Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77045

Hankkeen nimi: Pieksämäen seudun älykkään liikkumisen kehittämishanke

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 3.2. Uusiutuvan energian ja energiatehokkaiden ratkaisujen kehittäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 4.1.2021 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Etelä-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Pieksämäen kaupunki

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 2048903-4

Jakeluosoite: PL 125

Puhelinnumero: 0445883223

Postinumero: 76101

Postitoimipaikka: Pieksämäki

WWW-osoite: http://www.pieksamaki.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Pekkka Häkkinen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Kaavoituspäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: pekka.hakkinen(at)pieksamaki.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0445883223

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeella edistetään Pieksämäen matkakeskuksen kehittämistä vähähiilisen liikkumisen keskukseksi niin, että se yhdistää eri liikennemuodot toisiinsa ja lisää kestävien liikkumismuotojen (julkinen- ja kevytliikenne) käyttöä hyödyntäen uusia älykkään liikkumisen ratkaisuja.
Tavoitteena on kehittää joukkoliikenteen ja kevyenliikenteen digitaalisia tietopalveluja niin, että ne helpottavat käyttäjiä sekä lisäävät julkisen- että kevyenliikenteen käyttöä. Ensimmäisenä osiona selvitetään paikallisliikenteen digilippumahdollisuus omana sovelluksena tai liittymällä osaksi toisen palvelutarjoajan kokonaisuutta. Toisena asiana edistetään älynäyttö- ja älyaistijärjestelmän kehittämistä opastukseen. Pysäköintipaikkavarausten sekä kaupunkipyörän vuokrauksen digitaalisen maksujärjestelmän kehittämistä yhdessä paikallisten palvelutarjoajien kanssa. Kolmantena asiana suunnitellaan asematunnelin älykästä valaistusta liikenneturvallisuuden parantamiseen ja kevyenliikenteen käytön edistämiseen. Työn tuloksena on digitaalinen kosketusnäyttöjärjestelmä, digitaalinen maksujärjestelmä ja asematunnelin älyvalaistus. Työn tulokset toteutuvat aseman alueen investointihankkeessa, jossa rakennetaan em. järjestelmät.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Kohderyminä on julkista liikennettä harjoittavat yhtiöt, taksiliikennöitsijät, liikenteen älyratkaisuja kehittävät yrittäjät, kaupat, tapahtumajärjestäjät, oppilaitokset ja alueen palvelujen käyttäjät. Merkittäviä asiakasryhmiä ovat mm. alueen opiskelijat, matkailijat, asemaa käyttävät matkustajat ja risteysasemalla junaan tai muuhun liikkumisvälineeseen vaihtavat matkustajat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeesta hyötyvät alueen yrittäjät ja kaupallisten palvelujentuottjat. Hankkeella pyritään parantamaan vaikutusalueella olevia liikkumispalveluja. Yhtenä merkittävänä kohderyhmänä on Keski-Savon vaikutusalueelta tulevat ja sinne menevät matkustajat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 396 792

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 286 586

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 495 990

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 358 233

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Savo

Seutukunnat: Pieksämäen

Kunnat: Pieksämäki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Asemakatu 2

Postinumero: 76100

Postitoimipaikka: Pieksämäki

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeella edistetään sukupuolten ja eri käyttäjäryhmien tasa-arvoa
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeella pyritään edistämään kaikkien käyttäjäryhmien tasa-arvoisuutta. Hankkeessa huomioidaan työ- ja elinkeinoministeriön Tasa-arvon valtavirtaistaminen kehittämisohjelmissa ja projekteissa -ohje.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeella pyritään edistämään kaikkien käyttäjäryhmien palvelujen saatavuutta. Alueella esteetön liikkuminen mahdollistaen.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 8 9
Hankkeella parannetaan julkisen liikkumisen ja kevyenliikenteen toimintaedellytyksiä. Tällä vähennetään liiketeen aiheuttamia päästöjä ja verkoistoille aiheutuvaa kulutusta.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 9 9
Aseman seudun kehittäminen ja siten raideliikenteen käytön lisääminen on ilmastoteko. Junan hiilidioksidipäästöt ovat moottoroidusta liikennevälineistä pienimmät henkeä kohden. Liikenne tuottaa viidenneksen kasvihuonekaasuista, josta raideliikenne on vain prosentin luokkaa.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 8 8
Viheralueiden avulla alueelle tulee uusi urbaanin puistomainen alue. Lisätäään puita ja viheralueita, mikä tuo edullisesti puoleensavetävää ilmettä. Täysikokoinen puu on kasvaessaan sitonut yhteensä 5000 ajokilometrin verran hiiltä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 9
Viheralueille suunnitellaan vettäläpäiseviä pintoja. Pysäköintialueilta hulevedet ohjataan asfaltilta istutuksille.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Kohde ei ole Natura 2000 - ohjelman alueella.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 7 7
Jätehuolto tai materiaalien uusiokäyttö eivät sisälly hankkeen teemoihin. Hankkeessa huomioidaan haitalliset aineet ja pilaantuneet maa-ainekset.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 8 8
Hanke edistää liikkumisen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä. Hanke ei suoraan vaikuta energialähteiden valintaan.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 9 8
Alueen yrityksillä on mahdollisuus osallistua joukkoliikenteen, kevyenliikenteen tietopalveluiden kehittämiseen. Alueen yrityksillä on mahdollisuus kehittää uusia helposti käytettäviä älykkään liikkumisen tieto- ja maksualustoja tai luomalla yhteyssovelluksia jo olemassa oleviin tietoalustoihin. Alueelle sijoittuvat yritykset voivat profiloitua ympäristöystävällisiksi koska matkaketju alueelle toimii joukko ja kevyellä liikenteellä. Alueella olevat tai alueelle tulevat yritykset voivat laajentaa palvelujaan pyörävuokraamo ja pyörähuolto palveluihin sekä digitaalisten tietoalustojen ylläpitoon.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeella edistetään teknologia- ja palveluosaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 10 9
Hankeella edistetäään älykästä liikkumista. Alueelle suunnitellan viihtyisä ja turvellinen liikkumisympäristö, joka on helppokäyttöinen ja vähäpäästöinen.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 9
Älykäs liikkuminen lisää lyhyillä matkoilla kevyen liikenteen käyttöä. Lihasvoimin tapahtuva liikkuminen edesauttaa hyvään terveyteen ja vähentää näin terveydenhoitokuluja.
Tasa-arvon edistäminen 9 9
Hanke edistää kaikkien ikäryhmien ja henkilöiden tasa-arvoista palvelujen saatavuutta.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Ei suoranaisia vaikutuksia yhteiskunnalliseen ja kultturiseen yhdenvartaisuuteen.
Kulttuuriympäristö 9 9
Hankkeella parannetaan alueen kulttuuriympäristön tilaa ja saavutettavuutta. Osa alueesta on valtakunnallista kulttuuriympäristöä RKY.
Ympäristöosaaminen 9 9
Hankkella edistetään älykkään liikkumisen tietoisuutta ja jalkauttamista käytäntöön.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa suunniteltiin ja toteutettiin uusia liikkumisen palveluita järjestelmineen. Toimenpiteet
perustuvat pitkänaikavälin visioon, josta nopeasti toteutuskelpoiset osat toteutettiin tässä hankkeessa.
Toteutettuja toimenpiteitä olivat liikenneselvitykset sisältäen kaupunkipolkupyörä-, sähköpotkulauta-, yhteiskäyttöauto- ja liityntäpysäköintipalveluita koskevan selvityksen, kevyenliikenteen reitistön karttapalvelun luominen, aseman odostustilan junalippuuun yhdistetyn lukitusjärjestelmän toteuttaminen, asematunnelin älyaistijärjestelmän ja älykkään valaistus- ja varoitusjärjestelmän toteuttaminen.
Toteutetulla liikkumisen seurannalla ja kävijätutkimuksella edistetään sujuvaa liikkumista hyödyntämällä kerättyä tietoa liikennejärjestelyjen jatkokehittämisessä.
Kaupunkipyöristä tehtyy selvitykseen pohjautuen järjestetttiin kaupunkipyöräpalvelu koejaksoksi vuodelle 2023.
Kehittämishankkeen rinnalla toteutettiin lisäksi Pieksämäen seudun älykkäään liikkumisen investointihanke, jossa peruskorjattiin Pieksämäen asematunneli sekä sekä laajennettiin tunnelia jatkamalla sitä kevyenliikenteen läpikulun mahdollistavilla luiska-/katosrakenteilla.