Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76925

Hankkeen nimi: Elämysteknologiaa matkailuun

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.5.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11

Puhelinnumero: -

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: https://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Harju-Myllyaho Anu

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Osaamispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anu.harju-myllyaho(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 40 647 7231

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Elämysteknologioiden Lappi 2025 -hanke poiki innovatiivisia tuloksia, herätti laajaa kiinnostusta ja viritti uusia kehitysideoita muun muassa virtuaalisen, lisätyn ja sekoitetun todellisuuden (VR, AR, MR) teknologioiden hyödyntämisessä erityisesti matkailualalla Lapissa.

Tämän jatkohankkeen päätavoitteena on selvittää ja kehittää edelleen elämysteknologioiden hyödyntämistä Lapin alueen pk-yritysten, erityisesti matkailualan yrityksissä. Hankkeen aikana selvitetään ja kehitetään elämysteknologioiden hyödynnettävyyttä matkailuliiketoiminnassa koko asiakaspolulla: ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Hankkeessa selvitetään elämysteknologisen matkailuliiketoiminnan potentiaalia osana Lapin matkailua ja demonstroidaan proof-of-konseptien ja kevyiden demonstraatioiden avulla alueen toimijoille elämysteknologioita, esimerkiksi kulttuurimatkailun, porotilamatkailun ja luontomatkailuun liittyvissä innovatiivisissa tuote- ja palveluideoissa. Näiden ideoiden käytettävyyttä osana uutta ja olemassa olevaa matkailuliiketoimintaa selvitetään hankkeen aikana. Uusilla teknologioilla ja innovaatioratkaisuilla pyritään edistämään vastuullista ja kestävää matkailua Lapin alueella.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston kanssa, jossa Lapin AMK (Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, MTI) on päähakijana ja Lapin yliopisto (Taiteiden tiedekunta, TTK) osatoteuttajana. Lapin AMK:n MTI tuo hankkeeseen matkailuliiketoiminnan asiantuntijuutta ja mahdollistaa yritysnäkökulman huomioimisen. Lisäksi Lapin AMK:n FrostBit ohjelmistolaboratorio huolehtii pääasiassa hankkeessa tarvittavasta teknisestä asiantuntijuudesta ja elämysteknologioiden tuotannosta. Lapin yliopiston teollinen muotoilu tarjoaa palvelumuotoilun osaamisen kautta käyttäjälähtöiset näkökulmat suunnitteluun ja toteutukseen, ja toteuttaa osin myös teknisiä toimenpiteitä hankkeen työpaketteihin. Käytännönläheisellä toteuttajien ja hankkeeseen osallistuvien toimijoiden yhteistyöllä mahdollisestaan monipuolinen ja holistinen hankekokonaisuus. Hankkeen tulosten avulla on mahdollista edistää yritysten kilpailukykyä sekä tukea yritysten osaamisen kehittämistä sekä digitalisaation että liiketoimintaosaamisen saralla.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen päätavoitteena on edistää Lapin alueen pk-yritysten osaamista ja innovaatiotoimintaa sekä luoda synergioita yritysten ja korkeakoulujen väliseen yhteistyöhön elämysteknologian hyödyntämisen saralla, joten hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat pienet ja keskisuuret yritykset, mukaan lukien mikroyritykset Lapin alueella, joiden toiminta keskittyy pääasiassa matkailuun ja teknologiseen sisällöntuotantoon. Hankkeen valmisteluvaiheessa on lähestytty useita kiinnostuneita yrittäjiä Rovaniemen ja Sodankylän alueilta, joiden kiinnostusta, tarpeita ja kompetensseja erilaisiin teknologioihin selvitettiin myös jo valmisteluvaiheessa. Matkailuyritysten ja järjestöjen kiinnostus elämysteknologiseen tuotteiden ja palvelujen kehitykseen on herännyt ensimmäisen Elämysteknologioiden Lappi 2025 -hankkeen aikana, jonka vuoksi kehittämistä jatketaan tässä hankkeessa.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisinä kohderyhminä on elämysteknologioilla kehitettävien tuotteiden ja palvelujen kuluttajat, eli pääasiassa kotimaiset ja ulkomaiset matkailijat. Yritysten lisäksi hankkeessa on mukana yhteistyössä järjestöjä ja kuntatahoja (mm. Sodankylän kunnan matkailukoordinaatio), jotka hanketoimiin osallistumisen lisäksi pystyvät hyödyntämään hankkeen tuloksia esimerkiksi alueen markkinoinnissa. Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat myös korkeakoulutahot ja niiden henkilöstö ja opiskelijat: hankkeella mahdollistetaan Lapin AMK:n ja Lapin yliopiston TKI-toiminnan kehitystä ja toimenpiteillä tuotetaan matkailukoulutukseen, TVT-koulutukseen ja teollisen muotoilun koulutukseen sisältöjä, sekä mahdollistetaan hankkeen aikana opiskelijoille opinnäytetyöaiheita ja työharjoitteluja. Hanke lisää myös opettajien asiantuntemusta sekä tuottaa uutta tutkimustietoa opetuksen tueksi sekä tuottaa sisältöjä myös tulevaisuuden tutkimukselle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 969

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 969

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 99 961

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 99 961

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen, Pohjois-Lapin

Kunnat: Sodankylä, Rovaniemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankehakemuksen resurssoinnin pohjalta on tehty Lapin Letkan SUVAUS-koneella sukupuolinäkökulman toimintaympäristöanalyysi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toteuttajaosapuolten ammattialat ovat jakautuneet melko tasaisesti nais- ja miesvaltaisiin aloihin ja aloihin, joissa on melko tasaiset sukupuolijakaumat; tieto- ja viestintätekniikan ala, matkailuala ja taiteiden ala. Toiminnassa on mukana toteuttajien lisäksi yhteistyötahoja, jotka tulevat sukupuolijakaumaltaan tasaisilta aloilta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, vaan Lapin alueen pk-yritysten liiketoiminnan ja palveluiden kehitys elämysteknologioiden avulla. Toimenpiteissä on kuitenkin huomioitu mahdollisimman tasaiset sukupuolijakaumat.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 6
Hankkeen toimenpiteissä kehitetään palveluratkaisuja teknologioilla, jotka luovat mahdollisuuksia etämatkailuun. Teknologisilla ratkaisuilla voidaan edistää kestävää ja vastuullista matkailua ja säästää luonnonvaroja, mikäli elämyspalveluja voidaan mahdollistaa myös ilman paikan päälle matkustusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 4
Hankkeen toimenpiteissä kehitetään teknologiaratkaisuja, joilla edistetään kestävää ja vastuullista matkailua. Kestävä matkailu on ajankohtainen trendi niin kuluttajille kuin yrittäjille, ja toimilla pystytään kehittämään ajankohtaisia vähähiilisiä tuote- ja palveluratkaisuja.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 3
Hankkeen toimenpiteissä tehdään innovaatiokehitystä mm. luontomatkailualan kanssa. Lapin alueen matkailussa luonto on lähes aina jollain tapana mukaa yritystoimintaa, ja osien yhteistyötahojen tapauksessa yhteys luonnon monimuotoisuuteen on suora heidän toiminnassaan (luontomatkailu).
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei osata arvioida välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 1
Hankkeen toimenpiteitä (mm. yritysaktivointia työpajassa) tehdään Sodankylän alueilla tai niiden lähellä, joista osa kuuluu Suomen Natura 2000-alueisiin (esim. Luosto). Toimenpiteissä huomioidaan ympäristöjä esimerkiksi demonstraatioiden toteutuksissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei osata arvioida välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei osata arvioida välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 10
Hankkeessa pyritään julkiseen Lapin innovatiiviseen aluekehitykseen ja pk-yritysten liiketoiminnan ja tuote- ja palvelukehityksen edistämiseen alueella. Hankkeen toimenpiteissä vastataan ajankohtaisiin kuluttajien ja yrittäjien ja muiden toimijoiden tarpeisiin ja kiinnostuksiin kehittämällä elämysteknologioilla moderneja ratkaisuja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 10
Teknologiaratkaisuista pystytään tekemään lähes kokonaan aineettomia esimerkiksi verkossa, mutta monipuolisia teknologiaratkaisuja voidaan toteuttaa erilaisilla alustoilla ja ympäristöissä myös osittain tai kokonaan integroituna uusiin tai vanhoihin tuotteisiin ja palveluihin. Esimerkiksi sekoitetun todellisuuden teknologioilla pystytään tuomaan virtuaalitodellisuutta osaksi valmista tuotetta.
Liikkuminen ja logistiikka 7 8
Hankkeen toimenpiteissä toteutettavat teknologiaratkaisut voivat olla etämatkailun tai verkossa toteutettavien elämyspalvelujen tuote- ja palveluratkaisuja, joilla pystytään mahdollistamaan myös tulevaisuudessa kestävän ja vastuullisen matkailun pitkän aikavälin vaikutuksia.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Liikuntaa ja teknologiaa voidaan yhdistää monin tavoin, ja matkailualalla on aiheellista selvittää myös toiminnallisia teknologiaratkaisuja. Myöskään etämatkailun teknologiaratkaisut eivät aina ole välttämättä passiivisia, vaan niihinkin voidaan tuottaa toiminnallisia elementtejä joita kuluttajat pystyvät toteuttamaan muuallakin kuin kohdealueella.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei osata arvioida välittömiä eikä välillisiä vaikutuksia
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Tässä hankkeessa huomioidaan monialainen toiminta ja matkailualan moninaisuus Lapin alueella. Toimenpiteillä pyritään tuomaan kaikkien omaa ääntä esille ja tekemään toimenpiteitä ja ratkaisuja näkyväksi. Hankkeessa pystytään huomioimaan alueilla kulttuurihistoriallisia ja ympäristöllisiä aspekteja.
Kulttuuriympäristö 8 10
Hankkeen proof-of-konseptien ja demonstraatioiden kehitys keskittyy osittain luonto-, ja sotakulttuurihistoriallisille alueille mm. Sodankylän Tankavaarassa, sekä hankkeen yhteistyössä voidaan hyödyntää myös innovaatiokehityksessä mm. Rovaniemen kotiseutumuseon sisältöjä. Kulttuuriympäristö on olennainen osa moninaista matkailun alaa.
Ympäristöosaaminen 1 1
Matkailun aluekehityksessä voidaan kehittää palveluratkaisuja, joilla on yhteys ympäristöosaamiseen; mm. poro- ja luontomatkailuun keskittyvillä alueilla voidaan tehdä hankkeen kautta ympäristöllistä tietoa ja osaamsita näkyvämmäksi.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli selvittää, miten elämysteknologioita voidaan hyödyntää Lapin alueen mikro ja PK-yrityksissä, erityisesti matkailualan yrityksissä. Hankkeen aikana tarkasteltiin elämysteknologioiden hyödynnettävyyttä matkailuliiketoiminnassa koko asiakaspolun aikana: ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Hankkeessa esiteltiin alueen toimijoille ja matkailuyrittäjille pienillä resursseilla saavutettavissa olevaa elämysteknologiaa hyödyntävää tuotedemonstraatiota. Innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla matkailuyrittäjät voivat kehittää omaa liiketoimintaa ja näin myös edistää vastuullista ja kestävää matkailua Lapin alueella.

Hankkeen konkreettisena tuloksena syntyi:
Selvitys Elämysteknologiaa matkailuun – matkailupalveluiden uudet ulottuvuudet
Kaksi digitaalisaatiota hyödyntävää demonstraatiota Case Myllytonttu ja Case 360-suoratoiston lisäarvo.