Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A76991

Hankkeen nimi: Lapland Talent Attraction

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 28.2.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: House of Lapland Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1544440-5

Jakeluosoite: Valtakatu 11 C

Puhelinnumero: 0400 979185

Postinumero: 96100

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapland.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Paula Vuolo

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Hallintopäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: paula.vuolo(at)houseoflapland.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400 979185

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on

1) mahdollistaa Lapin keskeisten toimialojen kasvu kasvattamallla Lapin työikäisen väestön määrää, erityisesti houkuttelemalla maakuntaan kasvua mahdollistavia osaajia sekä tarvittavien alojen osaajia.
2) Positioida Lappi elämän laadultaan ylivoimaisena ympäristönä sekä rohkeiden ihmisten maakuntana, jossa unelmista on helppo tehdä totta, sekä
toimialojensa kasvukeskuksena, jossa osaajilla on ainutlaatuiset menestymisen mahdollisuudet.
3) Tukea yritysten rekrytointia edelleen tuottamalla potentiaalisille muuttajille tietoa Lapissa asumisesta.
4) Kasvattaa ymmärrystä muuttajapotentiaalista, Lapin brändipositiosta asuinpaikkana sekä muuttopäätökseen vaikuttavista tekijöistä ja mielikuvista kohderyhmätutkimuksen avulla.

Toimenpiteet:
1) Toteutetaan tutkimus muuttajapontentiaalista, Lappiin muuttamiseen liittyvistä mielikuvista ja Lapin brändipositiosta.
2) Toteutetaan inspiraatiokampanjoita yhdessä brändikumppaneiden kanssa sekä kohdennettuja, toimialakohtaisia rekrytointikampanjoita tarvittaessa sekä kotimaassa että ulkomailla.
3) Toteutetaan jatkuvaa kohdennettua markkinointia potentiaalisille muuttajille.
4) Kehitetään edelleen digitaalisia palveluita (Löydä paikkasi Lapista), jotka auttavat muuttajia löytämään heille sopivan tarjonnan ja yrityksiä heidän tarpeisiinsa sopivia osaajia
5) Kehitetään Lapin osaajamarkkinoinnin ekosysteemiä tarjoamalla kohderyhmä- ja markkinatietoa sekä markkinointiosaamista.

Tulokset: Hankkeen tuloksena Lapin ja lappilaisten yritysten osaajavetovoima ja kilpailukyky paranevat, työvoimapula ja työvoiman kohtaanto-ongelmat helpottuvat. Hankkeen tuloksena Lappi positioituu Suomessa ja kansainvälisesti elämän laadun ykkösenä, mielikuvat ja brändi vahvistuvat ja osaajavetovetovoima kasvaa ja mielikuvalliset muuton esteen pienenevät.

Potentiaaliset muuttajat löytävät avoinna olevat työpaikat ja asunnot ja yksilölliset ratkaisut entistä helpommin. Lapin pk-yritysten osaajavetovoima kasvaa.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat potentiaaliset Lappiin muuttajat Suomessa.
Markkinoinnin kohdentamisessa käytettävä (osto)kohderyhmä on seuraava:
Ikä: 18-45 vuotta
Kiinnostus: Luonto
Toimiala: teollisuus, matkailu, palvelut, tutkimus, logistiikka, energia, ympäristö, investoinnit
Koko kohderyhmän koko: 1,3 miljoonaa henkilöä
Josta johdettu ydinkohderyhmä: 500 000 henkilöä

Tarkemmat arvopohjaiset, markkinoinnin strategista suunnittelua ja sisällöntuotantoa ohjaavat segmentit ovat vuonna 2017 toteutetussa tutkimuksessa tunnistetut ”Reetta ja Risto”.
Katso tarkemmin hankesuunnitelman liite: Lapin potentiaalisten muuttajien profilointi.
Tätä tutkimusta on syytä päivittää hankkeen alussa, jotta saamme käsityksen tämän hetkisestä muuttajapotentiaalista, Lappiin muuttamiseen liitettävistä mielikuvista sekä Lapin brändipositiosta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat lappilaiset yritykset erityisesti matkailun, teollisuuden ja logistiikan sekä terveydenhuollon aloilla. Hankkeen tuloksena Lapin osaajavetovoima kasvaa ja yritysten on yhä helpompi löytää uutta työvoimaa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 336 256

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 328 151

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 420 320

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 411 019

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ylitornio, Pello, Ranua, Keminmaa, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Enontekiö, Salla, Tornio, Simo, Muonio, Kemijärvi, Tervola, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen sukupuolivaikutuksia arvoitaessa on käytetty Suvauskonetta. Analyysin tuloksena on, että hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen ohjausryhmässä ja totettajina on sekä miehiä että naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ei vaikutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 5
Hanke edistää merkittävästi osaavan työvoiman saantia poikkitoimialaisesti. Välillisesti hanke edistää uusien yritysten syntymistä Lappiin ja näin ollen monipuolistaa elinkeinorakennetta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Ei vaikutusta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 4 3
Hanke edistää miesten ja naisten työllistymistä tasavertaisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei vaikutusta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tarve: Lappi on ollut muuttotappiomaakunta vuoteen 2018 saakka, jolloin nettomuutto kipusi 70 henkilöä plussalle. Tuoreimmat tilastot vuodelta 2019 ovat jälleen miinusmerkkiset. Tuoreen Yritysbarometrin mukaan yli 40% lappilaisista yrityksistä pitää osaavan työvoiman puutetta kasvun esteenä. Osaajaveto- ja pitovoiman haaste onkin tunnistettu yhdeksi maakunnan keskeisistä tulevaisuushaasteita. Lapin liitto on käynnistänyt maakunnallisen veto- ja pitovoima- selvitystyön, jonka tavoitteena on tehdä tiekartta maakunnan vetovoimaisuuden kasvattamiseksi.
Työn mielekkyys, yrittäjämäisyys ja itsensä toteuttaminen ovat työntekijöille yhä tärkeämpiä. Paikkakunta on yhä suuremmalle osalle työpaikkaa tärkeämpi kriteeri asuinpaikkaa valitessa. Tämän takia systemaattinen osaajamarkkinointi onkin kaupunkien ja alueiden keskuudessa yhä tavallisempaa (ks. esim. Talent Tampere, My Helsinki, Maailman Karjalaiset, Uusi alku Kouvolassa).

Hankkeen tavoitteena oli:
1.) Mahdollistaa Lapin keskeisten toimialojen kasvu kasvattamalla Lapin työikäisen väestön määrää, erityisesti houkuttelemalla maakuntaan kasvua mahdollistavia osaajia.
2.) Positioida Lappi elämänlaadultaan ylivoimaisena ympäristönä sekä rohkeiden ihmisten maakuntana, jossa unelmista on helppo tehdä totta, sekä toimialojensa kasvukeskuksena, jossa osaajilla on ainutlaatuiset menestymisen mahdollisuudet.
3.) Tukea yritysten rekrytointia edelleen tuottamalla potentiaalisille muuttajille tietoa Lapissa asumisesta.
4.) Kasvattaa ymmärrystä muuttajapotentiaalista, Lapin brändipositiosta asuinpaikkana sekä muuttopäätökseen vaikuttavista tekijöistä ja mielikuvista kohderyhmätutkimuksen avulla

Hankkeessa
1.) Toteutettiin inspiraatiokampanjoita yhdessä brändikumppaneiden kanssa sekä kohdennettuja, toimialakohtaisia rekrytointikampanjoita kotimaassa.
2.) Toteutettiin jatkuvaa kohdennettua markkinointia potentiaalisille muuttajille.
3.) Kehitettiin edelleen digitaalisia palveluita (mm. Löydä paikkasi Lapista), jotka auttavat muuttajia löytämään heille sopivan tarjonnan.
4.) Toteutettiin tutkimus muuttajapotentiaalista ja kehitettiin Lapin osaajamarkkinoinnin ekosysteemiä tarjoamalla kohderyhmä ja markkinatietoa sekä markkinointiosaamista.

Tulokset:
Hankkeen tuloksena Lapin ja lappilaisten yritysten osaajavetovoima ja kilpailukyky paranivat, työvoimapula ja työvoiman kohtaanto-ongelmat helpottuivat. Potentiaaliset muuttajat löytävät avoinna olevat työpaikat helpommin ja saavat muuttopäätöksen kannalta oleellista tietoa Lapissa asumisesta. Hankkeen tuloksena Lappi positioituu Suomessa elämänlaadun ykkösenä, mielikuvat ja brändi vahvistuivat ja osaajavetovetovoima kasvoi ja mielikuvalliset muuton esteet pienenivät.