Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77086

Hankkeen nimi: MERI-CLEANTECH - Merenkulun ympäristöinnovaatioiden kehittäminen Satakunnassa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Turun yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245896-3

Jakeluosoite: Yliopistonmäki

Puhelinnumero: 029 450 5000 (vaihde)

Postinumero: 20014

Postitoimipaikka: Turun yliopisto

WWW-osoite: http://www.utu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Repka Sari Helena

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sari.repka(at)utu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408019206

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Uudet merenkulun ympäristösäännökset edellyttävät cleantech-ratkaisujen käyttöönottoa sekä laivanrakennuksessa että laivaliikennettä tukevissa palveluissa kaikkialla maailmassa. Merenkulun ympäristösääntelyyn vastaaminen luo paljon investointitarpeita varustamoille ja laivaliikenteen parissa toimiville yrityksille.

Monet asetetuista tavoitteista ovat sellaisia, joiden toteutuminen vaatii merkittäviä uusia innovaatioita. Tarjolla on ratkaisuiden kehittäjille suuria liiketoimintamahdollisuuksia, koska sääntely on globaalia. Satakunnassa on pitkä historia merenkulun innovaatioiden kehittäjänä sekä menestyvä meriteollisuus. Suomen meriteollisuus on vahvasti mukana myös uusien (osa)ratkaisuiden kehittäjänä, näistä esimerkkeinä LNG-teknologia ja roottoripurje. Tulevaisuudessa avautuu paljon mahdollisuuksia sekä uusille (synteettisille) polttoaineille että laitteille joilla vähennetään päästöjä. Lisäksi tarvitaan valvontateknologiaa kuten sensoreita tai satelliittiteknologiaa, jolla päästöjä valvotaan. Tähän liittyy myös akkuteknologian kehitys, bioenergian kehitys, kiertotalous ja vetyteknologia.

Laivanrakennuksen ja -liikenteen ympäristöinvestointeihin cleantech-ratkaisuja tuottavien yritysten kilpailukyky perustuu siihen, että niillä on selkeä käsitys sekä sääntelyn yksityiskohdista ja toimeenpanosta että erityyppisistä haasteista, joita cleantech-ratkaisujen kehittämisessä ja käyttöönotossa kohdataan. Erityisesti pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ei aina ole tätä tietoa riittävässä määrin. Hankkeen tavoitteena on kehittää Satakuntaan tämän erikoisalan osaamiskeskus tukeutuen hakijan osaamiseen ja kansainvälisiin verkostoihin. Olemme tehneet Satakunnassa jo pitkään töitä tällä alalla, mutta nyt on nähtävissä huima kasvu näiden ratkaisuiden kysynnässä.

MERI-CLEANTECH vahvistaa satakuntalaista meriklusteria ja sen asemaa teknologisen kehityksen eturintamassa. Hanke tuottaa alueellista lisäarvoa satakuntalaisille yrityksille lisäämällä niiden tietämystä ja yhteyksiä liiketoimintansa kehittämiseksi. Hanke parantaa Satakunnan elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja auttaa luomaan uutta kasvua "Kasvun mahdollisuus" –raportin tavoitteiden mukaisesti. Hanke vaikuttaa positiivisesti myös maakunnan omiin tavoitteisiin ilmastonmuutoksen hillinnässä ja luonnon monimuotoisuuden turvaamisessa. Vastaavaa merenkulun ympäristösääntelyyn ja cleantech-ratkaisuihin keskittyvää alueellista klusteria tukevaa palvelua ei ole Suomessa saatavissa.

Hankkeessa tuotetaan tietopaketti kaikille yrityksille merenkulun ympäristösääntelystä ja laivaliikenteen cleantech-ratkaisuista. Lisäksi kartoitetaan satakuntalaisten meriklusterin yritysten nykytilanne, mahdollisuudet ja tarpeet laivanrakennuksen cleantech-ratkaisujen tuottamisessa. Jokaiseen potentiaaliseen yritykseen otetaan yhteyttä ja tiedustellaan kiinnostusta kehittää toimintaansa, kysytään mahdollisia tietotarpeita ja kiinnostusta osallistua webinaareihin. Yrityksille järjestetään etäyhteyksin toteutettuja kansainvälisiä ja kansallisia webinaareja ja keskusteluja cleantech-ratkaisujen tuottamisesta. Yhteiskehittämisen verkoston tarkoituksena on myöhemmin eri rahoituksella hakea kehittämisrahaa esim. Horizon, CEF tai EIB.

MERI-CLEANTECHin tuloksena Satakunnan yritysten tietoisuus tästä erikoisalasta ja siihen liittyvästä liiketoimintapotentiaalista lisääntyy ja tämän seurauksena satakuntalaisten yritysten liikevaihto tällä alalla lisääntyy.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Ensisijaisina kohderyhminä ovat laivanrakennukseen ja laivaliikenteen palveluihin keskittyvät yritykset tai sellaisiksi haluavat, esimerkiksi Rauman Seaside Industry Parkiin kytkeytyvät yritykset sekä muut satakuntalaiset yritykset, joilla on potentiaalia ja kiinnostusta laajentaa liiketoimintaansa laivaliikenteen cleantechiin.

Kohderyhmänä ovat myös muut cleantech-alalla toimivat yritykset sekä sellaiset yritykset, jotka voisivat uudistaa ja kehittää tuotantoaan siihen suuntaan. Vähäpäästöinen merenkulku vaatii nopeita toimenpiteitä ja siihen suuntautuminen tukee yritysten resilienssiä sekä koronan aiheuttamasta kriisistä palautumista. Kokonaisuudessaan hanke lisää t&k&i-toimintaa Satakunnassa MKK:n ja alueen yritysten lisääntyneen yhteistyön myötä.

MERI-CLEANTECH vahvistaa maakunnan meriosaamista tukemalla erityisesti ympäristövaikutuksia minimoivan teknologian tuotannon ja palveluiden kehittämistä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat alueen kunnat, joiden elinvoimaisuutta sekä veto- ja pitovoimaa alueella toimivien yritysten liiketoiminnan kehittyminen palvelee. Merenkulun sääntelyä valvovat viranomaiset kuuluvat välillisiin kohderyhmiin, jotta he saavat tietoa olemassa olevista tekniikoista tehdessään päätöksiä merenkulun valvontaan liittyvistä asioista päätettäessä. Lisäksi merenkulun toimintaympäristöä ja innovaatioita kehittävät asiantuntijaorganisaatiot kuuluvat välillisiin kohderyhmiin.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 91 962

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 72 848

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 114 952

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 91 059

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Satakunta

Seutukunnat: Rauman, Porin, Pohjois-Satakunnan

Kunnat: Kankaanpää, Nakkila, Siikainen, Merikarvia, Pori, Rauma, Harjavalta, Huittinen, Säkylä, Eura, Kokemäki, Pomarkku, Ulvila, Jämijärvi, Karvia, Eurajoki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hanke kohdentuu Satakunnassa toimiviin yrityksiin, joilla voi olla kiinnostusta tai potentiaalia merenkulun cleantech-ratkaisujen kehittämiseen. Yrittäjien ja yritysten henkilöstön sukupuoli ei ole erityisessä fokuksessa.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeen kohderyhmänä ovat ensisijaisesti yritykset ja organisaatiot. Hankkeessa sukupuolet ovat samanarvoisessa asemassa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen kohderyhmänä ovat yritykset ja organisaatiot. Hankkeessa sukupuolet ovat samanarvoisessa asemassa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 10
Merenkulun ympäristösääntely ja cleantech-ratkaisut edistävät luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Välittömästi hanke lisää yrityksissä tietoa ja välillisesti antaa mahdollisuuksia ottaa liiketoimintan lunnonvarojen käytön suhteen kestäviä tuotteita.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 9
Merenkulun ympäristösääntely ja cleantech-ratkaisut itsessään hillitsevät ilmastonmuutosta ja siten sen aiheuttamia riskejä. Hankkeen tavoitteena on ilmastonmuutoksen hillitseminen ja riskien vähentäminen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 1 5
Cleantech-ratkaisut vaikuttavat positiivisesti kasvillisuuteen, eliöihin ja luonnon monimuotoisuuteen. Vaikutus on välillinen esim. rehevöitymisen väheneminen ja tapahtuu ratkaisujen käyttöönoton jälkeen.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 7
Mikäli yritykset lisäävät tuoteportfolioonsa cleantech-ratkaisuja ja saavat myytyä niitä, se edistää laivaliikenteen kasvihuonekaasujen ja ilmapäästöjen vähenemistä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 1 2
Hanke kohdentuu laivanrakennukseen ja laivaliikenteen ympäristöpäästöihin. Cleantech-ratkaisut vähentävät laivaliikenteen ympäristöpäästöjä ja siten välillisesti kuormitusta rannikkovesien Natura 2000 -alueilla.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 6
Hanke edistää tietoisuutta resurssitehokkaista ympäristöinnovaatioista ja laivaliikenteen päästöjen vähentämisestä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 10
Tulevaisuudessa laivaliikenne pohjautuu pääosin uusiutuvien energianlähteiden käyttöön. Tämä hanke edistää niiden käyttöönottoa lisäämällä tietoa ja verkostoja cleantech-ratkaisujen lisäämiseksi yritysten tuoteportfolioihin.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hanke tukee satakuntalaisten yritysten kapasiteettia kehittää ja tarjota cleantech-ratkaisuja laivanrakennuksessa ja laivaliikenteessä. Samalla painotus ympäristöystävällisiin innovaatioihin lisää paikallisten yritysten mahdollisuuksia olla pitkäjänteisesti mukana kansainvälisessä liiketoiminnassa. Hanke motivoi käynnistämään t&k&i-toimintaa satakuntalaisten korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten kanssa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 5
Cleantech-ratkaisut sisältävät myös aineettomia tuotteita ja palveluja, jotka vähentävät laivaliikenteen ympäristökuormitusta. Hankkeessa lisätään yritysten kykyä lisätä näitä ratkaisuja tuoteportfolioonsa.
Liikkuminen ja logistiikka 6 10
Hanke edistää laivaliikenteen taloudellista kestävyyttä pyrkimällä lisäämään cleantech-ratkaisujen tarjontaa. Kuljetusten siirtyminen maanteiltä kestävään meriliikenteeseen tehostaa logistiikkaa ja vähentää päästöjä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Hanke pyrkii vahvistamaan satakuntalaista meriklusteria ja mahdollisuuksia lisätä kansainvälistä liiketoimintaa. Menestyvät, kehityksen kärjessä kulkevat yritykset lisäävät välillisesti alueen elinvoimaisuutta, veto- ja pitovoimaa ja siten hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 1 2
Hankkeessa sukupuolia kohdellaan tasavertaisina. Hanke on suunnattu yrityksille ja yhtälailla suunnattu molemmille sukupuolille vaikuttaen positiivisesti tasa-arvoon ja sen edistämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 1 2
Hanke keskittyy elinkeinoelämän kehittämiseen. Erityyppisiä ja eri kokoisia yrityksiä käsitellään hankkeessa samanarvoisina.
Kulttuuriympäristö 1 2
Hanke edistää perinteisesti satakunnan elinkeinorakenteeseen kuuluvan meriklusterin kulttuuriympäristön säilyttämistä.
Ympäristöosaaminen 10 10
Hanke kasvattaa yritysten tietoisuutta ympäristöystävällisistä ja kestävistä ratkaisuista. Se myös lisää yritysten kapasiteettia tarjota cleantech-ratkaisuja asiakkailleen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa kartoitettiin Satakunnan yrityksiä, jotka voisivat saada liiketoimintaa liittyen merenkulun ympäristömurroksen ratkaisijoina. Hankkeen aikana on perehdytty merenkulun sääntelyn uusimpiin suunnitelmiin sekä alan ideoihin ja innovaatioihin. Satakunnasta kartoitettuihin yrityksiin ollaan oltu yhteydessä ja jaettu informaatiota merenkulun tiukentuvasta ympäristösääntelystä ja sen mukanaan tuomista mahdollisuuksista. Tiivistelmiä on myös kirjoitettu hankkeen nettisivuille, johon ne jäävät hankkeen jälkeenkin vapaasti saataville. Hankkeessa on myös hyödynnetty aiempia kontakteja ja näiden osaamista ja järjestetty mm. etätyöpajoja liittyen merenkulun ilmapäästöjen valvontaan sekä älypoijuihin.

Hankkkeessa oli tarkoitus rakentaa konsortioita ja hakea niille rahoitusta, mutta tulevaisuuteen tähtäävien konsortioiden rakentaminen jää tekemättä hankehenkilökunnan toimesta, koska tieto Turun yliopiston erillislaitoksen Brahea-keskuksen lakkauttamisesta tuli hankkeen aikana, eikä erillislaitokselle saa ottaa hankkeita. Osa konsortioista jatkanee ilman Turun yliopistoa. Hankkeen loppuaikana tehtiin enemmän viestintää ja järjestettiin tapahtumia vieden näin merenkulun ympäristöinnovaatioita eteenpäin. Hankkeessa piti myös perustaa merenkulun ympäristöinnovaatiokeskus, mutta se ei toteudu alkuperäisen ajatuksen mukaan vaan sille etsitään edelleen sopivaa toimijaa.