Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76980

Hankkeen nimi: Yritysten myyntikunto omistajanvaihdoksessa nuorten silmin

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 3.5.2021 ja päättyy 30.4.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Into Seinäjoki Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1637389-9

Jakeluosoite: Tiedekatu 2

Puhelinnumero: 020 124 4000

Postinumero: 60320

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.intoseinajoki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niemi Hannemari

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hannemari.niemi(at)intoseinajoki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0401451300

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen ensisijaisena tavoitteena on kehittää ja testata konseptia, jonka avulla omistajanvaihdosten määrää voitaisiin kasvattaa Etelä-Pohjanmaalla. Uudenlaisessa konseptissa yritysten kiinnostavuus-/myyntikuntoa tarkastellaan nuorten silmin. Tavoitteena on osaltaan lisätä yritysten kiinnostavuutta potentiaalisten ostajien parissa. Toisaalta kasvatetaan myös yrittäjien ja yritysten asennetta uudistumiseen, tuomalla tuoreita näkökulmia ja innovatiivisia ajatuksia yritysten kehittämiseen omistajanvaihdoksen kaltaisessa murrosvaiheessa. Konseptilla edistetään lisäksi nuorten yrittäjyysinnostusta ja kiinnostusta yritystoimintaan nostamalla yritysostot ja omistajanvaihdokset esille yrittäjäksi ryhtymisen sekä liiketoiminnan kasvun mahdollistajana.

Konseptin kehittämisessä tehdään selvitys kiinnostavuustekijöistä, luodaan mittaristo yhdessä nuorten kanssa sekä testataan erilaisia malleja myynnistä kiinnostuneiden ja ostamista harkitsevien kohtauttamiseksi. Konseptin toimivuutta arvioidaan ja toimintamallia muokataan toiminnan jatkuvuutta silmällä pitäen. Hankkeen tuloksena syntyvää konseptia hyödynnetään alueellamme olemassa oleviin sekä kehitteillä oleviin omistajanvaihdoksiin liittyviin palvelukokonaisuuksiin (mm. Etelä-Pohjanmaan Yrittäjät ry:n omistajanvaihdospalvelu sekä SeAMKissa kehitteillä oleva ostaja-/jatkajakoulu). Lisäksi hankkeessa aktivoidaan innostavan ja uudenlaisen viestinnän kautta sekä yritysten myyjiä että ostajia. Uusina viestinnän tapoina hyödynnetään esim. reality-tyyppistä tarinankerrontaa, vlogeja ja podcasteja, joiden kautta omistajanvaihdoksiin/yrityskauppoihin liittyviä kokemuksia nostetaan esiin. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä Seinäjoen ammattikorkeakoulun, Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien, 4H-yhdistyksen ja mm. yrittäjyyskasvatusfoorumin toimijoiden kanssa erityisesti viestinnällisessä mielessä.

Hankkeen tuloksena syntyy ns. "myyntikuntokartoitus nuorten silmin" -konsepti, joka pitää sisällään kiinnostavuusmittariston, erilaisia vaihtoehtoja kohtauttaa potentiaaliset nuoret ostajat ja myyjät, sekä yleisemmän tason kiinnostavuus-tietoutta yrityksistä. Mallilla pystytään myös tuomaan esiin jatkajaa etsivien yritysten sisältämää potentiaalia ja tätä kautta lisäämään nuorten kiinnostusta yritystoiminnan käynnistämiseen omistajanvaihdoksen tai liiketoiminnan osa-oston kautta. Omistajanvaihdosta pohtivat ja jatkajaa etsivät yritykset saavat tuoreita näkökulmia ja ajatuksia yritystoiminnan uudistamiseen tulevaisuuden toimintaympäristön muutokset huomioiden. Hankkeen toiminnalla lisätään yleistä tietoisuutta yritysten omistajanvaihdoksesta mahdollisuutena, erityisesti nuorten parissa. Toki tiedotuksella ja viestinnällä tavoitetaan myös muita potentiaalisia yrittäjyydestä / yrityksen tai yritystoiminnan osan ostamisesta kiinnostuneita henkilöitä ja yrityksiä. Kokonaisuudessaan hankkeen toiminnalla, aktivoinnilla ja viestinnällä tähdätään omistajanvaihdosten edistämiseen ja tätä kautta yritysten toiminnan uusiutumiseen Etelä-Pohjanmaan alueella. Pitkällä aikavälillä tämä vaikuttanee myös omistajanvaihdosten määrän kasvuun.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaista kohderyhmää ovat yritykset ja yrittäjät, jotka ovat oman yritystoimintansa murrosvaiheessa ja etsivät yritystoiminnalleen jatkajaa sekä haluavat uudistaa yritystoimintaansa mahdollisesti jo ennen omistajanvaihdosprosessia. Toisin sanoen yritykset, jotka haluavat varmistaa oman yrityksensä myyntikunnon vastaamaan muuttunutta toimintaympäristöä ja tulevaisuuden liiketoimintamalleja ja -tapoja.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillistä kohderyhmää ovat yrittäjyydestä ja yritysostosta kiinnostuneet ja sellaista suunnittelevat henkilöt, erityisesti nuoret. Välillisenä kohderyhmänä ovat myös eteläpohjalaiset kunnat.

Lisäksi hankkeen välillistä kohderyhmää ovat myös organisaatiot ja oppilaitokset, jotka toimivat nuorten yrittäjyyttä edistävinä tahoina (esim. 4H, Sedu, Seamk, yrittäjäjärjestöt...) ja jotka toimivat tiedotuskanavana.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 64 218

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 63 559

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 80 273

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 79 449

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Alajärvi, Teuva, Lappajärvi, Kurikka, Karijoki, Seinäjoki, Vimpeli, Soini, Kauhava, Ähtäri, Lapua, Kauhajoki, Isojoki, Isokyrö, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Varsinaista analyysia ei ole tehty. Hankkeen kehittämistoimissa sukupuolten tasaarvonäkökulma luonnollisesti huomioidaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Toimenpiteitä pyritään toteuttamaan siten, että hankkeeseen osallistuvat tasapuolisesti molempien sukupuolien edustajat. Sinänsä kehittämistoimet ovat toimialarajattomia, mikä oletettavasti lisää sukupuolten tasa-arvon toteutumista.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta sukupuolten tasaarvolla on hankkeen kehittämistoimenpiteissä oma merkityksenä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 5
Nuoret tarkastelevat yrityksiä, yritysten palveluita ja tuotantoprosesseja todennäköisesti laajemmin luonnonvarojen kestävän käytön näkökulmasta kuin vanhemmat sukupolvet. Yritystoiminnan uudistuessa tällä voisi olettaa olevan vaikutuksia myös luonnonvarojen käytön kestävyyteen laajemminkin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 6
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen on lähes sisäänrakennettuna nuorten ajatusmaailmassa. Myös yrityksiä ja niiden toimintaa tarkastellaan kriittisesti tässä viitekehyksessä. Todennäköisesti yritystoimintaa ehdotetaan uudistettavaksi tästä näkökulmasta käsin ja tällä voisi pitkällä aikavälillä olettaa olevan vaikutuksia myös laajemmin ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 5 6
Teema on tärkeä yritystoiminnan uudistamista mietittäessä ja jonkinasteisia ympäristövaikutuksia lienee odotettavissa pidemmällä aikavälillä myös näihin teemoihin.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 6
Teema on tärkeä yritystoiminnan uudistamista mietittäessä ja jonkinasteisia ympäristövaikutuksia lienee odotettavissa pidemmällä aikavälillä myös näihin teemoihin.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei todennäköisesti ole merkittävää vaikutusta suoraan Natura2000 -ohjelman kohteisiin
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 4
Nuorten ja nuorten yrittäjien ajatusmaailmassa luonnonvarojen kestävä käyttö, kierrätys ja ympäristövaikutusten jatkuva miettiminen on ykkösprioriteetteja. Omistajanvaihdos on murrostilanne, jossa usein liiketoimintaakin uudistetaan kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan suuntaan ja sillä voisi olettaa olevan jonkinlaisia vaikutuksia myös esim. kiertotalouden alalla toimivien yritysten toimintaan laajemminkin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 5
Nuorten ja nuorten yrittäjien ajatusmaailmassa luonnonvarojen kestävä käyttö, kierrätys ja ympäristövaikutusten jatkuva miettiminen on ykkösprioriteetteja. Omistajanvaihdos on murrostilanne, jossa usein liiketoimintaakin uudistetaan kestävän ja vastuullisen liiketoiminnan suuntaan ja sillä voisi olettaa olevan jonkinlaisia vaikutuksia myös esim. kiertotalouden alalla toimivien yritysten toimintaan laajemminkin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 6
Hankkeessa tavoitellaan konseptia, jossa yritysten muutostilanteessa syntyy uutta innovaatiotoimintaa ja liiketoimintaa ja näin vaikutetaan sekä lyhyen että pitkän aikavälin alueellisen elinkeinorakenteen kehittämiseen kestävällä tavalla.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 6
Aineettomuuden ja ei-materiaalisten asioiden merkitys kasvaa tulevaisuuden liiketoiminnassa entisestään. Tulevaisuudessa yhä suurempi osa yritysten liiketoiminnasta liittyy aineettomuuteen, kuten palveluihin, tutkimus- ja kehitystoimintaan ja brändeihin.
Liikkuminen ja logistiikka 5 6
Kestävä liikkuminen ja logistiikkaa edistävä liiketoiminta ja/tai tuotteet/palvelut on myös nuorten yrittäjien ja tulevaisuuden yrittäjien prioriteettilistalla eri tavalla kuin tänä päivänä. Hankkeella voidaan siis nähdä mahdollisia positiivisia vaikutuksia myös tällä toimialalla.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 6
Hankkeen tavoitteena on maakunnan yrittäjyyskeskittymän osaamisen nostaminen ja yrityskannan jatkuvuuden turvaaminen, sekä yrittäjyyteen rohkaiseminen. Se edistää paitsi taloudellista hyvinvointia, myös toivottavasti hyvinvointia laajemminkin.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite, mutta sukupuolten tasa-arvolla on hankkeen kehittämistoimenpiteissä oma merkityksenä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 6
Hankkeen toimenpiteet edistävät osallisuutta ja erilaisuuden esiinnostamista. Tämän voisi olettaa edesauttavan yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 4 5
Kulttuuristen arvojen mukaantuomisella ja esiinnostamisella keskusteluun esim. tarkasteltaessa myynnissä olevien yritysten kiinnostavuutta voisi olettaa olevan vaikutusta myös kulttuuriympäristön muovautumiseen kokonaisuudessaan.
Ympäristöosaaminen 5 6
Nuoret todennäköisesti tarkastelevat yrittäjyyttä ja yritystoimintaa ympäristön huomioimisen ja kestävän kehityksen näkökulmista laajemmin kuin vanhempi sukupolvi. Ko. teemojen esiinnostamisella voisi olettaa olevan vaikutusta myös ympäristötietoisuuden kasvuun ja osaamisen lisääntymiseen kokonaisuudessaan hankkeen kohderyhmässä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Yritysten myyntikunto omistajanvaihdoksessa nuorten silmin -hankkeen ensisijaisena tavoitteena on ollut kehittää ja testata konseptia, jonka avulla omistajanvaihdosten määrää voitaisiin kasvattaa Etelä-Pohjanmaalla. Uusi näkökulma on ollut tarkastella yritysten kiinnostavuutta ja myyntikuntoa nuorten silmin. Tavoitteena on ollut osaltaan lisätä yritysten kiinnostavuutta potentiaalisten ostajien parissa, toisaalta taas kasvattaa yrittäjien ja yritysten asennetta uudistumiseen, tuomalla tuoreita näkökulmia ja innovatiivisia ajatuksia yritysten kehittämiseen omistajanvaihdoksen kaltaisessa murrosvaiheessa. Hankkeen toimenpiteillä on haluttu myös edistää nuorten yrittäjyysinnostusta ja kiinnostusta yritystoimintaan nostamalla yritysostot ja omistajanvaihdokset esille yrittäjäksi ryhtymisen sekä liiketoiminnan kasvun mahdollistajana.

Konseptin kehittämiseksi on teetetty kohderyhmäselvitys Yritysostojen kiinnostavuus nuorten näkökulmasta (Bängeri 2022). Kohderyhmäselvityksen tulos vahvisti käsitystä siitä, että nuoret eivät tunne omistajanvaihdosta tai ainakaan tiedä yrityskaupan olevan itselleen mahdollinen vaihtoehto. Yrittäjyys kiinnostaa, mutta ostamalla yrittäjäksi lähteminen mielletään usein isoksi ”korporaatiotason jutuksi”. Nuoret eivät myöskään tunne yrityskauppa-alustoja. Selvityksen kautta nuorilta saatiin paljon hyviä vinkkejä myyntimahdollisuuksien viestimiseen ja keskustelut herättivät varmasti monen kiinnostuksen yrityskauppojen tarjoamia mahdollisuuksia kohtaan. Sosiaalinen media ja avoin viestintä yritysmyynnissä nousi esille nuorten näkökulmasta.

Näistä lähtökohdista on tehty monipuolista viestintämateriaalia, jota on suunnattu sekä myynnistä kiinnostuneille yrittäjille että yrittäjyydestä kiinnostuneille nuorille. Esimerkkeinä mainittakoon Yrityskaupat nuorten silmin -video sekä KAUPOILLA-vlogisarja, joka avaa yrityskaupan toteuttaneiden yrittäjien ajatuksia ja tunteita kauppaprosessin eri vaiheissa.

Potentiaalisia ostajia ja myyjiä on hankkeessa kohtautettu erilaisia tapahtumakonsepteja kokeilemalla. Spacecamp x omistajanvaihdos -tapahtumassa nostettiin teemaa esille ja verkostoiduttiin leirihengessä. Yrittäjien aamupala ja kokemuksia omistajavaihdoksista -tapahtuma tarjoili tietoa omistajanvaihdoksista, yrityskauppoja tukevista palveluista sekä tarinoita toteutuneista kaupoista. Afterworkit Noora Fagerströmin kanssa herätti valtavan kiinnostuksen; tapahtumassa kuultiin Nooran tarina yrittäjyydestä ja yrityskaupoista, ja puheenvuoron jälkeen järjestettiin myynnistä kiinnostuneille yrittäjille Nooran pienryhmäsparraus. Yrityskaupat Speed Date -tapahtumassa deittailtiin aivan uudenlaisella näkökulmalla eli taka-ajatuksena potentiaaliset yrityskaupat. Tapahtuma järjestettiin yhteistyössä Etelä-Pohjanmaan yrittäjien omistajanvaihdospalvelun kanssa ja tapahtumasta saatiin paljon positiivista palautetta. Lisäksi todettakoon, että Kevyesti yrittäjäksi -markkinat sekä Minustako yrittäjä -ilta ovat tapahtumien kohderyhmä huomioiden todella hyviä tilaisuuksia olla esillä yrityskauppanäkökulmasta; molemmissa tapahtumissa on tupa täynnä erityisesti nuoria, yrittäjyydestä kiinnostuneita.

Kaiken hankkeessa opitun pohjalta on luotu testityökalu, jonka avulla myynnistä kiinnostuneet yritykset voivat testata ja arvioida, onko heidän yrityksensä nuorten silmissä kiinnostava. Onko yrityksen toiminnassa, viestinnässä sekä myynti-ilmoituksessa nostettu esille niitä asioita, jotka puhuttelevat nuoria? Yritys myyntikuntoon nuorten silmin -työkalu on julkaistu Into Seinäjoen sivuilla: https://intoseinajoki.fi/yritys-myyntikuntoon-nuorten-silmin/

Kokonaisuudessaan hankkeen toimenpiteillä on tähdätty omistajanvaihdosten edistämiseen ja tätä kautta yritysten toiminnan uudistumiseen alueellamme. Pitkällä aikavälillä tämä toivottavasti vaikuttaa myös omistajanvaihdosten määrän kasvuun.