Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76901

Hankkeen nimi: Mikkelin matkailukohteiden ja Saimaan saavutettavuuden parantaminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.1.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 0600598-8

Jakeluosoite: Maaherrankatu 22

Puhelinnumero: 044 794 2219

Postinumero: 50100

Postitoimipaikka: Mikkeli

WWW-osoite: http://www.mikseimikkeli.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Häkkinen Maisa Irmeli

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Matkailujohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: maisa.hakkinen(at)mikseimikkeli.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 794 2219

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etelä-Savon matkailustrategian mukaisesti tavoitteemme on nostaa Saimaa merkittäväksi kestävällä tavalla kasvavaksi kansainväliseksi matkailualueeksi Helsingin ja Lapin rinnalle. Useissa yhteyksissä ja kehittämishankkeissa on törmätty Saimaan saavutettavuuden ongelmaan – erityisesti sisäisen saavutettavuuden osalta. Mikkelin seutu on helposti saavutettavissa pääkaupunkiseudulta, mutta alueen sisäiset yhteydet ovat huonontuneet vuosi vuodelta julkisten liikenneyhteyksien vähenemisen myötä. Etelä-Savolle ja Mikkelin seudulle on tyypillistä, että yritykset ja palvelut ovat maantieteellisesti hajallaan ja yritykset ovat pieniä. Tämä on johtanut siihen, että vain omalla autolla liikkuvat matkailijat ovat pystyneet hyödyntämään alueen tarjontaa laajasti. Myös Saimaan upean luonnon kokeminen vesiltä käsin on ollut vaikeasti järjestettävissä tarjonnan vähäisyyden vuoksi. Hankkeen tavoitteena on innovatiivisen suunnittelun ja pilotoinnin avulla löytää uusia ratkaisuja saavutettavuuden parantamiseksi ja edistää uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Saimaan luonnnon, matkailuyritysten ja -kohteiden parempi saavutettavuus edistää myös sesonkien pidentämistä ja sitä kautta toimialan kannattavuutta ja vetovoimaa. Työ tehdään tiiviissä yhteistyössä yrittäjien kanssa ja se tukee yhteiskehittämisen kulttuuria alueen eri toimijoiden kesken. Hankkeen lopputuloksena syntyy suositus uusista aikataulutetuista ja kestävällä tavalla toteutettavista reiteistä ja palveluista, jotka edistävät erityisesti Anttolan luonnonkeskuksen ja Ristiinan kalliotaidekeskuksen saavutettavuutta ja vetovoimaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat kansainväliset ja kotimaiset matkailijat, paikalliset asukkaat ja vapaa-ajan asukkaat sekä saavutettavuuteen liittyviä palveluja tarjoavat yritykset ja toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat alueen yritykset, muut hankkeet/hanketoimijat ja muut sidosryhmät kuten aluejohtokunnat ja asukasyhdistykset. Yhteistyöhankkeita ovat mm. GeoNaCu Saimaa-, D.O.Saimaa Food&Culture-, VisitSaimaa2-, Saimaa Ilmiö-, Vihreän kullan kulttuuritien kehittäminen -hanke.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 203 200

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 200 940

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 254 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 251 174

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin

Kunnat: Mikkeli

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuolinäkökulma ei ole hankkeen toiminnassa olennaista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 8
Hanke edistää kestävää matkailua luomalla uusia matkaketjuja, jotka mahdollistavat matkailun ilman omaa autoa sekä edistää vähähiilisten vaihtoehtojen käyttöön ottoa. Välillisesti hanke edistää kestävän matkailun periaatteiden tunnettuutta ja vetovoimaa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 6
Hanke edistää kestävää matkailua luomalla uusia matkaketjuja, jotka mahdollistavat matkailun ilman omaa autoa sekä edistää vähähiilisten vaihtoehtojen käyttöön ottoa. Välillisesti hanke edistää kestävän matkailun periaatteiden tunnettuutta ja vetovoimaa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 5
Hanke edistää luonnon monimuotoisuuden säilymistä edistämällä kestävää matkailua ja ohjattua liikkumista luonto- ja kulttuurikohteissa.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Hanke edistää kestäviä liikenneratkaisuja ja sitä kautta luonnon suojelua.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 8 5
Hankkeen toiminta-alueella on Natura 2000-ohjelman kohteita mm. Luonteri. Asiakkaille tarjotaan mahdollisuus valita kestävällä tavalla toteutettuja palveluja ja oppia luonto- ja kulttuurikohteiden merkityksestä ja arvosta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Kuljetuspalvelut ja niihin liittyvät materiaalit ja jätteet valitaan ja kierrätetään asianmukaisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 4
Pyritään löytämään yhteistyökumppaneiksi uusiutuvia energialähteitä käyttäviä tahoja (esim. sähköautot ja biokaasubussit)
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Hanke tukee alueen yrityksiä, jotka toimivat kestävällä tavalla ja jotka ovat sitoutuneet kestävän matkailun kehittämsieen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 6
Elämyspalvelut ja niiden tuotteistaminen linkittyvät olennaisesti saavutettavuutta edistäviin palvceluihin. Monipuoliset matkaketjut mahdollistavat uudenlaisen elämyksellisen matkustamisen.
Liikkuminen ja logistiikka 9 7
Pyritään löytämään yhteistyökumppaneiksi uusiutuvia energialähteitä käyttäviä tahoja (esim. sähköautot ja biokaasubussit)
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Tuomalla luonto- ja kulttuurikohteet helposti saavutettaviksi kaikille, hanke edistää hyvinvointia laajasti.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei ole tasa-arvovaikutuksia.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 2
Hankkeella edistetään välillisesti yhdenvertaisuutta mahdollistamalla kaikille luonto- ja kulttuurikohteiden saavutettavuus.
Kulttuuriympäristö 7 7
Hanke edistää kulttuuriympäristön säilymistä luomalla mahdollisuuksia saavuttaa kohteet opastetusti. Uuden oppiminen edistää luonto- ja kulttuurikohteiden arvostusta.
Ympäristöosaaminen 9 7
Hanke edistää ympäristöosaamista lisäämällä matkailjoiden tietoisuutta kestävien valintojen merkityksestä, tarjoamalla mahdollisuuden oppia luonnonsta ja kulttuuriperinnöstä sekä konkreettisia keinoja suosia vähähiilisiä ratkaisuja.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Mikkelin matkailukohteiden ja Saimaan saavutettavuuden parantaminen (2021–2022) -hanke oli kehittämishanke, joka toteutettiin Mikkelin kaupungin alueella. Kyseisen kehittämishankkeen erityistavoitteena oli uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen. Hanke tuki Etelä-Savon maakuntastrategian kärkiä (vesi, metsä ja ruoka) ja vastuullisen matkailun tavoitteita. Hankkeen lähtökohtana oli vastata useissa yhteyksissä ja kehittämishankkeissa havaittuun saavutettavuuden ongelmaan, erityisesti hankealueen sisäisen saavutettavuuden osalta, joka on vähentynyt vuosi vuodelta julkisten liikenneyhteyksien vähenemisen myötä.

Matkailukohteiden vaikea saavutettavuus on ajan myötä johtanut siihen, että ainoastaan omalla autolla liikkuva matkailija on pystynyt hyödyntämään alueen matkailutarjontaa laajasti. Myös Saimaan upean luonnon kokeminen vesiltä käsin on ollut vaikeasti järjestettävissä tarjonnan vähäisyyden vuoksi. Yksityisautoilun ja -veneilyn lisääntyessä on esille noussut huoli myös ilmastonmuutoksesta ja vastuullisesta matkailusta. Hankkeen tavoitteena oli innovatiivisen suunnittelun ja pilotoinnin avulla löytää uusia ja konkreettisia ratkaisuja matkailukohteiden ja Saimaan kestävän saavutettavuuden parantamiseksi ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien edistämiseksi.

Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeen konkreettiset toimenpiteet jaettiin kolmeen toimenpidekokonaisuuteen: vähähiiliset matkaketjut (reittien suunnittelu, tuotteistaminen, testaus ja kehittäminen), digitaalisen saavutettavuuden kehittäminen ja villit kokeilut ja tuotepaketit, jotka kaikki toteutuivat hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen lopputuloksena syntyi Saimaa Hop On Hop Off -brändi sekä neljä valmiiksi aikataulutettua ja kestävällä toteutettavaa vähähiilistä matkaketjua, joissa yhdistyy maantie- ja vesikuljetus:

• Hop On Hop Off Ristiina – Astuvansalmen kalliomaalaukset (bussi ja laiva)
• Hop On Hop Off Mikkeli – Astuvansalmen kalliomaalaukset (bussi ja laiva)
• Hop On Hop Off Anttola – Neitvuori (bussi ja vene)
• Hop On Hop Off Mikkeli – Kaupunkikohteet (bussi)

Testatut reitit edistivät Mikkelin matkailukohteiden, erityisesti Anttolan Neitvuoren ja Luonterin sekä Astuvansalmen kalliomaalausten ja Saimaan saavutettavuutta ja vetovoimaa. Kahden kesän aikana (2021–2022) matkailukohteisiin ja Saimaalle matkattiin yhteensä 154 kertaa ja yhteiskuljetusten kyydissä matkusti lähes 2000 matkustajaa. Testatut reitit olivat helposti asiakkaiden löydettävissä ja on-line ostettavissa verkkokaupasta, joka hankkeessa rakennettiin: https://visitmikkeli2021.johku.com/fi_FI/hop-on-hop-off-elamysreitit-saimaalle-2

Hankkeessa testattujen yhteiskuljetusten avulla onnistuttiin pienentämään matkailijoiden hiilijalanjälkeä verrattuna tilanteeseen, jossa jokainen yhteiskuljetuksen kyydissä matkustanut henkilö olisi matkannut saman matkan omalla autollaan, jossa keskimäärin kaksi matkustajaa.

Työ tehtiin tiiviissä yhteistyössä hankealueen yritysten, valittujen liikennöitsijöiden ja muiden hankkeiden kanssa sekä osallistettiin kehittämistyöhön myös asiakkaita. Oheisella monikanavaisella yhteistyöllä tuettiin vahvasti yhteiskehittämisen kulttuuria.