Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76535

Hankkeen nimi: DiivA - Digitalisaatiota ja verkostoja autoalalle - kehittämishanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2020 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen koulutuskuntayhtymä

Organisaatiotyyppi: Kuntayhtymä

Y-tunnus: 1007629-5

Jakeluosoite: Rastaantaival 2

Puhelinnumero: 040 830 2291

Postinumero: 60200

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.sedu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kurunsaari Marja Terttu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Innovaatiopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marja-terttu.kurunsaari(at)sedu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408680814

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

DiivA - Digitalisaatiota ja verkostoja autoalalle - kehittämishanke

TOTEUTUSAIKA: 1.11.2020 - 31.12.2022

KOHDERYHMÄ

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat autoalan yritykset (autonvalmistajat, huoltopuoli, autoliikkeet) ja järjestöt
mm. Autoalan keskusliitto ja Suomen autoteknillinen liitto (SATL).

Välillisenä kohderyhmänä ovat toisen asteen ammatillisen koulutuksen autoalan opiskelijat ja opettajat.

TAVOITTEET

Hankkeen tavoitteena on vastata yhdessä DiivA - Digitalisaatiota ja verkostoja autoalalle investointihankkeen kanssa Etelä-Pohjanmaalla autoalan teknologisiin ja digitaalisiin haasteisiin sekä pitkän aikavälin muutoksiin. Hankkeessa kehitetään autoalalle demonstraatioalusta, joka sisältää modernin teknologisen oppimisympäristön ja siihen integroidun digitaalisen ekosysteemin sekä verkostojen toiminnan. Hankkeessa luodaan uudenlaisia ajasta ja paikasta riippumattomia monikanavaisia oppimisympäristöjä ja etätyön malleja, jotka mahdollistavat toiminnan myös poikkeusolosuhteissa (esim. korona).

Kehittämishankkeessa laaditaaan teknologian ja järjestelmien käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja ja yhteistyöverkostoja.

Yrittäjyyden näkökulma on merkittävä Etelä-Pohjanmaalla; hanke tukee autoalan liiketoiminnan kasvua ja sen säilyttämistä sekä pyrkii saamaan uusia autoalan yrityksiä alueelle.

Hankkeen tavoitteena on myös uudistaa toisen asteen ammatillisen koulutuksen autoalan oppimisympäristöjä, lisätä koulutuksen vetovoimaa ja vastaavuutta työelämään. Hankkeessa kannustetaan autoalalla toimivia tai sinne hakeutuvia henkilöitä jatkuvaan oppimiseen ja osaamisen päivittämiseen.

Hankkeessa tiivistetään autoalan uudenlaista sidosryhmäyhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Verkostoitumisen tuloksena syntyy
uusia palvelumalleja ja teknologisia ratkaisuja. Yhteistyötahoja ovat autoalan yrittäjät, järjestöt ja yhdistykset mm.
Autoalan keskusliitto (AKL), Suomen työkalu, Suomen autoteknillinen liitto (SATL), yrittäjäjärjestöt sekä oppilaitokset.

TOIMENPITEET

Hankkeen aikana autoalalle kehitettävään monikanavaiseen demonstraatioympäristöön hankitaan nykyaikaisia koneita ja laitteita sekä teknisiä varustuksia. Niiden avulla pystytään tarjoamaan ajanmukaista koulutusta, lisäämään älykkäitä toimintaympäristöjä ja lisätyn todellisuuden tuotteita. Kehittämishankkeen tavoitteena on laatia teknologian ja järjestelmien demonstrointia ja käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja ja innovatiivisia yhteistyöverkostoja.

Alla hankintojen pääryhmät:
1. Simulaatioympäristöt (esim. Lucas Nuelle, Infineon, Electude)
2. Ajoneuvojen (euro 6-taso) testaustekniikka
3. Esitystekniikka etäläsnäolo webinaarien esittämiseen


TULOKSET

Hankkeen tuloksena syntyy autoalan monikanavainen demonstraatioalusta, johon on rakennettu alan digitaalisiin, ekologisiin ja verkostoitumistarpeisiin pohjautuva digitaalinen ekosysteemi kone- ja laitekantoineen. Ekosysteemiin sisältyvät myös autoalan yritysten, järjestöjen ja eri kouluasteiden uudenlaiset ja innovatiiviset yhteistyöalustat.

Hanke turvaa autoalan liiketoiminnan kasvua ja säilyttämistä sekä maakunnan yrittäjyyttä. Pitkällä aikavälillä pyritään saamaan alueelle lisää autoalan yrityksiä.

Hankkeen tuloksena toisen asteen ammatillisen koulutuksen autoalan oppimisympäristöt uudistuvat. Moderni kone- ja laitekanta nostaa toiminnan laatua ja vastaavuutta työelämän tarpeisiin. Alan vetovoima lisääntyy ja autoalan yritykset saavat osaavaa henkilöstöä työllisyystarpeisiinsa.

Hanke edistää monikanavaisia, ympäristöystävällisiä ja turvallisia toimintatapoja, joissa otetaan huomioon myös poikkeusolosuhteet (esim. korona). Digitaaliset autoalan ekosysteemit luovat uudenlaisia ajasta ja paikasta riippumattomia oppimisympäristöjä ja etätyön toimintamalleja.

Tämän kehittämishankkeen tuloksena syntyy teknologian ja järjestelmien käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja ja yhteistyöverkostoja. Alueellisesti voidaan kasvattaa yhteistyöyritysten kanssa autoalan yritysten osaamista. Yrityksillä on mahdollisuus tutustua ja demonstroida autoalan uutta oppimisympäristöä.

Kaikki tulokset ovat myös kansallisesti hyödynnettävissä ja levitettävissä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat autoalan yritykset (autonvalmistajat, huoltopuoli, autoliikkeet) ja järjestöt mm. Autoalan keskusliitto ja Suomen autoteknillinen liitto (SATL).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat toisen asteen ammatillisen koulutuksen opiskelijat ja opettajat autoalalta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 22 640

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 20 800

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 28 300

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 26 000

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Alajärvi, Teuva, Lappajärvi, Kurikka, Karijoki, Seinäjoki, Vimpeli, Soini, Kauhava, Ähtäri, Lapua, Kauhajoki, Isojoki, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Autoalan yritykset ovat perinteisesti miesvaltaisia, mutta digitalisaation ja mm. ilmastonmuutoksen vuoksi alan vetovoima lisääntynee myös naisten keskuudessa. Autoala tarjoaa monenlaisia tehtäviä, jotka kiinnostavat myös naisia ja uudet modernit koulutusmahdollisuudet ohjaavat heitä myös alalle.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toiminta tarjoaa hyvät mahdollisuudet kehittää osaamista molemmille sukupuolille.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta se on mukana läpäisyperiaatteella ja näkökulmana eri kehittämistoimissa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 7
Digitalisaatiolla ja etäopetuksella säästetään luonnonvaroja. Polttoaineen käyttö vähenee. Teknisillä menetelmillä voidaan vaikuttaa ympäristöön ja vähentää koko koulutussyklin ympäristörasitusta merkittävästi.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Hiilijalanjälki pienenee. Sähkö- ja hybridiautojen huolto- ja korjaamoverkoston laajentuminen, eli korjaamohenkilöstön osaamisen kasvattaminen. Kannustaa ihmisiä hankkimaan ajoneuvoja, jotka saastuttavat vähemmän.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 4 5
Etäopetus ja sen mahdollistavat tekniset ratkaisut säästävät luontoa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 4
Tallautuminen vähenee, mahdolliset valumat vesistöihin vähenevät.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei toimi Natura 2000 - ohjelman alueella
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 5
Hankinnoissa otetaan huomioon kestävä kehitys ja kierrätys.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 5
Sähkö- ja hybridiautojen huolto- ja korjaamoverkoston laajentuminen, eli korjaamohenkilöstön osaamisen kasvattaminen. Kannustaa ihmisiä hankkimaan ajoneuvoja, jotka saastuttavat vähemmän.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 6
Hankkeen avulla tuotetaan yrityksiin osaavaa henkilöstöä ja lisätään siten yrityksen osaamista ja kilpailukykyä. Autoala on maakunnan kannalta strategisesti tärkeä ala.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 6 7
Hankkeen avulla kehitetään koulutusta, jatkuvaa oppimista ja lisätään osaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 6 7
Kyseessä on autoalan kehittämishanke, jonka kärkenä on kehittää liikkumista ja logistiikkaa
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 4
Hankittavilla autoalan teknisillä hankinnoilla ja digitaalisilla ratkaisuilla tehostetaan autoalan opetusta ja aloille hakeutuvien työllistymistä. Uusi teknologia ja modernit oppimisympäristöt lisäävät opetuksen mielekkyyttä ja motivaatiota ja estävät opintojen keskeytymistä.
Tasa-arvon edistäminen 4 5
Hankkeen avulla puretaan ennakkoluuloja naisten sopeutumisesta alalle ja kannustetaan eri sukupuolia hakeutumaan alalle.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 4
Hanke mahdollistaa oppimisen ajasta, alueesta ja paikasta riippumatta ja luo yhdenmukaisia mahdollisuuksia eri sukupuolille, eri ikäisille ja eri yhteiskunnallisista taustoista tuleville.
Kulttuuriympäristö 3 3
Hanke lisää positiivista asennetta työ- ja oppimisympäristöjen ja niitä tukevan kulttuurin ja arvojen edistämiseen.
Ympäristöosaaminen 4 5
Kestävän kehityksen ja ympäristövaikutusten osaaminen lisääntyy. Ekologia, ilmaston muutos ja globalisaatio ovat autoalan tulevaisuuden avaintekijöitä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

DiivA - Digitalisaatiota ja verkostoja autoalalle - investointi- ja kehittämishankkeiden olennaiseksi tehtäväksi muodostui autonvalmistajien kansainvälisen digitaalisen oppimissisällön välittäminen ja asiakkaan kytkeminen kansainväliseen oppimisverkostoon. Asiakkaita olivat toisen asteen opiskelijat, korjaamoalan ammattilaiset, etujärjestöt, korjaamokauppaa harjoittavat maahantuojat ja autoalan korjaamoketjut.

Hankkeiden tarkoituksena oli myös vauhdittaa Etelä-Pohjanmaan ja kohdennetusti koko Suomen alueella toimivien autoalan yritysten, etujärjestöjen ja korjaamoketjujen koulutusta ja hakea yhteistyömuotoja digitalisoituneiden tuotteiden käyttöönotossa. Edelleen hankkeessa tuettiin autoalan uusien tuotteiden, innovaatioiden ja palvelujen kehittämistä sekä hankittiin erilaisia digitaalisia tekniikoita opetuksen ja etäläsnäolon esittämisen tueksi.

Uusien tekniikoiden opiskelun tueksi hankittiin simulaattoreita, joista osa oli ohjelmoitavia. Lopputuloksena kehitettiin myös digitaalista käyttöönottoa tukevia pedagogisia malleja yhdessä alan yritysten kanssa.