Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77306

Hankkeen nimi: Lapin matkailun tiedolla johtamisen valmiuksien syventäminen

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 5.1. Yritysten innovaatiotoiminnan vahvistaminen

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.3.2021 ja päättyy 30.4.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Lapin liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lapin ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2528792-5

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Puhelinnumero: 040 647 7231

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mirva Tapaninen

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: mirva.tapaninen(at)lapinamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 040 527 6270

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteet
Tiedolla johtaminen on ajankohtainen kehittämisteema matkailun kehittämisessä. Nopeasti muuttuva
toimintaympäristö edellyttää matkailuelinkeinolta ja muilta matkailun kehittäjiltä kykyä herkkään reagointiin toiminnan
ohjaamiseksi vastaamaan kysynnän muutoksiin. Päätöksenteko edellyttää riittävän kattavaa ja ajantasaista tietoa,
sekä kykyä hyödyntää sitä. Covid 19 -epidemia on tuonut korostetusti esiin tiedolla johtamisen tarpeen. Kriisin keskellä
on vaarana, että kysynnän romahtamisen vuoksi vaikeuksiin joutuneet yrittäjät ohjaavat toimintaansa puutteellisen
tiedon pohjalta. Yksittäisillä yrittäjillä ei useinkaan ole valmiuksia ja mahdollisuuksia seurata toimintaympäristössä
tapahtuvia muutoksia ja tehdä tietoon perustuvia johtopäätöksiä. Yritysten toipuminen kriisistä ei näin tapahdu
parhaalla tavalla.Hankkeen lyhyen aikavälin tavoitteena on tarjota Lapin matkailuyrityksille tietoa, jonka avulla ne voivat ohjata toimintaansa Covid-19-epidemian toipumisvaiheessa ja epidemian jälkeisessä vaihessa. Matkailu on kohdannut epidemian myötä voimakkaan murroksen ja tulee olemaan todennäköisesti varsin erilaista, kuin aiemmin. Reagoiminen tähän edellyttää kattavaa ja ajantasaista tietoa. Hankkeen tavoitteena on, että Lapin matkailuyritykset pystyvät vastaamaan kysyntään kehittämällä tarpeen mukaan uusia tuotteita ja palveluja. Hankkeen pitkän aikavälin tavoitteena on tukea näin maakunnan elinvoimaa auttamalla keskeisen tärkeää matkailuelinkeinoa turvaamaan toimintansa.

Toimenpiteet
Tp 1 Laajennetaan Lapin luotsin tilannehuoneen sisältöjä matkailukeskustasolle
Lapin matkailun tilannehuone on toteutettu ns. seutukunnallisella tasolla eli tiedot esitellään Rovaniemen, Meri-, Pohjois-, Itä- ja Tunturi-Lapin tasolla. Näin onkin pystytty koronatoipumisen ja koronan aiheuttamien vaikutusten osalta luomaan seuranta- ja indikaattorijärjestelmä. Koronan jälkeiseen vaiheeseen siirryttäessä painopiste esim. markkinoinnin suuntaamisessa, tuotekehityksessä ja operatiivisessa toiminnassa tapahtuu enemmän matkailukeskustasolla.Koska Lapissa matkailualueiden ja keskusten tietotarpeet vaihtelevat, muodostetaan tässä hankkeessa pilotoimalla 5 erilaisen lappilaisen matkailukeskuksen kanssa malli optimaalisesta tietokokonaisuudesta, joka tukee kunkin kohteen trendeihin perustuvaa ennakointia, strategista suunnittelua ja sitä kautta kohteen menestymistä kansainvälisillä markkinoilla.

Työpaketin tärkeimmät toimenpiteet
1.1 Pilottimatkailukeskusten tietotarpeet: Matkailun kehittämisen ja matkailumyynnin tietotarpeiden tunnistaminen: määritellään tietotarpeet, käyttötapaukset ja tiedon hyödyntäjät matkailukeskustasolla

1.2 Datan keräämisen prosessi käyttöön (yritykset, avoin data, verkkodata jne)
- matkailukeskusten kanavien dataläheiden haltuunotto, esimerkiksi verkkomarkkinointi ja sosiaalinen media
- alueen yritysten aktivointi datan yhteiskäyttöön
- alueen yritysten jaetun datan määrittely
- tarvittavat data-ostot
1.3 Dashboard-mallinnus ja pilotointi
Luodaan matkailukeskuksille tilannehuone eli visuaalinen dashboard analytiikan esittämiseen yhteisesti
1.4 Asiakasymmärryksen, sesonkiennakkojen ja matkailun vaikutusten julkaisumuodot

Tp 2 Otetaan käyttöön mittareita matkailun vaikutusten seurantaan

Koronakriisi toi esiin tarpeen kattavan matkailun vaikutusten seurannan ja luotettavan tiedon saannin esim. toimialan työpaikoista ja taloudellisista vaikutuksista. Lisäksi Lapissakin matkailustrategian linjausten mukaisesti tullaan panostamaan vastuulliseen ja kestävään matkailuun. Taloudellisten mittarien lisäksi kansallisesti jatkokehitetään kestävään matkailuun liittyviä Indikaattoreita Visit Finlandin ja yhteistyöhankkeiden toimesta sekä teknisesti että sisällöllisesti. Lapin osalta kaivataan mm. linkitys kansainvälisiin UN Sustainable Development Goals mittareihin ja muihin ympäristövaikutuksen –mittareiden kanssa. Kansallisesti ja alueellisesti mm.

VÄLKKY: vähähiilisyyden ja taloudellisesti kestävän kehityksen edistäminen Lapin matkailussa ja 6-Aika Carbon Neutral Tourism kehittävät yhdessä Visit Finlandin kanssa seurantaindikaattoreita, jotka otetaan käyttöön soveltuvin osin matkailukeskuskohtaisessa tiedolla johtamisessa.

Työpaketin toimenpiteet
2.1 Valitaan yhdessä tärkeimmät vaikutusten seurantaan sopivat mittarit pilottikohteittain
2.2 Otetaan mittarit käyttöön

Tp 3. Matkailuyritysten ja matkailualueiden osaamista lisätään tiedolla johtamisessa ja datan käytössä

Tiedolla johtaminen kehittyy nopeasti ja teknologia mahdollistaa uusia toimintatapoja ja uusia tietolähteitä jatkuvasti. Pitkän aikavälin menestykseen vaaditaan panostus osaamisen kasvattamiseen Lapin matkailuyrityksissä ja matkailukohteissta. Tässä työpaketissa tuodaan matkailutoimijoiden käyttöön erityisesti kansainvälisten (S3 -platform, NECSTouR) ja kansallisten kumppanien (Visit Finland, Tilastokeskus) kanssa erilaisia osaamiseen kehittämiseen liittyviä palveluja ja toimenpiteitä.

Tiedolla johtaminen perustuu nimensä mukaisesti erilaiseen dataan ja muihin faktoihin. Tämä tieto ei kuitenkaan anna suoraan toimintaohjetta siihen, mitä johtamiseen liittyviä päätöksiä esimerkiksi matkailukeskuksen kehittäjän tulisi tehdä. Tiedolla johtaminen pitää sisällään kokonaisen prosessin, jossa erilaiset faktat, näkökulmat ja vaihtoehdot otetaan huomioon ennen päätösten tekemistä. Tieto ei siis koskaan ole yksiselitteistä, joten sen käyttäminen päätöksenteon tukena edellyttää erilaisten faktojen merkityksen arvioimista ja kokonaiskuvan muodostamista suhteessa johtamista koskeviin kysymyksiin.

Työpaketin toimenpiteet
3.1 Työpajat ja webinaarit analytiikkatiedon hyödyntämisestä ja analysoinnista.
3.2 Tietoiskut ja tiedotteet, joissa esitellään toimivia dashboardeja
3.3 Yritysten osaamisen kehittäminen ja yritysten aktivointi tiedolla johtamiseen
3.4 Hyvien käytäntöjen ja onnistuneiden casejen esiin nostaminen
3.5 Kansainväliset esimerkit ja best practiset


Tulokset

Hankkeella tuotetaan matkailukohteille tarpeita vastaava tiedolla johtamisen ohjauspaneeli, hyödynnetään olemassa olevia alustoja (Lapin luotsi/matkailukeskusten alustat) ja uusinta tietoa aiempaa tehokkaammin ja nostetaan matkailutoimijoiden osaamisen taso tiedolla johtamisesta.


Lyhyen aikavälin vaikutuksena lappilaiset matkailuyritykset ohjaavat toimintaansa perustellun tiedon pohjalta
toipuakseen koronakriisistä parhaalla mahdollisella tavalla. Pitkän aikavälin vaikutuksena yritysten konkurssit ja tappiot
jäävät pienemmäksi, kuin toimittaessa satunnaisen tiedon varassa. Samalla työllisyys ja maakunnan elinvoima elpyvät
nopeammin ja korkeammalla tasolle.

Hankkeella tuotetaan pilottimatkailukohteille tarpeita vastaava tiedolla johtamisen ohjauspaneeli, hyödynnetään uusinta tietoa aiempaa tehokkaammin ja nostetaan matkailutoimijoiden osaamisen taso tiedolla johtamisesta.

Hankkeen tuloksena muodostuvat:
- Lapin matkailun tiedolla johtamisen aluetasolle viety tietosisältö (5 pilottialuetta)julkaistuna
- Yhteenveto Lapin matkailun tiedolla johtamisen osaamista parantavista tilaisuuksista osallistujalistoineen
- Lapin matkailun tiedolla johtamisen syventämistä kuvaava raportti, jossa kuvataan uudet tietosisällöt ja käyttäjien kokemukset tiedon käytöstä

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat matkailuyritykset ja lapin matkailukohteet ja niiden alueorganisaatiot

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat Lapin kunnat ja Lapissa toimivat kehitysyhtiöt ja muut matkailun kehittäjät sekä alan oppilaitokset.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 76 080

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 76 080

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 95 100

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 95 100

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Lappi

Seutukunnat: Kemi-Tornion, Itä-Lapin, Pohjois-Lapin, Torniolaakson, Tunturi-Lapin, Rovaniemen

Kunnat: Pelkosenniemi, Inari, Ylitornio, Pello, Ranua, Keminmaa, Savukoski, Rovaniemi, Kittilä, Posio, Sodankylä, Kolari, Enontekiö, Salla, Tornio, Simo, Muonio, Kemijärvi, Tervola, Utsjoki, Kemi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Jokiväylä 11 C

Postinumero: 96300

Postitoimipaikka: Rovaniemi

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Suvauskoneella tehdyn analyysin perusteella hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Hanke on sukupuolineutraali.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke on sukupuolineutraali.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Hanke ei vaikuta välittömästi luonnonvarojen käyttöön. Matkailuala tukeutuu Lapissa luontoon, jonka kestävä käyttö on alan toiminnan kannalta välttämätöntä. Tiedolla johtamisen malli tuottaa suunnittelutietoa, jota voidaan hyötyntää kestävä matkailun kehittämisessä.Koronakriisin jälkeinen matkailu edellyttää aiempaa tarkempaa kestävyysulottuvuuksien huomioimista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 4
Hanke ei vaikuta välittömästi ilmastonmuutoksen aiheuttamiin riskeihin. Hankkeessa tuotetun tiedon turvin voidaan ohjata yrityksiä suunnittelemaan ilmastonmuutosta vähentäviä tuotteita. Koronakriisin jälkeinen matkustaminen on todennäköisesti vääjäämättä ilmastoystävällisempää.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia monimuotoisuuteen. Hankkeessa kehitetään matkailua, joka vaatii luonnon säilyttämistä elinkeinolle tärkeänä toimintaympäristönä.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia tarkasteltaviin asioihin. Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla matkailua voidaan kuitenkin kehittää entistä kestävämmäksi ja näin vähentää ympäristön kuormitusta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 3
Hankkeella ei ole välittömiä vaikutuksia tarkasteltaviin asioihin. Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla matkailua voidaan kuitenkin kehittää entistä kestävämmäksi ja näin vähentää ympäristön kuormitusta.Luonnon säilyttäminen on tärkeää matkailuelinkeinolle, koska luonto on yksi keskeisiä vetovoimatekijöitä Lapissa.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 4
Tiedolla johtamisen toimintamallin avulla yritykset voivat suunnitella resurssien käyttöä paremmin ja näin vähentää materiaalien kulutusta ja jätteiden tuotantoa.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hanke ei vaikuta suoraan uusiutuvien energianlähteiden käyttöön, mutta tiedolla johtaminen voi edistää välillisesti niiden käyttämistä.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 4 5
Hankkeessa kehitetään matkailua, joka on merkittävä paikalliselinkeino Lapissa. Tiedolla johtamisen mallissa on huomioitu kestävyysulottuvuus. Koronakriisin vaikutuksesta kestävään kehittämiseen on kiinnitettävä aiempaa enemmän aidosti huomiota.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 5 7
Hankkeessa tuetaan matkailun kehittämistä. Matkailuyritykset tarjoavat asiakkailleen tyypillisesti aineettomia palveluja.
Liikkuminen ja logistiikka 0 3
Sujuva liikkuminen on matkailun edellytys. Matkailun kehittämisen kautta hankkeen työ voi edistää liikkumista ja logistiikkaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 8
Hanke edistää lappilaisten hyvinvointia kehittämällä matkailua, joka on merkittävä elinkeino erityisesti monilla reuna-alueilla.Kriisin haittavaikutusten vähentäminen tukee esimerkiksi matkailuyrittäjien ja työntekijöiden toimeentuloa ja hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 0 2
Hanke edistää matkailua, joka tarjoaa työpaikkoja sekä yrittämisen madollisuuksia eri ikäisille miehille ja naisille.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 4
Hankkeessa kehitetään matkailua, joka on merkittävä elinkeino Lapissa. Matkailu on alkuperäiskulttuurin esille tuomisen ja myös ylläpitämisen väline.
Kulttuuriympäristö 0 3
Kulttuuriympäristöt kuuluvat olennaisesti matkailun toimintaympäristöihin. Matkailun tiedolla johtaminen välittää aiempaa paremmin kulttuuriympäristöjä arvostavien asiakkaiden tarpeet matkailutoimijoille.
Ympäristöosaaminen 0 2
Hanke ei vaikuta välittömästi ympäristöosaamiseen, mutta matkailun tiedolla johtamisessa kestävyyden näkökulma lisää ympäristöosaamista.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Lapin matkailun tiedolla johtamisen syventämisen tavoitteena oli tiedolla johtamisen edistäminen aluetasolla, eli kunnissa ja matkailukeskuksissa. Hankkeen alussa kartoitettiin kohdealueita, joilla on tarpeita ja mahdollisuus tiedolla johtamisen syventämiseen yhteistyössä hankkeen kanssa. Alkukartoitusta koskeva sähköinen kysely lähetettiin kattavasti lappilaisille alueellisille matkailun kehittäjille, kuten matkailun alueyhdistysten edustajille. Kyselyyn vastasi kolme osallistujaa. Kartoituksessa selvitettiin vastaajien tiedolla johtamisen käytäntöjä sekä halukkuutta olla yhteistyössä hankkeen kanssa. Vastauksista ilmeni, että aluekehittäjät käyttävät matkailun johtamisen tietoperustana muun muassa yöpymistilastoja, mediaseurantaa ja sosiaalisen median kanavissa tapahtuvan markkinoinnin vaikuttavuuden seurantaa. Tiedolla johtamisessa oli puutteita erityisesti resursseissa sekä tietolähteiden tuntemisessa.

Kartoituksen antamia tietoja sekä jatkokeskusteluja hyödyntäen tiedolla johtamisen syventämiseen liittyvä työ kohdistettiin viidelle alueelle, joita olivat: Muonio, Sodankylä ja Pyhä-Luosto. Kaksi muuta pilottia olivat Lappi kokonaisuutena ja Matkailutietoja seutukunnittain.

Lapin matkailun tiedolla johtamisen syventämisen tietosisältöjen jakaminen tapahtui Lapin luotsi -sivustolla (https://lapinluotsi.fi/tilannehuone/). Tietosisältö lisättiin Lapin matkailun tilannehuone-sivustolle vuoden 2021 lopulla ja alkuvuoden 2022 aikana.