Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77066

Hankkeen nimi: Tulevaisuusorientoitunut strategiatyö Etelä-Pohjanmaan pk-yrityksissä (STRATU)

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 30.11.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Tampereen korkeakoulusäätiö sr

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 2844561-8

Jakeluosoite: Kalevantie 4

Puhelinnumero: 0294 5211

Postinumero: 33014

Postitoimipaikka: Tampereen yliopisto

WWW-osoite: http://www.tuni.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kolehmainen Jari Tapio

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tutkimusjohtaja / yliopistotutkija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: jari.kolehmainen(at)tuni.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 050-5749704

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Etelä-Pohjanmaan yritysten toimintaympäristö on koko ajan muutoksessa. Erityisesti koronapandemia on tuonut hyvin esille sen, kuinka dramaattisesti toimintaympäristö voi muuttua lyhyessäkin ajassa. Samalla toimintaympäristöä muokkaavat pidempivaikutteiset kehityskulut, jotka ovat paremmin ennakoitavissa. Näitä ovat esimerkiksi erilaiset digitaalisten teknologioiden (esim. robotisaatio, tekoäly) kehittyminen sekä vihreään siirtymään, vähähiilisyyteen ja ekologiseen jälleenrakentamiseen liittyvät kysymykset.

Etelä-Pohjanmaalla on tunnistettu tarve vahvistaa ja systematisoida tulevaisuustyötä sekä edistää sen vaikuttavuutta. Maakunnallisen tulevaisuustyön piirissä on todettu tarve kytkeytyä vielä vahvemmin esimerkiksi yrityskenttään, jotta tulevaisuustyön vaikuttavuutta voidaan parantaa. Etelä-Pohjanmaan liitolla on merkittävä rooli alueellisen tulevaisuustiedon tuottajana. Maakuntaliiton johdolla on tehty yhteistoiminnallisesti myös skenaariotyötä, jonka tavoitteena on ollut tuoda pitkäjänteisyyttä maakunnan kehittämiseen ja kannustaa eri sidosryhmiä tulevaisuustyöhön. Skenaariotyössä tunnistettiin Etelä-Pohjanmaan kehittämisen kannalta olennaisia muutosilmiöitä ja epävarmuustekijöitä ja rakennettiin niiden pohjalta erilaisia skenaarioita.
Etelä-Pohjanmaa on erittäin pk-yritysvaltainen alue. Pk-yrityksissä strategiatyö on varsin usein hyvin käytännönläheistä ja strategia muotoutuu usein arjen toiminnassa, prosesseissa ja käytännöissä. Samanlainen inkrementaalisuus luonnehtii usein myös pk-yritysten uudistumista ja innovaatiotoimintaa kokonaisuudessaan. Tulevaisuusajattelun ja skenaarioiden tuominen yritysten strategisten prosessien ja käytäntöjen tarkasteluun ja uudistamiseen onkin perusteltua. Etelä-Pohjanmaan skenaariot vuoteen 2050 sekä muut tuoreet tulevaisuusaineistot (esim. Sitran megatrendianalyysi) tarjoavat pitkän perspektiivin myös pk-yritysten toimintaympäristön muutosten tarkasteluun.

Näistä lähtökohdista tämän hankkeen päätavoitteena on nivoa yhteen Etelä-Pohjanmaan tulevaisuustyön prosessit ja alueen pk-yritysten strategia- ja innovaatiotyö. Lähtökohdaksi otetaan Etelä-Pohjanmaalle luodut skenaariot sekä muut tuoreet tulevaisuusaineistot (esim. Sitran megatrendianalyysi), joiden pohjalta tuetaan pk-yritysten strategiatyötä. Samalla pyritään tunnistamaan ja rakentamaan yhteistyötä elinkeinotoimijoiden ja julkisten toimijoiden kesken ja tuomaan pk-yrityskentän näkemykset maakunnallisen tulevaisuustyön käyttöön. Hankkeen toimenpiteet jäsentyvät neljäksi sisällölliseksi työpaketiksi, jotka ovat seuraavat:

TP1. Pk-yritysten tulevaisuus- ja strategiajattelun kartoitus
TP2. Tulevaisuusaineistojen kartoitus, koonti ja kohderyhmien valinta
TP3. PK-yrityksille suunnatut tulevaisuusvalmennukset ja pilottityöpajat
TP4. Viestit pk-yritysten strategiatyöhön ja maakunnalliseen aluekehittämistyöhön

Hankkeen toteuttamisessa otetaan huomioon rakennerahasto-ohjelmien horisontaaliset periaatteet. toimenpiteet toteutetaan kokonaisuudessaan mm. sukupuolten tasa-arvoa edistävällä tavalla. Sisällöllisesti hanke tukee erityisesti taloudellista ja sosiaalista kestävyyttä parantamalla pk-yritysten kilpailukykyä, innovatiivisuutta ja muutosjoustavuutta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisen kohderyhmä muodostaa Etelä-Pohjanmaan maakunnan pk-yritykset, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään omaa strategia- ja innovaatiotyötään. Hyvänä esimerkkinä tästä on Pirjon Pakari Oy, joka on osoittanut hankkeelle oman tuenilmauksensa (liitteenä).

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillinen kohderyhmä muodostuu Etelä-Pohjanmaan alueen aluekehittäjistä (esim. Etelä-Pohjanmaan liitto), elinkeinoelämän etujärjestöistä (esim. Etelä-Pohjanmaan yrittäjät, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, Teknologiateollisuus) ja elinkeinotoimijoista (esim. Into Seinäjoki Oy). Laajasti ottaen hankkeen tuloksia voivat hyödyntää kaikki alueen organisaatiot strategisessa suunnittelussaan. Osa välilliseen kohderyhmään kuuluvista toimijoista on ilmaissut tukensa hankkeelle (liitteenä). Nämä tuenilmaukset heijastavat myös hankkeen varsinaisen kohderyhmän tukea hankkeelle.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 163 834

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 151 431

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 204 792

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 189 564

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Alajärvi, Teuva, Lappajärvi, Kurikka, Karijoki, Seinäjoki, Vimpeli, Soini, Kauhava, Ähtäri, Lapua, Kauhajoki, Isojoki, Isokyrö, Alavus, Evijärvi, Ilmajoki, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Erillistä toimintaympäristön analyysiä ei ole tehty, mutta hankkeen toteutuksessa huomioidaan sukupuolten tasa-arvo.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma huomioidaan hankkeen toteutuksen eri vaiheissa tarkoituksenmukaisella tavalla. Keskeisin asia on luonnollisesti se, että hankkeen toimenpiteisiin osallistuvien tahojen ja henkilöiden valinnassa huomoidaan myös sukupuolten välinen tasa-arvo. Hankkeen toimenpiteet toteutetaan kokonaisuudessaan sukupuolinäkökulmasta tasa-arvoisesti. Lähtökohtaisesti hanke ei erittele naisia ja miehiä erillisiksi ryhmiksi,vaan toimenpiteet toteutetaan sukupuolinäkökulmasta tasa-arvoisesti. Hankkeen verkostomaisessa yhteistyössä ja päätöksenteossa huomioidaan eri sidosryhmien näkemyksiä, jolloin myös sukupuolinäkökulma tulee huomioonotetuksi. Hankkeessa torjutaan kaikenlainen välitön ja välillinen sukupuolisyrjintä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen, mutta toimenpiteet kohdistuvat alueella tasa-arvoisesti.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 7
Hankkeen ytimessä on pk-yritysten tulevaisuussuuntautunut strategia- ja innovaatiotoiminta. Kyse on yritysten toiminnan jatkuvuuden ja kilpailukyvyn vahvistamisesta, uusien kestävien liiketoimintamahdollisuuksien etsimisestä ja sitä kautta elinkeinorakenteen kestävästä kehittämisestä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 3
Hanke aktivoi pk-yritysten innovaatiotoimintaa tulevaisuusnäkökulmasta käsin. Osana tätä korostuu myös aineettomien tuotteiden ja palveluiden näkökulma.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 3
Hanke tukee alueen pk-yritysten tulevaisuustietoisuutta ja -toimijuutta. Se edesauttaa yritysten ja niiden sidosryhmien (esim. työntekijät) kykyä ja mahdollisuuksia sopeutua muuttuvaan toimintaympäristöön vähentäen koettua epävarmuutta.
Tasa-arvon edistäminen 3 3
Hankkeen toimenpiteissä huomioidaan sukupuolten välinen tasa-arvo (esim. ryhmien kokoonapanot). Vaikka hanke ei lähtökohtaisesti erittele naisia ja miehiä erillisiksi ryhmiksi, voidaan sukupuolten tasa-arvon edistämiseksi tarvittaessa esimerkiksi muodostaa yrittäjänaisille oma työpajaryhmä, jossa erityisenä tavoitteena on tukea naisyrittäjiä tulevaisuudentekijöinä.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Hanke tarjoaa myös resursseiltaan pienemmille yrityksille pääsyn sellaiseen tulevaisuustietoon ja -työskentelyyn, joka on tyypillistä suuremmille yrityksille. Hankkeen kautta kertynyt ymmärrys pk-yritysten tulevaisuusnäkemyksistä palautetaan maakunnalliseen kehittämistyöhön, mikä osaltaan edesauttaa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti tasapainoisempaa aluekehitystä.
Kulttuuriympäristö 0 0
Tämän indikaattorin suhteen hanke on neutraali.
Ympäristöosaaminen 0 4
Hankkeen strategiatyöhön ja innovaatiotoimintaan kohdistuva työskentely perustuu erilaisiin tulevaisuusaineistoihin, joissa erilaiset ympäristöön liittyvät teemat korostuvat. Näin ollen hanke edistää välillisesti ympäristöosaamisen kehittymistä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Etelä-Pohjanmaan yritysten toimintaympäristö on muuttunut voimakkaasti lyhyessä ajassa (esim. koronapandemia, Ukrainan sota). Toimintaympäristöä muokkaavat myös pidempivaikutteiset ja ennakoitavammat muutosvoimat, kuten digitalisaatio (esim. robotisaatio, tekoäly), vihreä siirtymä, väestön ikääntyminen jne. Etelä-Pohjanmaalla on tunnistettu tarve vahvistaa ja systematisoida tulevaisuustyötä sekä edistää sen vaikuttavuutta. STRATU-hankkeen tavoitteena olikin tukea pk-yritysten strategia- ja innovaatiotyötä. Pk-yrityksissä strategiatyö on usein hyvin käytännönläheistä ja strategia muotoutuu monesti arjen toiminnassa, prosesseissa ja käytännöissä. Kuitenkin tarvetta on strategisella tulevaisuustyöskentelyllä, jolla varaudutaan myös pitkän aikavälin toimintaympäristön muutoksiin. Pk-yrityksille haluttiin tehdä tutuksi strategia- ja tulevaisuustyöskentelyn aineistoja (Esim. E-P:n liiton skenaariot, Sitran megatrendit ym.) ja menetelmiä. Hankkeen tavoitteena oli myös nivoa yhteen pk-yritysten tulevaisuustyö ja Etelä-Pohjanmaan maakunnallisen tulevaisuustyön prosessit.

Hankkeen toimenpiteet jäsentyvät neljäksi sisällölliseksi työpaketiksi:

Työpaketti 1: Pk-yritysten tulevaisuus- ja strategiajattelun kartoitus. Työpaketin tavoitteena oli tuottaa täydennetty tilannekuva alueen pk-yritysten tulevaisuusajattelun ja strategiatyön. Tämän työpaketin päätoteuttajana oli Vaasan yliopisto. Vaasan yliopisto teki kyselyn alueen pk-yrityksille, mihin saatiin 269 vastausta. Tulokset raportoitiin erillisessä raportissa. Tulokset osoittavat, että tulevaisuuden ennakointia tehdään yrityksissä melko vähän, eikä toimintaympäristön muutoksilla ja yritysten ulkoisilla tekijöillä ei ole ollut suurta vaikutusta yritysten strategiaan. Yritysten strategiat ovat kyllä sopeutumiskykyisiä, ja mukautuvat muutoksiin ajan kuluessa. Jos strateginen suunnittelu ja tulevaisuuden ennakointi olisivat paremmalla tasolla, voisivat yritykset kuitenkin aktiivisemmin sekä tarttua mahdollisuuksiin että torjua uhkia.

Työpaketti 2: Tulevaisuusaineistojen kartoitus, koonti ja kohderyhmien valinta. Työpaketin keskeisimpänä tavoitteena oli käydä läpi hankkeen kohderyhmän kannalta relevantteja tulevaisuusaineistoja sekä koostaa ja muokata niitä siten, että ne palvelevat eteläpohjalaisten pk-yritysten strategiatyön tarpeita. Työpaketista vastasi Tampereen yliopisto. Hankkeen nettisivuille koottiin laaja pk-yritysten tulevaisuustyöhön soveltuva aineistopankki ”Linkki tulevaisuuteen”, jolla yritykset voivat tehdä tulevaisuustyöskentelyä omatoimisesti. Samalla suunniteltiin aineistojen käyttöä seuraavan työpaketin toimenpiteiden yhteydessä.

Työpaketti 3: Pk-yrityksille suunnatut tulevaisuusvalmennukset ja pilottityöpajat. Työpaketin tavoitteena oli tuoda yhteen Etelä-Pohjanmaan skenaariot ja muut tuoreet tulevaisuusaineistot sekä pk-yritysten strategia- ja innovaatiotyö. Työpaketin päävastuussa oli Seinäjoen ammattikorkeakoulu. Työpaketissa järjestettiin neljä kaikille pk-yrityksille avointa tulevaisuusvalmennustyöpajaa eri puolilla maakuntaa tehden yhteistyötä paikallisten elinkeinotoimijoiden kanssa. Syvempää skenaario- ja strategiatyöskentelyä tehtiin kuuden valmennukseen hakeneen pk-yrityksen kanssa. Kokemukset työpajoista ja yrityskohtaisista valmennuksista yrityspalautteiden mukaan positiivisia ja yritykset kokivat ne hyödyllisiksi ja strategia- ja tulevaisuusvalmiuksiaan lisänneiksi. Työpajojen ja valmennusten havaintoja on avattu anonymisoiduissa tapauskuvauksissa sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun erillisissä artikkeleissa.

Työpaketti 4: Viestit pk-yritysten strategiatyöhön ja maakunnalliseen aluekehittämistyöhön. Työpaketin tavoitteena oli koostaa työpakettien 1-3 sisältämän työprosessin keskeiset havainnot eri kohderyhmille sopiviksi hyödynnettäviksi materiaaleiksi ja viesteiksi. Tärkeimpänä oli pk-yrityksille suunnattu tulevaisuustyökirja, joka on ladattavissa hankkeen nettisivuilta. Lisäksi hanke tuotti kolme asiantuntijoiden blogikirjoitusta pk-yritysten tulevaisuustyöstä, kaksi webinaaritallennetta tulevaisuustyöpajoista, pk-yritysnäkökulmalla rikastetut Etelä-Pohjanmaan skenaariot. Hanke osallistui myös maakunnalliseen tulevaisuuskeskusteluun erilaisissa yhteistyöryhmissä ja sai liikkeelle aloitteen maakunnallisesta yritysten tulevaisuusfoorumitapahtumasta.

Hanke onnistui siten saavuttamaan sille asetetut tavoitteet kaikkien työpakettien osalta ja oli tuloksellinen vaikuttaessaan yritysten tulevaisuusvalmiuksiin ja maakunnalliseen tulevaisuuskeskusteluun. Hankkeen tuotokset ovat käytettävissä hankkeen nettisivuilla: https://projects.tuni.fi/stratu/