Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77059

Hankkeen nimi: Vastuullisuusviestinnästä lisäarvoa liiketoimintaan - VALUE

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 31.3.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11C

Puhelinnumero: 020 798 6000

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite: http://www.lapinamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Raasakka Eija Riitta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: eija.raasakka(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 7098160

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen tavoitteena matkailun pk-yritysten liiketoiminnan kehittäminen, kasvun ja kilpailuedun tukeminen sekä vastuullisuusosaamisen lisääminen. Tätä kautta yrityksen resilienssi eli markkinoilla tapahtuvien muutosten sietokyky, kasvaa. Hanke tukee lappilaisten yritysten ja alueiden veto- ja pitovoimaa vahvistamalla niiden mahdollisuuksia tuoda digitaalisesti esille vastuullisuustoimenpiteitä.

Hankkeen tavoitteena on tukea lappilaisten matkailuyritysten kestävää yritystoimintaa ja kasvua digitaalista vastuullisuusviestintää kehittämällä. Tavoitteena on luoda digitaalisen vastuullisuusviestinnän arvioinnin malli, jolla matkailuyritys pystyy tarkastelemaan, arvioimaan ja mittaamaan toimintaansa liittyvää vastuullisuusviestintää ja edelleen kehittämään sitä.

Hankkeen toimenpiteet ovat
1. Rakennetaan vastuullisuusviestinnän tietoperusta. Määritellään keskeiset käsitteet ja olemassa olevat kehittämisohjeistukset ja työkalut sekä hankkeet.
2. Tehdään pilotointialueiden ja -yritysten lähtötilakartoitus
3. Kehitetään arviointimalli, pilotoidaan arviointimalli
4. Julkaistaan arviointimalli
5. Julkaistaan kaksi artikkelia hankkeen vastuullisuusviestinnän prosessista
6. Tehdään julkaisualusta (hub)
7. Tehdään julkaisualustan elinkaarisuunnitelma

Hankkeen tulokset ovat
1. Raportti, joka sisältää selvityksen vastuullisuusviestinnän tietoperustaksi sekä pilottialueiden lähtötilakartoitukset ja kehittämisehdotukset.
2. Dokumentaatio arviointimallista, sen pilotoinnista ja elinkaarisuunnitelmasta sekä kaksi artikkelia vastuullisuusviestinnän prosessista.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

lappilaiset pk-matkailuyritykset
lappilaiset matkailun alueorganisaatiot

4.2 Välilliset kohderyhmät

Lapin matkailun ekosysteemi,
Vastuullisen matkailun verkosto
Visit Finland
Kaupungit ja kunnat
Korkeakoulut

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 79 408

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 79 408

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 97 260

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 98 260

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin, Kemi-Tornion

Kunnat: Tornio, Keminmaa, Kittilä, Simo, Tervola, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Matkailu ja sen liitännäisalat sellaisia, joita voidaan pitää ns. tasa-aloina (alalla 40%-60% naisia ja miehiä).
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa otetaan huomioon sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen (TEM 2015) siten, että niin nais- kuin miesvaltaistenkin alojen ja yrittäjyyden edustajia otetaan mukaan hankkeen toimintaan ja mahdollistetaan siten kaikkien yhdenvertainen osallistuminen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 10
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Sisällytetään arviointimalliin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 5
Sisällytetään arviointimalliin.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Sisällytetään arviointimalliin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 0
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 5
Tuotteiden ja palveluiden vastuullisuudesta viestiminen, ei varsinainen tuotekehitys
Liikkuminen ja logistiikka 0 5
Sisällytetään arviointimalliin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 0
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 10
Vastuullisuusviestinnän keskeinen osa-alue.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli tukea lappilaisten matkailuyritysten kestävää yritystoimintaa ja kasvua digitaalista vastuullisuusviestintää kehittämällä. Tavoitteena oli luoda digitaalisen vastuullisuusviestinnän arvioinnin malli, jolla matkailuyritys pystyy tarkastelemaan, arvioimaan ja mittaamaan toimintaansa liittyvää vastuullisuusviestintää ja edelleen kehittämään sitä.

Matkailuyrityksille kehitettiin itsearviointityökalu, jolla yritykset pystyvät arvioimaan oman digitaalisen vastuullisuusviestintänsä tilaa. Itsearvioinnin tueksi työkalu antaa ohjeita ja vinkkejä vastuullisuusviestinnän kehittämiseksi. Itsearviointityökalu rakennettiin ja on julkaistu Lapin AMKin ylläpitämällä sivustolla https://blogi.eoppimispalvelut.fi/value/. Työkalu on sekä suomeksi että englanniksi.

Sivustolla on lisäksi aiheeseen liittyviä webinaaritallenteita, artikkeleita ja julkaisu Digitaalinen vastuullisuusviestintä. Tietoperusta lappilaisten matkailuyritysten vastuullisuusviestinnälle digitaalisissa kanavissa. 2022. Koivunen, Häikiö.