Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76902

Hankkeen nimi: Rebuild Business - yritysten toimintaympäristön häiriötilanteisiin varautuminen ja omistajanvaihdoksien toteuttaminen Etelä-Savon alueen elinvoiman säilyttämiseksi.

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Itä-Savon Uusyrityskeskus ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1468776-3

Jakeluosoite: Puistokatu 1

Puhelinnumero: 0444174960

Postinumero: 57100

Postitoimipaikka: Savonlinna

WWW-osoite: http://www.isuyk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: MUUTOS 1.7.22 ALK. Katja Remes (aik. Juhani Rouvinen)

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katja.remes(at)savonlinna.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444174960

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on auttaa yrityksiä ymmärtämään jatkuvan myyntikuntoisuuden merkitys, sekä auttaa myyntikuntoisuuden ja kannattavuuden ylläpitämisessä ja elvyttämisessä. Autamme yrityksiä myös varautumaan liiketoiminnan häiriötilanteisiin uusien liiketoimintamallien kehittämisellä ja lisäämällä tietoisuutta eri ratkaisumahdollisuuksista, jotta kannattavuus pysyy hyvällä tasolla ja kilpailukyky ja muutosjoustavuus paranevat. Hankkeen toisena tavoitteena on tukea luopuvia yrittäjiä jatkajien hakemisessa, yrityskaupan prosessissa ja toiminnan siirtämisessä jatkajalle. Myös jatkava yrittäjä saa tukea yrityksen ostamiseen liittyvissä asioissa.

Päätavoite 1:

Uusien liiketoimintamallien mahdollistaminen digitaalisten apuvälineiden avulla, eri ratkaisumahdollisuuksien tiedostamisen lisääminen yritystoiminnassa. Tavoitteina kannattavuuden ylläpitäminen ja talouden tasapainottaminen myös muuttuvissa tilanteissa. Tavoitteeseen pääsemiseksi paneudutaan neuvonnassa, tiedottamisessa ja hankeen avoimissa koulutuksissa erityisesti seuraaviin asioihin:

1.1. Yritysten järjestelmäratkaisujen ajantasaisuuteen ohjaaminen
1.2. Kuluttajakäyttäytymisen muutoksien huomioiminen yritystoiminnassa
1.3. Yrityksen talouden ennakointi koronan kaltaisiin nopeisiin muutoksiin
1.4. Yrityksen talouden sopeuttaminen muuttuneisiin tilanteisiin.

Päätavoite 2:

Jatkajien hakeminen omistajan-/sukupolvenvaihdoksiin tuleville yrittäjille, joilla ei ole jatkajaa tiedossa.
Tavoitteen toteuttamisessa hyödynnetään aikaisempien hankkeiden myötä luotuja toimivia prosesseja.
Hankkeen aikana prosessissa mukana 300 yritystä Etelä-Savon alueelta ja 70 toteutunutta omistajanvaihdosta.


Toimenpiteet:

• Yrityksien ilmoittautuessa hankkeen prosesseihin tehdään luopuvien ja elvytettävien yritysten priorisointi (toimivat/pöytälaatikkofirmat tai pelkät kiinteistöt, kehittyvät/taantuvat, elinkelpoiset/elvytettävät, jatkaja tiedossa/ jatkaja ei tiedossa). Tilannearvionnin jälkeen jatkotoimenpiteet kohdennetaan yrityksen tarpeiden mukaisesti.

• Tilannearvioinnin perusteella jatkajaa tarvitseville yrityksille käynnistetään jatkajan haku viestinnän keinoin monikanavaisesti sekä mm. Suomen Uusyrityskeskusverkoston, oppilaitosten ja TE-toimistojen verkostojen kautta. Elvytettäviä yrityksiä tuetaan liiketoiminnan kehittämisessä yritysneuvonnan keinoin, kaikille avoimilla koulutuksilla sekä tarvittaessa ohjaamalla erityisasiantuntijoille.

• Hankeessa edistettäviä teemoja ovat yrittäjyys ja etenkin toimivan yrityksen jatkaminen vaihtoehtona sekä yrityskauppa toimivan yrityksen kasvun välineenä. Niitä edistetään mm. tiedottamalla, markkinoimalla, osallistumalla ja järjestämällä erilaisia tapahtumia Etelä-Savon alueella sekä valtakunnallisesti (mm. paluumuuttajien houkutteleminen) ja vahvistamalla yhteistyötä eri toimijoiden kanssa.

• Jatkajille tehdään ostettavan yrityksen investointi- ja kannattavuuslaskelmat, liiketoimintasuunnitelman sparraus sekä 1-3 v:n tuki onnistumisen takeeksi asiantuntija-apua käyttäen. Luopujia ja elvytettäviä ohjataan myyntikuntoisuuden ja kannattavuuden ylläpitämiseen, muutoksiin varautumiseen ja muutosjoustavuuden vahvistamiseen tiedottamalla, kouluttamalla (kaikille avoimet koulutukset) sekä tarvittaessa ohjataan eritysasiantuntijoille.


Tulokset:

Hankkeessa mukana olevien yritysten sopeutumiskyky ja muutosjoustavuus paranevat ja yritykset ovat jatkossa valmiimpia toimintaympäristössä tapahtuviin muutoksiin. Pandemian seurauksena kriisiytyneiden yritysten toimintakyky ja kannattavuus kehittyvät.

Prosesseissa mukana 2,5 vuoden aikana 300 yritystä. Toteutuneita omistajanvaihdoksia 70 kpl. Pitkän ajan vaikutukset ovat säilytetyt työpaikat sekä alueen elinvoimaisuuden säilyminen. Toissijaisena vaikutuksena ovat omistajaa vaihtaneissa yrityksissä kehittämistoimenpiteiden kautta luodut uudet työpaikat, investoinnit ja elinvoimaisuuden kasvaminen alueilla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Varsinaiset kohderyhmät

• Pandemiasta kärsineet yritykset sekä omistajanvaihdoksen läpikäyneet yritykset.
• Omistajanvaihdosta suunnittelevat tai siihen valmistautuvat yritykset.
• Ikääntyvät/luopuvat mikro- ja pk-yrittäjät (Savonlinnan TA 1222 kpl, Mikkelin TA 2350 kpl)
• Yritystoimintaa/yrityksen ostamista suunnittelevat henkilöt ja henkilöryhmät
• Liiketoiminnan kehittämistä tai laajentamista yritysten ostojen kautta suunnittelevat yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välilliset kohderyhmät?

• Oppilaitokset/oppisopimustoimistot
• Rahoittajat
• Tilitoimistot
• Yritysvälittäjät
• Yrittäjäjärjestöt/Kauppakamari
• Yrityskummit

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 899 229

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 838 366

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 1 124 038

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 1 049 779

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Mikkelin, Savonlinnan

Kunnat: Mikkeli, Puumala, Sulkava, Kangasniemi, Pertunmaa, Mäntyharju, Hirvensalmi, Savonlinna

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 70, joihin työllistyvät naiset 35

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 160.50, joihin työllistyvät naiset 48.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Yritysten elvytykset ja omistajanvaihdokset ovat sukupuolineutraaleja.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Yritysten elvytykset ja omistajanvaihdokset ovat sukupuolineutraaleja.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Yritysten elvytykset ja omistajanvaihdokset ovat sukupuolineutraaleja.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 2
Yritysten selviytyminen ja jatkuminen, alueen elinvoiman ylläpitäminen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 2
Digitaalisten apuvälineiden hyödyntäminen liiketoiminnassa.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 2
Säilytettyjen yritysten ja työpaikkojen kautta alueellisen hyvinvoinnin ylläpitäminen.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Rebuild Business –hanke toteutui hankesuunnitelman mukaisesti ja se vastasi hyvin mikro- ja pienyrityskentällä vallitseviin haasteisiin niin elvyttämisen, kehittämisen ja häiriötilanteisiin varautumisen kuin omistajanvaihdosten edistämisen osalta aina myyntikuntoisuuden merkityksen ymmärryksestä toteutuneisiin konkreettisiin omistajanvaihdoksiin Etelä-Savossa. Hankkeen suunnitteluvaiheessa yritysten liikevaihtoa ja kannattavuutta oli syönyt ja vakiintuneita toimintamalleja ravistellut globaali koronapandemia. Haluttiin edistää yritysten sopeutumiskykyä, muutosjoustavuutta, varautumista, ennakointia ja uudistumista ja auttaa niitä, joiden kohdalla tarvittiin välittömästä konkreettisia toimenpiteitä talouden tasapainottamisessa.

Näille toimille valitettavasti tuli ennakoitu enemmän tarvetta uusien haasteiden ilmaantuessa. Näistä useat johtuivat muuttuneesta geopoliittisesta tilanteesta (hyökkäyssota Ukrainassa alkoi 2/22). Liiketoimintoja vaikeuttivat mm. energian hintojen voimakas nousu, alakohtaisesti raaka-ainepula ja/tai tilausten viivästyminen, rahoittajien kiristyneet lainaehdot, korkokannan nousu ja tulorahoituksessa pidentyneet maksuajat. Ns. elvyttämisprosesseissa oli mukana n. 160 yritystä. Häiriötilanteisiin varautuminen muuttui monen kohdalla häiriötilanteesta selviytymiseen.

Tietoisuutta hankkeesta ja sen palveluista edistettiin koko hankkeen ajan käyttämällä tunnistettavaa ja yhtenäistä viestintä- ja markkinointimateriaalia. Viestintää tehtiin aktiivisesti ja monikanavaisesti sekä yhdessä ja erikseen. Hankkeessa järjestettiin useita kaikille avoimia koulutus- ja infotilaisuuksia mm. omistajanvaihdosprosessikokonaisuuden yleiskuvasta, kannattavuudesta ja myyntikuntoisuudesta, vastuullisuudesta, yrityskaupan sopimuksista ja yrittäjän hyvinvoinnista muutostilanteissa. Erilaisiin avoimiin koulutustilaisuuksiin sekä tapahtumiin, joissa olimme mukana hankkeen palveluja esittelemässä, osallistui n. 1 350 henkilöä.

Saamiemme palautteiden mukaan avoimet tilaisuudet onnistuivat hyvin, mutta useat osallistujista halusivat myös hyödyntää yritys-/henkilökohtaisen neuvonnan. Kahdenkeskisen neuvonnan asiakkaat kokivat ajankäytöllisesti tehokkaampana tapana saada omaan tarpeeseen kohdentuva tieto. Tärkeänä pidettiin myös luottamuksellista ja ulospäin anonyymiä kohtaamista. Tämä huomio tehtiin molempien pääkohderyhmien (elvytettävät ja omistajanvaihdostilanteet) kohdalla.

Omistajanvaihdosten edistämisen, myyntikuntoisuuden, jatkajahaun ja prosessin läpisaattamisessa neuvontaa annettiin niin luopujille kuin potentiaalisille ja konkreettisille jatkajille. Luopujien osalta neuvonnan lähtöpiste oli usein jopa herättely omistajanvaihdoksen mahdollisuuteen, ilman yrittäjän tekemään henkistä päätöstä luopumista seuraavien vaiheiden toteuttaminen ei onnistu. Jatkajan haussa, kauppatavan valinnassa, kauppahinnan arvioinnissa, verotuksellisissa kysymyksissä ja kauppasopimuksissa tarvittiin sekä hankehenkilön tuottamaan neuvontaa ja ohjausta että erityisasiantuntijoiden apua.

Potentiaalisten ja toteutuneiden jatkajien neuvonnassa yrityskauppaa tarkasteltiin ostajan näkökulmasta huomioiden mm. mitä ja miten (kauppatavat) ollaan ostamassa, millaisia resursseja ostajalta vaaditaan onnistuneeseen omistajanvaihdokseen, omistajanvaihdosprosessin kokonaisuuden ymmärtäminen aina kiinnostavan kohteen löytymisestä rahoitusneuvotteluihin ja omistuksen siirtymiseen.

Erityisasiantuntijoiden asiantuntemusta (de minimis –tuetut palvelut) voitiin hyödyntää asiakastilanteissatilanteissa mihin hanketyöntekijöiden resurssien myötä ei ollut mahdollista eikä tarkoituksenmukaistakaan paneutua. Näissä tapauksissa hankkeen toimenpiteisiin osallistuneella yrityksellä oli mahdollisuus valita kilpailutetuista erityisasiantuntijoista sopivin. Näitä palveluja käytettiin sekä elvyttämis- että omistajanvaihdosten erityiskysymyksissä.

Hankkeessa toteutetut omistajanvaihdosneuvontapalvelut tavoittivat hyvin kohdeyleisönsä. Omistajanvaihdosprosesseissa/-neuvonnassa mukana oli yhteensä n. 400 eri yritystä (tavoite 300). Yritysten omistajanvaihdoksia tapahtui hankkeessa mukana olevissa yrityksissä 137 kpl, mikä on lähes kaksinkertainen määrä tavoitteeseemme (70) verrattuna. Neuvonnan avulla omistajanvaihdokset tapahtuivat nopeammin, laadukkaammin sekä realistisimmin odotuksin.

Hyvään tulokseen pääsemisen taustalla olivat sekä toteuttajaorganisaatioiden tunnettuus ja hankehenkilöstön osaaminen, että tuotetuista palveluista monikanavaisesti viestiminen ja palvelujen maksuttomuus. Ns. matalan kynnyksen palvelumallia mukaillen tehtiin hankkeeseen osallistuminen asiakkaille mahdollisimman helpoksi.