Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77061

Hankkeen nimi: Kestävällä reitillä

Toimintalinja: 1. Pk-yritystoiminnan kilpailukyky

Erityistavoite: 2.1. PK-yritysten kasvun ja kansainvälistymisen edistäminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 31.10.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Kolarin kunta

Organisaatiotyyppi: Kunta

Y-tunnus: 0191528-8

Jakeluosoite: Isopalontie 2

Puhelinnumero: 0404895006

Postinumero: 95900

Postitoimipaikka: Kolari

WWW-osoite: http://www.kolari.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Asta Hakso

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: projektiasiantuntija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: asta.hakso(at)kolari.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0404895006

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen kehittämistavoitteena on turvata Kolarin ja Ylläksen matkailualueen veto- ja pitovoimaa sekä ympärivuotisen matkailun toiminta- ja kehittämisedellytyksiä yrityksissä varmistamalla alueen monipuolisen reittiverkoston jatkuvan kehittämisen, ylläpidon ja hyödyntämisen edellytyksiä.

Hankkeessa laaditaan reitistölle kokonaisvaltainen kehittämissuunnitelma, jonka avulla Kolarin reittien korkea laatutaso ja vetovoima voidaan taata jatkossakin. Keskeistä on tuottaa sellainen suunnitelma, jolla reitistön kunto, turvallisuus ja laatu varmistetaan vastaamaan alueen elinkeinotoiminnan ja asiakkaiden tarpeita. Laadukas reittiverkosto tuo jatkossakin alueelle luonnosta ja kestävästä matkailusta kiinnostuneita asiakkaita, joiden tarpeisiin yrittäjien tulee pystyä vastaamaan.

Hankkeen työpaketit ovat: 1) Kolarin reittiverkoston ylläpito- ja kehittämissuunnitelman laatiminen 2) Reittien kunnossapidon ja ylläpidon sähköisen toiminnanohjausjärjestelmän suunnittelu ja 3) Vähähiilisten luontoon pohjautuvien matkailupalveluiden kehittäminen.

Hankkeen tuloksena Kolarin kunnalla on käytössään ajantasainen tieto reitistön nykytilasta ja kehittämistarpeista muodossa, joka mahdollistaa myös erillisenä hankintana toteuttavan reittien kunnossapidon toiminnanohjausjärjestelmän. Yritykset voivat jatkossakin luottaa alueen reitistön vetovoimaan ja niillä on paremmat valmiudet kehittää pitkäjänteisesti toimintaansa ja tuotteitaan vastaamaan luontoon pohjautuvista matkailupalveluista kiinnostuneiden asiakkaiden tarpeita.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen toiminnasta ja tuloksista hyötyvät välittömästi kaikki reittejä hyödyntävät toimijat, erityisesti alueen matkailuyritykset. Kohderyhmänä ovat myös reittien ylläpidosta, kunnostuksesta ja kehittämisestä vastaavat toimijat.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä hankkeessa ovat kuntalaiset, matkailijat ja muut reittien loppukäyttäjät. Alueen matkailijat ja kuntalaiset hyötyvät parantuneesta reittiverkostosta ja tähän pohjautuvista uusista palveluista.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 94 946

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 90 423

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 118 683

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 113 030

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Tunturi-Lapin

Kunnat: Kolari

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke on peruslähtökohdiltaan tasa-arvoinen. Suvauskoneen https://player.myzef.com/lapinletka/ajax/comparison_js.php?nid=4 tulos ”Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti”
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Kunta- ja julkisen sektorin työnantajien velvollisuus on huomioida tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kaikessa toiminnassaan. Yhteistyö, työn tekeminen, palveluiden tuottaminen ovat ihmisten välistä toimintaa. Hanke kohdistuu välillisesti ihmisiin: kyse on siis sukupuolista ja hankkeella on välillisiä tasa-arvovaikutuksia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoitteena ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen. Hakija on tietoinen, että ihmisten toimintaan liittyy sukupuolten välisiä eroista ja erojen tuottama eriarvoisuutta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 9 9
Reittiverkoston parantaminen ohjaa alueella liikkumista tätä varten tarkoitetuille alueille, mikä säästää maastoa kulutukselta ja tukee luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 5 5
Alueen matkailuelinkeino saa hankkeen myötä varmistuksen sille, että on mahdollista kehittää entistä laaja-alaisemmin reitteihin perustuvaa lumettoman ajan liiketoimintaa. Ympärivuotinen matkailu vahvistuu. Reittikatselmuksen yhteydessä on mahdollista kiinnittää huomiota niihin reittiosuuksiin, joihin ilmastonmuutoksella on välitön vaikutus ja tehdä mahdollisesti uusia esityksiä reittilinjauksista (vesistöt, jänkät).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 7 7
Reittiverkoston parantaminen ohjaa alueella liikkumista tätä varten tarkoitetuille alueille, mikä säästää maastoa kulutukselta ja tukee luonnon monimuotoisuuden säilymistä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 5
Hankkeessa toteutettava reitistön kokonaiskatsaus voi huomioida reittilinjausten muutostarpeet maaperää säästäen.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Teema ei kuulu hankkeen painopisteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 5
Hanketyön mahdollistama reittirakenteiden kuten viittojen ja taukopaikkojen parempi ylläpito ja käyttäjien ohjeistus parantaa myös taloudellista ja luonnon kestävyyttä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Teema ei kuulu hankkeen painopisteisiin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 8
Alueen matkailuelinkeino saa hankkeen myötä varmistuksen sille, että on mahdollista kehittää entistä laaja-alaisemmin reitteihin perustuvaa lumettoman ajan liiketoimintaa. Ympärivuotinen matkailu vahvistuu ja matkailu elinkeinona on entistä paremmin toteutettavissa myös Kolarin kylissä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 10 8
Alueen matkailuelinkeino saa hankkeen myötä paremmat edellytykset kehittää entistä laaja-alaisemmin reitteihin perustuvaa palveluliiketoimintaa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 7
Hankkeessa tehtävä reittien kunnossapidon kehittämistyö parantaa mahdollisuuksia vähähiiliseen ohjelmapalvelu-, huolto- ja vapaa-ajan liikkumiseen alueella.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 8 10
Kunnossa olevat reitit houkuttelevat omaehtoiseen hyvinvoinnin lisäämiseen sekä luomaan hyvinvointipainotteisia matkailupalvelutuotteita.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Teema ei kuulu hankkeen toimenpiteisiin.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 7 8
Ylläpitäjä tarjoaa laajan, turvallisen reitistön avulla alueen toimijoille yhdenvertaiset olosuhteet ja reittipalvelut.
Kulttuuriympäristö 2 7
Reitit ulottuvat Kolarissa laajasti koko kunnan alueelle ja edistävät osaltaan alueen elinvoimaa ja kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 5 6
Hankkeessa toteutettavat vähähiilisten, reitistöjä hyödyntävien palveluratkaisujen innovointityöpajat nostavat osallistujien osaamista myös ympäristöasioissa.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Kolarin kunnan yhtenä strategisena tavoitteena on turvata Kolarin ja Ylläksen matkailualueen veto- ja pitovoima. Tarkoituksena on kehittää toimintaympäristöä siten, että se vastaa entistä paremmin asukkaiden ja elinkeinon tarpeita. Alueen monipuolinen reittiverkosto palvelee laajasti alueen matkailuelinkeinoa. Tässä hankkeessa on laadittu Kolari-Ylläs alueen reitistön kehittämis- ja toimenpidesuunnitelma vuosille 2023–2027. Suunnitelman lisäksi hankkeessa määriteltiin myös sellaiset keskeiset toiminnalliset kokonaisuudet, jotka mahdollistavat ajantasaisen ja kattavan reittitiedon keruun, ylläpidon ja käyttämisen – Laadittiin suunnitelma reittien kunnossapidon ja ylläpidon sähköisestä toiminnanohjausjärjestelmästä. Hankkeen aikana järjestettiin myös viisi työpajaa, joissa keskityttiin vähähiilisten luontoon pohjautuvien matkailupalveluiden kehittämisen haasteisiin.

Hankkeessa saavutettiin odotetut tulokset hyvin. Kolarin kunnalla on käytössään ajantasainen tieto reitistön nykytilasta ja kehittämistarpeista. Toiminnanohjausjärjestelmän hankintaa edeltävät määrittelyt on tehty. Varsinainen järjestelmän kilpailutus toteutetaan hankkeen ulkopuolisena toimenpiteenä.

Hankkeen toteutusaika olii 1.3.2021–31.10.2023. Hankkeen rahoitus: Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 94946 euroa. Tuen osuus hankkeen hyväksyttävistä tukikelpoisista nettokustannuksista enintään 80 %. Budjetti yhteensä 118683 euroa, josta Kolarin kunnan rahoitusosuus 23737 euroa. Hankkeen toteutuneet kokonaiskustannukset olivat 113484 euroa, josta Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja valtion rahoitusta 90787 euroa. Kolarin kunnan toteutunut rahoitusosuus oli 22696 euroa.