Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76653

Hankkeen nimi: BlackGreen - Pohjois-Karjalan Biohiiliohjelma

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.11.2020 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Luonnonvarakeskus

Organisaatiotyyppi: Tutkimuslaitos

Y-tunnus: 0244629-2

Jakeluosoite: Yliopistokatu 6B

Puhelinnumero: 050 395 5464

Postinumero: 80100

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.luke.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sikanen Lauri Tapani

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Johtava tutkija, ryhmäpäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: lauri.sikanen(at)luke.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050 3955464

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

BlackGreen TKI-ohjelma tuottaa uutta ja jalostaa olemassa olevaa biohiilitietoa Pohjois-Karjalan ja Suomen biotaloussektorin käyttöön. Pohjois-Karjalasta on muodostumassa merkittävä modernin reaktiivisen hiilen tuotantokeskittymä. Biohiili on moderni reaktiivinen hiili, jolle on nopeasti laajan mittakaavan kysyntää energian tuotannossa, jossa uusiutuvalla puuperäisellä polttoaineella korvataan fossiilista polttoainetta kivihiiltä polttavissa energialaitoksissa. Myös teräksen tuotannossa on biohiilelle suuren volyymin käyttöpotentiaali. Pidemmälle jalostettu biohiili on korkean lisäarvon tuote, jolla on monia käyttösovelluksia esimerkiksi suodatuksessa, puhdistuksessa, kompostoinnissa, maanparannuksessa, hiilidioksidin varastoinnissa, biokaasun tuotannossa eläinten ravitsemuksessa ja esim. lääkinnässä. BlackGreen-ohjelma tuottaa tietoa tuotteista, markkinoista, valmistuksen prosesseista ja kestävyydestä sekä raaka-aineen ja tuotteiden logistiikasta. Lisäksi hanke viestii tehokkaasti kehitystyöstä ja biohiilen mahdollisuuksista. Hanke toteutetaan Luken johdolla ja mukana ovat myös UEF, Karelia AMK ja Business Joensuu, jotka kaikki toteuttavat hanketta merkittävällä panoksella vahvuuksiinsa keskittyen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmää ovat kaikki biotalouden toimijat ensisijaisesti Pohjois-Karjalan maakunnnassa ja toissijaisesti Suomessa. Tavoitteena on tukea maakunnan ja Suomen biohiilisektorin kehitystä. Erityisesti kohderyhmänä ovat biohiilen tuotantoa ja jatkojalostusta jo nyt tekevät ja sitä suunnittelevat yritykset, joiden strategista ja taktista suunnittelua hankkeessa tuotettu tieto erityisesti tukee.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat tällä hetkellä fossiilista hiiltä käyttävät yritykset, joille hanke tuottaa tietoa kestävämmistä vaihtoehdoista, sekä päätöksentekijät, jotka allokoivat resursseja ja tekevät suunnitelmia esimerkiksi EU:n ilmasto- ja energiatavoitteisiin liittyen. Välillistä kohderyhmää edustavat myös kaikki kuluttajat, jotka hankkeen myötävaikutuksella saavat uutta tietoa biohiilen mahdollisuuksista niin esim. yritystoiminnassaan kuin vaikka puutarhanhoidossa tai viljan viljelyssä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 487 488

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 342 787

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 609 360

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 428 484

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan, Pielisen Karjalan

Kunnat: Liperi, Kontiolahti, Outokumpu, Nurmes, Polvijärvi, Joensuu, Tohmajärvi, Lieksa, Rääkkylä, Ilomantsi, Juuka, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Ei ole käytetty asiantuntijoita. Biotalousala työllistää molempia sukupuolia tasapuolisemmin kuin metsäala yleensä. Sekä metsä- että biotalousala kehittyvät kohti sukupuolten tasa-arvoa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke pyrkii edistämään sukupuolten tasa-arvoa rekrytoinneissa niin, että kahden tasavahvan hakijan tapauksessa tehtävään valitaan nainen tai muunsukupuolinen henkilö. Hankkeen viestinnässä otetaan huomioon eri viestintäkanavien käyttö sukupuolten tasa-arvoa edistävällä tavalla huomioimalla eri medioiden käyttäjien sukupuolijakauma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke pyrkii edistämään sukupuolten tasa-arvoa rekrytoinneissa niin, että kahden tasavahvan hakijan tapauksessa tehtävään valitaan nainen tai muunsukupuolinen henkilö. Hankkeen viestinnässä otetaan huomioon eri viestintäkanavien käyttö sukupuolten tasa-arvoa edistävällä tavalla huomioimalla eri medioiden käyttäjien sukupuolijakauma.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Edistää uusiutuvien raaka-aineiden käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 10
Edistää kasvituotannon riskien hallintaa ilmaston muuttuessa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Edistää kasvien ja mikrobien parempaa kasvua.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 9 10
Edistää valuma- ja jätevesien puhdistusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei välitöntä vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Edistää kiertotaloutta esimerkiksi ravinteiden kierrätystä tehostamalla.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 10 10
Edistää fossiilisten polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Edistää alueen biotaloutta, joka on määritelty kehittämisen painoalaksi.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 1
Mahdollistaa uusien palvelukonseptien kehittämisen.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Edistää kestävää hyvinvointia biotaloutta kehittämällä.
Tasa-arvon edistäminen 10 10
Edistää alueellista tasa-arvoa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Itä-Suomen elinkeinojen kehittäminen tukee yhdenvertaisuutta valtakunnan tasolla.
Kulttuuriympäristö 5 5
Edistää metsissä tapahtuvaa työn tekemisen ja metsien käytön kulttuuria.
Ympäristöosaaminen 10 10
Biohiili on ympäristön kannalta erittäin positiivinen tuote.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Myönnetyn jatkoajan johdosta hankkeen tavoitteet saavutettiin hyvin. Tärkeimpinä tuloksina voidaan mainita raaka-aineen saatavuuden kartoitus Pohjois-Karjalassa, biohiilen markkinatilanteen ja markkinakehityksen analyysi, monipuoliset arvoketjujen elinkaaritarkastelut, raaka-aineen ja tuotteiden logistiikan analyysit, biohiilitehtaan prosessimallinnus sekä lukuisat testit, demonstraatiot ja käyttökohdeselvitykset. Kaikkein tärkeintä oli hankkeen myötävaikutus Joensuu Biocoal Oy:n investoinnin varmistumiseen ja uuden start-up-yrityksen Karelian Paju Oy:n toiminnan tukemiseen. Väheksyä ei sovi myöskään laajaa verkottumista kotimaassa ja ulkomailla ja osallistumista biohiilialan tilaisuuksiin.

BlackGreen-hanke toteutettiin ajalla 1.11.2020-31.10.2023. Hankkeelle myönnettiin jatkoaikaa kahdesti, koska toteuttavat organisaatiot kävivät läpi eri asteisia organisaation muutoksia sekä kokivat haasteita johtuen EAKR-ohjelman tiukoista rajoituksista hankkeen toteuttajissa. Projektiorganisaatiot joutuvat sopeuttamaan toteuttajia toteutuksessa olevien projektien ja projektiportfolion muutosten suhteen, eikä reagointi EAKR-projektien rajoitteiden vallitessa ole millään muotoa helppoa.