Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77199

Hankkeen nimi: AM-Akatemia

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 31.12.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oy Vaasan ammattikorkeakoulu - Vasa yrkeshögskola Ab

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2267669-3

Jakeluosoite: Wolffintie 30

Puhelinnumero: 020 663 300

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.vamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sami Elomaa

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Päätoiminen tuntiopettaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: sami.elomaa(at)vamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 020 766 3371

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeen päätavoitteena on luoda perustettavalle AM-Akatemialle toimintamalli, jonka keskiössä ovat opiskelijat ja heitä ohjaavat ammattikorkeakoulun opettajat sekä alueen yritysten tuoteasiantuntijat. Alustavassa toimintamallissa alueen yrityksien tuoteideat ohjataan ja syötetään AM-Akatemiaan opiskelijoiden jatkokehitettäviksi, suunnittelusta 3D-tulostukseen ja jopa testaukseen saakka.


Hankkeen tavoitteena on myös kartoittaa ja haastaa mukaan alueen 3D-toimintaan valmistavan teollisuuden lisäksi sellaisia Pohjanmaalla toimivia yrityksiä, joissa ei vielä hyödynnetä 3D-valmistusta/-tulostusta, mutta edellytyksiä on nähtävissä.


Lisäksi selvitetään kuparin ja komposiitin käyttöä valmistuksessa sekä tulostetaan niistä protoja oppimis- ja kokeilutarkoituksessa.


Tavoitteena hankkeen päättyessä on, että AM-Akatemian toiminta tukee ja täydentää sekä EnergyVaasa 3D-Center -osaamiskeskuksen (Vaasan Palosaarella Technobothnialla) että Wärtsilän AM-Campus toimintaa (käynnistyy Vaskiluodossa Smart Techology Hubin valmistumisen myötä) siten, että se on tarkoituksenmukaista ja tarpeellista tuottaen toiminnallaan lisäarvoa alueen yrityksille sekä vahvistaa Vaasan seudun elinvoimaisuutta ja 3D-statusta.


Hankkeen toimenpiteet toteutetaan viiden työpaketin avulla seuraavasti:


TYÖPAKETTI 1:
Pilotoidaan ja kehitetään valmiiksi AM-Akatemian toimintamalli.


TYÖPAKETTI 2:
Kartoitetaan ja listataan vähintään 50 kpl Pohjanmaalla toimivia yrityksiä muilta toimialoilta kuin valmistava metalliteollisuus (kartoitettu edellisissä hankkeissa), joissa ei vielä hyödynnetä 3D-valmistusta/-tulostusta, mutta nähdään mahdollisuuksia. Kartoitetuista ja listatuista yrityksistä haastatellaan vähintään 10 yritystä ja vähintään 5:ltä pyritään saamaan tuoteideat AM-Akatemian jatkojalostettavaksi työpaketissa 3, johon myös valmistavan metalliteollisuuden yrityksien ideoita voidaan edelleen syöttää.


TYÖPAKETTI 3:
Toteutetaan vähintään 10-20 kpl tuoteideaa suunnittelusta aina 3D-tulostamiseen saakka. Ideat haetaan ja saadaan alueen yrityksistä ja niiden toteutus on yrityksille maksutonta. Yksittäinen tuoteidea on nimetty (idealla tulee olla vähintään nimi ja yritys, jolta se saatu) ja tuoteidean kehittämiseen osallistuu nimetty opiskelijaryhmä. Tuoteideasta voidaan kehittää muutamia erilaisia versioita oppimis- ja kokeilumielessä valmiiksi 3D-tulosteeksi ja nämä tulokset ovat julkisia.


TYÖPAKETTI 4:
3D-tulostetaan vähintään 2-4 kpl kuparia ja/tai komposiittia sisältäviä tuote-/osaideoita, jotka haetaan ja saadaan alueen yrityksistä ja niiden toteutus on yrityksille maksutonta. Yksittäinen tuoteidea on nimetty (idealla tulee olla vähintään nimi ja yritys, jolta se saatu) ja siitä voidaan kehittää muutamia erilaisia versioita oppimis- ja kokeilumielessä valmiiksi 3D-tulosteeksi ja nämä tulokset ovat julkisia.


TYÖPAKETTI 5:
Järjestetään hankkeen loppupuolella seminaari tai webinaari, jossa mm. käydään lävitse hankkeen tulokset ja esitellään AM-Akatemian toimintamalli.


Työpakettien avulla saatavia tulokset:

Hankkeen tuloksena syntyy toimintamalli AM-Akatemialle. Hankkeessa luotua toimintamallia voidaan monistaa ja ottaa käyttöön muissa korkeakouluissa ja oppilaitoksissa, joissa halutaan löytää toimiva tapa opiskelijoiden, korkeakoulujen ja yritysten väliseen yhteistyöhön TKI-toiminnassa.

Hankkeen toisena tuloksena syntyy listaus vähintään 50:stä Pohjanmaalla toimivasta yrityksestä (pois lukien valmistava metalliteollisuus, kartoitettu aiemmin), joissa ei vielä hyödynnetä 3D-valmistusta/-tulostusta, mutta hyviä edellytyksiä ja mahdollisuuksia olisi nähtävissä. Näistä yrityksistä vähintään 5:ltä on saatu tuoteideat opiskelijoille jatkokehitykseen.

Hankkeessa on valmistettu (sis. 3D-suunnittelun ja tulostamisen sekä mahdollisen jälkikäsittelyn) vähintään 10-20 kpl erilaista tuoteideaa, joista vähintään 5 kpl on toteutunut muun kuin ns. perinteisen metallialan yrityksen idean pohjalta. Lisäksi hankkeessa on valmistettu (sis. 3Dsuunnittelun ja tulostamisen sekä mahdollisen jälkikäsittelyn) vähintään 2-4 kpl erilaista tuoteideaa, joissa materiaaleina olivat kupari ja/tai komposiitti.

Hankkeessa on järjestetty webinaari/seminaari, jossa on esitelty laajalle joukolle yrityksiä hankkeessa luotua toimintamallia AM-Akatemialle sekä esitelty kaikki hankkeessa suoritetut sprintticaset ja niiden tulokset.

Kaikki hankkeessa suoritetut sprinttcaset ovat julkisia ja niiden tulokset kaikkien kiinnostuneiden hyödynnettävissä. Hankkeessa syntyvät tuotteet/3D-tulosteet jäävät Vaasan ammattikorkeakoulun hallintaan ja niitä hyödynnetään jatkossa TKI-toiminnassa ja opetustoiminnassa.


Lyhyellä aikavälillä hankkeen työpakettien avulla nostetaan yritysten, opiskelijoiden ja Vaasan ammattikorkeakoulun 3D-osaamista ja tietämystä sekä tiivistetään yhteistyötä. Pidemmällä aikavälillä vahvistetaan positiivista mielikuvaa Vaasan seudusta 3D-valmistamisen ja -tulostamisen edelläkävijänä Suomessa. Tämä parantaa merkittävästi sellaisten uusien opiskelijoiden saamista ja jäämistä Vaasan seudulle, joita kiinnostaa laadukas korkeakouluopetus ajan tasalla olevan 3D-tiedon kautta ja sen soveltamisessa/toteuttamisessa yrityksille AM-Akatemian toiminnan avulla sekä myös mahdollisuus hyvään työpaikkaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä on Vaasan ammattikorkeakoulu ja valmistavan teollisuuden yritykset sekä muut Pohjanmaan maakunnassa toimivat yritykset, joilla on herännyt kiinnostus 3D-tulostamista kohtaan.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisenä kohderyhmänä ovat korkeakouluopiskelijat, Suomen 3D-ekosysteemi FAME (www.dimecc.com) ja muut tunnetut 3D-toimijat pääosin Suomessa, Wärtsilä Finland (AM-Campus -toiminta ja Smart Technology Hub Vaasan Vaskiluodossa), EnergyVaasa 3D-Center (3D-tulostuspalvelut Technobothnialla Palosaarella) sekä korkeakoulut mm. Vaasan, Lappeenrannan ja Tampereen yliopistot ja Yrkeshögskolan Novia, jotka ovat kiinnostuneet yhteistyöstä ja tietojen jakamisesta 3D-tulostamisen saralla.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 179 392

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 174 639

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 205 240

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 200 126

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Sydösterbottens kustregion, Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Laihia, Uusikaarlepyy, Vöyri, Kaskinen, Mustasaari, Kruunupyy, Kristiinankaupunki, Pietarsaari, Pedersören kunta, Maalahti, Närpiö, Luoto, Vaasa, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Vaasa

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankkeessa ei ole tehty toimintaympäristön analyysia sukupuolinäkökulmasta, koska hanke kohdistuu sukupuolineutraalisti 3Dosaamiskeskustoiminnan vahvistamiseen ja uuden toiminnon (AM-Akatemia) kehittämiseen, jonka avulla lisätään ja edistetään yritysten ja korkeakoulujen 3D-osaamista ja yhteistyötä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tekniikan puoli on Vaasan ammattikorkeakoulussa ollut perinteisesti miesvaltainen, mutta automatiikan ja robotiikan (suunnittelu ja ohjelmointi) sekä 3D-valmistus yleistyessä naisten kiinnostus on myös selvästi kasvanut. Naiset hakeutuvat aloille kasvavissa määrin ja hankkeen avulla halutaan tähän trendiin myötävaikuttaa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on perustaa AM-Akatemia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 6
Luonnonvarojen kestävä käyttö pitkällä aikavälillä on ympäristöteko. Digitaalinen tiedonsiirto ja valmistus vähentää logistisia tarpeita ja vähentää sekä säästää energiaa sekä luonnonvaroja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 6
Ilmastonmuutoksen aiheuttamat riskit vähentänevät lähitulevaisuudessa 3Dtulostimien myötä. Tulevaisuudessa digitaalinen tiedonsiirto ja valmistus siellä missä esim. varaosia ja osia yleensä tarvitaan, vähentää fyysistä kuljetustarvetta ja siten säästää energiaa sekä vähentää päästöjä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Hankkeella ei ole vaikusta kasvillisuuteen yms.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Hankkeella ei ole vaikusta pinta- ja pohjavesiin yms., koska hankkeessa jatko-kehitetään alueellista 3D-osaamiskeskustoiminta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei liityntää Natura 2000 -ohjelmaan.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 7
Tulostamisen materiaalihukka tulee teknologian kehittyessä lähivuosina vähenemään merkittävästi ja jopa poistumaan eli jätettä ei synny ja sitä voidaan jo nyt osittain kierrättää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 10
Uudet teknologiat parantavat sitä hyödyntäviä prosesseja, mm. digitaalisuuteen perustuvia alustaratkaisuja. Osaamiskeskustoiminnalla ja protoiluilla yms. nopeutetaan kehitystä ja lisätään elinkeinorakennetta ja yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä 3D-suunnittelussa ja tulostamisessa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 7
AM-Akatemia edistää digitaalisten palveluiden syntyä ja mm. designosaamisen kehityksen kautta voidaan synnyttää kansainvälisestikin merkittävää businesta ja liikearvoa tuottavaa liiketoimintaa.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 4
Myötävaikuttaa uusien digitaalisten palveluiden synnyssä ja esim. Desingosaaminen (muotoilu) voi luoda kansainvälisesti merkittävää businesta ja arvoa.
Liikkuminen ja logistiikka 5 8
Tulevaisuudessa (pian) kuljetustarpeet vähenevät, kun tulostimet yleistyvät ja voidaan tulostaa ns. lähes missä tahansa. Se, että voidaan tulostaa erilaisia materiaaleja ja saadaan ne samasta paikasta muuttaa ansaitalogiikkakin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 1 3
Vaikuttaa positiivisesti ja myötävaikuttaa mm. uuden liiketoiminnan syntymistä yrityksiin ja luo siten osaltaan myös uusia (nais)työpaikkoja.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Ei vaikutusta tasa-arvon edistämiselle, koska hankkeen toiminta kohdistuu yritysten ja korkeakoulujen 3D-metallintulostusosaamisen ja yhteistyön lisäämiseen usealla muulla edistävällä tasolla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Eipä juurikaan vaikutusta yhdenvertaisuudelle, koska hankkeen toiminta kohdistuu on yritysten ja korkeakoulujen 3D-metallintulostusosaamisen ja yhteistyön lisääminen jatkuvuuden varmistamiseen.
Kulttuuriympäristö 0 0
Emme näe vaikutusta!
Ympäristöosaaminen 1 4
Tulevaisuudessa vaikutus näkyy mm. logistiikassa, kun tulostimien yleistymien myötä voidaan tulostaa missä tahansa ja jätteiden määrä tulee vähenemään, HUOM! kierrätys.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen päätavoitteen mukaisesti kehitettiin AM-Akatemialle toimintamalli, jonka keskiössä ovat opiskelijat ja heitä ohjaavat ammattikorkeakoulun opettajat sekä alueen yritysten tuoteasiantuntijat. Luotiin myös alustaratkaisu, jonne yritykset voivat lähettää 3D-tulostamiseen ja -teknologiaan liittyviä kysymyksiä, tuoteideoita ja toimeksiantoja, jotka ohjataan AM-Akatemiaan opiskelijoiden jatkokehitettäviksi, suunnittelusta 3D-tulostukseen ja tarvittaessa testaukseen saakka. Opiskelijoiden osallistuminen kehitystyöhön saadaan tehokkaasti koordinoitua hankkeessa ideoidun Moodle-alustan avulla.

Hankkeen toiminta organisoitiin viiteen työpakettiin (AM-Akatemian toimintamallin kehitys, yritysten kartoitus ja haastattelut, tuoteideoiden suunnittelu ja 3D-tulostus, kupari- ja komposiittitulosteet, seminaarit/webinaarit), joiden avulla lisättiin alueen yritysten ja korkeakoulujen 3D-tulostamiseen liittyvää yhteistyötä ja osaamista.

Työpaketeista saatu tieto ja oppi siirrettiin sekä AM-Akatemian että yritysten omaan käyttöön. Työpajoja (seminaarit/webinaarit/workshopit) eri teemoilla järjestettiin 21 kertaa ja tuoteideoita käsiteltiin 12 kappaletta, joista suunniteltiin ja 3D-tulostettiin useampia erilaisia testiversioita. 29 yritystä ja 10 opiskelijaa osallistuivat aktiivisesti hankkeen toimenpiteisiin.