Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76620

Hankkeen nimi: Matkalla diginatiiviksi - pk-yritysten digimyönteisyyden edistäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Into Seinäjoki Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1637389-9

Jakeluosoite: Tiedekatu 2

Puhelinnumero: 0401451300

Postinumero: 60320

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.intoseinajoki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niemi Hannemari

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannemari.niemi(at)intoseinajoki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401451300

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Työ- ja elinkeinoministeriön selvityksen mukaan yritysten digitalisaation aste on yhteydessä yritysten kasvuun, parantuneeseen tilanteeseen aiempaan verrattuna sekä parempiin odotuksiin tulevaisuudesta Digitalisaation polulle lähteminen on kuitenkin haastavaa: Oikean palvelun löytäminen, tarvemäärittely ja ajanpuute hankaloittavat pk-yritysten digitalisoitumista. Yritykset kaipaavat tietoa digitaalisuudesta sekä apua tarpeittensa määrittelyyn ja oikean ratkaisun valitsemiseen. Ainoastaan harvat pk-yritykset hahmottavat, miten he voisivat saada tehokkuutta toimintaansa digitaalisia teknologioita hyödyntämällä. Vaikka yritykset olisivatkin tunnistaneet digiloikan tarpeellisuuden, tämänhetkinen korona-epidemian aiheuttama talouden notkahdus sekä yritysten epävarmat näkymät tulevaisuudestaan eivät luo parasta mahdollista maaperää digitaalisten ratkaisujen käyttöönotolle. Tarve aktivoinnille ja kannustukselle liiketoiminnan digitaaliseen uudistamiseen on siten kova. Myös EU:n tasolla ongelma ja tarve yrityselämän digitaaliseen uudistumiseen on tunnistettu. Osana Digitaalinen Eurooppa ohjelmaa valmistellaan parhaillaan eDIH:jä, eräänlaisia digitaalisia hubeja, joilla luodaan rakenteita uudenlaisille yritysten digitaalisen transformaation yrityspalveluille. Seinäjoki on mukana Tampereen eDIH - valmisteluprosessissa. Into Seinäjoen kaltaisten organisaatioiden lisäarvo eDIH-toimintaan tulee nimenomaan yritysrajapintatuntemuksesta ja siitä osaamisesta, joka meiltä löytyy yritysten tarpeiden tunnistamiseen digitalisaatioon liittyen. Tarve aktivoida yrityksiä mukaan digitalisaatioaaltoon ja viime kädessä hyödyntämään myös eDIH:ien kaltaisten rakenteiden tarjoamia palveluita ja verkostoja on ilmeinen ja siihenkin tarpeeseen tällä hankkeella haetaan resurssia.

Vajaa kaksivuotisen hankkeen välittömänä tavoitteena on luoda yrityksiin digimyönteistä ja -kiinnostunutta asennetta ja samalla lisätä yritysten tietoisuutta digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista ja verkostoista liiketoiminnan sisäisessä ja ulkoisessa kehittämisessä. Asennemuutoksen ja tiedon lisäämisen tuloksena tavoitellaan pitkällä aikavälillä sellaisten digitaalisten kehityspolkujen avautumista, joiden kautta yritykset voivat lisätä liiketoimintansa tehokkuutta, joustavuutta ja kannattavuutta sekä laajentumismahdollisuuksia uusiin asiakkuuksiin ja uusille markkinoille. Tehokkuuden ja joustavuuden lisääntymisen
myötä uskotaan myös yritysten resilienssin mahdollisissa muutos- ja häiriötilanteissa olevan entistä vahvempi. Hankkeella halutaan muuttaa alueen mikro- ja pk-yritysten suhtautumista digitalisaatioon entistä myönteisemmiksi siten, että digitalisaatio nähdään laaja-alaisena mahdollisuutena (ei uhkana) oman liiketoiminnan sisäisessä ja ulkoisessa kehittämisessä. Hankkeen lisäarvona on digitalisaatiopolulle lähtemisen kynnyksen madaltaminen ja konkreettisten askelmerkkien asettaminen tämän polun varrelle.

Hankkeen toimenpiteet jakautuvat kahteen työpakettiin, joissa kartoitetaan digitaalisaation liiketoiminnan kehittämiseen tuomat mahdollisuudet kansallisesti ja kansainvälisesti, kerätään käytännön esimerkkejä diginatiiveista yrityksistä ja luodaan digitaalisten ratkaisujen kartta (ns. digikompassi), johdatellaan yrityksiä digitalisaation maailmaan luodun digikompassin pohjalta, kokeillaan yritysryhmissä Do it yourself-henkisesti maistiaisia erilaisista työkaluista ja polutetaan digitalisaatiopolulle lähteviä kiinnostuneita yrityksiä eteenpäin sopivilla askelmerkeillä (asiantuntijat, rahoitus, mentorit, linkitys eDIH
-rakenteeseen jne.). Hankkeen mitattavina tuloksina on koottu diginatiivien esimerkit (20 kpl), parhaiden käytäntöjen makupaloja (15 kpl), diginavigaattori (1 kpl), yrityskohtaamisia (150 kpl), DIY-työkaluesittelyjä (10 aihetta)ja jatkopolutuksia (30 kpl). Hankkeen lyhyen aikavälin vaikutuksena on luotu yrityksiin digimyönteistä ja -kiinnostunutta asennetta ja samalla lisätty yritysten tietoisuutta digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista liiketoiminnan sisäisessä ja ulkoisessa kehittämisessä. Pitkällä aikavälillä on avautunut sellaisia digitaalisia kehityspolkuja, joiden kautta yritykset
voivat lisätä liiketoimintansa tehokkuutta, joustavuutta ja kannattavuutta sekä laajentumismahdollisuuksia uusiin
asiakkuuksiin ja uusille markkinoille. Tehokkuuden ja joustavuuden lisääntymisen myötä uskotaan myös yritysten resilienssin mahdollisissa muutos- ja häiriötilanteissa olevan entistä vahvempi. Myös eDIH-toiminnalla on sekä paikallinen, kansallinen että EU-tason ulottuvuus ja yrityksiä tuon palvelurakenteen pariin ohjaamalla, aukeaa tätä kautta pidemmällä aikavälillä myös yritystoiminnan kehittämiseen digitaalisen transformaation tueksi uusia työkaluja ja kanavia.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen toimenpiteitä ei rajata toimialoittain, sillä hyödynsaajia löytyy kaikilta toimialoilta. Kohderyhmän jaottelua tehdään hankkeen sisällön suuntaamisen vuoksi yritysten digitaalisen osaamis- ja soveltamistason perusteella:

DIGIEKSYNEET/DIGIREAKTIIVISET: Perinteiset, markkinoillaan vakiintuneet yritykset, joille digitalisaation on enemmänkin eloonjäämisen kannalta välttämätön pakko kuin mahdollisuus. Yritykset hyödyntävät digitaalisia työkaluja lähinnä toiminnan tehostamiseen ja markkinointiin. Kiinnostus digitalisaation ja digiosaamisen kehittämistä kohtaan on pientä.

DIGIKIINNOSTUNEET: Digitaalisen toimintaympäristön muutoksia seuraavat yritykset, jotka hyödyntävät digiratkaisuja ensisijaisesti pitääkseen oman toimintansa ja yrityskuvansa alan yleisen kehityksen tasolla. Digitaalisten työkalujen käyttöönotossa tarvitsevat kuitenkin usein lisäresursseja sekä asiantuntijakumppaneita.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat digitaaliselta osaamis- ja soveltamistasoltaan korkealla tasolla olevat yritykset (ns. diginatiivit/digivoittajat), joiden ymmärrys digitalisaatiosta on vahvaa ja toiminta sen suhteen ennakoivaa. Näillä yrityksillä liiketoiminta joko perustuu merkittäviltä osin digitalisaatioon (esim. ohjelmistotalot, verkkokaupat) tai digitalisaation tuomia mahdollisuuksia on hyödynnetty laajasti liiketoiminnan eri osa-alueilla (markkinointi, asiakaspalvelu ja -koulutus, toiminnanohjaus, tuotekehitys jne.).

Yksittäisen yrityksen menestystä digitalisaation parissa tukevat positiivisesti digitalisaation suhtautuvat ja toimintaansa kehittävät edelläkävijäkumppanit sekä aktiivinen kanssakäyminen näiden kanssa. Hankkeen välillinen kohderyhmä, diginatiivit, ovatkin merkittävässä roolissa jakaessaan kokemuksiaan, osaamistaan, verkostojaan ja jopa palveluitaan hankkeen kahdelle varsinaiselle kohderyhmälle. Samalla diginatiiveille saattaa tarjoutua syötteitä ja ideoita oman toimintansa ja palveluidensa edelleen kehittämiseen esim. kansainvälistymisen näkökulmasta. eDIH -rakenteen ja toiminnan näkökulmasta tämä yritysryhmä on potentiaalisinta joukkoa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 77 063

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 72 369

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 96 328

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 90 461

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Seinäjoen

Kunnat: Seinäjoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Varsinaista analyysia ei ole tehty. Hankkeen kehittämistoimissa sukupuolten tasa-arvonäkökulma kuitenkin huomioidaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toimenpiteitä pyritään toteuttamaan siten, että hankkeeseen osallistuvat tasapuolisesti molempien sukupuolien edustajia. Sinänsä kehittämistoimet ovat toimialarajattomia, mikä oletettavasti lisää sukupuolten tasa-arvon toteutumista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta sukupuolten tasaarvolla on hankkeen kehittämistoimenpiteissä oma merkityksenä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 4
Uusien digitaalisten työkalujen käyttöönotto edistää suoraan ja pitkällä aikavälillä kestävää kehitystä ja suojelee luontoa (esim. online kokoustyökalujen käyttöönotto, etämyyntijärjestelmät..)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 6
Uusien digitaalisten työkalujen käyttöönotto edistää suoraan ja pitkällä aikavälillä kestävää kehitystä ja suojelee luontoa, vaikkapa logistiikan tehostamisen uusien työkalujen kautta, etämyyntijärjestelmät, online kokoustyökalut jne.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 2
Hankkeella on vähän vaikutusta suoraan tähän teemaan.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 2
Hankkeella on jonkun verran vaikutusta välillisesti esim. kasvihuonekaasujen vähenemiseen, jos erilaisia digitaalisia työkaluja otetaan yrityksissä käyttöön.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Yritysten digitaalisen uudistumisen myötä saattaa löytyä uusia ratkaisuja myös materiaalien ja jätteiden käsittelyyn. Tätä kautta hankkeella on taloudellista kestävyyttä edistäviä elementtejä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 3 3
Yritysten digitaalisen uudistumisen myötä saattaa löytyä uusia elementtejä myös uusiutuvien energialähteiden käytön tehostamiseen . Tätä kautta hankkeella on taloudellista kestävyyttä edistäviä elementtejä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Hankkeen välittömänä tavoitteena on luoda yrityksiin digimyönteistä ja -kiinnostunutta asennetta ja tätä kautta edistää erilaisten digitaalisten kehityspolkujen avautumista. Tehokkuuden ja joustavuuden lisääntymisen myötä yritysten resilienssi muutostilanteissa kasvaa ja edistää myös todennäköisyytta kestävämpään yritystoimintaan kokonaisuudessaan.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 5
Digitalisaation myötä yritysten aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen mahdollistuu entistä joustavammin.
Liikkuminen ja logistiikka 3 4
Digitaalisten ratkaisujen myötä yritysten logistisiin toimintoihin ja ratkaisuihin tulee todennäköisesti kehitysaskelia ja tätä kautta taloudellisesti kestävämpää bisnestä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 5
Myönteisempi suhtautuminen digitalisaatioon ja digitaalisuuden hyödyntäminen johtaa parhaimmillaan yrityksen toiminnan muuntautumiskyvyn paranemiseen ja digiresilienssin kasvuun, tehokkaampaan toimintaan ja parempaan jaksamiseen. Kun digitalisaatio nähdään mahdollisuutena, eikä uhkana, on tällä oletettavasti vaikutuksensa myös yrittäjän / yrityksen henkilökunnan hyivnvointiin ja jaksamiseen.
Tasa-arvon edistäminen 2 2
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta sukupuolten tasaarvolla on hankkeen kehittämistoimenpiteissä oma merkityksenä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 5
Digitalisaatiokehitys on väistämätöntä ja pysyäkseen kehityksessä mukana, on yritysten aktivoiduttava asiassa. Tätä kautta aktivoituminen, tietoisuuden kasvu ja osaamisen lisääntyminen edistävät yritysten yhdenvertaisuutta yrityskentässä ja yhteiskunnassa.
Kulttuuriympäristö 3 5
Digitalisaatio muuttaa myös kulttuuriympäristöä. Yritysten digitalisoituessa vaikutukset ulottuvat myös myös kulttuuriympäristöihin, vähintäänkin välillisesti (esim. rakennukset, joissa yritykset sijaitsevat, tapahtumayrittäjyys, kivijalkaliikkeiden digitalisaatio jne)
Ympäristöosaaminen 4 4
Digitalisaatio ja ympäristötietoisuus /-osaaminen linkittyvät väistämättä toisiinsa. Ymmärrys digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista esim. kestävämmän liiketoiminnan luomisessa on välttämätöntä. Täten myös hankkeen toimenpiteillä on vaikutuksensa ympäristöosaamisen kasvuun.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkalla diginatiiviksi – pk-yritysten digimyönteisyyden edistäminen -hankkeen välittömänä tavoitteena on ollut luoda yrityksiin digimyönteistä ja -kiinnostunutta asennetta ja samalla lisätä yritysten tietoisuutta digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista ja verkostoista liiketoiminnan sisäisessä ja ulkoisessa kehittämisessä.

Tämän tavoitteen toteutumisen takaamiseksi on pyritty nostamaan digitalisaation mahdollisuuksia esiin Into Seinäjoen kanavissa aktiivisesti. Hankeaikana on tuotettu yhteensä yli 20 erilaista sisältöä digitalisaation aiheesta, mm. blogipostauksia, uutisia, podcast-jaksoja, yrityshaastatteluita ja niissä on pyritty korostamaan muutosta tai hyötyä, joka digiaskeleen myötä on saatu aikaan. Julkaisuissa on ollut esillä 21 diginatiivia yritystä, jotka ovat edustaneet eri aloja, kokoluokkia ja eri markkinoita, B2C ja B2B. Yrityksillä on ollut eri tasoista digitekemistä. Julkaisujen ytimenä on ollut herätellä siihen, että digitaaliset ratkaisut ovat tätä päivää. Digitalisaation eduista, mutta myös haasteita on kerrottu realistisesti. Haasteista kerrottaessa on tarjottu myös ratkaisua, jotta ei jäätäisi jumiin ongelmaan.

Hankesuunnitelmassa todetusti ja hankeaikana saatujen palautteidenkin perusteella yritykset kaipaavat tietoa digitaalisuudesta, mutta ennen kaikkea apua tarpeittensa määrittelyyn ja oikean ratkaisun valitsemiseen, jotta voisivat tarttua oikeisiin digiaskeliin. Nämä haasteet taklataksemme loimme hankkeessa Digikompassi-työkalun. Digikompassi muodostui eri tahoja hyödyntäneen työstön myötä visuaalisen, kysymyksiin perustuvan työkalun muotoon. Sen avulla yritys voi esittää toiminnastaan käsin kysymyksiä, ja niiden avulla kirkastaa sopivaa liiketoiminnan kehittämisen suuntaa ja askelia digimatkalla. Digikompassia voi käyttää itsenäisesti tai sen oheen liittää noin tunnin kestävän sparraustapaamisen, jossa käydään kysymykset ohjatusti läpi sekä toimitetaan askelmerkkien kooste yritykselle tapaamisen jälkeen. Digikompassia hyödyntävän sparrauksen aikana mietitään yhdessä jatkoaskeleita, ratkaisuvaihtoehtoja ja kehitysmahdollisuuksia. Jatkoaskeleita (jatkopolutuksia) ovat olleet esimerkiksi asiantuntijalistaukset tietystä teemasta, erilaiset työkalulistat, tutorial-videot, tapahtumatallenteet, vinkkitiedostot, tapahtumavinkit (omat tai muiden), Inton muut palvelut sekä ohjaus julkisen rahoituksen tai toisten hankkeiden tarjoamien sisältöjen piiriin. Yritykselle on tarjottu myös jatkotapaamismahdollisuutta, toimeen ryhtymisen boostaamiseksi, jossa kartoitetaan tilannetta uudelleen vinkkien käyttöönoton jälkeen. Hankkeen aikana on annettu 36 yritykselle jatkopolutusta digisparrauksen ja Digikompassin avulla. Sen avulla he ovat lisänneet tietoisuuttaan digitalisaation tarjoamista mahdollisuuksista, saaneet rohkaisua ja täsmätietoa verkostoista liiketoiminnan digitalisaation asteen sisäiseen ja ulkoiseen kehittämiseen. Digikompassilla ja sparrauksella on pyritty mahdollistamaan, että yritykset voisivat saamiensa askelmerkkien avulla lisätä liiketoimintansa tehokkuutta, joustavuutta ja kannattavuutta, hankesuunnitelmassa tavoitteeksi asetettua resilienssiä sekä löytää uusia asiakkaita tai jopa laajentaa uusille markkinoille.

Hankkeen puitteissa järjestettiin 12 eri tapahtumaa, joissa oli yhteensä yli 560 tapahtumaosallistujaa. Kaikissa tapahtumissa on ollut mahdollisuus vuorovaikutteisuuteen kouluttajien ja asiantuntijoiden kanssa, ja joidenkin tilaisuuksien yhteydessä on toimitettu myös työkirjoja tai kirjallisia digimateriaaleja asiaan tutustumisen tueksi.

Järjestimme myös 6 työpajaa, joihin osallistui yhteensä 72 työpajaosallistujaa. Työpajat ovat tarjonneet yrityksille mahdollisuuksia tutustua tarkemmin teemaan yritysryhmissä, vertaisten kanssa. Työpajoissa on tutustuttu työkaluihin, testattu niitä konkreettisesti, harjoiteltu tai suunniteltu uudenlaisia digitoimia asiantuntijan avustuksella, jotka voidaan toteuttaa tietynlaisia työkaluja hyödyntäen. Työpajoissa yritykset ovat voineet saada sparrauksen kaltaisesti myös yrityskohtaisia, omaan tilanteeseensa kohdistuvia neuvoja, kun jokaisessa on ollut mahdollista esittää kouluttajalle kysymyksiä. Työpajoissa on ollut aiheena mm. Google-yritystilin käyttö palveluineen, verkkosivujen luonti itsenäisesti, LinkedInin hyödyntäminen, sosiaalisen median suunnitelmien luominen, sähköpostimarkkinointi ja asiakaspolkujen suunnittelu, liiketoiminnan myynnin kriittisen pisteen laskenta sekä maksetun mainonnan tekeminen.

Hankkeen toimenpiteissä (tapahtumat, työpajat, sparraukset) on kohdattu noin 628 yrityksen edustajaa, jotka ovat lähes sataprosenttisesti Seinäjoen alueelta. Sisällöissä ja tilaisuuksissa on ollut esillä yli 60 digitaalista työkalua. Työkaluvinkkejä on tullut niin tiimityöhön, työn organisointiin, asiakashallintaan, automaatioon, markkinointiin kuin taloushallintoonkin.

Hankeaikana tuotetut digitaaliseen muotoon viedyt sisällöt ovat tavoittaneet arvioiden mukaan kymmeniä tuhansia silmäpareja. Julkaistut materiaalit ja Digikompassi-työkalu ovat saatavilla hankkeen kotisivulla osoitteessa: https://intoseinajoki.fi/kehityshankkeet/matkalla-diginatiiviksi/