Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77043

Hankkeen nimi: Digitaalisesta suunnitteluprosessista virtuaaliseen ostoprosessiin

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 15.4.2021 ja päättyy 30.5.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: NAISTEN PUKUTEHDAS OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0149240-6

Jakeluosoite: Tarmontie 9

Puhelinnumero: 0400352936

Postinumero: 15860

Postitoimipaikka: HOLLOLA

WWW-osoite: https://housukauppa.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Rosendahl Risto

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: risto.rosendahl(at)npco.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400352936

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Naisten Pukutehdas Oy lähtee kehityshankkeessaan suunnittelemaan asiakaskunnalleen uusia digitaalisia ratkaisuja housujen valintaan ja ostoprosessin ekologiseen toteuttamiseen. Digitaalisuutta suunnitellaan sekä yksilölliseen palvelemiseen kaavoituspuolella että asiakkaan valintojen helpottamiseen verkossa. Projektin aikana testataan ja haetaan kumppanuuksia uusien toimintamallien rakentamiseksi. Naisten Pukutehdas Oy:n strategiassa kansainvälisille markkinoille meno on keskeinen tavoite. Hankkeessa rakennetaan kansainvälistymisstrategia ja suunnitellaan ja toteutetaan pilotti Hollannin markkinoille. Pilotoinnin kautta syntyvien kokemusten pohjalta uutta toimintamallia jalostetaan eteenpäin kansainvälistä markkinaa ajatellen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 51 800

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 36 023

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 51 800

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 36 023

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Lahti

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tarmontie 9

Postinumero: 15860

Postitoimipaikka: HOLLOLA

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 5, joihin työllistyvät naiset 4

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 2.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Yrityksen toimintaympäristö on naisvaltainen, sekä työntekijöiden että asiakaskunnan näkökulmasta (yrityksen omat tilastot).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yrityksen tuotteet ja palvelut on suunnattu nimensä mukaisesti naisasiakaskunnalle.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeessa kehitetään uutta liiketoimintamallia, mikä on päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 6 7
Tehostetaan logistiikkatoimintaa ja siten tavaroiden turhaa liikkumista ja säästetään näin luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Hankkeessa kehitettävät verkkoasioinnin ratkaisut vähentävät liikkumisen tarvetta ja siten pienentävät hiilijalanjälkeä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 3
Tähän emme näe isoa positiivista tai negatiivista vaikutusta tämän hankkeen osalta suoraan, mutta välillisten vaikutusten kautta (asiakkaan ostotottumukset) niitä löytyy myös.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 3
Verkkoliiketoiminnan lisääminen fyysisen asioinnin sijaan tuo positiivisia vaikutuksia myös maaperään ja ilmaan pitkällä aikajänteellä. Toisaalta vaikutukset voivat olla myös negatiivisia, jos verkkokaupan asiointimalleja ei paranneta ja esim. palautusmäärät moninkertaistuvat. Tässä hankkeessa tähdätään nimenomaan siihen, että palautukset tulevat vähenemään merkittävästi.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 1
Tähän emme näe isoa positiivista tai negatiivista vaikutusta tämän hankkeen osalta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 8
Asiakkaan ostoprosessiin liittyvät teknologiset ratkaisut vähentävät materiaalin ja jätteen syntymistä ostoprosessissa (palautusten minimointi).
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 3
Suoria vaikutuksia ei lyhyellä tähtäimellä ehkä ole, mutta kumppanivalinnoissaan yrityksemme suosii tulevaisuudessa uusiutuvia energialähteitä käyttäviä toimijoita.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Jo itsessään hankkeen työllistävä vaikutus vaikuttaa positiivisesti paikalliseen elinkeinorakenteeseen ja uudistuva tomintamalli rakentuu vastuullisemman liiketoiminnan kehittämisen periaatteille.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeen sisällä suunnitellaan toimintatapoja ja -malleja, jotka pohjaavat aineettomien palveluiden kehittymiseen siten, että lopullinen tuote on asiakkaan tarpeisiin ja mittoihin mahdollisimman täsmällisesti suunniteltu ja siten vähentää merkittävästi hävikin syntymistä ja / tai tuotepalautuksia.
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Hankkeen ytimessä on tuotteen ja asiakkaan liikkumistarpeen minimointi tuotanto- ja ostoprosessin aikana. Turhat logistiset kulut ja logistiikan aiheuttamat päästöt vähenevät.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Hanke tuottaa työpaikkoja ja siten hyvinvointia alueelle ja ihmisille. Kansainvälisen myynnin kehittyessä yritys pystyy palkkaamaan lisää työntekijöitä, maksamaan veroja ja tuomaan yleistä hyvää alueelle ja yhteiskuntaan.
Tasa-arvon edistäminen 4 6
Hanke luo lisää työpaikkoja naisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 2
Jonkin verran vaikutuksia naistyöpaikkojen ja myös eri kulttuuritaustoja edustavien ihmisten palkkauksen myötä.
Kulttuuriympäristö 1 1
Hankkeella ei suoraan nähdä olevan suurta positiivista tai negatiivista vaikutusta kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 1 2
Hankkeella on hyvin todennäköisesti vahvoja vaikutuksia ympäristöosaamiseen, sillä hankkeessa tuotettavat kehitystoimet pohjaavat teknologioihin, joiden ansioista hiilijalanjälki pienenee kaikilla ketjuun liittyvillä toimijoilla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kehitettiin yritykselle uutta digitaalista asiakkuusprosessia ja monikanavamalliin pohjaavaa liiketoimintamallia, joka mahdollistaa tulevaisuudessa vastuullisemman kuluttajakäyttäytymisen.