Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77005

Hankkeen nimi: Etätyö ja matkailu

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kittilän kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0191406-6

Jakeluosoite: Valtatie 15

Puhelinnumero: 0400356500

Postinumero: 99100

Postitoimipaikka: Kittilä

WWW-osoite: http://www.kittila.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Palola Katariina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Elinkeinojohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: katariina.palola(at)kittila.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400955472

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Koronapandemian aiheuttamasta tilanteesta on matkailualueilla nopeasti päästävä toipumaan ja kehittämään uutta, vetovoimaista liiketoimintaa. Levillä on alettu kehittämään niitä liiketoimintamahdollisuuksia, mitkä koronapandemian aiheuttamassa tilanteessa ovat olleet mahdollisia. Levillä ja Kittilässä on hyvät puitteet kehittää etätyömatkailua Lapin upean luonnon, mittavan majoituskapasiteetin, monipuolisen palveluvalikoiman, kattavien julkisten palveluiden, laajojen ulkoilumahdollisuuksien ja –reittien sekä hyvien tietoliikenneyhteyksien ansiosta.
Hankkeen tavoitteena on nopeuttaa alueen yritysten toipumista koronapandemian aiheuttamasta tilanteesta, edistää uuden liiketoiminta-alueen syntymistä ja vahvistaa alueen vetovoimaa sekä etätyöpaikkana että työpaikkana. Lisäksi tavoitteena on suunnitella alueen yhteiset toimenpiteet koronatilanteesta selviämiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat alueen matkailuyrittäjät. Levin alueella Visit Levi toimii hankkeen
yhteistyökumppanina, jonka kautta voidaan tavoittaa Levin yhteismarkkinointiyritykset. Hankkeen tavoitteiden
saavuttamiseksi mukaan kutsutaan kuitenkin myös laajasti alueen muut yrittäjät.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä on matkailutoiminnan eri sidosryhmät alueella kuten julkinen sektori ja oppilaitokset sekä kylätoimijat ja -kehittäjät.Lisäksi välillisenä kohderyhmänä ovat Kittilän asukkaat sekä alueella vierailevat matkailijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 158 509

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 158 509

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 198 136

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 198 136

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin

Kunnat: Kittilä

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tehdyn analyysin mukaan hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on peruslähtökohdiltaan tasa-arvoinen ja avoin kaikille toimijoille sukupuolesta riippumatta.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on peruslähtökohdiltaan tasa-arvoinen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Hankkeessa edistetään matkailun viipymien pidentämistä sekä majoituskapasiteetin ja palvelutarjonnan kestävämpää hyödyntämistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Hankkeessa edistetään matkailun viipymien pidentämistä sekä majoituskapasiteetin ja palvelutarjonnan kestävämpää hyödyntämistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 1 1
Hankkeessa edistetään matkailun viipymien pidentämistä sekä majoituskapasiteetin ja palvelutarjonnan kestävämpää hyödyntämistä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 3
Hankkeessa edistetään matkailuresurssien parempaa hyödyntämistä sekä viipymän pidentämistä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Hankkeessa kehitetään matkailuelinkeinon taloudellista kestävyyttä esim. ympärivuotisella matkailulla ja pysyvän työvoiman saamisella.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 8
Hankkeessa kannustetaan kehittämään uusia palveluita ja tuotteista kestävän matkailun periaatteet huomioiden.
Liikkuminen ja logistiikka 4 6
Hankkeessa kehitetään toimintamalleja, joilla saataisiin lisättyä asiakkaiden viipymää, joten sillä on vaikutusta myös liikkumiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 8
Hankkeessa pyritään edistämään niitä olosuhteita, jotka vaikuttavat tilapäisen työvoiman elämiseen alueella. Lisäksi pyritään lisäämään alueella etätyötä tekevien hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 5
Pyritään edistämään työnteon mahdollisuuksia myös harvaanasutuilla alueilla. Pyritään lisäämään matkailuyritysten taloudellista kestävyyttä.
Kulttuuriympäristö 1 3
Pyritään lisäämään ympärivuotista matkailua, joka edistää ympäristön huolehtimista eri vuodenaikoina.
Ympäristöosaaminen 2 4
Yrittäjille tarjottavissa työpajoissa tuodaan esille myös ympäristönäkökohdat.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Matkailu on Kittilässä merkittävä elinkeino, joka vaikuttaa suurimpaan osaan kunnassa toimivista yrityksistä joko välillisesti tai välittömästi. Koronapandemia aiheutti erityisesti matkailualalla valtavia haasteita matkustusrajoituksineen, sulkutoimineen ja terveysvaatimuksineen ja ala on joutunut sopeutumaan turvallisuus- ja terveysstandardien lisäksi myös matkustajien käyttäytymismallien muutoksiin. Haasteita toivat koronapandemian aiheuttamat muutokset liiketoiminnassa, mutta myös siitä seuranneet kerrannaisvaikutukset, kuten yhtenä tärkeimmistä osaavan työvoiman kato matkailualalta. Haastavasta tilanteesta oli tärkeää päästä nopeasti toipumaan ja Etätyö ja matkailu –hankkeen päätavoitteena onkin ollut nopeuttaa koronapandemian aiheuttamasta tilanteesta toipumista matkailualueilla ja uuden, vetovoimaisen liiketoiminnan kehittämistä. Hankkeen tavoitteena on ollut lisäksi vahvistaa alueen vetovoimaa potentiaalisten työntekijöiden sekä etätyöntekijöiden silmissä.

Hankkeen tuloksena alueelle laadittiin alueellinen koronapandemiasta toipumisen elpymissuunnitelma, joka nimettiin prosessin aikana tulevaisuustyöksi. Tulevaisuustyöhön saatiin mukaan laajasti alueen toimijoita ja siihen osallistui hankkeen aikana yli 80 yritystä tai muuta toimijaa. Tulevaisuustyö sisältää suunnitelman tulevaisuutta varten sekä toimenpiteet, joilla tavoitteisiin voidaan päästä. Tulevaisuustyötä työstettiin ja jalkautettiin useissa työpajoissa, joissa käsiteltiin myös alueen vetovoiman vahvistamista potentiaalisten työntekijöiden ja etätyöntekijöiden silmissä. Alueen yritykset lähtivät työhön ilahduttavan innostuneesti mukaan ja kokonaisuudessaan alueen sitoutuminen työhön oli vahvaa. Tulevaisuustyön myötä voitiin todeta yhteistyön tiivistyneen ja yhteisen vahvan motivaatioon alueen kehittämiseen kasvaneen.

Levillä ja Kittilässä on hyvät puitteet kehittää etätyömatkailua upean arktisen luonnon, mittavan majoituskapasiteetin, monipuolisen palveluvalikoiman, kattavien julkisten palveluiden, laajojen ulkoilumahdollisuuksien ja –reittien sekä hyvien tietoliikenneyhteyksien ansiosta. Etätyöhön liittyvässä matkailuliiketoiminnassa on nähty mahdollisuuksia kehittää tuotteita ja palveluita erityisesti lumettomalle ajalle, kun tällä hetkellä liiketoiminta nojaa vahvasti talvisesonkiin. Kestävästi ja vastuullisesti toteutettuna ympärivuotisella matkailulla voisi olla mahdollista tuoda matkailualalle hallittua kasvua, joka tuo alueelle lisää elinvoimaa. Lumettoman ajan matkailun tarjonta ei ole kuitenkaan tällä hetkellä tarpeeksi houkuttelevaa vastaamaan erilaisten matkailijaryhmien tarpeeseen ja matkailualan tuotekehityksen on todettu olevan välttämätöntä lumettoman ajan matkailun edistämiseksi. Kehittämisen pohjaksi tarvitaan tutkimustietoa, jonka avulla etätyömatkailua voidaan edistää. Ymmärrys etätyömatkailun potentiaalista ja siihen vaadittavasta tuotekehityksestä kasvoi hankkeen myötä ja kotimaisen asiakaskunnan lisäksi etätyömatkailulla voidaan nähdä merkittävä potentiaali myös kansainvälisesti hankkeen toimenpiteenä tehdyn DACH- ja Alankomaiden markkinaselvityksen perusteella.