Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76537

Hankkeen nimi: Original Lapland

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 27.10.2020 ja päättyy 31.3.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Outokaira tuottamhan ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1089776-3

Jakeluosoite: Kenttätie 1

Puhelinnumero: 0400161034

Postinumero: 95700

Postitoimipaikka: Pello

WWW-osoite: http://www.outokaira.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Anttila Anne Maarit

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toiminnanjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.anttila(at)outokaira.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400161034

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Matkailu on yksi liiketoiminnan aloista, joihin koronavirus on vaikuttanut eniten. Business Finlandin mukaan ulkomaalaisten matkailijoiden yöpymiset vähenivät Lapissa huhtikuussa 92,3 % edelliseen vuoteen verrattuna. Virus on kohdellut rankalla kädellä etenkin niitä, jotka ovat olleet vahvasti riippuvaisia kansainvälisistä matkailijoista. Koronaviruksen laitettua rajat kiinni, on myös suomalaisten ulkomaan matkat vähentyneet. Tällä kuitenkin voidaan katsoa olevan positiivinen vaikutus kotimaisen matkailun kysyntään. Kotimaan matkailun avautuessa, on jokainen Suomen kunta, kaupunki ja alue tilanteessa, jossa alueen matkailu haluaa houkutella mahdollisimman paljon matkailijoita omaan kuntaan.

Tornionlaakson matkailualue (eli Leader Outokaira Tuottamhan Ry:n, Leader Tunturi-Lappi Ry:n ja Leader Tornedalen 2020 yhdistyksen toiminta-alue), joka rajoittuu kahden valtakunnan alueelle, kaipaa olemassa olevan identiteetin näkyville tuomista sekä selkeää brändikuvaa, jota tarvitaan kasvavan kotimaisen ja jatkossa kansainvälisen matkailupotentiaalin hyödyntämiseksi. Kyseisen matkailualueen toimijakenttä on moninainen, eikä mikään taho panosta yhteisesti rajaseudun vahvuuksien hyödyntämiseen ja esille nostamiseen matkailumarkkinoinnissa. Markkinoinnilla voidaan luoda merkittävää kiinnostusta ja uutta kysyntää Tornionlaakson aluetta kohtaan.

Hankkeen tarkoituksena on edistää ja tukea Tornionlaakson matkailualueella toimivien pienten matkailuyritysten sopeutumista koronan jälkeiseen markkinaan, kasvua ja kansainvälistymistä, parantaa yritysten välistä yhteistyötä sekä lisätä alueen matkailupalveluiden ja matkailupalveluita tukevien palveluiden (esim. käsityö ja luonnontuotteet) vetovoimaisuutta ja tunnettavuutta. Yhteisen, vahvan brändin avulla Tornionlaakson alue voisi olla mukana vaikuttamassa Lapin matkailun ekosysteemissä, ja näin ollen olla merkittävä toimija Lapin matkailun klusteritoiminnassa ja suuralueyhteistyössä.

Matkailualueen yritykset ovat lähteneet muodostamaan pienten matkailuyritysten ympärille laatubrändiä nimeltä Original Lapland. Hankkeessa olisi tarkoitus luona Original Lapland -brändille laatukriteeristö ja säännöt sekä visuaalinen ilme, jota alueen yritykset voivat käyttää kaikessa kaupallisessa viestinnässä viennin, kasvun ja kansainvälistymisen tukemiseksi. Alueen yrittäjille luodaan toimintamalli, johon kirjataan yleiset pelisäännöt sekä brändi-identiteetin käyttöön liittyvä ohjeistus. Osana Original Lapland -brändi-identiteetin suunnittelua ja tulevaa käyttöönottoa, selvitetään brändin käyttöön liittyviä immateriaalioikeuksia.

Lisäksi alueen erilaisille toimijoille luodaan vahva verkosto ja yhteishenki, mikä mahdollistaa kehittyvän liiketoimintaympäristön sekä uuden kansainvälisen kasvun. Hankkeen aikana tuodaan yksittäisten toimijoiden, yritysten ja organisaatioiden toiveet ja tarpeet yhteisestä identiteetistä yhteen mm. erilasten julkaisujen, työpajojen ja tapahtumien avulla. Parhaimmillaan tämä luo uutta kotimaista kilpailukykyä, vetovoimaa ja pitovoimaa koko Tornionlaakson alueelle sekä yrityksille uutta kansainvälistä liiketoimintaa. Hankkeessa on tarkoitus tehdä kartoitusta yhteistyön mahdollisuuksista sekä alustava suunnitelma yhteistyön muodoista Tornionlaakson neuvoston toimialueen matkailutoimijoiden kanssa. Hankkeessa jatketaan hyvin alkanutta yhteistyötä kyseisessä verkostossa, joka voisi mahdollistaa laajemman yhteistyön kehittymisen yrittäjien keskuudessa.

Hankkeen lyhyen aikavälin tuloksia ovat:
- Saadaan Original Lapland -brändi ja konsepti esille mm. Visit Finlandin ja House of Laplandin kautta.
- Yhteisen alueorganisaation edellytykset ovat selvitetty, jonka avulla toiminta voidaan saattaa alulle.
- Tornionlaakson matkailualueen yrityksistä 10 tekee tiivistä kansainvälistä yhteistyötä keskenään.
- Original Lapland -matkailualueen yhteinen brändi sekä yritysten välinen yhteistyö on auttanut matkailu- ja ravintola-alan yrityksiä sopeutumaan koronan jälkeiseen markkinatilanteeseen
- Tornionlaakson alueen yrityksistä 10 yritystä on tehnyt uusia kansainvälisen viennin avauksia uudella liiketoiminta-alueella

Hankkeen pitkän aikavälin tuloksia ovat:
- Kesä- ja talvisesonkien välinen suuri vaihtelu tasaantuu ja ympärivuotiset työpaikat lisääntyvät. Kuudella Tornionlaakson matkailualueen yrityksellä toiminta on muodostunut ympärivuotiseksi.
- Tornionlaakson alueen yritykset kokevat olevansa osa Original Laplandia ja tekevät enemmän yhteistyötä keskenään. Näin ollen alueen tuottavuus kasvaa ja yritysten kannattava liiketoiminta mahdollistaa uusien palveluiden ja tuotteiden luomisen, joka auttaa yrityksiä kiinnittymään vahvemmin alueelle sekä houkuttelee alueelle uusia yrityksiä.
- Original Laplandin toiminnassa on mukana 50 yritystä, joilla on yhteyksiä kymmeneen ruotsalaiseen tai norjalaiseen yritykseen.
- Original Laplandista on muodostunut usean tahon yhteinen markkinointibrändi, jossa kuntarajat eivät ole merkityksellisiä

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Suomen puolen Tornionlaakson alueen matkailu- sekä matkailun parissa toimivat yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Tornionlaakson neuvosto
Kylät ja kylissä toimivat, matkailun kehittämistä tukevat yhteisöt
Käsityöläiset ja luonnontuotealan toimijat
Kansainväliset matkailijat

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 260 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 252 060

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 315 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 305 394

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Torniolaakson, Kemi-Tornion

Kunnat: Muonio, Tornio, Ylitornio, Kittilä, Kolari, Enontekiö, Pello

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 3

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvauskone -analyysi on tehty. Liitteenä lopputulos.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Ohjausryhmän kokoonpanossa, sidosryhmätyössä ja hankkeen toimenpiteissä tullaan huomioimaan sukupuolten välinen tasa-arvo
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tsa-arvon edistäminen ei ole päätavoite hankkeessa

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 1 3
Tietämyksen lisääntymisien kautta luonnonvarojen käytön kestävyys lisääntyy
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Matkailun ilosanoman viemisen yhteydessä ilmastomuutoksen riskien tietoisuus lisääntyy ja toimenpiteet sen mukana
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei näkyvää vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei näkyvää vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 5
Tietämyksen lisääminen lisää halua vähentää materiaalia ja jätettä
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 6
Matkailutietämys lisää halua investointeihin
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 4
Matkailu tuo lähelle uusia työpaikkoja, paikallinen elinkeinorakenne uudistuu
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 3
Matkailu tuo näkyville asioita, joita voidaan aineettomasti kehittää
Liikkuminen ja logistiikka 5 3
Matkailu tuo tarpeita kehittää joustavia yhteisliikkumisen keinoja, jolloin yksityisautoilu parhaimmillaan vähenee
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 3
Aktiivinen paikallisympäristö lisää asukkaiden hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Matkailutyöpaikat ovat monesti naisvaltaisia. Edistää siis naisten työllisyyden edistämistä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 6 3
Oman kulttuuriperinnön kehittäminen ja oman alueen ylivertaisuuden oivaltaminen lisää kulttuuriympäristöstä huolta pitämistä
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei tällä hankkeella.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkailu on yksi liiketoiminnan aloista, joihin koronavirus iski raskaiten vuosien 2020-2022 aikana. Outokaira tuottamhan ry:n koordinoiman Original Lapland -hankkeen tarkoitus oli edistää ja tukea Tornionlaakson matkailualueella toimivien pienten matkailuyritysten sopeutumista koronan jälkeiseen markkinaan, kasvua ja kansainvälistymistä, parantaa yritysten välistä yhteistyötä sekä lisätä alueen matkailupalveluiden ja matkailupalveluita tukevien palveluiden (esim. käsityö ja luonnontuotteet) vetovoimaisuutta ja tunnettavuutta.

Hankkeessa rakennettiin pohja alueen Original Lapland -ekosysteemin muodostumiselle. Original Lapland verkostossa on mukana matkailualan toimijoiden lisäksi myös luonnontuote-, käsityö- ja designpuolen edustajia.

Original Lapland brändi-imagon luomisen avulla toimme yrityksille näkyväksi Tornionlaakson rajaseudun vahvan omaleimaisen identiteetin ja uudenlaisen yhteistyön muodon kansainvälistymisen sekä kotimaan markkinan tueksi. Hankkeessa on luotu Original Lapland -brändille laatukriteeristö, toimintamalli, viestintäohjeistus, viestintäsuunnitelma, vastuullisuuslupaus ja pelisäännöt sekä visuaalinen ilme, jota alueen yritykset voivat käyttää kaikessa kaupallisessa viestinnässä viennin, kasvun ja kansainvälistymisen tukemiseksi.

Hankkeen toimenpiteitä olivat mm. lähtötilanteen inventointi ja analysointi, asiakaskohderyhmien profiilien laatiminen, koronan jälkeisen markkinatilanteen kartoitus, Original Lapland brändi-imagon muodostaminen, konseptin kriteerien ja vastuullisuuden pelisääntöjen luominen, Original Lapland -viestintäkokonaisuuden ja suunnitelman laatiminen, viestinnän toteuttaminen, digitaalinen kartta matkailualueesta ja sen tarjoamista palveluista, ympärivuotisuuden edistäminen, yhteistyömahdollisuuksien kartoittaminen yli rajojen, benchmarking-matkat, verkostoitumisillat.

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä olivat Suomen puolen Tornionlaakson alueen matkailu- sekä matkailun parissa toimivat yritykset. Alkuvaiheessa mukana oli noin parikymmentä verkostoon sitoutunutta yritystä. Välillisiä kohderyhmiä olivat mm. Tornionlaakson neuvoston alueella toimivat yritykset, käsityöläiset ja luonnontuotealan toimijat, muut matkailun kehittämistä tukevat yhteisöt.

Hankkeen tuloksena yhteensä 40 Tornionlaakson alueen yritystä on sitoutunut osaksi Original Lapland verkostoa. Pellon ja Ylitornion kunnat lähtivät v. 2022 myös mukaan tukemaan verkostoa ja pilotoimaan Original Laplandin alueiden yhteismarkkinointia. Yhteisen, vahvan brändin ja sitoutuneen verkoston avulla Tornionlaakson alue on päässyt mukaan vaikuttamaan Lapin matkailun klusteritoiminnassa ja Visit Finlandin suuralueyhteistyössä. Original Lapland -konsepti ja brändi on saatu esille Visit Finlandiin (DataHub -tietokannan avulla sekä Culture Finland aluetilaisuuden järjestämisen kautta marraskuussa 2022) sekä Lapin matkailutoimijoiden kentälle Lapin matkailuparlamentissa (lokakuussa 2022).

Hankkeen vaikuttavuuskyselyn mukaan (23 vastausta) 18 yrityksellä oli jo syntynyt uutta yhteistyötä keskenään, ja kolmella oli syntynyt yhteistyötä myös yli valtion rajan. Hankkeen ja tämän yhteistyöverkoston avulla 15 yritystä koki sopeutuneensa paremmin koronan jälkeiseen markkinatilanteeseen. 11 yrityksen liikevaihto oli kasvanut hieman tai merkittävästi ja 11 oli tehnyt uusia kansainvälisen viennin avauksia uudella markkina-alueella. Mukana olleista yrityksistä 8 oli palkannut lisää työntekijöitä (yht. 12 työntekijää, joista 4 vakituiseen työsuhteeseen).

Hankkeessa tehdyn alueorganisaatio-selvitystyöhön pohjautuen Original Lapland ry:n tahtotila on kehittyä Tornionlaakson matkailualuetta yhdistäväksi matkailun destinaatiomediaksi/alueorganisaatioksi rajan molemmin puolin. Yhdistys jatkaakin hankkeen päätyttyä syntyneen verkoston ylläpitoa ja laajentamista sekä Original Lapland konseptin ja viestintäsuunnitelman toteuttamista.

Hankkeen toteutusaika oli 27.10.2020-31.3.2023, mistä aktiivista toiminta-aikaa oli 4.1.2021-31.12.2022.
Hanke oli Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittama. Rahoituspäätöksen antoi Lapin liitto ja hanketta hallinnoi Outokaira tuottamhan ry. Hankkeen kokonaisbudjetti oli 325 000 €, josta EAKR tuen osuus oli 260 000 € (80 %). Loput 20 % oli Outokairan Leader-kuntarahaa, Tornionlaakson neuvoston rahaa ja yksityistä rahaa.