Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76549

Hankkeen nimi: Liiketoimintakehitys riskihallitulla digitalisaatiolla (RISKI-DIGI)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2020 ja päättyy 31.12.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Vaasan Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0209599-8

Jakeluosoite: PL 700

Puhelinnumero: 029 449 8000

Postinumero: 65101

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.univaasa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Arrasvuori Juha Henrik

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yliopistotutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: juha.arrasvuori(at)uva.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 50 486 7978

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on:
1) kehittää erityisesti Etelä-Pohjanmaan pk-yritysten tarpeisiin sopiva työkalupakki, joka integroi digitaalisen liiketoiminnan kehitystyössä ja riskienhallinnassa käytettävät menetelmät selkeäksi kokonaisuudeksi;
2) edistää alueen pk-yritysten innovaatiotoiminnan volyymin kasvua parantamalla uusien, digitaalisten ratkaisujen kehitystyöhön liittyvien riskien hallintaa;
3) vahvistaa Etelä-Pohjanmaan älykkään erikoistumisen painopistealueina toimivien digitaalisten ratkaisujen ja älykkäiden järjestelmien TKI-kehitysympäristöä;
4) kehittää digitaaliseen transformaatioon liittyvän riskienhallinnan osaamista alueen korkeakouluissa ja innovaatioekosysteemin muiden toimijoiden keskuudessa;
5) luoda pohjaa yrityksille/yritysverkostoille uusien riskihallittujen, digitalisaatiota hyödyntävien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamiseen ja kehitystyöhön Etelä- Pohjanmaalla.

Johtoajatuksena on, että pk-yritykset lähtevät luottavaisemmin liiketoimintansa digitaaliseen transformaatioon, kun heillä on käytössään sopivia välineitä, joiden avulla yritysjohto pystyy tunnistamaan digitaaliset riskit/digitalisaation riskit sekä riittävä kompetenssi, jolla hallita tunnistettuja riskejä. Tämä myös parantaa muutosjoustavuutta yrityksissä.

Hankkeen toteutuksesta vastaavat Vaasan yliopisto (SC-Research, Lapua) ja Tampereen yliopisto (Seinäjoen yliopistokeskus) yhdessä riskienhallinnan asiantuntijoiden kanssa. Hankkeen toteutusaika on 1.11.2020-31.12.2021.

Työpakettien sisältöön ovat vaikuttaneet keskustelut, joita on käyty kevään 2020 aikana Vaasan ja Tampereen yliopistojen tutkijoiden, riskienhallinnan asiantuntijoiden, alueen pk-yritysten ja muiden maakunnan innovaatioekosysteemiin kuuluvien organisaatioiden kanssa. Keskusteluissa esiinnousseet tarpeet ovat fokusoineet hankkeessa tehtävää kehitystyötä.

Hankkeen tavoiteasetannan mukaiset konkreettiset tuotokset:
- Yrityksille ja innovaatioekosysteemin muulle toimijakentälle suunnattu raportti alueen pk-yritysten digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen ja riskienhallintaan liittyvistä kehitystarpeista;
- 3-5 kpl työkaluprototyyppiä liiketoiminnan kehittämiseen riskihallitulla digitalisaatiolla;
- 5-10 kpl ratkaisukuvauksia (esim. videoita) riskihallittuun liiketoiminnan kehittämiseen;
- Yritysjohdolle suunnattu opas riskienhallintaharjoitusten toteutuksesta;
- Open access ’ratkaisutietokanta’ työkaluista liiketoiminnan kehittämiseen riskihallitulla digitalisaatiolla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisen kohderyhmän muodostavat Etelä-Pohjanmaalla toimivat pk-yritykset, jotka ovat kiinnostuneita liiketoimintansa digitaalisesta kehittämisestä.

Hankkeen tavoiteasetannan mukaisesti varsinaisen kohderyhmän yritykset jakautuvat kahteen alakategoriaan:

1. ’tuotannolliset hyödyntäjät,’ jotka hankkeen tukemana aloittavat liiketoimintansa kehittämisen ’riskihallitulla digitalisaatiolla’. Nämä yritykset ovat maakunnan tuotannollisista pk-yrityksistä.

2. ’digitaalisten ratkaisujen kehittäjät’, kuten ohjelmistoyritykset, jotka hankkeen tukemana lisäävät kyvykkyyksiään tuoda parannettuja riskienhallinnan palveluita valikoimaansa.

Hanke on erityisesti kohdistettu pk-yrityksille koska niillä on rajoitetut resurssit liiketoimintansa ja riskienhallintakyvykkyytensä kehittämiseen.

Hankkeeseen voivat osallistua myös suuremmat yritykset, joiden intresseissä on, että yritysten toimitus- ja arvoketjuissa olevat pienemmät yritykset digitalisoivat toimintojaan ja samalla tehostavat riskienhallintakyvykkyyttään.

Hankeryhmä on saanut tukikirjeen usealta Etelä-Pohjanmaalla toimivalta yritykseltä, jotka ovat näin ilmaisseet alustavan kiinnostuksensa osallistua hankkeeseen. Hakemusta sisään jätettäessä nämä yritykset ovat Opsec Oy, Aistico Oy, Jakamo Oy, Bitcomp Oy, Veljekset Ala-Talkkari Oy, Lapuan Energia Oy, MS-Air Oy, Härmä Air Oy, Hydroll Oy ja Teuvan Keitintehdas Oy. Tässä joukossa on yrityksiä kummastakin hankkeen kohderyhmän alakategoriasta eli 'tuotannollisia hyödyntäjiä' sekä 'digitaalisten ratkaisujen kehittäjiä'. Tukikirjeet ovat koottuna yhdeksi liitteeksi hakemukselle.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen keskeisimpänä välillisenä kohderyhmänä toimivat kaikki muut suomalaiset yritykset, jotka ovat kiinnostuneita hankkeessa kehittävistä työkaluista ja niiden hyödyntämisestä. Esimerkiksi Wärtsilä Oyj:n riskienhallintapäällikkö on ilmaissut kiinnostuksensa osallistua RISKI-DIGI -hankkeen ohjausryhmätyöskentelyyn.

Hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat myös liiketoiminnan rahoittajat kuten pankit ja sijoittajat. Mitä vakuuttuneemmaksi rahoittaja tukee siitä, että pk-yritys hallitsee liiketoimintaan ja sen kehittämiseen liittyviä riskejä, sitä helpompaa on myönteisen rahoituspäätöksen tekeminen.

Hankkeen valmistelun yhteydessä on käyty keskusteluita alueen elinkeinoelämän keskeisiä edunvalvontaorganisaatioita, jotka ovat jo vuosien ajan pyrkineet edistämään digitalisaation hyödyntämistä maakunnan pk-valtaisessa yrityskentässä. Nämä muodostavat hankkeen kolmannen välillisen kohderyhmän. Hankkeen ohjausryhmään on suunnitteilla kutsua edustajat Teknolologiateollisuus ry:stä, Etelä-Pohjanmaan kauppakamarista ja Into Seinäjoelta.

Edelleen hankkeen välillisiin kohderyhmiin kuuluvat alueen muut yliopistot, korkeakoulut ja oppilaitokset. Ne saavat RISKI-DIGI-hankkeen kautta mm. uusia ideoita, joiden ympärille ne voivat rakentaa omia TKI- ja koulutushankkeitaan.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 99 706

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 98 709

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 124 633

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 123 387

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Alajärvi, Teuva, Lappajärvi, Kurikka, Karijoki, Seinäjoki, Vimpeli, Soini, Kauhava, Ähtäri, Lapua, Kauhajoki, Isojoki, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeen suunnittelussa on hyödynnetty BID4E-hankkeen analyysiä valmistavan teollisuuden sukupuolinäkökulmasta. BID4E-hankkeen kohderyhmä oli valmistavan teollisuuden pk-yritykset. Suomessa on selkeä epätasa-arvo valmistavan teollisuuden työpaikoissa: erään selvityksen mukaan vain 13% valmistavan teollisuuden tai teknologiasektorin työntekijöistä on naisia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa tullaan käyttämään aikaisemmassa BID4E-hankkeessa tunnistettuja hyviä käytäntöjä sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseksi.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen alueen yrityksissä. Hankkeen aikaansaama liiketoiminnan kehittäminen digitalisaatiota hyödyntämällä voi luoda uudenlaisia työtehtäviä joihin yritykset palkkaavat naisia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 5
Riskihallittu digitalisaatio luo mahdollisuuksia aineettomaan arvoon perustuvan liiketoiminnan kehittymiselle.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 3 5
Uudet digitaaliset ratkaisut vähentävät liikenteen päästöjä ja palveluliiketoiminta materiaalin käyttöä tarjoomissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Riskihallittu digitalisaatio ja sen mahdollistamat uudet ratkaisut/palvelut potentiaalisesti edistävät luonnovarojen kestävää käyttöä tuotannollisissa yrityksissä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Digitaaliset palvelu-ratkaisut vähentävät liikenteen ja tuotannon päästöjä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 2
Mikäli tuotannollinen yritys sijaitsee Natura-alueella/sen läheisyydessä, digitaalisen palveluliiketoiminnan edistäminen vähentää liikenteen ja tuotannon päästöjä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 2
Riskihallittu digitalisaatio kasvattaa resurssitehokkuutta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Ei vaikutusta suoraan eikä välillisesti, koska hanke ei kosketa juurikaan kyseisiä asioita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Hanke parantaa Etelä-Pohjanmaan yrityskentän riskienhallintakyvykkyyttä ja muutosjoustavuutta. Hanke vahvistaa maakunnan innovaatioympäristöa ja luo uusia liiketoiminta-mahdollisuuksia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Hanke edesauttaa liiketoiminnan kehittämistä digitalisaatiolla, jonka yksi ilmeneminen ovat uudet palvelut ja aineettomat tuotteet.
Liikkuminen ja logistiikka 3 3
Uudet logistiset ratkaisut ovat mahdollisia liiketoiminnan kehityskohteita, jotka hankkeen myötä käynnistyvät.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 6
Riskienhallinta on yleisesti hyväksytyn määritelmän mukaan toimintaa, joka tähtää paitsi yrityksen toiminnan turvaamiseen, myös sen henkilöstön hyvinvoinnin turvaamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Toimenpiteillään hanke voi ainakin epäsuorasti edistää tasa-arvoa valmistavan teollisuuden työpaikoissa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 3
Hanke toimii avoimen tieteen periaatteella. Hanke julkaisee sen puitteissa tuotetut raportit/oppaat/työkalut vapaasti eli open access-muodossa. Tiedon saatavuus edistää voi ainakin välillisesti edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 1 2
Tuotannollisella toiminnalla on pitkät perinteet alueella. Alueen yrittäjyys ja työnteon kulttuuri ovat olennainen osa alueen omaleimaisuutta.
Ympäristöosaaminen 2 3
Riskihallittu, digitaalinen palveluliiketoiminta vahvistaa yritysten ympäristöystävällisyyttä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Riski-Digi -hankkeen johtoajatuksena on ollut, että pk-yritykset lähtevät luottavaisemmin liiketoimintansa kehittämiseen digitalisaatiolla, kun heillä on käytössään sopivia välineitä, joiden avulla yritysjohto pystyy tunnistamaan digitalisaation riskit sekä riittävä kompetenssi, jolla hallita tunnistettuja riskejä.

Hankkeessa toteutettiin yritysanalyysi, johon kerättiin aineistoa taustakyselyllä (vastaukset 114 yrityksestä) ja 20 pk-yrityksen haastatteluilla. Yritysanalyysillä kartoitettiin digitalisaation ja riskienhallinnan nykytilannetta ja tarpeita yrityksissä.

Yritysanalyysin pohjalta hankkeessa kehitettiin työkalupakki, joka koostuu viidestä työkaluprototyypistä ja viidestä ratkaisukuvauksesta. Työkaluissa integroitiin liiketoiminnan kehittämisen ja riskienhallinnan käytäntöjä. Lisäksi hankkeessa laadittiin opas yritysjohdolle riskienhallintaharjoitusten toteuttamisesta.

Työkalujen testaamiseksi ja levittämiseksi hankkeessa toteutettiin kaksi työpajaa pk-yrityksille. Hankkeen tuotosten esittelemiseksi järjestettiin myös seminaari.