Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76628

Hankkeen nimi: TechArt

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 27

Puhelinnumero: 0404823223

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.ouka.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Olli Rantala

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: olli.rantala(at)ouka.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447037559

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteet

TechArt -hankkeen tarkoituksena on selvittää, rakentaa ja pilotoida teknologiaa ja kulttuuria yhdistävää ekosysteemiä. Koronapandemia on muuttanut kulttuurin tuottamisen ja kuluttamisen tapoja nopeasti ja osin pysyvästi. Ajoituksen puolesta tämä hanke ei voisi olla ajankohtaisempi. Teknologia ei yksin pysty ratkaisemaan tarpeita, joissa ihmiset tarvitsevat sosiaalista vuorovaikutusta ja vuorovaikutteisuutta. TechArt -hanke rakentaa ekosysteemiä, jossa teknologiayritykset, taide-, luovien ja kulttuurialojen toimijat, kunnat ja eri sidosryhmät tki-kentältä tuovat taide- ja kulttuuri- ja teknologia-alan toimijoita ja sisältöjä yhteen alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Oulu on ollut edelläkävijä korkean teknologian tutkimuksessa, tuotekehityksessä ja alan startup -kentässä. Oulussa luotuja ja kehitettyjä teknologioita nähdään kuitenkin harvemmin esim. kaupunkikuvassa ja julkisissa tiloissa taiteessa ja kulttuurissa luodun sisällön kanssa. TechArt -hanke vahvistaa alueen merkitystä teknologiaa ja kulttuuria yhdistävässä tuotekehityksessä. Hankkeella edistetään kulttuuri-/taidetuotteiden vientiä ja saavutettavuutta yleisöille ja uusille yleisöille uusin teknologisin keinoin.

Oulun kaupunki hakee yhdessä 32 pohjoisen Suomen kunnan kanssa Euroopan kulttuuripääkaupungiksi vuodelle 2026. Oulu on edennyt kisassa toiselle ja ratkaisevalle kierrokselle. Lopullinen valinta tehdään kesäkuun 2021 alussa. Kulttuuripääkaupunkihaun yksi keskeinen tavoite on olla Euroopan johtavia keskittymiä teknologiaa ja kulttuuria yhdistävässä innovaatiotoiminnassa ja TechArt -hankkeen valmistelu liittyy kiinteästi Oulun kulttuuripääkaupunkihakuun. TechArt -hanke vahvistaa Oulun kapasiteettia menestyä Euroopan kulttuuripääkaupunkihaussa ja kulttuuripääkaupunkina. Euroopan kulttuuripääkaupunkiprosessin lisäksi TechArt -hanke on hyvin linjassa Pohjois-Pohjanmaan älykkään erikoistumisen strategian ja Oulun kaupunkistrategian 2026 kanssa. Hanke tukee myös Pohjois-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2018-2021 mukaisia tavoitteita "Pohjois-Pohjanmaan maakuntakuvan ja kulttuurin vahvistaminen" sekä myös ”Pohjois-Pohjanmaan elinkeinoelämää uudistava innovaatiojärjestelmä".

TechArt -hankkeen ydintavoitteita on kaksi. Ensimmäiseksi hanke luo konseptin teknologiaa ja kulttuuria yhdistävästä ekosysteemistä, jota alueen kaupungit ja kunnat voivat hyödyntää. Ekosysteemi synnyttää uudenlaista teknologiaa, kulttuuria ja taidetta yhdistävää toimeliaisuutta. Tavoitteiden toteumista seurataan koko hankkeen toteutusalueen verkoston laajuudella ja ekosysteemiajattelun jalkautumisella näissä. Toiseksi hanke etsii ratkaisuja tulevaisuuden tarpeisiin, pilotoimalla ja kokeilemalla uusia teknologiaa ja kulttuuria yhdistäviä innovaatioita.
Yritysten yhteiskehittämisen kautta syntyy tuloksia kahden eri toimintamallin myötä:
1. Nopeilla kokeiluilla sitoutetaan alueen yritykset yhdistämään teknologiaa ja kulttuuria ja jakamaan ne digitaalisen alustan kautta osallistuneiden yritysten, kulttuuritoimijoiden ja alueen kuntien kanssa. Nopeiden kokeilujen tavoitteena ja hyötynä on ketterä testaaminen, millä toimintamalleilla on elinmahdollisuuksia liiketoiminnan kannalta.
2. Yhdessä isommassa pilotissa toteutetaan alusta loppuun asti kokonaisuus, joka ratkaisee alueen asukkaista, yrityksistä tai kulttuuritoimijoista nousevan haasteen.
Hankkeessa toteutettavalla pilotilla ja nopeilla kokeiluilla rakennetaan ja testataan vuorovaikutteisia teknologiaan pohjautuvia kulttuurituotteita tai -palveluita. Pilotoinnilla ja nopeilla kokeiluilla laajennetaan ymmärrystä teknologiayritysten ansaintalogiikasta teknologian ja kulttuurin kentällä.
Hankkeen yleisenä tavoitteena on myös vastata koronapandemian tuomiin haasteisiin ja jälkeiseen aikaan kulttuurin kentällä kehittämällä kulttuurin tekemisen tapoja ja saavutettavuutta yleisöille digitaalisilla alustoilla. Edelleen yleisenä tavoitteena on niin teknologia- kuin kulttuurialan liiketoimintamahdollisuuksien, toimintakyvyn ja työllisyyden lisääminen, kulttuurin saavutettavuuden lisääminen myös harvaanasutuille alueille, alueiden elinvoiman kasvattaminen ja alueidentiteetin rakentaminen. Hankkeen tavoitteena on myös edistää vähähiilistä taloutta tuomalla kulttuuria tehtäväksi ja saavutettavaksi digitaalisin keinoin.

Hankkeen toimenpiteet

TechArt -hanke koostuu kahdesta keskeisestä toiminnosta: TechArt City ja TechArt Arena.

1.TechArt City

TechArt City on kansainvälinen verkosto, jossa kaupungit ja alueet, teknologiayritykset, TKI -organisaatiot, luovat ja kulttuurialat sekä taiteen ammattilaiset kohtaavat ja jakavat tietoa. Keskeisenä teemana on ekosysteemiajattelu; miten kaupungit voivat kehittää alustan, joka synnyttää teknologiaa ja kulttuuria yhdistävää toimeliaisuutta. Hankkeen kautta vahvistetaan alueiden älykästä erikoistumista seuraavilla toteutettavilla toimenpiteillä:

-käynnistetään kansainvälinen osaajien verkosto
-kartoitetaan Euroopasta ja maailmalta parhaat teknologiaa ja taidetta yhdistävät vuorovaikutteiset sisällöt ja tilakonseptit
-selvitetään millaista osaamispääomaa tarvitaan ekosysteemin luomiseksi
-selvitetään millaisella organisaatiorakenteella ekosysteemiä voidaan kehittää
-selvitetään tilojen varustelun osalta valmiudet ja kaupunkikuvalliset vaatimukset (minkälaista teknologiaa voidaan sijoittaa julkisille paikoille ml. turvallisuusnäkökulma, valo- ja äänisaaste)
-webinaarit, seminaarit, asiantuntijavierailut
-opitaan jo olemassa olevista konsepteista. Esim. vastaavaa ekosysteemityötä on kehitetty BusinessOulun Proptech – ekosysteemin kehittämisessä. Vastaavaa toimintamallia voidaan hyödyntää osana TechArt – ekosysteemin ratkaisujen osalta.

2.TechArt Arena

TechArt Arena on tuote- ja palvelukehityksen ytimessä. Siinä keskitytään uusien innovaatioiden pilotointiin ja testaukseen asiakkailla. Huomio on teknologiaa ja kulttuuria yhdistävissä vuorovaikutteisissa kokeiluissa. Hankkeen aikana toteutetaan alusta loppuun asti yksi isompi pilottikokonaisuus yhteistyössä alueella toimivien teknologiayritysten, TKI -organisaatioiden, luovan talouden, kulttuurialan ja taiteen tekijöiden kanssa. Alueen teknologiayritykset pääsevät toteuttamaan pilotin avoimen hakuprosessin pohjalta, näin yritykset voidaan vahvemmin sitouttaa pilottiin. Pilotin tuloksena syntyy tuote- tai palveluinnovaatio, josta tulee näkyvä osa kaupungin rakennettua ympäristöä tai sisätiloja kaikille koettavaksi ja nähtäväksi. Toteutettava innovaatio on myös kiinteä osa kaupunkikehitystä. Palvelumuotoilulla on keskeinen rooli teknologiainnovaatioiden käyttäjälähtöisessä kehittämisessä.

Isomman pilotin lisäksi TechArt Arena -toiminnossa toteutetaan useampia pienempiä ns. nopeita kokeiluja teknologian ja kulttuurisisältöjen yhdistämiseksi. Nopeat kokeilut on 6aika hankeissa todettu erinomainen tapa saada startup-yrityksiä alustoille kehittämään tuotteita, sovelluksia ja palveluita. Nopeisiin kokeiluihin valitaan yritykset kilpailutuksen kautta (avoin hakuprosessi). Tällöin kaikilla kunkin nopeiden kokeilujen erikseen määritellyt kriteetit täyttävillä yrityksillä on tasapuolinen mahdollisuus osallistua toimintaan, päästä kehittämään ja testaamaan tuotteitaan yhdessä kulttuuritoimijoiden, kunnan ja kuntalaisten kanssa. Kulttuurisisältöjen vahvistamiseksi TechArt Arenaan haetaan avoimella haulla kulttuuritoimijoita ja taiteilijoita, joiden tehtävänä on rakentaa ohjelmalinja, jossa sekä nopeiden kokeiluiden että isomman pilotin teknologioiden ympärille syntyy kiinnostavaa sisältöä, joka tuo TechArt –hankkeessa toteutettuja kokonaisuuksia paremmin näkyville.

TechArt Arenassa hanke tekee tiivistä yhteistyötä mm. Oulun Ammattikorkeakoulun tekniikan ja kulttuurialan yksiköiden kanssa. Näillä molemmilla yksiköillä on kaksi kertaa vuodessa tapahtuvaa yrityslähtöistä kehittämistä, johon alueen ammattilaiset ja tulevaisuuden osaajat osallistuvat ratkomaan työelämän ja alueen kilpailukykyä kehittäviä ratkaisuja. Esim. ketterän kaupallistamisen työpajamalli sOulutions on osoittautunut toimivaksi tavaksi osallistaa TKI -toimijat.

TechArt Arenaan kuuluu myös vuosittain järjestettävä iso matchmaking -tilaisuus, joka toimii alustana tuote-, palvelu ja sisältöinnovaatioiden esittelylle sekä teknologia- ja luovien alojen toimijoiden verkostoitumiselle.

Viestinnän työpaketti

Viestinnän työpaketti läpileikkaa TechArt City ja TechArt Arena -toiminnot. TechArt -hankkeen aikana rakennetaan siis uusia innovatiivisia teknologiaa ja kulttuurisisältöjä yhdistäviä toimintamalleja, joille viestinnän työpaketissa haetaan näkyvyyttä. Viestinnän työpaketin kautta lisätään teknologiayritysten ja kulttuurisisältöjä tuottavien toimijoiden näkyvyyttä ja rakennetaan ekosysteemitoimjoiden osaajapankki. Tämän toimintamallin kautta rakennetaan tarvittavia viestintäratkaisuja, joilla TechArt -hanke voi tuoda paremmin alueen erikoisosaamista ja osaajia näkyville.

Hankkeen tulokset

Hankkeen aikana syntyvien uusien innovaatioiden kautta tarjotaan alueen yrityksille ja kulttuuritoimijoille uusia liiketoiminta- ja työllistymismahdollisuuksia ja tapoja tuottaa kulttuurista sisältöä sekä alueen asukkaille uusia tapoja kokea ja saavuttaa kulttuurisisältöjä. Hankkeen kautta toteutettavan konkreettisen kokeellisen toiminnan, demonstraatio- ja pilotointiympäristön kautta syntyy tuotteita ja/tai palveluita, jotka voidaan ottaa käyttöön. Laajan käyttäjäpohjan ja testausympäristön myötä voidaan alueen yrityksille tarjota mahdollisuuksia tämän innovaation kaupallistamiseksi.

Oulun kaupungilla on hankkeen kautta selkeä rooli TechArt -ekosysteemin rakentamisessa. Ekosysteemin osalta hankkeen tuloksena syntyy toimintamalli ja organisaatio, jolla on kyvykkyys ja resurssit jatkaa ekosysteemin rakentamista myös hankkeen jälkeen. Teknologian ja kulttuurin yhdistävässä ekosysteemimäisessä kehittämistoiminnassa syntyy konkreettisia innovaatioalustoja, joissa yritykset, kulttuurialan toimijat, asukkaat, opiskelijat, tutkijat ja kuntien edustajat luovat yhdessä ratkaisuja teknologian ja kulttuurin yhdistämiseksi uudella ja innovatiivisella tavalla. Ekosysteemin rakentamisessa tehdään myös laajaa selvitystyötä ja benchmarkkausta kansainvälisistä vastaavista konsepteista ja näin ollen hankkeen tuloksena myös kansainväliset yhteydet lisääntyvät. Hankkeen aikana toteutettavassa pilotissa ja nopeissa kokeiluissa painotetaan uusiin kysyntälähtöisiin kokeiluihin ensisijaisesti elinkeinotoiminnan edistämiseksi, mutta myös julkisten palvelujen uudistamiseksi ja työpaikkojen luomiseksi.

Oulun kaupunki tulee tarjoamaan hankkeen aikana kerätyn tiedon avoimena datana yrityksille ja kulttuuritoimijoille. Tämä on resurssi, jonka päälle voidaan rakentaa uusia palveluita ja kansainvälistä liiketoimintaa. Hankkeen aikana kerätyn tiedon osalta tiedon harmonisointi ja yhteiskäytettävyys on keskeinen tulos.

Innovaatiotoiminnassa TechArt -hanke tuo uusia toimintamalleja toimialojen rajat ylittävien ja toisia täydentävien ja tukevien osaamisalueiden ja kokonaisuuksien rajapinnoista huomioiden kulttuurialojen tarjoamat mahdollisuudet. Teknologian ja kulttuurisisältöjen yhdistämisen kautta alueen asukkaille tarjotaan innovatiivisia ja myös ekologisia toimintamalleja sekä yrityksille uutta liiketoimintaa ja työllisyyttä mahdollistavaa toimintaa. Nämä muuttavat kulttuuri-ilmapiiriä, asukkaiden pitkän aikavälin kulutustottumuksia ja niillä voidaan toteuttaa ilmastonmuutokseen liittyviä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä ja rakentaa parempaa oululaista ja Pohjois-Pohjanmaan alueidentiteettiä tuomalla esille alueen innovaatiotoiminnan osaamista, koulutusmahdollisuuksia, työpaikkoja sekä alueen erityispiirteitä vahvemmin ekosysteemin ja kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen myötä, jossa Oulu on jo saanut Euroopan laajuisen tunnustuksen KAAOS- hankkeen kautta. Oulun kaupunki voi TechArt -hankkeen kautta kehittää edelleen tätä osaamista ja ennakkoluulotonta kaikille avointa kokeilutoimintaa erityisesti uusien teknologioiden, innovaatioiden ja kulttuurisisältöjen yhdistämisen kautta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat teknologia- sekä kulttuuri-, taide- ja luovien alojen yritykset ja toimijat. Hankkeen kohderyhmää ovat myös alueen kunnat ja koulutus- ja TKI-organisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Teknologian ja kulttuurin uusista yhteyksistä hyötyvät välillisesti kuluttujat ja yleisö. Erityinen painoarvo on saavutettavuudella ja esteettömyydellä, jossa kohderyhmänä liikuntarajoitteiset sekä muut nyt osittain kulttuurin sisältöjen katveeseen jäävät yleisöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 315 002

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 283 397

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 450 002

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 404 852

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Koillismaan, Ylivieskan, Haapavesi-Siikalatvan, Oulun, Nivala-Haapajärven

Kunnat: Alavieska, Siikajoki, Oulu, Kalajoki, Siikalatva, Taivalkoski, Ylivieska, Utajärvi, Sievi, Kempele, Muhos, Hailuoto, Kärsämäki, Ii, Merijärvi, Reisjärvi, Oulainen, Pyhäjärvi, Tyrnävä, Raahe, Lumijoki, Pyhäjoki, Vaala, Nivala, Liminka, Haapajärvi, Haapavesi, Pyhäntä, Pudasjärvi, Kuusamo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 3, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tilastojen mukaan sukupuolijakauma luovilla aloilla on keskimäärin tasainen, ja ala kehittynyt tasa-arvoiseen suuntaan, mutta johtavissa asemissa on enemmän miehiä kuin naisia. Innovaatiotoiminnassa naisten osuus on tunnistettu vielä liian pieneksi. Hankkeessa luodaan ekosysteemi, jossa kaikki toimijat ovat tervetulleita sukupuoleen katsomatta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke kohdistuu innovaatiotoimintaan, jossa naisten osuus on tunnistettu vielä liian pieneksi. Hankkeessa kiinnitetään huomiota siihen, että hankkeen toimenpiteisiin tulee mukaan myös yrityksiä, joiden työntekijöinä on naisia. Hanke luo näin mahdollisuuden osallistaa naisia tavoitteellisesti innovaatiotoimintaan. Oulun kaupungissa on laadittu koko kaupunkia koskeva tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Tarkoitus on, että sukupuolten tasa-arvon edistäminen on osa organisaation normaalia toimintaa, ei vain erillisten hankkeiden toimintaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei, hankkeessa luodaan ekosysteemi, jossa kaikki toimijat ovat tervetulleita sukupuoleen katsomatta. Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen on osa kaupunkiorganisaation normaalia toimintaa ja hankkeessa noudatetaan Oulun kaupungille laadittua tasa-arvo ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa. Hanke edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa olemalla tasaisesti avoin kaikille sukupuoleen katsomatta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 0
Digitaalisten palveluiden ja palvelualustan myötä tarjotaan ekologisesti kestäviä tapoja tuottaa ja tarjota sisältöjä. Hankkeessa pyritään toteuttamaan kaikki luonnonvarojen kestävällä käytöllä ja viestittämään miten luonto on alueen voimavara.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 0
Vähentämällä mm. lentomatkustamista ja turhaa liikkumista voidaan hankkeen kautta valistaa ja tuoda uusia toimintatapoja sisältöjen ja teknologioiden saralla.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeessa ei keskitytä yksittäisiin luonnon eliöihin tai kasveihin, mutta luonnon moninaisuus tulee voimavarana alueen kiinnostavana sisältönä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeessa ei keskitytä yksittäisiin luonnon eliöihin tai kasveihin, mutta luonnon moninaisuus tulee voimavarana alueen kiinnostavana sisältönä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeessa ei keskitytä Natura 2000 ohjelman kohteisiin, mutta koko Oulun seutu nähdään kiinnostavana kohteena, josta avautuu kiinnostavia sisältöjä.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Hankkeessa pyritään suosimaan uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntäviä ja energiatehokkaita kokonaisuuksia. Hankkeen aikana materiaalit ja jätteet ovat yksi mahdollinen sisältökohde tuoda alueen teknologiaosaamista myös ympäristöteknologian saralle osana kehittyvää ekosysteemiä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Hankkeen aikana uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja teknologiaosaamista myös ympäristöteknologian saralla tuodaan esille osana kehittyvää ekosysteemiä. Digitalisaatio on keskeinen osa hanketta. Yhtenä tavoitteena on mm. uusien vähähiilisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen mahdollistaminen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 3 0
Hankkeen aikana pyritään tukemaan paikallista ja alueellista elinkeinoelämää kestävällä tavalla pilottien ja ekosysteemin myötä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Hankkeen aikana aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen on yksi keskeinen kehittämisen alue. Uusien innovaatioiden ja sisältöjen myötä voidaan tässä hankkeessa erityisesti panostaa aineettomiin tuotteisiin ja palveluihin jotka jäävät usein katveeseen teknologia-hankkeissa.
Liikkuminen ja logistiikka 3 0
Hankkeen aikana pyritään edistämään liikkumista ja logistiikkaa ekosyteemitoimijoiden kautta sekä pilotoitavien uusien teknologioiden ja sisältöjen kautta, joissa fyysistä liikkumista ei välttämättä tarvita tai se voidaan toteuttaa kestävällä tavalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 5
Hankkeen yksi keskeinen tavoite on tuoda alueen osaamista ja kulttuurista sekä sosiaalista yhdenvertaisuutta mahdolliseksi laajalle ihmisjoukolle toteutettavien sisältöpilottien kautta. Myös ekosysteemi on kaikille avoin. Hankkeen myötä pyritään kulttuurihyvinvointiin tuomalla uusia innovaatioita ja yhdistämällä toimijoita ekosysteemin kautta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on avoin kaikille sukupuoleen katsomatta. Hankkeessa pyritään avaamaan pilotteja myös sellaisille yrityksille ja toimijoille joissa on mukana naisia. Näin vahvistetaan mukana olevien toimijoiden tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hanke on avoin kaikille yhteiskunnalliseen tai kulttuuriseen taustaan katsomatta.
Kulttuuriympäristö 5 5
Hankkeen yksi keskeinen tavoite on tuoda alueen kulttuuriympäristöä ja sen moninaisuutta esille eri pilottien ja ekosysteemin kautta. Uusien innovaatioiden ja sisältöjen myötä voidaan tässä hankkeessa nostaa erityisesti kulttuuriympäristöön ja kulttuuriperintöön liittyviä kiinostavia sisältöjä, jotka jäävät usein katveeseen teknologiahankkeissa.
Ympäristöosaaminen 0 3
Hankkeen myötä pyritään ekosysteemitoimijoiden ja ympäristöteknologian yritysten kautta tuomaan uusia innovaatioita, joissa ympäristöosaaminen karttuu eri sisältöjen kautta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

TechArt -hankkeen tarkoituksena oli selvittää, rakentaa ja pilotoida teknologiaa ja kulttuuria yhdistävää ekosysteemiä.

TechArt-hanke (1/2021-12/2022) rakensi perustaa sille, että Oulu on osa kansainvälistä ekosysteemiä, jossa teknologiayritykset, taiteen, luovien alojen ja kulttuurin alan toimijat, kunnat ja muut sidosryhmät tekevät yhteistyötä alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti luodakseen innovatiivisia uusia avauksia

Oulu TechArt -hankkeella on ollut kaksi ydintavoitetta
1. Hankkeessa luodaan konsepti teknologiaa ja kulttuuria yhdistävästä ekosysteemistä, jota alueen kaupungit ja kunnat voivat hyödyntää. Ekosysteemi luo uudenlaista toimintaa, jossa yhdistyvät teknologia, kulttuuri ja taide.
2. Hankkeessa etsitään ratkaisuja tulevaisuuden tarpeisiin pilotoimalla ja kokeilemalla uusia teknologiaa ja kulttuuria yhdistäviä innovaatioita. Yritysten yhteisen kehittämisen kautta tuloksia syntyy kahden eri toimintamallin kautta

Projektin aikana Oulu TechArt ekosysteemityöstä tehtiin loppuraportti, joka tarjoaa yleiskatsauksen tuloksista, mukaan lukien näkemykset TechArtin nykytilasta Euroopassa, Oulu TechArt -ekosysteemin tulevaisuuden tiekartasta, mukaan lukien eri rahoitusmahdollisuudet.

Yhteiskehittäminen tarjoaa Oululle erinomaisen innovaatiopotentiaalin, jota tarvitaan Euroopan sosiaalisiin, ekologisiin ja taloudellisiin haasteisiin vastaamiseksi. Lisäksi tavoitteena on vahvistaa Oulun seudun teknologiaa ja kulttuuria yhdistävässä tuotekehityksessä sekä lisätä kulttuuri- ja taidetuotteiden vientiä ja saavutettavuutta sekä vuorovaikutusta yleisöjen kanssa. ECOC2026 toimii erinomaisena alustana TechArtin eteenpäin viemiseksi Euroopan tasolla.

Oulu Tech Art Hubin kolme keskeistä teema-aluetta ovat:
1. MetaCity Oulu, Oulun metaversumissa, joka tarjoaa TechArt-alustan, joka mahdollistaa kaikkien sidosryhmien monipuolisen kokeilun, vuorovaikutuksen ja osallistamisen
2. Deep Space, Oulun uudistettuun Museo- ja tiedekeskukseen rakentuva ainutlaatuinen moniaistillinen tila, joka kutsuu huipputason sisällöntuottajia- ja teknologiatoimijoita mukaan yhdistämään osaamistaan.
3. Tapahtuma-alusta: Lumo-valofestivaalin yhteyteen rakentuva tapahtumakokonaisuus

Oulu Tech Art -ekosysteemi toimii paikallisesti muodostaen vahvan paikallisen Hubin: hanke on luonut konseptin teknologiaa ja kulttuuria yhdistävästä ekosysteemistä, jota alueen kaupungit ja kunnat voivat hyödyntää.
Keskeinen toimintatapa ovat olleet pilotit ja kokeilut: Pilotointikokeiluissa alueen yritykset on saatu yhdistämään teknologiaa ja kulttuuria ja saatuja kokemuksia on jaettu alueen yritysten, kulttuuritoimijoiden ja kuntien kanssa.
Paikallinen Hubi / keskus yhdistää kansalliset ja kansainväliset ekosysteemit, kuten STARS, joka on yksi olemassa oleva eurooppalainen verkosto, jossa yhdistyvät tiede+teknologia+taide. Keskuksen tavoitteena on houkutella kansainvälisiä toimijoita Ouluun.

Teknologiaprojektien ja konsortioiden rahoittamiseen on paljon vaihtoehtoja. EU:n Horisontti- ja Digitaalinen Eurooppa -ohjelmilla on monia yhteistyöhakuja, jotka sopisivat hyvin kansainväliseen yhteistyöhön erilaisten sidosryhmäekosysteemien kanssa. Rahoituksen ensimmäinen askel on kuitenkin istua alas sidosryhmien kanssa, kertoa yksityiskohtaisesti tarpeista, resursseista ja saatavuudesta ja harkita seuraavaa:

1. Mitä Oulun ydinekosysteemi haluaa rahoituksen avulla saavuttaa;
2. Taloudelliset resursoinnit ja sitoumukset, joita sidosryhmät voivat tehdä;
3. Sidosryhmien väliset sopimukset: kuka johtaa rahoitushakua? Jos esimerkiksi Oulun yliopisto on koordinaattori, on odotettavissa, että painopiste on enemmän tutkimustyössä, jos kaupunki on hankeen vastuutahona, ovat teemat kuten kaupunkikehitys, julkisen tilan aktivointi tai kansalaisten osallisuus ja osallistuminen keskeisempiä osa-alueita;

TechArt-hankkeessa toteutettiin onnistuneesti innovaatiopilotointi, jossa testattiin uusia innovaatioalustoja, teknologista osaamista sekä sisällöntuottajien ja teknologisten innovaatioiden välisiä synergioita. Innovaatiopilotteja toteutettiin yhteensä 10. Matchmaking tilaisuudet, hybridi webinaareja sekä TechArt-foorumit olivat erinomainen tapa jakaa kokemuksia ja tietotaitoa, mitä Covid-pandemia ol opettanut eri sidosryhmille. Uudet ansaintamallit, innovatiiviset tavat luoda vuorovaikutteisuutta, mukaansatempaavat kokemukset VR/XR:n avulla ja pistepilvimallien tekeminen paremman saavutettavuuden mahdollistamiseksi olivat projektin tärkeimpiä havaintoja. Projektin perintönä on luotu selkeä malli siitä, miten ekosysteemityötä jatketaan. Myös kaikki pilotit ja niiden tulokset ovat jaossa TechArt-projektin verkkosivuilla. Asiakaspalvelussa toimineen robotin modernisoinnin myötä Oulun kaupunki on tuomassa itsenäisesti toimivan robotin asiakaspalvelutyöhön, joka hyödyntää Oulu Chatbotin tekoälymoottoria. Tämä tarjoaa asiakkaille uuden tavan olla vuorovaikutuksessa, auttaa ja opastaa asiakkaita, kerätä asiakaspalautetta ja ratkaista ongelmia, jotka parantavat julkisten palveluiden asiakaskokemusta. Paikallisten asukkaiden osallistamiseksi toteutettiin sisältöpilotti Satuseinä, jossa Oulun murre sekä ukrainan kieli lisättiin lopputuotteeseen. Tämä on sisällöntuotantoon sovellettava teknologia-avusteinen malli, jonka avulla voidaan räätälöidä lähes mitä tahansa kulttuurisisältöä eri kielille. Samalla rikastetaan sisältöä paikallisella identiteetillä ja kehitetään kulttuurisisältöjen saavutettavuutta mille tahansa kansallisuudelle.