Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77039

Hankkeen nimi: Virtuaalimatkailu

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 1015428-1

Jakeluosoite: Kuntokatu 3

Puhelinnumero: 0294 5222

Postinumero: 33520

Postitoimipaikka: Tampere

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Vesa Vuorinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: vesa.vuorinen(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0451506627

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

VIRMA (Virtuaalimatkailu) –hankkeessa kehitetään uusia, digitalisaatiota hyödyntäviä palvelumalleja ja –konsepteja niille matkailu-, tapahtuma-, palvelu-, ja elämysalan yrityksille, joiden liiketoimintamahdollisuuksia korona ja sitä seurannut uuden normaalin aika on merkittävästi vähentänyt. Hankkeessa tavoitellaan uusia tuotteistamisen ideoita pk-sektorille hyödyntäen mm. ketterää kokeilua, digitalisaation osaamisen kasvua ja toimintamallin kehittämistä. Toimenpiteinä on muun muassa työpajatyöskentelyä, pilotteja ja yhteiskehittämistä yritysten kanssa. Tärkein tulos on yleistettävissä oleva digitaalisen palvelukonseptin malli, jota matkailu- ja elämysalan yritykset voivat hyödyntää ympärivuotisesti siinäkin tapauksessa, että koronaan liittyviä liikkumisrajoituksia kiristetään taas. Lisäksi tulos on suoraan hyödynnettävissä asiakassegmenteille, jotka eivät kykene liikkumaan matkailupalvelusta tarjoavan yrityksen luokse koronatilanteen hellittäessäkään. Hanke edesauttaa yrityksiä kehittämään toimintaympäristöä sellaiseksi, että ne pystyvät entistä paremmin kehittämään uusia innovatiivisia ratkaisuja digitalisaatiota ja uusia palvelumalleja hyödyntäen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinainen kohderyhmä on pirkanmaalainen pk-sektori, erityisesti matkailuala ja siihen kiinteästi liittyvät palvelukonseptit.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat muut pk-sektorin yritykset, joilla on vajetta digitalisaation hyödyntämisessä oman liiketoimintapotentiaalin kasvatuksessa.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 175 854

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 175 854

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 293 094

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 293 094

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pirkanmaa

Seutukunnat: Lounais-Pirkanmaan, Etelä-Pirkanmaan, Tampereen, Luoteis-Pirkanmaan, Ylä-Pirkanmaan

Kunnat: Nokia, Kuhmoinen, Kangasala, Tampere, Ikaalinen, Hämeenkyrö, Ruovesi, Vesilahti, Lempäälä, Valkeakoski, Orivesi, Urjala, Mänttä-Vilppula, Punkalaidun, Parkano, Virrat, Pirkkala, Akaa, Ylöjärvi, Sastamala, Juupajoki, Pälkäne, Kihniö

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Toimijoilla on alustava käsitys sukupuolijakaumasta Pirkanmaan pk-sektorilla matkailu- ja elämysteollisuuden alalla. Kattavampi toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta tehdään hankkeen aikana, kun nähdään, millaisia yrityksiä toiminta houkuttaa paikalle. Sukupuolinäkökulmaa on tarkasteltu, ja tiedostettu, että alalla on paljon myös naisyrittäjiä. Hankkeessa pyritään aktiivisesti tarkastelemaan yrittäjien sukupuolijakaumaa, jotta hanke on houkutteleva kaikille ja viestimään toimenpiteistä myös naisyrittäjiä kiinnostavalla tavalla. Hankkeen valmistelussa ja toteutuksessa on mukana sekä miehiä että naisia. Hankehenkilökunnan valikoinnissa huomioidaan tasa-arvonäkökulma.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen valmisteluvaiheessa tutustuttiin Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa -oppaaseen (TEM, 2011). Hankkeen viestinnässä ja tulostn hyödyntämissuunnitelman rakentamisessa toteutusvaiheessa pyritään kohdentamaan tiedotusta ja tulosten hyödynnettävyyttä siten, että naisten osuus lisääntyy. Hankkeessa toimitaan siten, että tasapuoliset osallistumismahdollisuudet ja syrjimättömyys sukupuolen tai muiden henkiökohtaisten ominaisuuksien perusteella toteutetaan. Tämä edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta sekä yhteiskunnallista tasa-arvoa eri sukupuolille. Hankkeen mahdollisissa rekrytoinneissa kiinnitetään huomiota sukupuolten väliseen tasa-arvoon ja sen toteutumiseen. Ohjausryhmään kutsutaan mukaan edustajia huomioiden sukupuolinäkökulmat ja muu diversiteetti, jota matkailu- ja elämysteollisuudessa on runsaasti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 6
Matkailu- ja elämyssektorin digitalisaation vaikutus hiilijalanjälkeen on yleisesti tunnistettu.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Hanke kehittää ensisijaisesti pk-sektorin innovaatiovalmiuksia koronakriisiin ja tukee resielienssiä. Tällä on merkittäviä sosiaalisen kestävyyden vaikutuksia mm. työllisyyteen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 0
Hankkeessa kehitetään aineettomia, digitaalisia palvelumalleja ja tuotteita hyödyntämään pk-sektorin toimintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 0
Digitalisaatio edesauttaa hiilineutraalia liikkuvuutta ja palveluiden saatavuutta esim. liikuntarajoitteisille.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.
Kulttuuriympäristö 0 2
Hanke tuottaa välillisiä vaikutuksia elämysteollisuuden ja kulttuuriympäristön elinvoimaisuuteen. Digitalisaatio mahdollistaa aineettoman kulttuuriviennin ja tukee alueellisen kulttuuriympäristön säilymistä talouden heitellessä koronan takia.
Ympäristöosaaminen 0 0
Hankkeella ei vaikutusta.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli kehittää virtuaalimatkailusta ja digitaalisuuden tarjoamista mahdollisuuksista uutta ja kestävää liiketoimintaa, joka ei välttämättä vaadi asiakkaiden liikkumista perinteisen matkailun merkityksessä.

Hankkeen toimintojen (Innovointi) seurauksena löydettiin uusia ideoita matkailualan yrityksille, (testaus) toteutettiin kokeiluita ja pilotteja, joissa innovaatioideoita vietiin lähemmäs palvelukonseptia, tuotteistamista ja jopa markkinoille asti sekä (digitalisointi) fasilitoitiin sekä esiteltiin kohdeyrityksille modernien työkalujen kuten 360 videoiden käyttöä.

Hankkeen toimintojen tuloksena valmistui uusi toimintamalli, Virtuaalimatkailutuotteen suunnittelu ja toteutus, joka tukee matkailu- ja elämysalan yrityksen ympärivuotista toimintaa.