Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77272

Hankkeen nimi: Koronan jälkeen uuteen kasvuun

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.12.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Karjalan maakuntaliitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Business Joensuu Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2921270-1

Jakeluosoite: Länsikatu 15

Puhelinnumero: +358 10 419 8011

Postinumero: 80110

Postitoimipaikka: Joensuu

WWW-osoite: http://www.businessjoensuu.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hanna Källarsson

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Yritysvalmentaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: hanna.kallarsson(at)businessjoensuu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358503224315

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

TAVOITTEET:

Projektin tavoitteena on
- kehittää ja uudistaa yritysten liiketoimintaa koronakriisin jälkeisessä muuttuneessa toimintaympäristössä hyödyntämällä koronakriisin aikana havaittuja mahdollisuuksia ja markkinamurrosta.
- edistää yritysten olemassa olevien sekä uusien tuotteiden, palveluiden ja palveluprossien sekä digitalisaation kehittämistä.
- edistää yritysten TKI-toimintaa ja -palvelujen hyödyntämistä.
- edistää uusien toimintatapojen kokeiluja ja käyttöönottoa yrityksissä esim. TKI-toimintaa ja -palveluja hyödyntämällä.


TOIMENPITEET:

Toimenpiteet on jaettu toimenpiteittäin seuraaviin työpaketteihin (TP):

Kohderyhmänä koronakriisin ja markkinamurroksen myötä kasvavat yritykset:

TP 1 Nopea asiantuntijapalvelu yritysten liiketoiminnan, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseksi koronakriisin mukanaan tuomista mahdollisuuksista
- Käydään läpi yhdessä yrityksen kanssa yrityksen kokonais- ja nykytilanne koronakriisin johdosta muuttuneessa toimintaympäristössä, sis. yrityksen nykyiset tuotteet / palvelut sekä yrityksen saamat koronatukirahoitusten vaikutukset liiketoimintaan.
- Laaditaan yritykselle yhdessä yrityksen kanssa toimintasuunnitelma, jonka toteutus käynnistetään välittömästi. Tavoitteena on, että yrityksen liiketoimintaa uudistetaan nopeasti ja käytännönläheisesti niin, että mahdollistetaan yrityksen kasvu ja kilpailukyky tulevaisuudessa, sis. nykyisten tuotteiden / palveluiden kehittäminen sekä mahdollisten uusien tuotteiden / palveluiden ja digitaalisten myyntikanavien kehittäminen kokeilujen kautta.
- Tuetaan ja autetaan yritystä osana laadittua toimintasuunnitelmaa valmistelemaan yhdessä uusia kasvuun tähtääviä kehittämisprojekteja ja hakemaan julkista rahoitusta niiden toteuttamiseksi (ELY, Business Finland, Finnvera jne.) muuttuneessa toimintaympäristössä.
- Haetaan yrityksen tarpeisiin soveltuvia toimintatapoja hyödyntää tarjolla olevia TKI-palveluja ja osaamista esim. kannustamalla yrityksiä kokeilemaan erilaisia käytäntöjä mm. korkeakoulujen opiskelijoiden opinnäytetöiden ja harjoittelujen kautta.
- Toteutetaan tarvelähtöisiä yrityskohtaisia ja yritysryhmäkohtaisia koulutuksia/valmennuksia ulkopuolisten asiantuntijoiden vetäminä esim. seuraavista teemoista: TKI, myynti- ja markkinointi, digitalisaatio / sähköiset myyntikanavat, toiminnan/tuotannon tehokkuus, uudet liiketoiminta-alueet, tuote- ja palvelukehitys.


Kohderyhmänä koronakriisin myötä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneet yritykset:

TP 2 Taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten auttaminen ja ohjaaminen uudelle kasvu-uralle
- Käydään läpi yhdessä yrityksen kanssa yrityksen kokonais- ja nykytilanne koronakriisin johdosta muuttuneessa toimintaympäristössä, sis. yrityksen nykyiset tuotteet
palvelut sekä yrityksen saamat koronatukirahoitusten vaikutukset liiketoimintaan sekä edellytykset yrityksen liiketoiminnan jatkumiselle.
- Tuetaan ja autetaan yritystä vakauttamaan taloustilanne, tehostamaan nykyistä liiketoimintaa esim. olemassa olevien tuotteiden / palveluiden kehittämisellä sekä mahdollisesti löytämään uutta korvaavaa liiketoimintaa.
- Tarvittaessa autetaan yritystä toteuttamaan hallittu alasajo.
- Toteutetaan tarvelähtöisiä yrityskohtaisia ja yritysryhmäkohtaisia koulutuksia/valmennuksia ulkopuolisten asiantuntijoiden vetäminä esim. seuraavista teemoista: talous, kassanhallinta, lakipalvelut, myynti- ja markkinointi, uudet liiketoiminta-alueet, tuote- ja palvelukehitys.


TP 3 Aktivointi-, tiedonvälitys- ja viestintätoimenpiteet
- Aktivoidaan yrityksiä kannustavalla ja tavoitteellisella otteella hyödyntämään koronaepidemian tarjoamat mahdollisuudet ja markkinamurros esim. tuotteiden ja palvelujen kehittämisessä järjestämällä yleisötilaisuuksia ja/tai webinaareja koronatilanne huomioiden. Yleisötilaisuuksissa ja/tai webinaareissa hyödynnetään asiantuntijaesiintyjiä ja hyviä yritysesimerkkejä.
- Viestitään julkisen sektorin yrityksien liiketoimintaa koskevista ohjeistuksista, tukimuodoista, joustoista, helpotuksista sekä eri sidosryhmien palveluista hyödyntäen esim. digikanavia ja lehtimainontaa.


TULOKSET:

Projektin tuloksena saadaan aikaan seuraavia tuloksia:
- yrityksille löydetään ja kehitetään liiketoimintaa uudistavia uusia ratkaisuja vallitsevassa markkimamurroksessa
- yritysten nykyisiä tuotteita ja palveluja kehitetään muuttuneeseen toimintaympäristöön sopiviksi
- yrityksille kehitetään uusia tuotteita ja palveluja hyyödyntämällä esim. TKI-toimintaa ja menetelmiä
- yritykset pääsevät nopeammin kriisin jälkeen normaaliin liiketoimintaan
- yrityksille laaditaan selviytymissuunnitelmia
- turvataan taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten liiketoiminta

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Projektin varsinaisena kohderyhmänä ovat koronakriisin ja markkinamurroksen myötä kasvavat yritykset sekä koronakriisin myötä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneet yritykset kaikilla toimialoilla. Erityisenä kohderyhmänä ovat Business Joensuu Oy:n strategian mukaisesti teollisuuden, metsäbio- ja kiertotalouden sekä ICT- ja fotoniikka-alan yritykset, jotka toimivat vihreän kasvun, luonnonvarojen kestävän käytön, kestävän teknologian ja kiertotalouden sekä teollisen digitalisaation aloilla. Arviolta projektin aikana palvellaan yhteensä 100 yritystä.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Projektin välillisinä kohderyhminä ovat mm. yrityksille asiantuntijapalveluita tarjoavat yritykset ja TKI-toimijat (esim. oppilaitokset), muut yritykset, kunnat sekä kuntien asukkaaat, jotka hyötyvät koronakriisistä eri tavoilla kärsivien ja myös kehittyvien yritysten liiketoiminnan turvaamisesta sekä kasvattamisesta uudistamisesta.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 311 760

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 216 191

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 389 700

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 270 238

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Karjala

Seutukunnat: Joensuun, Keski-Karjalan

Kunnat: Polvijärvi, Tohmajärvi, Liperi, Outokumpu, Rääkkylä, Kontiolahti, Joensuu, Ilomantsi, Heinävesi, Kitee

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei relevantti projektin kannalta.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektin kohteena olevat yrittäjät edustavat molempia sukupuolia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei relevantti projektin kannalta.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Voi tulla kyseeseen, mikäli projektin kohteena olevien yritysten liiketoiminta /palvelu liittyy tavalla tai toisella luonnonvatrojen käytön kestävyyteen.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 5
Projektin kohteena olevien yritysten liiketoiminta voi liittyä materiaalien hyötykäyttöön ja kierrätykseen sekä energia- ja materiaalitehokkuuteen.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 8
Projektin tavoitteena on turvata yritysten liiketoimintamahdollisuudet.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 5
Projektin toimenpiteiden seurauksena myös aineettomia tuotteita ja palveluja tarjoavien yritysten liiketoimintammahdollisuuksia turvataan.
Liikkuminen ja logistiikka 2 0
Koronaepidemian seurauksena kaikenlainen liikkuminen ja logistiikka on vähentynyt, jolloin se rasittaa ympäristöä normaalia vähemmän.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 7 5
Projektin tavoitteena on turvata yritysten liiketoimintamahdollisuuksia ja siten turvata työpaikkojen säilyminen.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Projektin kohderyhmänä on yrittäjiä, jotka edustavat molempia sukupuolia. Kaikkia apua tarvitsevia autetaan ja neuvotaan tasapuolisesti.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ei relevantti projektin kannalta.
Ympäristöosaaminen 0 0
Projektin kohteena olevien yritysten liiketoiminta voi liittyä ympäristöosaamiseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää ja uudistaa yritysten liiketoimintaa koronakriisin jälkeisessä muuttuneessa toimintaympäristössä, edistää yritysten olemassa olevien sekä uusien tuotteiden, palveluiden ja palveluprosessien sekä digitalisaation kehittämistä. Hankkeen tavoitteena on ollut myös edistää yritysten TKI-toimintaa ja -palvelujen hyödyntämistä. Kohderyhmänä on ollut koronakriisin ja markkinamurroksen myötä kasvavat yritykset sekä koronakriisin myötä taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneet yritykset.

Hankkeen toimintaa on toteutettu kolmen työpaketin kautta. Työpakettien toimenpiteinä on kehitetty asiantuntijapalvelun toimintamalli sekä asiakastyötä tukevat työkalut yritysten liiketoiminnan kehittämiseksi ja koronakriisin tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi. Yrityksiä on tuettu kehittämis- ja investointihankkeiden valmistelussa sekä julkisen rahoituksen hakemisessa ja annettu yleistä liiketoiminnan kehittämis- ja rahoitusneuvontaa niille, joiden kanssa ei edetty kehittämishankkeeseen. Osalla yrityksistä liiketoiminta on ajautunut vaikeuksiin Korona-pandemian ja Ukrainan hyökkäyssodan aiheuttamien liiketoimintaympäristön muutosten myötä ja näitä yrityksiä on tuettu työpaketti 2:n toimenpiteillä. Hankkeessa on kehitetty toimintamalli taloudellisiin vaikeuksiin ajautuneiden yritysten auttamiseksi. Yrityksiä on tuettu ja autettu vakauttamaan taloustilanne tai tarvittaessa autettu yritystä toteuttamaan hallittu alasajo. Hankkeessa on myös tehty aktivointi-, tiedonvälitys- ja viestintätoimenpiteitä runsaasti. Toimenpiteillä on aktivoitu yrityksiä kehittämään liiketoimintaa sekä hyödyntämään kehittämisen tueksi julkisia rahoituksia. Toimenpiteillä on viestitty julkisen sektorin tarjoamista tukimuodoista sekä eri sidosryhmien palveluista. Toimenpiteissä on hyödynnetty digikanavia, lehtimainontaa sekä radiomainontaa.

Hankkeen tuloksina yritykset ovat lähteneet kehittämään nykyisiä ja uusia palveluita sekä kehittämään uutta liiketoimintaa muuttuneeseen toimintaympäristöön. Yritykset ovat ryhtyneet myös kehittämään uusia tuotteita hyödyntämällä TKI-toimintaa. Talousvaikeuksiin joutuneita yrityksiä on tuettu selviytymään vaikeista tilanteista sekä autettu turvaamaan yritysten liiketoimintaa. Yksittäisiä yrityksiä on autettu ajamaan liiketoiminta alas.