Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77414

Hankkeen nimi: Aarikan tontut Japanin markkinalle

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.5.2021 ja päättyy 31.1.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: AARIKKA OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 0532223-6

Jakeluosoite: PL 46

Puhelinnumero: +358505697494

Postinumero: 21201

Postitoimipaikka: RAISIO

WWW-osoite:

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Sandström Riia

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: tj

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: riia.sandstrom(at)aarikka.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358505697494

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa luodaan uusi tonttutuotteisto ja sitä tukeva tonttutarina Japanin markkinaa varten

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 50 000

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 32 119

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 50 000

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 32 119

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Raisio

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kuninkaanväylä 37

Postinumero: 20320

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
tulemme tarvitsemaan paljon tonttujen tekoon käsityön ammattilaisia. Työtä, jota voi tehdä myös kotoa käsin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
kuuluu konsernin toimintapolitiikkaan
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Kyllä
kuuluu konsernin strategian sisältöön

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 2 0
kierrätysraaka-aineen käyttö
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 0
alihankkijat valitaan kestävän kehityksen mukaisesti
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 2 0
emme käytä sellaisia raaka-aineita, jotka rasittavat luonto
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 2 0
toimintamme ei aiheuta haittaa pinta-ja pohjavesille
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 0
kierrätämme materiaaleja
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 0
käytämme jo nyt aurinkoenergiaa
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 2 0
osallistumme verkottuneesti paikallisen yritystoiminnan kehittämiseen
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 0
kehitämme projektissa aineettomia palveluita
Liikkuminen ja logistiikka 1 0
pyrimme vähentämään logistiikan päästöjämme
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 0
pyrimme edistämään sosiaalista hyvinvointia konsernimme sisällä
Tasa-arvon edistäminen 2 0
edistämme aktiivisesti tasa-arvoa konsernimme sisällä
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 0
korostamme toiminnassamme kultuurillista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 2 0
pyrimme vaikuttamaan myönteisesti paikallisen kultuuriympäristön säilyttämiseen
Ympäristöosaaminen 3 0
kehitämme aktiivisesti henkilöstömme ympäristöosaamista

9 Loppuraportin tiivistelmä

Aarikan tontut Japanin markkinalle Hankkeen päätoteuttaja Aarikka Oy Hankkeen osatoteuttaja/-t Kirjoita tekstiä napsauttamalla tai napauttamalla tätä. Hankkeen virallinen nimi Aarikan tontut Japanin markkinalle Hankkeen toteutusaika 01.06.2021 - 31.01.2022 Yhteenveto hankkeesta Hankkeessa luotiin uusi tonttutuotteisto Aarikka Oy:lle ja sitä tukeva tonttutarina Japanin markkinaa varten. Hankkeen päätavoitteena oli luoda Japanin markkinalle uusi tuotekonsepti, jonka tarkoituksena on vallata maailma Suomessa suunnitelluilla ja valmistetuilla tontuilla. Tavoitteena oli luoda tuotesarjan ympärille rakennettava tonttutarina ja siihen liitettävien tuoteyksityiskohtien sisältö ja Japanin markkinan läpimurron toteutuksen tavat. Tavoitteena oli myös luoda täysin uutta liiketoimintaosaamista tonttutarinan onnistuneeksi kaupallistamiseksi kansainvälisesti. Tontut ovat olleet jo 40 vuotta Aarikan tuotevalikoimissa. Pääosa tuotteista on päätynyt Suomeen, mutta olemme huomanneet, että turistien keskuudessa hahmot ovat aina olleet suosittuja. Tämän olemme todenneet oman myymälämme asiakaskäyttäytymisestä Helsingin Esplanadilla jo vuodesta 1978. Jotta tonttuja ei tarvitsisi lähteä Suomeen asti ostamaan, halusimme kartoittaa, miten voisimme valloittaa designmaailman tontuillamme. ELY-keskuksen avustuksella pääsimme tekemään selkeän strategian, joka lähti tonttutarinoiden luomisesta, tarinoiden kaupallistamiseen ja liiketoiminnan kaupallistamisesta digitaalisten applikaatioiden suunnittelutyöhön. Hanke lähti liikkeelle tonttutarinoiden luomisesta. Laajensimme tonttujen tarinaa sekä syntykertomuksella että aivan uusilla tonttuheimoilla, joilla on oma ulkonäkö ja luonne. Heimoja on yhteensä kuusi; punaiset tontut, pakkastontut, saunatontut ja metsätontut, ja jatkossa ne saavat seurakseen revontulitontut ja vesitontut. Jokaiselle tonttuheimolle on valittu oma visuaalinen tyyli ja niiden luonteeseen sopivia elementtejä, kuten saunatontun löylykiulu tai metsätontun reppu. Hankkeen toisessa osassa tarinat kaupallistettiin tekemällä markkinointimateriaaleja japaniksi. Hankkeen aikana toteutettiin muun muassa Tonttujen tarina -fiilisvideo japaniksi, tonttujen tarina japaniksi verkkosivulle sekä japaninkielinen sivusto aarikka.com kansainväliseen verkkokauppaan. Ensimmäinen limited edition ”Rakkauden Tonttu” saatiin markkinoille marraskuun lopulla 2022. Tonttuja on myyty jo yli 50 kappaletta. Hankkeen myötä tehdyt Japanin markkinoille suunnatut materiaalit ovat mahdollistaneet olemassa olevien sekä uusien potentiaalisten asiakkaiden paremman palvelun heidän omalla äidinkielellään. Tonttujen tarina -verkkosivu ja -kauppa on käännetty ja julkaistu japaniksi https://www.aarikka.com/collections/elves-japan (Sama sivu englanniksi https://www.aarikka.com/collections/elves) Projektista on uutisoitu julkisesti Iltasanomien toimesta marraskuussa 2022 https://www.iltalehti.fi/sisustus/a/f1753e77-faee-48f1-bed3-df229a451baa Raportin kirjoittaja Riia Sandström, toimitusjohtaja, Aarikka Oy Päiväys 22.5.2023