Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77422

Hankkeen nimi: Liiketoimintaprosessien digitalisointi

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.5.2021 ja päättyy 30.6.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: PAPTIC OY

Organisaatiotyyppi: Pieni yritys

Y-tunnus: 2677629-6

Jakeluosoite: Tekniikantie 2

Puhelinnumero: 0505987516

Postinumero: 02150

Postitoimipaikka: ESPOO

WWW-osoite: paptic.com

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Mustonen Tuomas

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tuomas.mustonen(at)paptic.com

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0505987516

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa Paptic pyrkii kehittämään liiketoimintaprosessejaan ja digitalisoimaan niitä, jotta yhtiö pystyy vastaamaan kansainvälisen kasvun ja asiakkaiden asettamiin prosessi-, laatu- ja riskienhallintavaatimuksiin. Hankkeen lopputulemana on Paptic 2.0, joka on loikka nykyisestä maailmasta tulevai-suuden liiketoiminnan ja toimintaympäristön maailmaan. Skaalautuva, tiedolla johdettu, automatisoitu ja uudelle tavalla sidosryhmäverkoston hallitseva kokonaisuus.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 68 550

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 63 666

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 68 550

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 63 666

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Espoo

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Tekniikantie 2

Postinumero: 02150

Postitoimipaikka: ESPOO

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 1.00, joihin työllistyvät naiset 1.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Emme ole tehtneet toimintaympäristön analyysiä ulkopuolista neuvonantajaa käyttäen. Mutta yleisessä tiedossa on, että pakkausmateriaalien teollisuus on erittäin miesvoittoinen sektori.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Yhtiö pyrkii toimimaan sukupuolineutraalisti kaikessa toiminnassaan. Valtavirrasta (pakkausteollisuus, start-up yritykset) poiketen, yhtiön henkilöstöstä yli 50% on naisia.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite on yrityksen liiketoimintaprosessien uudistaminen, mutta hankkeen aikana tehtävät rekrytoinnit lisäävät naisten osuutta yhtiön henkilöstössä.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 10 10
Paptic kaupallistaa vastuullisiin metsäpohjaisiin raaka-aineisiin pohjautuvaa pakkausmateriaalia, joka korvaa fossiilista muovia.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 8
Yhtiö pyrkii vaikuttamaan ilmastonmuutokseen kiertotalouden keinoin, mm. lisäämällä helposti kierrätettävien pakkausmateriaalien osuutta, lisäämällä uudelleen käytettävien pakkausten osuutta ja valmistamalla pakkausmateriaaleja energiatehokkain valmistusprosessein pohjautuen uusiutuviin raaka-aineisiin.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 3
Yhtiö pyrkii vastuullisella uusiutuvien raaka-aineiden hankinnalla varmistamaan luonnon monimuotoisuuden toteutumista.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 6 6
Yhtiö pyrkii toiminnallaan vähentämään kasvihuonekaasuja, jotka aiheutuvat fossiiilisten pakkausmateriaalien valmistuksesta.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Yhtiön toiminta ei ole yhteydessä Natura2000 ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 10 10
Yhtiön pakkausmateriaali voidaan kierrättää helposti ja tehokkaasti kartonkijätteen mukana ja siten korvaa vaikeammin kierrätettäviä muovipakkausmateriaaleja. Lisäksi yhtiön materiaali vähentää jätteen määrää lisäämällä pakkausten uudelleenkäytettävyyttä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 6 6
Yhtiö pyrkii ohjaamaan valmistusprosessejaan käyttämään uusiutuvia energialähteitä, kuten jätepuuta lämpöenergian tuottamiseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 1 4
Yhtiön pakkausmateriaalien valmistus työllistää epäsuorasti valmistusketjussa suuren joukon alihankkijoita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 2 2
Yhtiö pyrkii pitkällä tähtäimellä hyödyntämään IPR'ää liiketoiminnan skaalattavuuden kehittämiseksi.
Liikkuminen ja logistiikka 4 4
Yhtiön pakkausmateriaalit ovat keveitä, joten ne vähentävät logistiikan tarvetta ja siten logistiikan ympäristökuormaa.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 5 7
Yhtiön kasvu mahdollistaa uusien vastuullisten työpaikkojen luomisen sekä epäsuorasti maapallon muovijätteen vähenemisen kautta merien muovijätteen määrän vähentymistä.
Tasa-arvon edistäminen 2 3
Yhtiö pyrkii esimerkillään osoittamaan, että sekä pakkausteollisuudessa ja start-up sektorilla voi olla naisvaltaisia työpaikkoja.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 3 3
Yhtiö pyrkii arvojensa mukaisesti edistämään yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 0 0
Vaikutukset kulttuuriympäristöön on pieniä.
Ympäristöosaaminen 8 8
Yhtiön ympäristöystävällisten pakkausmateriaalien käytöllä pyritään myös edistämään kuluttajien ympäristöosaamista, esimerkiksi kierrätysosaamista. Käytännössä tämä tapahtuu pakkausmateriaaleihin painettujen ohjeiden ja verkossa levitettävän tiedon avulla.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeessa Paptic kehitti ja tehosti liiketoimintaprosessejaan ja onnistuneesti digitalisoi niitä. Tehostetun toiminnan avulla yhtiö pystyi vastaamaan voimakkaasti turbulentin toimintaympäristön, kansainvälisen kasvun ja asiakkaiden asettamiin prosessi-, laatu- ja riskienhallintavaatimuksiin. Hankkeen lopputulemana on Paptic 2.0, joka on loikka voimakkaan liiketoiminnan kasvun, tulevaisuuden liiketoiminnan ja toimintaympäristön maailmaan. Skaalautuva, tiedolla johdettu, automatisoitu ja uudelle tavalla sidosryhmäverkoston hallitseva kokonaisuus.