Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77294

Hankkeen nimi: Husky-tavarapyörän kaupallistaminen ja uuden myyntikanavan lanseeraus

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: KULTAISET POJAT OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 2481303-0

Jakeluosoite: Puolikuu 1 B 26

Puhelinnumero: 0407709853

Postinumero: 02210

Postitoimipaikka: ESPOO

WWW-osoite: www.pyora-asiantuntija.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Hendriks Gertjan

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: gertjan(at)pyora-asiantuntija.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0407709853

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Kultaiset Pojat Oy on tavarapyörien jälleenmyyjä. Yritys on perustettu vuonna 2012 ja se on kasvanut vuosittain kiihtyvää vauhtia. Yritys on aloittanut kansainvälistymisensä vauonna 2019. Tässä projektissa on tarkoitus selvittää Euroopan laajuisen online kauppa-alustan perustamista ja valmistella oman Husky-tavarapyörä brändin valmistamista ja myynnin käynnistämistä.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 68 520

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 54 257

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 520

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 54 257

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Espoo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Puolikuu 1 B 26

Postinumero: 02210

Postitoimipaikka: ESPOO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Olemme suorittaneet toimintaympäristöanalyysin hankkeesta yrityksen omin resurssein. Hankkeen vaikutuksien on arvioitu kohtelevan tasa-arvoisesti eri sukupuolia.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeessa. Pyrimme tarjoamaan pyöriä kaikille ihmisille erottelematta sukupuolta. Lisäksi pyrimme tekemään palveluiden hankinnat ainoastaan samoja arvoja noudattavilta yrityksiltä.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on tuottaa Husky-pyörästä pilottiversiot ja vauhdittaa yrityksen kansainvälistymistä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 4
Hankkeemme lisää kestävää liikennettä. Tavarapyörä on monipuolinen ja ympäristöystävällinen kulkuväline ja sillä voidaan korvata autoliikennettä. Lisäksi käytöstä ei synny päästöjä ollenkaan, joten se voidaan nähdä myös joukkoliikennettä ympäristöystävällisempänä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 8 8
Maaperä ja pohjavesi paranevat automatkojen vähenemisen seurauksena ja kasvihuonekaasut vähenevät, kun tavarapyörän hiilijalanjälki on dramaattisesti pienempi kuin auton.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 0
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 0 0
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 0 0
Liikkuminen ja logistiikka 7 7
Tavarapyörät auttavat ihmisiä matkustamaan ja antavat yrittäjille mahdollisuuden kuljettaa tavaroita ympäristöystävällisesti. Tärkeintä tässä on, että rahtipyörät mahdollistavat kestävän tavan kuljettaa ihmisiä ja tavaroita.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 4
Kaupunkien saasteet vähenevät, kun tavarapyörät korvaavat autoja ja hyötyajoneuvoja. Lisäksi ihmiset saavat liikuntaa, kun he käyttävät tavarapyöriä.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Projektikauden aikana olemme onnistuneesti luoneet kaksi testiajokeskusta Viroon, yhden Tallinnaan ja yhden Tarttoon. Sen lisäksi olemme luoneet Alankomaihin Venlon lähelle testiajokeskuksen, jossa asiakkaat Hollannista, Belgiasta ja Länsi-Saksasta voivat tulla vaivattomasti luoksemme tutustumaan ja koeajelemaan cargo-pyöriämme. Hankkeen aikana loimme sekä Viroon että Alankomaihin verkkoalustan, jossa kuluttajat voivat tutustua tuotteisiimme, saada taustatietoa tuotteistamme ja tilata cargo-pyöriämme. Suoritimme kyselyn kuluttajien käyttäytymisestä ja asenteesta sähköisten cargo-pyörien verkkokaupasta ostamiseen ja sen vaikutuksesta brändikuvaamme. Tulokset olivat varsin mielenkiintoisia. Saimme selville esimerkiksi, että online-läsnäolo on erittäin tärkeä brändikuvallemme ja tietoisuudelle. Online on uusi ostoskatu, jossa kuluttajat kävelevät vapaa-ajallaan, viikonloppuisin ja iltaisin virtuaalisesti. Meidän on oltava läsnä tällä verkkokauppakadulla ja varmistettava, että olemme A-lokaatiossa verkossa hyvällä alustalla. Toiseksi testiajokeskus on tärkeä osa myynnin kasvattamista. Tulosten pohjalta loimme kaksoisstrategian myyntimme ja näkyvyytemme maksimoimiseksi; Testiajokeskukset ovat paikka, missä asiakas lopulta tekee valintansa ja verkkokauppa, missä asiakkaat tekevät tilauksen ja suorittavat maksut suojatussa ympäristössä. Erona Viron ja Hollannin/Saksan/Belgian välillä oli se, että Virossa verkkoalustan ja testiajokeskuksen yhdistelmä riittää myyntiin. Länsi-Euroopassa on ylimääräinen kolmas kysyntä ”after sales servicelle”, joka sisältää huoltopalvelut. Ilman huoltopalvelua asiakkaat eivät osta Länsi-Euroopassa. Tämän seurauksena olemme onnistuneesti ottaneet käyttöön korjaamon Alankomaissa, jonne asiakkaat voivat viedä pyörän vuosihuoltoon ja tarkastukseen. Testasimme lisäksi myös liikkuvan huoltopalvelun, jonne kauempana asuneet asiakkaat pystyivät viemään pyöränsä huoltoon. Viron osalta harkitsemme myös korjaamon tai mobiilipalvelun toteuttamista jatkoprojektissa ensi vuonna. Suoritimme kyselyitä testiajokeskuksissamme vierailleille asiakkaille. Tyytyväisyystaso oli erittäin korkea. Tarjontamme kattavasta valikoimasta eri merkkisiä ja mallisia cargo-pyöriä, valmiina kokeiluun ja vertailuun, koettiin ainutlaatuisena ja korkeatasoisena palveluna. Kerätty palaute kannustaa meitä laajentamaan toimintaamme syvemmälle muihin kaupunkeihin tulevina vuosina sekä Belgiassa että Saksassa. Saimme suunnittelutyömme onnistuneesti maaliin ja yhdessä italialaisen polkupyörävalmistajan Velo Ce SRL:n kanssa olemme aloittaneet ensimmäisen prototyypin luomisen. Lievät tekniset ongelmat vaativat meiltä hankkeen aikana lisäsuunnittelutyötä, jonka pohjalta ratkaisimme haasteet projektin aikana. Maailman nykyinen poliittinen tilanne kuten Ukrainan sota sekä Kiinan ja Taiwanin tilanteen takia toimitusketjussamme on ollut viivästä. Olemme saaneet prototyypin suunnittelutyön kuitenkin valmiiksi kokonaisuudessaan ja aloitamme prototyyppien valmistamisen lähitulevaisuudessa.