Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76794

Hankkeen nimi: Artome muuttaa audiovisuaalisen alan markkinoita globaalisti

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.12.2020 ja päättyy 30.9.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: ARTOME OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2775902-5

Jakeluosoite: Syrjäläntie 81

Puhelinnumero: +358405291821

Postinumero: 19110

Postitoimipaikka: VIERUMÄKI

WWW-osoite: www.artome.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Parikka Toni

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yrittäjä

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: toni(at)artome.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405291821

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa Artome kehittää uusia tuotteita muuttuneille markkinoille, tekee markkinatutkimuksen älykalusteiden eri segmenteille vientimarkkinoilla ja kirkastaa kansainvälistymissuunnitelmaansa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 116 900

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 115 814

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 116 900

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 115 814

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Heinola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Syrjäläntie 81

Postinumero: 19110

Postitoimipaikka: VIERUMÄKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 8, joihin työllistyvät naiset 5

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Tavoitteenamme on löytää uusiin työtehtäviin parhaiten soveltuvat henkilöt. Hankkeessa aukeaa neljä työpaikkaa, joista kaikki työtehtävät ovat sukupuolineutraaleja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yrityksen hallitus tulee laatimaan vuoden 2021 aikana henkilöstöpoliittisen suunnitelman. Tässä yhtenä asiana on arvioida tavoitteiden, toiminnan ja päätösten välittömiä ja välillisiä vaikutuksia naisten ja miesten kannalta sekä sukupuolten tasa-arvon kannalta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena on kehittää yrityksen liiketoimintaa kansainväliseksi. Kansainvälisen menestyksen kulmakivi on tasa-arvoisen yrityskulttuurin kehittäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Tuotteet tehdään ympäristöystävällisemmin ja resurssitehokkaammin. Pyritään käyttämään lähellä tuotettuja komponentteja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 10 10
Yritykselle syntyy ymmärrys omasta ympäristövaikutuksesta sekä yritys luo ympäristöstrategian, jossa suurena tavoitteena on oman hiilijalanjäljen poistamisen lisäksi tehdä koko alaan hiilikädenjälki.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Projektissa käynnistyy pitkäaikainen kehityshanke, joka edistää ymmärrystä ympäristövaikutuksiin ja kehittää yrityksen omaa toimintaa kestävämmäksi. Kun prosessit kehitetään vastuullisiksi, tuetaan luonnon monimuotoisuutta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Projektissa käynnistyy pitkäaikainen kehityshanke, joka edistää ymmärrystä ympäristövaikutuksiin ja kehittää yrityksen omaa toimintaa kestävämmäksi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei tietoa vaikutuksista.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 8
Uusissa tuotteissa raaka-aineet ja materiaalit ovat ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä kuin aikaisemmissa tuotteissa. Yrityksen tavoitteena on minimoida myös AV tekniikan tuottama jäte ja luoda siitä kilpailuetu.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 0
Yrityksen energiankulutus on pääosin sähköä. Olemme kartoittamassa sähkösopimusta ja suosimme uusiutuvaa energiaa tarjoavia yhtiöitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Projektissa palkkaamme uusia avainhenkilöitä Heinolaan. Lisäksi olemme lisäämässä alihankintatuotantoamme Päijät-Hämeessä sekä siirrämme elektroniikkavalmistusta Suomeen. Välitämme kestävän kehityksen arvomme koko arvoketjuun.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 3
Projektissa ei kehitetä aineettomia tuotteita tai palveluita, mutta projekti mahdollistaa sellaisten kehittämisen tulevaisuudessa.
Liikkuminen ja logistiikka 8 0
Hankkeessa pyrimme hyödyntämään koronavuonna kehittämäämme tapaa toteuttaa asiakasdemoja etänä. Tätä samaa menetelmää aiomme hyödyntää myös kansainvälistymisessä. Lennämme vain kun on pakko.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 8
Yrityksen tuotteet parantavat tilojen muuntautumista ja viihtyvyyttä sekä tuottavat elämyksiä. Tuotteet mahdollistavat lähi- ja etätyön yhdistämisen ja parantavat vuorovaikusta. Tuotteiden avulla oppimisen laatu paranee kun etäkoulutukset saadaan vuorovaikutuksellisiksi.
Tasa-arvon edistäminen 5 0
Hankkeen aikana kehitettävässä henkilöstöpoliittisessa suunnitelmassa arvioidaan tavoitteiden, toiminnan ja päätösten välittömiä ja välillisiä vaikutuksia naisten ja miesten kannalta sekä sukupuolten tasa-arvon kannalta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 10 10
Yrityksen arvoista Enabling ja Global Thinking kuvastavat yrityksen tapaa toimia. "We support everyone in their growth into the best version of themselves". Meillä on jo useamman vuoden ollut ulkomaalainen avainhenkilö ja emme näe mitään rajoja esteenä. Meillä kaikki ovat yhdenvertaisia ja pyrimme välittämään näitä arvoja kaikille meillä työskenteleville sekä kumppaneillemme.
Kulttuuriympäristö 10 10
Artomen yritystuotteita käyttävät jo lukuisat museot ja suojellut kohteet. Artome on paras tapa käyttää esitystekniikkaa kulttuuriympäristöissä. Suojelukohteista Artomea käyttää mm. Designmuseo ja Kansallisteatteri.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hankkeessa aloitamme yrityksen ympäristöstrategian kehitystyön. Suurena tavoitteena on oman hiilineutraaliuden lisäksi tehdä hiilikädenjälki koko audiovisuaaliseen alaan. Tehdasvalmistus mahdollistaa ratkaisujen kehittämisen kestäväksi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin uusi tuote Artome M10, joka poistaa asentamisen yritysten viihde- ja esitysratkaisuissa. Hankkeessa tutkittiin kansainvälisiä markkinoita ja todettiin, että helppokäyttöisyys, tilojen muuntautuminen ja kestävä kehittäminen ovat globaali trendi audiovisuaalisissa ratkaisuissa. Projektin aikana pandemia loi uuden kysynnän muuntauville hybdidiratkaisuille. Artomelle syntyi hankkeessa uusia immateriaalioikeuksia sekä kirkastettiin uniikki kansainvälinen kilpailuetu, joille ei ole löytynyt suoria kilpailijoita. Projektissa Artomelle syntyi valituille markkinoille kansainvälistymissuunnitelma sekä löytyi lukuisia potentiaalisia kasvukumppaneita.