Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76963

Hankkeen nimi: Ranuan Matkailuinnox 2021

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.8.2021

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Ranuan Matkailuyhdistys ry

Organisaatiotyyppi: Muu järjestö tai yhdistys

Y-tunnus: 1050133-5

Jakeluosoite: rovaniementie 29

Puhelinnumero: 0504131655

Postinumero: 97700

Postitoimipaikka: Ranua

WWW-osoite: http://www.visitranua.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vartiainen Marja-Liisa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Sihteeri

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: malla.vartiainen(at)visitranua.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 8231 081

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

4.1 Hankkeen julkinen tiivistelmä (tavoitteet, toimenpiteet, tulokset)
Ranuan Matkailuinnox 2021 -hanke on Ranuan alueen matkailuyrittäjille ja tuleville uusille yrittäjille suunnattu osaamisen ja matkailuyritystoiminnan kehittämiseen painottuva yleishyödyllinen hanke. Hankkeen tarkoituksena on säilyttää monipuoliset matkailupalveluyritykset Ranualla ja luoda uusia palveluja tarjoavia matkailuyrityksiä, jotka houkuttelevat alueelle uusia asiakkaita. Ranuan matkailualueen käyttöaste jakautuu asiakassegmenteittäin siten, että lumeton kausi on pääsääntöisesti kotimaisten ja talvikausi kansainvälisten matkailijoiden sesonkiaikaa.

Hankkeen avulla luodaan yhteisesti houkuttelevat matkailupaketit ja -tuotteet ympärivuotiseen kysyntään. Hankkeessa toimitaan yhteisöllisesti, verkostoa rakentaen koko matkailusektorin kanssa. Hankkeessa ei toteuteta yrityskohtaisia toimenpiteitä, vaan nostetaan yrittäjien yhteistä osaamista. Hankkeen jälkeen lumeton aika ja talvikausi tarjoavat entistä monipuolisempia ja muuntautumiskykyisempiä matkailutuotteita ja -palveluja, jotka tekevät matkailualueesta entistä houkuttelevamman ja kilpailukykyisemmän. Hankkeen tuotoksena syntyy käsikirja, joka toimii jatkossa matkailualan käsikirjana. Käsikirja antaa ohjeita ja neuvoja alueen kaikille matkailutoimijoille, erityisesti niille matkailuyrittäjille, jotka suunnittelevat yritystoimintaansa Ranualla. Käsikirjassa avataan myös digitaalisuuden merkitystä yritystoiminnalle.

Matkailualan suhdannevaihtelut puolestaan osoittavat, että matkailuyrittäjiltä tarvitaan muuntautumis- ja innovointikykyä erityisesti odottamattomien tilanteiden osalta, jotta eri asiakassegmenteille voidaan luoda houkuttelevia matkailutuotteita ja -palveluja ympärivuotisesti. Samalla matkailuyrittäjien liiketoiminnan riski pienenee, kun tarjontaa voidaan muuttaa kysynnän mukaisesti ja kohdistaa erilaisille asiakassegmenteille. Juuri muuntautumiskyvyn, innovaatioiden, sekä niiden tuotteistamisen osalta tarvitaan uudenlaista osaamisen kehittämistä, jolla kynnystä uuden palvelun tuottamiseen madalletaan. Ranuan matkailualueella on runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Hankkeen ideana on lisätä digitaalisuuden osaamista ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä. Digitaalisuuden avulla verkosto saa yhteisen sisällön esille.

Hankkeen aikana pidetään matkailuverkoston yhteisiä työpajoja, jolla muotoillaan muuttuneille asiakkuuksille houkuttelevia palvelupaketteja ja luodaan valmiutta reagoida niihin muuttuvissa tilanteissa. Työpajoissa käydään läpi yhteistä turvallisuus- ja riskien hallintaa, sopimusasioita ja digitaalisten alustojen hyödyntämistä sekä vahvistetaan verkoston yhteistyötä. Työpajoissa luodut toimintamallit tulevat käsikirjaan, jota koko verkosto voi hyödyntää ja jonka avulla uudet yrittäjät pääsevät nopeasti osaksi verkostoa.

Ranuan matkailualue on kylämiljöötä, maaseutumaista luontoa järvimaisemineen ja osittain myös erämaata, joten alueella on selkeä ympärivuotinen kasvumahdollisuus aktiviteetti-, käsityöperinne-, majoitus- ja erityispalvelujen tuottamiselle. Alueen matkailupalveluyrityksistä rakentuu yhteistyökykyinen yritysverkosto, joten Ranuan seudun matkailualue näyttäytyy jatkossa yhteisöllisenä, muuntautumiskykyisenä ja ympärivuotisena matkailupalvelujen ja -tuotteiden tarjoajana. Verkostoitumisella pyritään kattavampaan matkailutuotetarjontaan, jossa matkailutuotteet ja -palvelut ovat digitaalisesti asiakkaan löydettävissä ja saavutettavissa. Digitaalisuudella varmistetaan palveluiden näkyvyys, saavutettavuus ja asioinnin helppous. Ympärivuotisuudella puolestaan mahdollistetaan alueen kävijämäärien, majoitusvuorokausien, liikevaihdon ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyhmänä ovat erityisesti Ranuan Matkailuyhdistys Ry:ssä mukana olevat mikro- ja pk-yritykset, potentiaaliset uudet yrittäjät sekä julkisorganisaatiot. Hanke hyödyttää yhtä paljon alueen miehiä ja naisia.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä voivat olla elintarvikeyritykset, jotka tuottavat raaka-aineita tai tuotteita matkailuyrittäjille.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 39 744

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 39 744

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 39 744

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 39 744

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Rovaniemen

Kunnat: Ranua

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Rovaniementie 29

Postinumero: 97700

Postitoimipaikka: Ranua

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali. Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti (Suvauskone 2021).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on kaikille matkailualan yrityksille avoin
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on kaikille avoin

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Alueen matkailu perustuu luontoon ja luontoarvojen kunnioittamiseen. Matkailun kehittäminen etenee kestävyys huomioiden.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Matkailupalveluja kehitetään verkostossa niin, että tunnistetaan kestävyys kaikissa ohjelmapalveluissa ja niihin liittyvissä toimissa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Matkailu perustuu meillä luonnon monimuotoisuuteen ja haluamme toimia niin, että emme tuota haittaa monimuotoisuudelle.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Toimimme maastossa vastuullisesti ja huomioimme esimerkiksi luontoreiteillä pohja- ja pintavedet. Opastamme matkailijoita toimimaan vastuullisesti. Matkailun rakentamisessa huomioimme rakentamisen lainsäädännön.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Opastamme matkailijoita toimimaan alueemme arvokkailla Natura-kohteilla luontoa säästävästi.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeen tuloksena syntyvä käsikirja auttaa materiaalitehokkuudessa ja se vähentää jätteiden syntymistä. Kierrätämme Residuumin ohjeiden mukaisesti.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hanke synnyttää käsikirjan kestävän matkailun edistämisestä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Hanke pyrkii vahvistamaan paikallista matkailuyrittäjyyttä siten, että hankkeen myötä yritysten yhteinen verkosto vahvistuu. Hankkeen toimilla edesautetaan sitä, että elintarvikealan yritykset verkostoituvat matkailun kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 1 1
Hankkeen tavoitteena on tuottaa uusi yhteinen matkailuverkoston käsikirja, joka auttaa yrityksiä tuottamaan laadukkaita palveluita.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Hankkeessa muodostuu malleja yhteiskuljetuksiin ja sitä kautta liikkuminen alueella helpottuu.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Matkailuyritysten verkostossa muodostuu yhteisiä palveluita ja tuo samalla uusia käytäntöjä verkoston sisälle. Tämä vahvistaa yritysten toimintaa ja kannattavuutta. Tämä luo osaltaan hyvinvointia ja auttaa jaksamaan. Matkailuyrittäjät tuottavat hyvinvointia myös asiakkailleen.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke edistää molempien sukupuolten työllistymistä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella halutaan lisätä yhteistyötä verkoston toimijoiden kesken, joka vahvistaa yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankkeessa vahvistetaan paikallista kulttuuriperintöä. Haluamme säilyttää kulttuuriympäristön mahdollisimman monimuotoisena korostaen luontoon ja eränkäyntiin liittyvää osaamista.
Ympäristöosaaminen 0 0
Vahvistetaan ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia yhdessä verkoston kanssa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Ranuan Matkailuinnox 2021

Ranuan Matkailuinnox 2021 -hanke oli Ranuan alueen matkailuyrittäjille ja tuleville uusille yrittäjille suunnattu osaamisen ja matkailuyritystoiminnan kehittämiseen painottuva yleishyödyllinen hanke. Hankkeen tarkoituksena oli säilyttää monipuoliset matkailupalveluyritykset Ranualla ja luoda uusia palveluja tarjoavia matkailuyrityksiä, jotka houkuttelevat alueelle uusia asiakkaita. Ranuan matkailualueen käyttöaste jakautuu asiakassegmenteittäin siten, että lumeton kausi on pääsääntöisesti kotimaisten ja talvikausi kansainvälisten matkailijoiden sesonkiaikaa.

Hankkeen avulla oli tarkoitus luoda yhteisesti houkuttelevat matkailupaketit ja -tuotteet ympärivuotiseen kysyntään. Hankkeessa toimittiin yhteisöllisesti, verkostoa rakentaen koko matkailusektorin kanssa. Hankkeessa ei toteutettu yrityskohtaisia toimenpiteitä, vaan nostettiin yrittäjien yhteistä osaamista. Tavoitteena oli, että hankkeen jälkeen lumeton aika ja talvikausi tarjoavat entistä monipuolisempia ja muuntautumiskykyisempiä matkailutuotteita ja -palveluja, jotka tekevät matkailualueesta entistä houkuttelevamman ja kilpailukykyisemmän. Hankkeen tuotoksena syntyi käsikirja, joka toimii jatkossa matkailualan käsikirjana. Käsikirja antaa ohjeita ja neuvoja alueen kaikille matkailutoimijoille, erityisesti niille matkailuyrittäjille, jotka suunnittelevat yritystoimintaansa Ranualla. Käsikirjassa avataan myös digitaalisuuden merkitystä yritystoiminnalle.

Ranuan matkailualueella on runsaasti hyödyntämätöntä ympärivuotista potentiaalia. Hankkeen ideana oli myös lisätä digitaalisuuden osaamista ja sen mahdollisuuksien hyödyntämistä. Digitaalisuuden avulla verkosto saa yhteisen sisällön esille. Osallistujat saivat paljon tietoa nykypäivän digitaalisesta markkinoinnista, jota he voivat hyödyntää nyt ja tulevaisuudessa. Opittua voidaan hyödyntää myös verkoston tulevassa yhteisessä sähköisessä alustassa ja digimarkkinoinnissa.

Hankkeen aikana pidettiin matkailuverkoston yhteisiä työpajoja, joissa opitun avulla voidaan muotoilla muuttuneille asiakkuuksille houkuttelevia palvelupaketteja ja luodaan valmiutta reagoida niihin muuttuvissa tilanteissa. Työpajoissa käytiin läpi yhteistä turvallisuus- ja riskien hallintaa, sopimusasioita ja digitaalisten alustojen hyödyntämistä sekä vahvistettiin verkoston yhteistyötä. Työpajoissa opittiin asiakaslähtöisestä tuotteistamisesta, sekä tuotekorttien laatimisesta. Työpajoissa luodut toimintamallit tulivat käsikirjaan, jota koko verkosto voi hyödyntää ja jonka avulla uudet yrittäjät pääsevät nopeasti osaksi verkostoa.

Ranuan matkailualue on kylämiljöötä, maaseutumaista luontoa järvimaisemineen ja osittain myös erämaata, joten alueella on selkeä ympärivuotinen kasvumahdollisuus aktiviteetti-, käsityöperinne-, majoitus- ja erityispalvelujen tuottamiselle. Alueen matkailupalveluyrityksistä rakentuu yhteistyökykyinen yritysverkosto, joten Ranuan seudun matkailualue näyttäytyy jatkossa yhteisöllisenä, muuntautumiskykyisenä ja ympärivuotisena matkailupalvelujen ja - tuotteiden tarjoajana. Verkostoitumisella pyritään kattavampaan matkailutuotetarjontaan, jossa matkailutuotteet ja - palvelut ovat digitaalisesti asiakkaan löydettävissä ja saavutettavissa. Digitaalisuudella varmistetaan palveluiden näkyvyys, saavutettavuus ja asioinnin helppous. Ympärivuotisuudella puolestaan mahdollistetaan alueen kävijämäärien, majoitusvuorokausien, liikevaihdon ja ympärivuotisten työpaikkojen kasvu.