Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Description of the project funded by the European Regional Development Fund (ERDF)

1 Project

Project code: A76981

Project name: A Bit More Business

Policy: 2. Production and utilisation of latest knowledge and expertise

Specific objective: 5.1. Strengthening innovation work in companies

Planned completion time: Start 1.4.2021 and end 30.6.2023

Operational status: Ended

Responsible authority: Council of Tampere Region

2 Basic applicant information

Official name of the applicant: Viitasaaren kaupunki

Organisation type: Municipality

Business ID: 0208573-0

Street: Keskitie 10

Telephone number: 0144597411

Postal code: 44500

City/town: Viitasaari

Website: http://www.viitasaari.fi

Project contact person's name: Honkanen Tiina

Contact person's position in the organisation: kaupunginsihteeri

Contact person’s email address: tiina.honkanen(at)viitasaari.fi

Contact person's phone number: 0444597301

Number of applicants or subsidy transfer:

3 Plan-specified summary of the project completion

The main goal of the project is to enable companies operating in the center of Viitasaari to commercialize new, especially jointly produced products and services. These products and services are also transferred into virtual reality domain. In addition, the purpose is to attract new companies to this business network both locally as well as domestically and internationally.

The project aims to create new and renewed business in the center of Viitasaari by building networks of companies and developing joint products and services through innovative experiments. Furthermore, the objective is to invigorate the central Viitasaari area in cooperation with culture-focused organizations both physically and virtually.

As a result of the project, the business network of central Viitasaari is renewed and available services become more versatile. At the same time the services are taken widely into the virtual world, which expands their international customer potential significantly.

4 Project target groups

4.1 Actual target groups

Hankkeen pääasiallisia kohderyhmiä ovat Viitasaaren keskusta-alueella toimivat yritykset sekä toistaiseksi muualla toimivat yritykset, jotka voivat olla kiinnostuneita toimimaan näiden yritysten muodostamissa verkostoissa. Lisäksi kohderyhmänä ovat keskustassa toimintaansa aloittavat yrittäjät.

4.2 Indirect target groups

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat varsinaisen kohderyhmän asiakkaat eli alueen asukkaat sekä alueelle saapuvat matkailijat, joille pyritään tuottamaan monipuolisempia palveluita.

5 Public funding of the project (EUR)

EU and State funding granted: 279 802

EU and State funding used: 269 841

Planned public funding (total): 349 752

Planned public funding used (total): 337 301

6 Geographical target area

Regions: Central Finland

Subregions: Saarijärvi-Viitasaari

Municipalities: Viitasaari

Address of the project site, if the project is carried out in one place

Street:

Postal code:

City/town:

7 Estimates of project-specific monitoring information reported during the application phase

7.1 Number of new jobs (only requested for projects belonging to specific objectives 1.1, 2.1 and 3.1)

Planned: 0, in which women are employed 0

Completed according to monitoring information: 0.00, in which women are employed 0.00

7.2 Number of new companies (only requested for projects belonging to specific objective 1.1)

Planned: 0, which are founded by women 0

Completed according to monitoring information: 0.00, which are founded by women 0.00

8 Horizontal principles

8.1 Gender equality

: No
Hankkeen valmisteluvaiheessa on otettu huomioon sukupuolinäkökulma. Hanke on toiminnallisesti sukupuolineutraali, eikä sukupuoli ole määrittävä tekijä, kun yrityksiä valitaan mukaan hankkeeseen.
: Yes
Keskusta-alueen yrityksistä ei ole käytettävissä yrittäjän sukupuolen mukaista tilastotietoa ja hankkeeseen otetaankin mukaan yrittäjiä sukupuolesta riippumatta. Sukupuolinäkökulma otetaan huomioon myös siten, että hankkeen toiminta ja tulokset palvelevat mahdollisimman hyvin kaikkia yrittäjiä.
: No
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen.

8.2 Sustainable development

DirectIndirect
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 4
Viitasaaren keskustassa luonto on lähellä, minkä vuoksi hankkeen kehittämistyössä halutaan korostaa kestävää luonnonvarojen käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta ilmastonmuutokseen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 1
Viitasaari on osa suomalaista maaseutua, jossa luonto on aina lähellä. Siksi myös palvelutarjonnan kehittämisessä tulee pyrkiä säilyttämään luonnon monimuotoisuus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei merkittävää vaikutusta
Materiaalit ja jätteet 2 4
Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä pyritään mahdollisimman tehokkaaseen materiaalien hyödyntämiseen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 1
Ei merkittävää vaikutusta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Hankkeen päätavoitteena on monipuolistaa paikallista elinkeinorakennetta ja parantaa yritysten kilpailukykyä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeella pyritään myös synnyttämään uusia aineettomia palvelutuotteita.
Liikkuminen ja logistiikka 1 3
Keskustan palvelutarjonnan kehittäminen ja paikallisen elinkeinorakenteen monipuolistaminen vähentää tarvetta asioida suuremmissa kaupungeissa.
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hanke edistää monipuolisesti alueen hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 3
Hankkeella pyritään edistämään tasapuolisesti sekä naisten että miesten omistamien yritysten kehitystä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 4
Monipuolisempi palvelutarjonta edistää harvaan asutun maaseudun asukkaiden yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 5 6
Hankkeessa on mukana useita kulttuurialan toimijoita, joiden tukemana pyritään kehittämään keskusta-alueen kulttuuriympäristöjä monipuolisesti.
Ympäristöosaaminen 1 4
Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittämisen myötä myös yritysten ympäristöosaaminen usein kasvaa.

9 Final report summary

In the project managed by the city of Viitasaari from 1st of April 2021 till 30th of June, 2023, a new and attractive service concept and environment was born in the premises of Viitasaari's old co-educational school located in the immediate vicinity of the highway four. It directs more and more of the traffic flows of the busy highway to stop in Viitasaari's downtown area. The place also functions as a distinctive service environment compared to the traditional traffic station network.

"Lyhty Viitasaari" was born from the old joint school, which will in the future provide a bright theme for the development of new business activities. In order to develop the contents of the "Lyhty Viitasaari" service concept, the project built cooperation networks and created a new kind of cooperation between companies operating in the center and elsewhere. During the project, new service production was born in the companies . A brand supporting communicational look was also created for this distinctive concept.

Due to the project, Viitasaari also became virtual (Virtual Reality). The most central object in terms of the project, the old co-educational school and the old bridge in front of it, were modeled into the virtual experience. The virtual experience includes activities that do not take place in the real world and that act as surprising elements for the visitor. Virtual Viitasaari offers companies and the city a new way to present products and services as well as environmental stops in the downtown area.

In order to develop the attractiveness of the city center, plans were drawn up. The goal of those plans was to generate new events and activities that contribute to increasing the interest of the city center area. Through the plans, the" Toisinnäkemisen" -festival and the PeriFeria -city festival were born; which is inspired by the city's slogan "Pikkasen parempi" -periphery. Revitalizing the cityscape was also thought about from new perspectives, and during the project three concept plans of different styles were commissioned, which utilize the possibilities of augmented reality (AR).