Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76942

Hankkeen nimi: DesignOulu Start 2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.2.2021 ja päättyy 31.5.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0187690-1

Jakeluosoite: PL 22

Puhelinnumero: 0444973117

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

WWW-osoite: http://www.businessoulu.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Saine Ari Henrik

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Rahoitusasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: ari.saine(at)businessoulu.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0444973117

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

DesignOulu Start -hankkeella käynnistetään laajempi DesignOulu -ohjelma, jonka tavoitteena on kasvattaa Pohjois-Pohjanmaan yritysten kapasiteettia design-menetelmien hyödyntämisessä tuote- ja palvelukehityksessä, brändinrakentamisessa, monialaisten palvelukokonaisuuksien rakentamisessa sekä yritysten liiketoiminnan kehittämisessä ja johtamisessa. Designillä tarkoitetaan tässä laajasti niitä menetelmiä, joilla tavoitellaan parempaa asiakasymmärrystä, parempaa käytettävyyttä, toimivia digitaalisia palveluja, kestävämpää markkinointiviestintää ja osallistavia tuotekehitysmenetelmiä.

Hankkessa rakennetaan muotoilupalveluita tuottavien yritysten verkosto ja edistetään sen yhteistyötä koulutus- ja kehittämisorganisaatioiden kanssa.

Hankkeessa lisätään designmenetelmien tuntemusta yrityspalveluissa, erityisesti BusinessOulussa, jonka henkilöstöä valmennetaan käyttämään designmenetelmiä sekä asiakasyritysten ongelmien ratkaisussa, että omassa palvelunkehitylsessään.

Hankkeessa pilotoidaan laaja-alaista designiin keskittyvää tapahtumaa, sekä tuetaan aiheeseen liittyviä sisältöjä alueen muissa businesstapahtumissa.

Hankkeen tuloksena alueella hyödynnetään enemmän design-ajattelua sekä tuotetaan asiaan liittyvää seurantaa ja analyysiä. Hankkeen päätyttyä alueella toimii yrityslähtöinen design-verkosto ja designpalveluiden hyödyntäjät ja tuottajat löytävät toisensa helpommin. Pitkän aikavälin tuloksena alueen yritykset kasvattavat kilpailukykyään kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla ja luovat uusia työpaikkoja.

Tämä hanke toteuttaa Pohjois-Pohjanmaan korona-toimenpidesuunnitelman 2020 - 2021 mukaisia toimenpiteitä. Toimenpidesuunnitelman merkittävistä keinoista hanke toteuttaa vahvasti kansainvälisyyttä ja viennin edistämistä. Hankkeen toimet lisäävät vientiyritysten määrää ja kasvattavat niiden liikevaihtoa. Hankkeessa tutkitaan uusia viennin tapoja, markkinaosaamisen kehittämistä sekä asiakasryhmä ja markkinakohtaisten yhteenliittymien kokoamista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Designiä hyödyntävät kasvua tavoittelevat yritykset ja design-palveluita tuottavat yritykset Oulun alueella.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Alueen oppilaitokset, etujärjestöt ja verkostot.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 210 913

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 198 236

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 301 305

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 283 196

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Oulun

Kunnat: Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Kempele, Hailuoto, Oulu, Liminka

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Hallituskatu 36

Postinumero: 90015

Postitoimipaikka: Oulun kaupunki

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 10, joihin työllistyvät naiset 5

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 12.00, joihin työllistyvät naiset 7.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Oulun seutukunnassa työssäkäyvistä 96 000 henkilöstä 7 650 eli 8 % toimi yrittäjinä vuonna 2015. Heistä kolmannes eli 2 650 henkilöä oli naisyrittäjiä (Oulun seudun elinkeinokatsaus 1/2018). Voidaan olettaa, että hankkeen toimiin osallistuu samassa suhteessa naisyrittäjiä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisolettettujen osallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisoletettujen osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 2
Designajattelut voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. Esimerkiksi käytettäviä materiaaleja voidaan vähentää tai materiaalihukkaa pienentää.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 1
Designajattelun keinoin on mahdollista ehkäistä ilmastonmuutosta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 2
Designajattelut voi lisätä resurssitehokkuutta, joka on kestävää. Esimerkiksi käytettäviä materiaaleja voidaan vähentää tai materiaalihukkaa pienentää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Desingajattelu ja siihen liittyvä brändinrakentaminen voivat olla keskeisiä keinoja yrityksen menestykselle ja pääsylle kanvainvälisille markkinoille. Menestyvät yritykset vahvistavat paikallista elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 10
Hankkeen sisällöt tukevat vahvasti aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittämistä.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 1
Designajattelun ymmärtäminen ja ottaminen käyttöön yrityksessä voivat lisätä työntekijöiden hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Sukupuolten välinen tasa-arvo ja valtavirtaistaminen ovat hankkeessa toteutettavia periaatteita. Sukupuolinäkökulmaan liittyvien toimien painotus ja lukumäärä selviävät hankkeen toteutusvaiheessa. Sukupuolinäkökulma ja esimerkiksi naisolettettujen osallistujien määrän kasvattaminen (jos tavoite, on se, että naisoletettujen osallistujamäärää pyritään nostamaan yli mainitun kolmanneksen) voidaan huomioida hankkeen toiminnassa tarvittaessa räätälöitävillä toimilla esimerkiksi tiedotuksella.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kehitettiin BusinessOulun valmiuksia auttaa asiakasyrityksiään asiakasymmärryksen ja asiakaskokemuksen kehittämisessä ja oman vahvan brändin rakentamisessa. Toiseksi kehitettiin designmenetelmien hyödyntämistä omien palveluiden kehittämisessä. Henkilöstölle järjestettiin yhteensä 8 työpajaa, joihin osallistui yhteensä 92 henkilöä.

Hankkeessa koottiin ja vahvistettiin kahdenlaisia verkostoja: designpalveluja tuottavien yritysten ryhmä (D-verkosto) kokoontui neljä kertaa: alan kehitys- ja koulutustarpeita kartoitettiin, tapahtumia suunniteltiin ja yhteistoimintaa kehitettiin neljässä omassa tyopajassa tai tapahtumassa. Toiseksi kehitettiin verkostoja t. yritysryhmiä sellaisista yritysryhmistä, jotka voisivat kehittää toimintaansa designpalveluita ja -menetelmiä hyödyntämällä.(B-verkosto). Hankkeessa järjestettiin 14 tilaisuutta B-verkoston yrityksille: 2 tapahtumaa, 1 infotilaisuus ja 11 valmennusta. Lisäksi oltiin osatuottajana Oulun alueen suurimmassa Businesstapahtumassa, Northern Glowssa, jonka koko ohjelmisto oli design-sisältöön painottuva, ja jossa esiteltiin laajalle yleisölle hankkeen sanomaa. Lisäksi tapahtumassa esittäytyi alueen designtoimijoiden verkosto (D-verkosto) hyvällä edustuksella.

Hankkeen viestinnässä kiteytettiin viisi teesiä, joita esiteltiin sekä design-alan, että yleisissä yritystapahtumissa. Teesien otsikot ovat:
1.Jalostusaste nousuun muotoilun avulla.
2.Vahva brändi, vahvempi liiketoiminta.
3.Menestys edellyttää kumppanuuksia
4.Ennakoimalla olet askelen edellä.
5.Ymmärrä ihmistä, ymmärrä asiakasta.

Hankkeessa vahvistettiin yhteyksiä alueellisiin ja valtakunnallisiin design-toimijoihin, sekä luotiin yhteyksiä kv. toimijoihin. Hanke osallistui Arctic Design Weekin ja Northern Glow- tapahtuman tuotantoon, ja toi siten hankkeen teesejä laajemman yleisön tietoisuuteen.