankkeen myötä Satakunnan logistiikan turvallisuus, tehokkuus sekä varmuus paranevat ja ympäristövaikutukset vähenevät.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Yritykset

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisinä kohderyhminä ovat tuotteiden valmistukseen ja suunnitteluun, pakkaukseen ja pakkausmateriaaleihin, lastaussuunnitteluun ja lastaukseen, logistiikkaan, turvallisuuteen ja riskien arviointiin sidoksissa oleva pk-sektori ja toimijat, joiden alihankintaketjuihin pk-sektorin yritykset ja toimijat lukeutuvat. Välillisesti hankkeen kohderyhminä ovat myös erilaiset kansalliset ja kansainväliset edunvalvontatoimijat, verkostot ja työryhmät, joissa hankkeen toimintaan liittyvät ovat osallisina ja vaikuttajina. Välillisiin kohderyhmiin sisältyvät myös osaamis-, kehittämis- ja tutkimusorganisaatiot, jotka toiminnallaan hyödyttävät pk-sektoria ja innovaatiotoiminnan vahvistamista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 83 509

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 70 707

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 119 299

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 101 010

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin, Pohjois-Satakunnan

Kunnat: Kankaanpää, Nakkila, Siikainen, Merikarvia, Pori, Rauma, Harjavalta, Huittinen, Säkylä, Eura, Kokemäki, Pomarkku, Ulvila, Jämijärvi, Karvia, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille, joten toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta ei katsottu hakuvaiheessa tarpeelliseksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hankkeen toiminnassa kuitenkin huomioidaan yhdenvertaisina molemmat sukupuolet.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 6
Hanke pyrkii vähentämään kuljetusvahinkoja, tehostamaan kuljetusyksiköiden täyttö- ja käyttöastetta, sujuvoittamaan kuljetusyksikön lastausta, edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa. Toimenpiteiden kautta korvaavien tuotteiden kuljetus- ja valmistustarve, kuljetettavien yksiköiden lukumäärä ja lastaukseen tarvittavien moottoritoimisten laitteiden käyttötarve vähenee. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään myös onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti luonnonvarojen käytön kestävyyteen vähentämällä onnettomuuksista aiheutuvaa ympäristökuormitusta. Hankkeessa pyritään myös kartoittamaan ekologisesti kestäviä pakkausmateriaaleja ja niiden kierrätettävyyttä. Hankkeen tulokset julkaistaan ja tulevat olemaan sähköisesti saatavilla. Hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan erilaisia verkkopohjaisia palveluita kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Hankkeessa tuotetavassa ohjeistuksessa huomioidaan merikuljetusten ja eri merialueiden kuljetettaville tuotteille, pakkauksille ja kuormanvarmistamiselle aiheuttamat vaatimukset ja rasitukset. Sisällöntuotannossa huomioidaan myös ilmastonmuutoksen vaikutukset merisääolosuhteisiin ja niihin vastaaminen. Hanke pyrkii myös edistämään kuljetusturvallisuutta sekä lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja kuljetusvahinkoja, ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 4
Hanke pyrkii vähentämään kuljetusvahinkoja, tehostamaan kuljetusyksiköiden täyttö- ja käyttöastetta, sujuvoittamaan kuljetusyksikön lastausta, edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa. Toimenpiteiden kautta korvaavien tuotteiden kuljetus- ja valmistustarve, kuljetettavien yksiköiden lukumäärä ja lastaukseen tarvittavien moottoritoimisten laitteiden käyttötarve vähenee. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön ja luonnon monimuotoisuuteen vähentämällä onnettomuuksista aiheutuvaa ympäristökuormitusta. Oikeaoppisella pakkauksella ja suojauksella suojataan myös ympäristöä kuljetettavan tuotteen ja sen pakkauksen aiheuttamilta mahdollisilta haitoilta. Hankkeen tulokset julkaistaan ja tulevat olemaan sähköisesti saatavilla. Hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan erilaisia verkkopohjaisia palveluita kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 5
Hanke pyrkii vähentämään kuljetusvahinkoja, tehostamaan kuljetusyksiköiden täyttö- ja käyttöastetta, sujuvoittamaan kuljetusyksikön lastausta, edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa. Toimenpiteiden kautta korvaavien tuotteiden kuljetus- ja valmistustarve, kuljetettavien yksiköiden lukumäärä ja lastaukseen tarvittavien moottoritoimisten laitteiden käyttötarve vähenee. Tuotettavien ohjeistusten ja niiden tehokkaan jalkauttamisen kautta voidaan vähentää kasvihuonekaasuja ja logistiikkatoiminnoista aiheutuvia päästöjä. Nämä toimenpiteet pyrkivät myös vähentämään onnettomuusriskejä ja sitä kautta vaikuttavat positiivisesti ympäristöön, pinta- ja pohjavesiin, maaperään sekä ilmaan. Hankkeen tulokset julkaistaan ja tulevat olemaan sähköisesti saatavilla. Hankekoordinaatiossa pyritään vähentämään liikkumistarvetta hyödyntämällä mahdollisuuksien mukaan erilaisia verkkopohjaisia palveluita kokousten ja neuvotteluiden järjestäessä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 3
Hankkeella ei ole välitöntä vaikutusta Natura 2000- ohjelman kohteisiin. Hanke pyrkii vähentämään kuljetusvahinkoja, tehostamaan kuljetusyksiköiden täyttö- ja käyttöastetta, sujuvoittamaan kuljetusyksikön lastausta, edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa. Nämä toimenpiteet pyrkivät vähentämään onnettomuusriskejä ja logistiikkatoiminnoista aiheutuvia päästöjä, ja sitä kautta vaikuttavat välillisesti Natura 2000 - ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Hankkeessa pyritään tunnistamaan logistiikan ja käytettävien materiaalien kehityskohteita ja liittyen meripakkaukseen, tuotteiden suojaukseen, lastaussuunnitelmaan ja turvalliseen lastin kiinnittämiseen. Huomiota kiinnitetään myös materiaalien kierrätettävyyteen. Sujuva logistiikka ja kuljetettavien tavaroiden kuljettaminen ehjinä ja vahingoittumattomina loppukäyttäjälle vaikuttaa positiivisesti materiaalitehokuuteen ja vähentää hävikin määrään.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 2
Hanke on uusiutuvien energialähteiden käytön suhteen suorilta vaikutuksiltaan melko neutraali. Välillisesti lastaussuunnitelman toteutuksessa ja kuljetusyksiköiden lastauksessa käytettävien koneiden käyttövoimassa pyritään mahdollistamaan ja lisäämään uusiutuvien energialähteiden tuottaman energian käyttöä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hanke pyrkii vaikuttamaan positiivisesti paikallisen elinkeinorakenteen kestävään kehittämiseen ja häiriöiden minimoimiseen. Osaamisen nousun, tuotteiden oikeaoppisen pakkauksen ja suojauksen kehittämisen sekä kuljetusyksikön lastaussuunnittelun tehostamisen ja lastauksen sujuvoittamisen tavoitteena on elinkeinorakenteen aiempaa kestävämmällä pohjalla oleva kehittäminen. Parempi riskienhallinta, tuotteiden oikeaoppinen pakkaus ja suojaus, kuljetusyksiköiden tehokas täyttöaste ja lastaus edistävät kohderyhmän yritysten kestävää kehittämistä niin ympäristö-, yhteiskunta- kuin talousnäkökulmasta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeessa tuotetaan ohjeistusta kuljetettavien tuotteiden pakkaukseen ja suojaamiseen, kuljetusyksikön lastaussuunnitteluun ja kuljetusyksiköiden täyttöasteen tehostamiseen. Tavoitteena on edistää näiden aineettomien tuotteiden, palveluiden ja sovellusten käyttöä ja hyödyllisyyttä.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Liikkuminen ja logistiikka merikuljetusten muodossa ovat hankkeen keskiössä. Hankkeen toimenpiteet pyrkivät vaikuttamaan liikkumiseen ja logistiikan turvallisuuteen, tehokkuuteen, vahingottomuuteen ja sitä kautta taloudelliseen ja ympäristölliseen kestävyyteen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Hanke pyrkii toimenpiteillään lisäämään hyvinvointia sekä logistiikan tehokkuutta ja turvallisuutta. Hankkeentoimenpiteillä on vaikutusta hyvinvointiin ja työssäjaksamiseen toiminnan tehostuessa ja pystyttäessä vähentämään turhia ja toistuvia tehtäviä tehostamalla pakkauksen ja lastauksen suunnittelua ja tuloksellisuutta. Hankkeen tulosten kautta voidaan vähentää myös saastuttavien lastauskoneiden käyttöä, mikä parantaa työympäristöä ja siitä aiheutuvaa kuormitusta.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Hanke on yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille vaikuttaen positiivisesti tasa-arvoon ja sen edistämiseen. Oikeaoppisella pakkaus- ja lastaussuunnittelulla voidaan vähentää myös työn fyysistä kuormitusta, mikä osaltaan edistää tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hanke on yhteiskunnallisen ja kulttuurisen yhdenvertaisuuden näkökulmasta varsin neutraali. Vaikutukset ovat kuitenkin positiivisia, sillä hankkeen tulokset ovat vapaasti kaikkien käytettävissä.
Kulttuuriympäristö 2 3
Hankkeella ei ole suoraa vaikutusta kulttuuriympäristöön. Välillisesti hanke vaikuttaa kulttuuriympäristöön positiivisesti vähentämällä kulttuuriympäristössä sattuvien onnettomuuksien todennäköisyyttä. Hankkeen tuloksilla voidaan myös vähentää kuljetusyksiköiden lastauksesta aiheutuvia ympäristövaikutuksia ja päästöjä, tarvittavien kuljetusten määrää ja kuljetettavien tuotteiden ympäristölle aiheuttamia haittoja
Ympäristöosaaminen 3 5
Hankkeen tavoitteena on kuljetettavien tuotteiden oikeaoppinen pakkaus ja suojaus, joilla on myönteisiä vaikutuksia ympäristöön vähentämällä syntyvää jätettä ja suojaamalla ympäristöä tuotteen aiheuttamilta haitoilta. Kuljetusyksikön käyttöastetta parantavalla lastaussuunnitelulla ja tehokkailla lastaustoimenpiteillä on vaikutuksia työstä aiheutuvien päästöjen määrään ja niiden tiedostamiseen. Näillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa ympäristöosaamiseen. Hanke pyrkii myös edistämään kuljetusturvallisuutta ja lisäämään riskienhallintaa sekä yritysten osaamista. Turvallisuus- ja riskienhallintaosaamisen kehittyminen linkittyy ympäristöosaamiseen vaikuttaen siihen positiivisesti. Hankkeessa tuotettavista ohjeistuksista tehdään myös helposti päivitettäviä ympäristöosaamisen kasvaessa ja pakkausmateriaalien kehittyessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

MeriDiLogis-hankkeessa tuotettiin hankesuunnitelman mukaisesti Meripakkausohje ja kontin lastaussuunnitteluohjeistus -opas suomeksi ja englanniksi liiteineen. Opas on vapaasti saatavilla hankesivustolla osoitteessa https://sites.utu.fi/meridilogis/.