Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77235

Hankkeen nimi: Puhtaustieto - Interaktiivinen verkko-oppimisympäristö ja sisällön tuottaminen oppimisalustalle puhtausalan ammattiosaamisen lisäämiseksi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 17.5.2021 ja päättyy 16.5.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PUHTAUSTIETO PT OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 0721413-2

Jakeluosoite: Nuijamiestentie 3 A

Puhelinnumero: +358400688816

Postinumero: 00400

Postitoimipaikka: HELSINKI

WWW-osoite: www.puhtaus.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lausjärvi Marjatta

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: marjatta.lausjarvi(at)puhtaus.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0400688816

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Puhtaustieto PT Oy kehittää hankkeessa uuden, interaktiivisen verkko-oppimisympäristön, hyödyntäen vuolearning alustaa. Oppimisalustaan suunnitellaan puhtausalan uusinta oppimateriaalia, kuvia, videoita ja äänitiedostoja. Myös strukturoidut kysymykset, chat- ja keskustelutoiminta on uusinta oppimiseen aktivoivaa vuorovaikutusta. Puhtaustieto PT Oy ja sen uusi Puhtaus.fi OSAAMISKESKUS parantaa merkittävästi liiketoimintamahdollisuuksia tämän digitalisaatioon ja teknologian kehittämiseen liittyvän hankkeen avulla. Hankkeen avulla yhtiö tulee saamaan lisää omatoimisia opiskelijoita ja yhtiön liikevaihto tulee kasvamaan. Horisontaalisia vaikutuksista tärkeimpiä koulutuksen merkitys, matkailun väheneminen, materiaalien ja jätteiden väheneminen, ympäristöosaamisen lisääntyminen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 19 050

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 19 048

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 19 050

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 19 048

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Nuijamiestentie 3 A

Postinumero: 00400

Postitoimipaikka: HELSINKI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeessa työllisyys- ja työllistymis- ja uramahdollisuuksien edistämisen kautta. Tavoitteena on saada kaikkien osaaminen hyötykäyttöön ja vähentää sukupuolen mukaista jakautumista puhtausalalla. Tähän tavoitteeseen pyritään ajantasaisen ammattitiedon ja koulutusmahdollisuuksien lisäämisen kautta. Sukupuolilla on yhtäläiset oikeudet ja mahdollisuudet osallistua oppimisalustan koulutustarjontaan.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen ei ole sisällytetty toimintastrategiaan, mutta naisvaltaisella alalla se sisältyy alan kulttuuriin. Toiminta ei rajoita kummankaan sukupuolen osallistumista. Hankkeen kohderyhmä on naisvaltainen matalapalkka-ala. Hankkeen avulla pyritään lisäämään alalla työskentelevien ammattiosaamista ja työllistymistä edistävää tietoa alasta. Hankkeen yhdenvertaisuus toteutuu koulutusten saatavuudessa.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke tukee eri sukupuolten koulutusmahdollisuuksia ja ammatillista kehitystä. Ammattiosaamisen lisääminen parantaa naisvaltaisen matalapalkka-alan taloudellista asemaa lisäämällä uralla edistymisen mahdollisuuksia. Sukupuolinäkökulman ja tasa-arvon edistäminen ei ole toiminnan päätavoite, vaikka tulee esiin naisvaltaisen toimialan ja asiakaskunnan toiminnassa. Toimintaympäristö on tunnetusti naisvaltainen. Osallistumista toimintaan ei ole kuitenkaan rajoitettu tai muokattu sukupuolen mukaan. Tahtotila on toki tasa-arvon edistäminen toiminnassamme. Toiminnassa ei ole sukupuolten kannalta ei-toivottuja vaikutuksia eivätkä vähennä tasa-arvoa.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 6
Toiminta tapahtuu verkkoympäristössä ja vähentää näin osallistujien liikkumista paikasta toiseen, jopa sadoilla kilometreillä per osallistuja.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 5
Verkkoympäristössä toteutettu koulutus ei edellytä tilojen vuokrausta ja niihin liittyvien laitteiden, kalusteiden käyttöä ja ruokailua.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
Verkkokoulutuksessa ei käytetä paperimateriaaleja. Yllämainitut seikat vaikuttavat välillisesti myös tähän.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 5 0
Verkkokoulutus etäopiskeluna vähentää matkustamista. Tietous ympäristöä vähän kuormittavista puhdistusaineista lisääntyy. Kemikaalittomuus puhtauden tuottamisessa tärkeää.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 2
Oppimisympäristöllä tuomme myös Natura 2000 -ohjelman tavoitteita.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 8 0
Materiaalit ovat aineettomasti tarjolla verkkoalustalla eikä niitä ole printtinä. Tämä vähentää jätteen määrää.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 5
Verkkoympäristössä tapahtuva toiminta on lähiopetuksessa tapahtuvaa koulutusta vähäpäästöisempää ja energiatehokkaampaa.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 4
Digitaalisesti toteutettuun koulutukseen voi osallistua mistä päin tahansa maata. Tämä tasa-arvoistaa koulutusmahdollisuuksia alueellisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 0
Verkkoympäristössä tapahtuva toiminta hyödyntää uusimpia sovelluksia ja digitaalista alustaa. Yrityksen toimintaa pyritään kehittämään ja jatkojalostamaan digitaalisen toimintaympäristön kehittämisellä.
Liikkuminen ja logistiikka 6 0
Toiminta tapahtuu verkkoympäristössä ja vähentää osallistujien liikkumista paikasta toiseen, jopa sadoilla kilometreillä per osallistuja. Toiminnan järjestäminen tapahtuu ilman tarvetta logistisiin järjestelyihin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 0 8
Ammatillisen osaamisen vaikutukset kietoutuvat yksilön ja työyhteisön hyvinvointiin niin terveydellisten, uralla edistymismahdollisuuksien lisäämisen ja turvallisten ja ergonomisten työmenetelmäosaamisen kautta. Itsensä toteuttaminen, ammattiosaamisen päivittäminen ja uusien taitojen kehittäminen ovat tässä keskeisessä asemassa, johon tämä hanke pyrkii kehittämään uusia työkaluja. Ammattiosaamisen lisääminen vaikuttaa työhyvinvointiin.
Tasa-arvon edistäminen 0 5
Ammattiosaamisen lisääminen edistää mahdollisuuksia osallistumiseen, rohkaisee ottamaan kantaa työympäristön epäkohtiin ja motivoi muuttamaan huonoja käytäntöjä. Puhtauspalveluala on voimakkaasti naisvaltainen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 5
Ammattitaidon lisääminen myös englanninkielisenä materiaalina lisää maahanmuuttajataustaisten työntekijöiden mahdollisuuksia osallistua työyhteisön toimintaan, integroitua sulavammin suomalaiseen työyhteisöön ja lisää etenemismahdollisuuksia uralla.
Kulttuuriympäristö 0 6
Kulttuuriympäristön arvot on tunnistettu tässä hankkeessa mm. rakennetun ympäristön ylläpidon kehittämisen, tilojen käyttäjien hyvinvoinnin ja viihtyvyyden edistämisen näkökulmasta. Puhtauspalvelualan ammattilaisilla on keskeinen rooli etenkin kulttuurihistoriallisesti arvokkaan, rakennetun ympäristön säilyttämisessä ja suojelemisessa tuleville sukupolville. Alan ammattilaisten osaamista ja osallistamista tulee kehittää tällä saralla ja lisätä yhteistyötä muiden ammattiryhmien kanssa.
Ympäristöosaaminen 7 0
Ympäristöosaamisen kehittäminen on yksi keskeisiä puhtausalan kehityskohteita tällä hetkellä. Siirtyminen vastuulliseen ja ympäristömyötäiseen siivoukseen näkyy voimakkaasti myös hankkeen opetussisällössä, jossa avataan mm. kemikaalittoman siivouksen ja turvallisten ja energiatehokkaiden puhdistusmenetelmien ja -kemikaalien käyttöä uusimpien tutkimusten valossa sekä puhtauspalvelutuottajien ammattitaitoa avata vaihtoehtoisia siivousmenetelmiä myös asiakkaille.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Puhtaustieto PT Oy kehitti hankkeessa uuden, interaktiivisen verkko-oppimisympäristön, hyödyntäen vuolearning alustaa.OPPIMISYMPÄRISTÖ puhtaus- ja kiinteistöalan koulutus- ja taitotarpeisiin lanseerattiin 15.6.2021 Oppimisalustalle toteutettiin yli 70 kurssia, puhtausalan uusinta oppimateriaalia, kuvia, videoita ja äänitiedostoja. Puhtaustieto PT Oy ja sen uusi Puhtaus.fi OSAAMISKESKUS parantavat merkittävästi liiketoimintamahdollisuuksia tämän digitalisaatioon ja teknologian kehittämiseen liittyvän hankkeen avulla. Hankkeen avulla yhtiö sai lisää omatoimisia opiskelijoita ja yhtiön liikevaihto kasvoi. Horisontaalisia vaikutuksista tärkeimpiä ovat koulutuksen merkitys, matkailun väheneminen, materiaalien ja jätteiden väheneminen, ympäristöosaamisen lisääntyminen. . Digitaalisella alustalla on tällä hetkellä laaja kattaus eri kursseja, käyttäjillä on 18 oppimispolkua ja 213 käyttäjätiliä. Asiakkaita ja opiskelijoita tulee tasaisesti lisää. Soteuudistus on vaikeuttanut digitaalisen oppimisympäristön käyttöönottoa varsinkin julkisen sektorin hankinnoissa kun uudet soteorganisaatiot ovat vasta kehittymässä myös puhtaanapidon tukipalveluiden osalta. Koska kyseessä on ensimmäinen ja kattava oppimisalusta alalla, kiinnostus on ollut suurta. Käyttäjät ja potentiaaliset tulevat käyttäjät ovat kiitelleet helppokäyttöistä, monipuolista ja asiantuntevaa sisältöä, jota voi opiskella oman aikataulun mukaan paikasta riippumatta. Se soveltuu ammattitaidon päivittämiseen, uuden oppimiseen, selkokieliopiskeluun sekä alan esittelyyn ja perustietojen opiskeluun. Opiskelija saa todistuksen yksittäisen kurssin suorittamisesta suoritettuaan menestyksellisesti (80%) kurssin lopussa olevasta osaamistestistä. Kurssit ovat huokeita ja niitä voi valita joustavasti työntekijöille tarvekohtaisesti tietyksi ajaksi. Kurssit tarjoavat mahdollisuuden uusien urapolkujen avaamiseen puhtausalalla ja alan esittelyyn. Opiskella voi peruskursseista syventäviin kursseihin ja erikoisosaamista vaativiin tehtäviin. Kaikille on tarjolla mahdollisuus kehittyä iästä, asuinpaikasta ja taustasta riippumatta. Etenkin pienemmillä paikkakunnilla pääkaupunkiseudun ja suurempien kaupunkien ulkopuolella on huutava pula koulutuksista, tämä on käynyt ilmi keskusteluissa asiakkaiden kanssa ja koulutus on siirtynyt myös yhä enemmän työpaikoille. OPPIMISYMPÄRISTÖ on päivittyvä ja kehittyvä oppimisalusta, joten se pysyy ajan tasalla aina.