Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77031

Hankkeen nimi: KEXRI - Keskisuomalainen XR-osaamisen innovaatioekosysteemi

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kehittämisyhtiö Witas Oy

Organisaatiotyyppi: Muu julkisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 1865161-0

Jakeluosoite: Keskitie 4

Puhelinnumero: (014) 577 6200 / vaihde

Postinumero: 44500

Postitoimipaikka: Viitasaari

WWW-osoite: http://witas.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Niskanen Kirsi Marjaana

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Innovaatioasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kirsi.niskanen(at)witas.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 044 577 6390

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa rakennetaan Keski-Suomeen XR-osaamisen innovaatioekosysteemi, joka yhdistää paikalliset elinkeinoelämän, tutkimuksen ja kehityksen, sekä koulutusalan toimijat ja rakentaa maakunnan osaamista virtuaalitodellisuuksien ja lisätyn todellisuuden hyödyntämisestä eri toimialoilla. Ekosysteemi luo yhtäältä uudenlaisia kestävän kehityksen mukaisia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamisinnovaatioita.

Hankkeen päätuloksena syntyy XR-osaamisen innovaatioekosysteemi: erilaisia asiantuntijuuksia yhdistävä reaalimaailman osaaja- ja yhteistyöverkosto sekä sen virtuaalinen toimintaympäristö. Ekosysteemikehyksen alla hankkeen tulokset ovat:


1. Kasvanut tieto ja ymmärrys XR-osaamisesta, osaamistarpeista ja XR:n soveltamismahdollisuuksista eri toimialoilla ja konteksteissa.

2. Virtuaalitodellisuuteen rakennettu innovaatioekosysteemin toimintaympäristö, joka tekee keskisuomalaiset XR-toimijat näkyviksi kansallisesti sekä toimii osaamiskeskittymän toiminta-alustana.


3. Kohderyhmien tietoisuus XR:n hyödyntämismahdollisuuksista on kasvanut ja XR-teknologioiden hyödyntämiseen on saatavilla tukea. Yritysten sekä tuki- ja koulutuspalveluiden toimijoita saadaan mukaan kehittämään digikyvykkyyttä osana innovaatioekosysteemiä.

4. Uudet käytänteet, mallit ja osaaminen paikallisten XR-asiantuntijoiden suorituskyvyn kehittämiseksi: virtuaalitodellisuuden palvelumuotoilu ja fasilitointi, yrityksiä palvelevat koulutuskonseptit ja osaamisen kehittämisen mallit, XR-tapahtumat, sekä mallit XR-teknologioiden hyödyntämiseen liiketoiminnan kehittämisessä eri toimialoilla. Käytänteet, toimintamallit, konseptit ja XR:n hyödyntämiseen liittyvä osaaminen julkaistaan yleisesti hyödynnettäväksi (XR-toimijan käsikirja).


5. Vahvistunut yhteistyö ja uudet toimintamallit koulutus- ja kehitysorganisaatioiden ja elinkeinoelämän välillä. Vahva, monialainen osaajaverkosto turvaa innovaatioekosysteemin toiminnan jatkuvuuden ja sen laajenemisen, sekä osaamisen edelleen kehittymisen.

Lyhyellä aikavälillä hanke vahvistaa yhteistyötä elinkeinoelämän ja koulutusorganisaatioiden välillä ja rakentaa monialaisessa yhteistyössä uudenlaista osaamista maakuntaan. Sen tuloksilla on mahdollisuus jatkossa parantaa alueellisten toimijoiden suorituskykyä ja luoda uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä työllistymis- ja yrittäjyysmahdollisuuksia. Tutkimus-, koulutus- ja innovaatiotoimijoiden väliset kumppanuudet kehittävät osaamista ja suorituskykyä ja siten tutkimus- ja innovaatiokapasiteettia. Tulevaisuudessa osaamiskeskittymästä voi tulla kansainvälisesti merkittävä, uraauurtava innovaatioekosysteemi. Se edistää kestävän kehityksen mukaista uusien innovaatioiden syntymistä ja edesauttaa koulutustarpeiden tunnistamisessa ja niihin vastaamisessa. Toiminta paikkariippumattomissa XR-ympäristössä vähentää matkustamisen ympäristövaikutuksia, toimintojen paikkasidonnaisuutta ja alueiden polarisaatiokehitystä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen kohderyhmänä ovat yritykset ja kehittämis- ja koulutusorganisaatiot.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen tuloksista hyötyvät välillisesti mm. seuraavat tahot:

Muut alueen koulutustoimijat (esim. yleissivistävä koulutus) sekä kansalliset tutkimus- ja koulutusorganisaatiot

Kolmannen sektorin toimijat

Muut kunnalliset, maakunnalliset ja kansalliset toimijat (esim. kauppakamarit, yrittäjäjärjestöt)

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 406 908

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 376 290

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 508 635

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 470 362

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Keski-Suomi

Seutukunnat: Saarijärven-Viitasaaren, Jyväskylän, Äänekosken

Kunnat: Viitasaari, Äänekoski, Karstula, Kinnula, Pihtipudas, Jyväskylä, Kivijärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa on otettu suunnitteluvaiheessa huomioon, että hankkeessa mahdollistetaan sukupuolten erilaiset tarpeet, erilaisten ihmisten ja ajatusten kohtaaminen sekä yhtäläinen mukana oleminen ja saavutettavuus kaikille hankkeen kohdejoukossa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Suunnitelma ja koulutukset pyritään toteuttamaan niin, että naisten, miesten ja eri eritysryhmien mahdollisesti erilaiset kokemukset ja tarpeet otetaan huomioon. Hankkeessa hyödynnetään JAMKin AOKKin tasavertaisuuden asiantuntijoiden osaamista. Näin ollen sukupuolinäkökulma ja tasa-arvon edistäminen sisällytetään kaikkeen hankkeen toimintaan. Myös hankkeen ohjausryhmään valitaan yksi tasavertaisuuden asiantuntija, jonka tehtävänä on varmistaa valtavirtaistamisen huomioiminen ja toteutuminen hankkeen toiminnassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on keskisuomalaisen XR-osaamisen innovaatioekosysteemin luominen ja sen toiminnan mahdollistaminen. Näin ollen hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 6
Hankkeessa kehitettävä osaamisen kasvattaminen ei suoraan vaikuta luonnonvarojen käyttöön. Silti esimerkiksi XR-teknologioilla kyetään vaikuttamaan luonnonvarojen käytön kestävyyttä sitä kautta, että uusia teknologioita ja toimintatapoja voidaan koettaa monin eri tavoin XR-teknologian avulla, virtuaalisesti. Näin ollen innovaatiotyö ei vaadi samalla tavoin luonnonvarojen käyttöä kuin aiemmin.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 6
Hankkeessa kehitettävä osaamisen kasvattaminen ei suoraan vaikuta ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämiseen, joskin hankkeessa kehitetään ja hankkeen koulutuksissa voidaan hyödyntää myös etätoteutustapoja, jolloin myös liikkumisesta aiheutuvat päästöt vähenevät. (Ks. myös edellinen.)
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 5
Hanke ei vaikuta suoranaisesti kasvillisuuteen,eliöihin tai luonnon monimuotoisuuteen. (Ks. myös edelliset.)
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 5
Hankkeessa kehitettävä osaamisen kasvattaminen ei varsinaisesti vaikuta pinta- ja pohjavesiin, maaperään tai ilmaan, joskin hankkeessa kehitetään ja hankkeen koulutuksissa voidaan hyödyntää myös etätoteutustapoja, jolloin myös liikkumisesta aiheutuvat päästöt vähenevät. (Ks. myös edelliset.)
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei vaikuta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeessa ei tuoteta materiaaleja tai jätteitä normaalia elämää enempää. Hankkessa tuotettavat julkaisutkin tulevat olemaan verkkojulkaisuja, jolloin materiaaleja tarvitaan ja jätteitä syntyy mahdollisimman vähän. Silti esimerkiksi XR-teknologioilla kyetään vaikuttamaan materiaalien käyttämiseen ja jätteiden syntymiseen sitä kautta, että uusia teknologioita ja toimintatapoja voidaan koittaa monin eri tavoin XR-teknologian avulla virtuaalisesti. Näin ollen innovaatiotyö ei vaadi samalla tavoin materiaalien käyttöä ja synnytä jätteitä kuin aiemmin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeen toteuttamisessa uusiutuvien energialähteiden käytön edistämiseen ei kohdisteta suoria toimenpiteitä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 8
Hanke pyrkii parantamaan paikallisen elinkeinoelämän XR-osaamista ja mahdollisuuksia hyödyntää XR:ää liiketoiminnassa ja palvelutuotannossa. Hanke kannustaa tätä kautta alueella olevaa uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Näin ollen hankkeella pyritään tukemaan alueilla olevaa yritysten kehittämistarvetta ja elinkeinorakennetta innovatiivisesti mutta kestävästi siten, että yritysten toiminnalliset mahdollisuudet lisääntyvät, uusia tuotteita ja innovaatioita syntyy uusissa ympäristöissä, yritysten kilpailukykyä kyetään ylläpitämään jatkuvan kehittymisen kautta, asiakaskunnan kasvu globaaliksi asiakaskunnaksi voi tapahtua virtuaalisuuden kautta, ja lisäksi asiantuntijoiden käytettävyys olisi globaalia.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 10
Hankkeen aikana yritykset saavat välineitä toimia ajassa, jossa XR-osaaminen voi luoda merkittävää kilpailuetua ja nykyaikaistaa yritysten tuotteita ja palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 0 4
Hankkeella ei ole suoria yhteyksiä liikkumiseen ja logistiikkaan, mutta XR-maailmat ja -osaaminen voi välillisesti mahdollistaa myös liikkumisen jo logistiikan tuotteiden ja palveluiden kehitystyötä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 7
XR-teknologioiden ja niiden hyödyntämisen parantaminen paikallisessa liike-elämässä voi edistää työllisyysmahdollisuuksien paranemista, kun elinkeinoelämä kehittyy ja säilyy vahvana. Lisäksi osaamisen saatavuus ja tasa-arvoiset vaikutusmahdollisuudet voivat parantua. Näin ollen hanke voi edistää hyvinvointia alueella.
Tasa-arvon edistäminen 0 8
Hankkeessa on otettu suunnitteluvaiheessa huomioon, että hankkeessa mahdollistetaan sukupuolten erilaiset tarpeet, erilaisten ihmisten ja ajatusten kohtaaminen sekä yhtäläinen mukana oleminen ja saavutettavuus kaikille hankkeen kohdejoukossa.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 10
Hankkeessa pidetään toivottavana, että erilaiset ihmiset ja ajatukset kohtaavat, sillä monimuotoisuus tukee innovatiivisuutta ja kestävää yhteiskunnallista kasvua. Näin ollen hanke edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 6
Hanke mahdollistaa kulttuuriympäristön välillisen kehittämisen voimavarana ja sen kestävän kehittämisen tukemisen sitä kautta, että XR-ympäristöt mahdollistavat myös kulttuuriympäristön käyttöä ja hoitoa koskevien uusien ratkaisujen kehittämisen.
Ympäristöosaaminen 0 5
XR-ympäristöjen kehittäminen auttaa välillisesti kehittämään myös erilaisia malleja, joilla yritysten, työntekijöiden, kuluttajien ja kansalaisten ympäristötietämystä voidaan lisätä

9 Loppuraportin tiivistelmä

KEXRI-hankkeen keskeisenä tavoitteena oli rakentaa Keski-Suomeen XR-osaamisen innovaatioekosysteemi, joka yhdistää paikalliset elinkeinoelämän, tutkimuksen ja kehityksen, sekä koulutusalan toimijat ja rakentaa maakunnan osaamista virtuaalitodellisuuksien ja lisätyn todellisuuden hyödyntämistä eri toimialoilla. Ekosysteemin nähtiin luovan yhtäältä uudenlaisia kestävän kehityksen mukaisia liiketoimintamahdollisuuksia sekä osaamisinnovaatioita. Hankkeen alatavoitteina oli rakentaa ja tiivistää olemassa olevia verkostoja, lisätä uutta osaamista ja luoda konkreettisia työkaluja XR-osaamisen kehittämiseen ja tietoisuuden levittämiseen kohderyhmille.
Hankkeen lähtökohtana oli se, että sen tulokset ja ekosysteemi olivat merkityksellisiä hanketoimijoiden toiminnan ja tavoitteiden kannalta. Hankkeessa tunnistettiin verkostoja ja resursseja, joita hyödynnettiin hankkeen muissa toimenpiteissä. Hankkeen tavoitteena oli myös löytää ja kehittää toimintamalleja uudenlaisten XR-teknologiaa hyödyntävien tuotteiden, prosessien, palveluiden ja markkinoinnin suunnittelun tueksi.
Toimenpiteissä käytettiin ja kokeiltiin monia menetelmiä, kuten erityyppisten XR-tapahtumien ja kokeilutilaisuuksien järjestämistä, kotimaisiin ja ulkomaisiin XR-tapahtumiin osallistumista ja benchmarkkausta sekä verkostoitumista ja tiedonhakua. Hankkeessa luotiin XR:ää hyödyntäviä toimintamalleja olemassa olevan liiketoiminnan kehittämiseen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien edistämiseen.
Toiminnan tuloksena luotiin konkreettisia työkaluja XR-osaamisen kehittämiseen, kuten infokortit ja XR-toimijan käsikirja, joka kokoaa hankkeen tuloksena syntyvät toimintamallit, konseptit ja XR:n hyödyntämiseen liittyvän osaamisen yleisesti hyödynnettäväksi. Toimenpiteiden aikana tunnistettiin myös haasteita, kuten yritysten digitaalisen osaamisen kehittämistarpeet ja vähäinen kiinnostus XR-teknologioita kohtaan. Tuloksia ja ekosysteemiä hyödynnetään jatkossa osana hankkeeseen osallistuneiden organisaatioiden toimintaa ja käyttämällä tuotettuja materiaaleja omien organisaatioiden ja sidosryhmien osaamisen rakentamisen apuna. Hankkeessa syntyneiden verkostojen mahdollistaman yhteistyön kautta XR-osaaminen alueella tulee kehittymään myös hankkeen päättymisen jälkeen. Ekosysteemi on avoin kaikille ja toiminnasta kiinnostuneet saavat lisätietoja verkkosivulta kexri.io tai hankkeessa mukana olleista kehittämisyhtiöistä, koulutusorganisaatioista sekä pohjoisen Keski-Suomen Hubeista.