Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77030

Hankkeen nimi: Digital Business Lab (DBL)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2539767-3

Jakeluosoite: Kampusranta 11, PL 412

Puhelinnumero: 020 124 3000

Postinumero: 60101

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.seamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pauliina Talvitie

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Tutkimus- ja kehittämispäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pauliina.talvitie(at)seamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408302382

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitettävä Digitaalisen liiketoiminnan laboratorio (Digital Business Lab, DBL) vastaa digitalisaation kehityshaasteeseen sekä alueen yritysten että ammattikorkeakoulun näkökulmasta. DBL tarjoaa kehitysalustan uuden digitaalisen liiketoiminnan synnyttämiselle sekä yritysten digitaalisten prosessien, tuotteiden ja palveluiden tukemiseen ja kehittämiseen. Ammattikorkeakoulun näkökulmasta DBL täydentää SeAMKin laadukkaiden ja monipuolisten oppimisympäristöjen tarjontaa.

Hankkeen tavoitteena on luoda digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen alusta, joka

- tarjoaa alueen yrityksille ja opiskelijoille yhteisen avoimen toiminta- ja oppimisympäristön
- tarjoaa avoimen lähdekoodin toiminnanohjausjärjestelmään perustuvan yrityksen koko liiketoimintaprosessin demoympäristön, joka soveltuu liiketalouden opetukseen ja digitalisoinnin mahdollisuuksien esittelyyn yrityksille
- edistää uuden digitaalisen liiketoiminnan synnyttämistä opiskelijoiden ja yritysten yhteiskehittämisen kautta
- tukee ja edistää pk-yritysten digitalisaatioprosesseja
- kehittää digitaalisen liiketoiminnan osaajia

Hankkeen toimenpiteet toteutetaan neljässä työpaketissa:

TP1: Palvelukonseptin kehittäminen ja lanseeraus
- ajantasainen selvitys kohderyhmään kuuluvien yritysten akuuteista digitalisaatiotarpeista
- konseptisuunnitelma
- projektimaisen toteutuksen mahdollistava integrointi opetukseen
- yhteydenottokanava yrityksille konseptin pysyvään hyödyntämiseen

TP2: Fyysisen toimintaympäristön suunnittelu ja käyttöönotto
- tarkoituksenmukaisesti varusteltu DBL-tila, joka soveltuu opetukseen, yritysyhteistyöhön ja demonstrointiin
- tarkoituksenmukaiset laitteet ja ohjelmistot

TP3: Demoyrityksen rakentaminen ja käyttöönotto
- liiketoimintakokonaisuuden demoyritys
- demoyrityksen integrointi opetukseen
- demovideot alueen yritysten käyttöön

TP4: Hankkeen hallinto ja viestintä
- esityksiä, raportteja, videoita, julkaisuja eri kohderyhmien tavoittamiseen viestintäsuunnitelman mukaisesti
- raportit rahoittajalle ja ohjausryhmän dokumentit

Hankkeen keskeinen tulos on sen myötä syntyvä Digital Business Lab, toimiva palvelukonsepti, joka tunnetaan jatkossa ammattikorkeakoulussa, alueen yrityksissä ja muissa organisaatioissa. Tunnettuutta lisää SeAMKin verkkosivustossa oleva portaali, jossa palvelut ovat selkeästi esillä ja käytettävissä. Palveluista tiedottaminen on aktiivista SeAMKin eri kanavissa. DBL toimii omassa tilassaan, joka on sekä avoimessa että opetuskäytössä.
DBL:n kautta on mahdollista käyttää toiminnanohjausjärjestelmässä toteutettua demoyritystä. Sen avulla saa laajan näkemyksen siitä, miten kaikki liiketoiminnan osa-alueet ovat digitalisoitavissa. DBL:n kautta yritykset saavat ohjausta ja ratkaisuja omiin digiongelmiinsa. Ohjaajina toimivat lähinnä opiskelijat osana suorituksessa olevaa opintojaksoa. DBL:n yhteys- ja vastuuhenkilönä toimii digitaalisen liiketoiminnan lehtori.

Lyhyen aikavälin vaikutuksena DBL:stä hyötyvät
1) yritykset, joille DBL tarjoaa helpon matalan kynnyksen kanavan digitalisaatioon omassa toiminnassaan, ja
2) SeAMK, jonka opiskelijoille DBL antaa uudenlaisen mahdollisuuden kehittää digitalisaation hyödyntämiseen liittyvää osaamistaan. SeAMKille myös täydentää työelämälähtöisten oppimisympäristöjen kokonaisuutta maakunnan elinvoimaisuuden kannalta keskeisellä alalla.

Pitkällä aikavälillä DBL tuo uutta energiaa digitalisaation edistämiseen ja edistymiseen maakunnassa. Ns. spillover-vaikutuksina onnistuneet digitalisointiprojektit innostavat muitakin yrityksiä etenemään omissa digitalisaatioratkaisuissaan. Etelä-Pohjanmaan pienyritysvaltaisessa elinkeinoelämässä tarvitaan runsaasti pieniä onnistumisen esimerkkejä, joita DBL:n yrityskeissit tarjoavat.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy ja eteläpohjalaiset pk-yritykset, jotka ovat kiinnostuneita edistämään digitalisaatiota omassa toiminnassaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat Seinäjoen Ammattikorkeakoulun nykyiset ja tulevat opiskelijat sekä henkilökunta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 96 976

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 90 533

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 121 220

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 113 166

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Alajärvi, Teuva, Lappajärvi, Kurikka, Karijoki, Seinäjoki, Vimpeli, Soini, Kauhava, Ähtäri, Lapua, Kauhajoki, Isojoki, Isokyrö, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeessa on tehty sukupuolivaikutusten arviointi Suvauskoneella, tulosten perusteella hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeessa kehitettävää konseptia ja tuotettavia materiaaleja tarkastellaan sukupuolisensitiivisyyden näkökulmasta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa kehitettävässä konseptissa huomioidaan sukupuolten erot ja varmistetaan eri sukupuoli-identiteettien yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet osallistua toimintaan
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 5
Yritysten mahdollisuus testata ohjelmistoja ennen ostopäätöstä vähentää virheinvestointeja. Digitalisaation edistäminen vähentää luonnonvarojen käyttöä esimerkiksi vähentämällä materiaalien käyttöä sekä vähentämällä liikkumista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Digitalisaation edistäminen vähentää luonnonvarojen käyttöä esimerkiksi vähentämällä materiaalien käyttöä sekä vähentämällä liikkumista.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 6
Digitalisaation edistäminen vähentää materiaalien ja jätteiden määrää sekä yrityksissä että opetuksessa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 7
Yritysten ja ammattikorkeakoulun yhteistyö hankkeessa muodostaa alustan, jota yritykset voivat jatkossakin hyödyntää. Digitalisaation edistäminen nostaa yritysten tuottavuutta ja tuloksentekoa sekä sitä kautta kasvua ja työllistymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 3 6
Digitaalisuus opetuksessa ja liiketoiminnassa synnyttävät jatkossa uutta palveluliiketoimintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 2 5
Digitalisaatio ja toiminnan siirtyminen tietoverkkoihin vähentää tavaroiden ja ihmisten siirtymisen tarvetta.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 4
Digitalisaation ja uusien ansaintatapojen myötävaikutuksella kilpailukyky ja hyvinvointi alueella kasvaa.
Tasa-arvon edistäminen 2 3
Hanke edistää yritysten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta tarjoamalla myös pienille yrityksille keinon kehittää digitalisaatioastettaan.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 5
Digitaalisuus opetuksessa ja yritystoiminnassa tuo esteettömän ja tasavertaisen työskentely-ympäristön käyttäjän yhteiskunnallisesta asemasta tai vammaisuudesta riippumatta. Sen ympärille voi kehittyä aivan uudenlaisia työtehtäviä. Digitaalisuus on "kansainvälinen kieli" ja poistaa kulttuurien rajoja.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei relevantti hankkeen kannalta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tuloksena syntyi digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen alusta, jossa SeAMKin opiskelijat, opettajat ja TKI-asiantuntijat voivat toimia yhdessä alueen yritysten kanssa. Hankkeessa toteutettiin verkkoportaaliin, jonka avulla yritykset voivat hakea kehittämisapua digitalisaatioon liittyviin haasteisiin opiskelijatoimeksiannoista. Verkkoporttaaliin on myös koottu kuvaukset hankeaikana toteutetuista yritysyhteistyön toimenpiteistä ja hankkeessa toteutetut materiaalit. Hankkeen kautta opiskelijat toteuttivat yrityksille kuusi tuote- ja palvelutestausta sisältäen low code-ympäristön pilotoinnin, chat robotin käyttöönoton, verkkokaupan jatkokehittämisen, digitaalisen markkinointisuunnitelman laadinnan, toimialan digitalisaatioselvityksen ja järjestelmähankintaosaamisen kehittämisen.

Digital Business Lab on myös fyysinen tila SeAMKin kampuksella sisältäen digitaalisia työkaluja mm. VR- ja AR-lasit, tabletit mobiilikehitykseen sekä MAC- ja PC-laitteistot tekoälyyn, analytiikkaan, ohjelmointiin, kuvankäsittelyn pilotointiin yrityksille ja opetuksen tueksi. Digitalisaation mahdollisuuksien esittelyä varten luotiin myös avoimen lähdekoodin toiminnanohjausjärjestelmään perustuva liiketoimintaprosessien demoympäristö, jolla voidaan tarkastella mm. asiakkuuden hallinnan, digitaalisen markkinoinnin, verkkokaupan, hankinnan ja varastoinnin liiketoimintaprosesseja. Demoympäristö on integroitu osaksi digitaalisen liiketoiminnan opetusta ja se mahdollistaa digitaalisten toimintamallien esittelyn alueen yrityksille.

Toimintamallin avulla tullaan myös jatkossa tukemaan pk-yritysten digitalisaatioprosesseja ja kehittämään opiskelijoista digitaalisen liiketoiminnan osaajia yhteiskehittämisen ja demoympäristön opetukseen integroinnin kautta. Hankkeessa luotu toimintamalli on resurssoitu jatkumaan SeAMKin sisäisenä toimintana keskittyen digitalisaation TKI-toiminnan kehittämiseen, opiskelijoiden työelämäyhteistyön ja yhteiskehittämisen fasilitointiin, tilan monipuoliseen hyödyntämiseen ja demoympäristön esittelyyn ja jatkokehittämiseen.

Hankkeeseen osallistui 24 yritystä, joista kuuden yrityksen kanssa toteutettiin tuote- ja palvelutestauksia. Neljä yritystä aloitti TKI-yhteistyön SeAMKin muissa hankkeissa liittyen virtuaalitodellisuuden hyödyntämiseen ja yrityksen digitalisaatio-osaamisen kehittämiseen.