Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77015

Hankkeen nimi: Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -konseptin kehittäminen

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 1.1. Uuden liiketoiminnan luominen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 30.9.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Savon liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Savonia-ammattikorkeakoulu oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2629463-3

Jakeluosoite: PL 6

Puhelinnumero: 0447856097

Postinumero: 70201

Postitoimipaikka: KUOPIO

WWW-osoite: http://www.savonia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kuosmanen Tiina Maritta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektisuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tiina.kuosmanen(at)savonia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447856097

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena on parantaa Kuopion keskustan alueella sijaitsevien matkailukohteiden saavutettavuutta matkailijoiden ja paikallisten keskuudessa kestävällä tavalla. Hankkeessa pilotoidaan Päivä Kuopissa Hop-On Hop-Off -konsepti, joka toimii vuoden 2021 ja vuoden 2022 kesällä, syyslomaviikolla ja joulun aikaan sekä talvilomalla 2022.

Hankkeen myötävaikutuksella luotava Hop-On Hop-Off -konsepti rakentuu tiettyä reittiä kulkevasta linja-autosta ja tiettyllä reittillä liikennöivästä laivasta, joissa on digiopastus ja välillä live-opas. Tarjoamalla yhteiskuljetusmahdollisuus vähennetään yksityisautoilua ja mahdollistetaan ilman autoa olevien matkailijoiden ja paikallisten helppo liikkuminen Kuopion keskusta-alueen sisällä olevien matkailukohteiden välillä. Kulkuvälineissä testataan uutta teknologiaa hyödyntäen matkailijoiden ja kulkuvälinen hiilijalanjäljen mittausta. Lisäksi hankkeessa luodaan matkailijoita palveleva liikkuva matkailuinfokonsepti, jossa matkailualan opiskelijat ovat keskeisinä yhteistyötahoina. Vahvistetaan matkailualan yrittäjien ja alan oppilaitosten yhteistyötä ja samalla synnytetään kevytyrittäjyyttä ja uusia jakelukanavia lähituottajille esimerkiksi keskustan alueella oleviin tyhjiin toimitiloihin, kuten Pikku-Pietarin torikujalle. Luodaan uusia Hop-On Hop-Off matkailupalvelutuotteita ja kootaan Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -kortti, joka mahdollistaa liikkumisen matkailukohteiden ja -yritysten välillä. Tämä kortti täydentää olemassa olevaa I love Kuopio –korttia ja samalla luodaan yhteistyötoimintamalli Kuopion kaupungin keskustan kehittämisyhdistyksen kanssa. Kootaan matkailu-, ravintola-, ohjelmapalvelu- ja tapahtuma-alan toimijoiden yhteistyöverkosto, joka hankkeen jälkeen koordinoi Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -konseptia. Verkoston tehtävänä on myös nostaa alan arvostusta järjestämällä erilaisia tilaisuuksia ja tapaamisia.

Hanke koostuu seitsemästä eri työpaketista, joiden avulla parannetaan kestävän matkailun periaatteet huomioiden Kuopion kaupungin matkailun kilpailukykyä kotimaisten matkailukohteiden joukossa ja kansainvälisten matkailijoiden keskuudessa. Näiden avulla parannetaan asiakaskokemusta ja lisätään Kuopion vetovoimaa matkailukaupunkina sekä edistetään Kuopion kaupungin hiilineutraaliustavoitetta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen ensisijaisen kohderyhmän muodostavat Kuopion keskusta-alueen ympäristössä toimivat yritykset ja tapahtumat, joilla on halu sitoutua palvelujensa kehittämiseen Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -konseptin mukaisesti. Hanke on avoin kaikille Kuopion keskusta-alueella toimiville matkailualaan linkittyville yrityksille. Yritykset sitoutetaan mukaan palvelujen kehittämiseen keräämällä osallistumismaksu.
Matkailijat ja paikalliset vapaa-ajan viettäjät hyötyvät palvelujen kehittymisen myötä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisesti hankkeesta hyötyvät Kuopion keskustan alueella asuvat sekä Kuopion alueelle
tulevat kotimaiset ja kansainväliset matkailijat sekä tapahtumavieraat. Lisäksi alueella toimivat eri oppilaitosten matkailualan
opiskelijat hyötyvät alan harjoittelupaikoista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 202 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 179 031

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 248 871

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 221 016

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Savo

Seutukunnat: Kuopion

Kunnat: Kuopio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty analyysi sukupuolinäkökulmasta. Analyysi on tehty aikaisempiin selvityksiin pohjautuen. Hanke on toiminnallisesti sukupuolineutraali ja hankkeen kaikissa työpaketeissa ja valmennuksien toimenpiteissa huomioidaan eri sukupuolten tarpeet tasapuolisesti. Toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta sisältää ohjausryhmään, projektityöryhmään ja hankkeen kohderyhmään tehdyt arvioinnit. Ohjausryhmässä pyritään huomioidaan naisten ja miesten tasa-arvoinen osallisuus. Hankkeen kohderyhmänä on Kuopion alueella toimivat yritykset. Hanke pyrkii edistämään eri sukupuolten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen toimenpiteet ovat sukupuolineutraaleja. Sukupuoli ei ole määrittävä tekijä, vaan hankkeesta tiedotetaan Kuopion alueella toimivia tahoja laajasti, kun yrityksiä haetaan mukaan hankkeeseen. Tiedottamista toimenpiteistä ja tuloksista tehdään valtakunnallisesti verkostojen kautta huomioiden sukupuolinäkökulma.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasaarvon edistäminen, mutta toimenpiteissä huomioidaan muuten sukupuolten tasa-arvo.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 9
Ekologinen kestävyys huomioidaan kuljetusvälineiden valinnassa ja toiminnassa.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 8 7
Ilmastonmuutos ja siihen vaikuttaminen toteutuu, kun käytetään joukkoliikennekuljetuksia.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Käyttämällä Joukkoliikennekulkuvälineitä huomioidaan luonnon monimutoisuus.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 8
Käyttämällä Joukkoliikennekulkuvälineitä huomioidaan nämä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei kosketa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Huomioidaan, mutta ei kosketa suoraan.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Huomioidaan, mutta ei kosketa suoraan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeessa luodaan paikallisia yhteistyöverkostoja.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeen yksi keskeisitä toimenpiteistä liittyy vähähiilisten toimenpiteiden edistämiseen ja samalla paikallistalouden kehittämiseen.
Liikkuminen ja logistiikka 10 10
Hankkeen keskeiset toimenpiteet liittyvät pienellä hiilijäljellä toimivien liikennejärjestelyjen toteuttamiseen ja hiilijalanjäljen mittaamiseen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Hankkeen toimenpiteiden kautta edistetään niin yrittäjien, yritysten työntekijöiden, paikallisten asukkaiden kuin matkailijoiden ja muiden sidosryhmien hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hanke on sukupuolineutraali, eikä tasa-arvon edistämin kuulu hankkeen toimenpiteisiin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 7
Hankkeen aikana yhteistyö Kuopion alueella (yritykset, kaupunki ja Savonia-AMK) tiivistyy ja jokainen hankkeessa mukana oleva taho osallistuu hankkeen toimenpiteisiin tasavertaisesti ja kehtittää toimintaansa valitsemallaan tavalla.
Kulttuuriympäristö 9 8
Kulttuuriympristöt nostetaan esiin digiopastuksissa.
Ympäristöosaaminen 5 5
Huomioidaan mahdollisuuksien mukaan toimenpiteissä ja tuotekokonaisuuksien kehittämiseessä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Päivä Kuopiossa Hop-On Hop-Off -konseptin kehittäminen -hankeen keskeisenä tavoitteena oli parantaa Kuopion keskustan alueella sijaitsevien matkailukohteiden saavutettavuutta ja kehittää vastuullista liikkumista niiden välillä ajalla 1.4.2021-30.9.2023
Hankkeessa pilotoitiin Hop-On Hop-Off Kuopio -konsepti kesälle 2021 ja kesälle 2022, joissa erikoisuutena oli linja-auto- ja laivamatkan kuuluminen samaan lippuun. Yhteiskuljetuksia testattiin myös syyslomalla, joulun aikaan ja talviloman aikana. Hop-On Hop-Off linja-auto ajoi tietyn reitin viisi kertaa päivässä noin kahden tunnin välein ja laiva omaa reittiään kaksi kertaa päivässä. Lisäksi vieraita varten koottiin Hop-On Hop-Off Kuopio AR-digiopastukset suomen, savon ja englannin kielillä.
Hankkeen jatkoajalla 1.1.-30.9.2023 lanseerattiin uusi ympäristöystävällisempi vaihtoehto Green Hop-On Hop-Off, Näin liikut vastuullisesti Kuopiossa -konsepti. Siinä kulkuvälineinä olivat olemassa olevat kulkuvälineet, kuten Vilkku-linja-auto, Vilkku-fillari, BikeTaxi, Tila-Autojen tilataksi, jolla oli kiinteät vyöhykehinnat, Kuopion katujuna, Puijon maisemahissi ja M/S Princess Annen Kanta Kuopion -kierros. Kotimaisia ja ulkomaalaisia vieraita varten koottiin neljä erilaista teematuotetta, joihin pääsi kulkemaan edellä mainituilla kulkuvälineillä; Aktiiviliikkuja, Kulttuurimatkailija, Makumatkailija sekä Lasten kanssa ja lapsenmielisille. Esimerkkituotteet koostuivat hankkeessa mukana olevien yritysten palveluista.
Hankkeen toteutusaikana (1.4.2021-30.9.2023) kuljetettiin yhteensä lähes 10 000 vierasta kaikissa Hop-On Hop-Off -kulkuvälineissä. Konseptiin kuuluville linja-autolle ja laivalle tehtiin hiilijalanjäljen laskenta (2022). Selvitettiin myös vaihtoehtoja Pikku Pietarin Torikujan toiminnan aktivoimiseen ja luotiin Savonia-ammattikorkeakoulun muotoilun opiskelijoiden toimesta Torikujan toiminnan kehittämissuunnitelma (2022).
Yhteisten tuotteiden, työpajojen ja tapahtumien myötä tiivistettiin hankkeessa mukana olevien yritysten välistä yhteistyötä ja kehitettiin vastuullisuusajattelua.