Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77443

Hankkeen nimi: Ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusten digitaalisen oppimisympäristön kehittämishanke

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 30.5.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: EDUSAFETY OY

Organisaatiotyyppi: Mikroyritys

Y-tunnus: 3106210-8

Jakeluosoite: Kunnaskatu 16

Puhelinnumero: +358505905629

Postinumero: 20810

Postitoimipaikka: TURKU

WWW-osoite: edusafety.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Kiirasmaa Kati

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: kati.kiirasmaa(at)edusafety.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358405118858

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankkeessa kehitetään ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusten digitaalinen oppimisympäristö sekä digitaalista oppimismateriaalia. Hanke edistää ensiapu- ja turvallisuusalan kouluttajien ja alan koulutusyrityksen edellytyksiä hyödyntää alan koulutuksissa nykyaikaisia tekniikoita. Hanke edistää alan koulutusyritysten liiketoimintaedellytyksiä ja kehittää alan liiketoimintaympäristöä. Kehittämishanke edistää alan koulutusyritysten edellytyksiä kansainvälistymiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 36 330

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 16 601

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 36 330

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 16 601

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Turku

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: Kunnaskatu 16

Postinumero: 20810

Postitoimipaikka: TURKU

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Hankesuunnitelmassa on huomioitu sukupuolinäkökulma. Pilotoinneissa saadaan tietoa kunkin pilotoinnin osalta sukupuolen vaikutuksista oppimiseen, mutta laajempaa analyysiä ei ole sisällytetty hankesuunnitelmaan eikä hankkeessa ole edellytystä toteuttaa toimintaympäristön analyysiä sukupuolinäkökulmasta laajemmin.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Pedagogiikan ja koulutuksen asiantuntijat huomioivat sukupuolten väliset erot digitaalista materiaalia suunniteltaessa esimerkiksi hyödyntämällä erilaisia oppimismenetelmiä, jolloin tuetaan vahvasti erilaisia oppijoita sekä sukupuolesta johtuvia eroja oppimisessa. Yksi hankkeen tavoitteista on osallisuuden lisääminen verkossa tapahtuvassa opiskelussa hyödyntämällä nykyaikaisen tekniikan mahdollisuuksia. Oppijaa osallistavan ja erilaisia oppijoita tukeva materiaali edistää lapsille järjestettävää ensiapukoulutusta. Opetusmateriaalissa huomioidaan lapsiryhmät ensiapukoulutusten oppijoina. Ensiaputaito lisää lasten toimijuutta ja sitoo heitä vahvemmin ryhmään. Nämä kaikki asiat poistavat epätasa-arvoa ja parantavat oppimista ja sitä kautta myöhemmin kiinnostusta aihetta kohtaan. Digitaalinen oppimisympäristö ja -materiaali kehitetään eri oppimismenetelmin, jotta saadaan vahvistettua varhaista positiivista oppimiskokemusta (puhuttaessa nuorista); näin mahdollisesti saataisiin myöhemmin kannustettua oppimaan lisää. Erilaisten oppimismenetelmien kehittämistä varten hankkeeseen sisällytetään mm. visuaalisen osaamisen asiantuntijapalveluita: oppimismenetelmissä hyödynnetään tavallisten monivalintatehtävien lisäksi mm. visuaalista havainnollistamista, visuaalista tarinallistamista sekä erilaisia visuaaliseen oppimiseen perustuvia tehtäviä kuullun ja luetun oppimistehtävien lisäksi. Erilaisten tekniikoiden käyttö varmistaa monipuolisen oppimismateriaalin ja edistää oppimista. Varhaisen positiivisen oppimiskokemuksen on havaittu olevan etenkin pojille tärkeää. Digitaalisessa oppimisympäristö mahdollistaa oppijan arviointia ja edistymistä tasaisesti ja eri menetelmillä, jolloin oppimisympäristö tukee vahvemmin erilaisia oppijoita ja huomioi erilaiset oppijat. Tämä vahvistaa myös sukupuolista tasa-arvoa, etenkin nuorilla oppijoilla (sukupuolten erot oppimisessa ovat suurimmillaan ennen aikuistumista). Hankkeessa on sukupuolinäkökulman huomioiminen varmistettu siten, että hankkeeseen osallistuu useita eri asiantuntijoita, joilla on vahva osaaminen myös sukupuolten välisistä eroista oppimisessa. Eri toimialoilla on eroja sukupuolijakaumassa alan toimijoiden keskuudessa. Terveydenhuoltoalalla on naisvaltaisuus, kun taas kuljetus- ja rakennusalalla on miesvaltaisuus. Hankkeessa on tästä syystä valittu kehitettäväksi eri toimialoille suunnattuja digitaalisia oppimismateriaaleja. Tällä tavoin saadaan pilotointivaiheessa vahvemmat tulokset sekä tietoa, miten sukupuoli vaikuttaa oppimistuloksiin sekä oppimiskokemuksiin digitaalisessa oppimisympäristössä. Saatavaa tietoa hyödynnetään jatkokehitysvaiheissa, jotta toimialoille voidaan kehittää mahdollisimman tasa-arvoisesti toimivia digitaalisia opetusmateriaaleja sekä verkkokursseja. Digitaalisen oppimisympäristön ja oppimateriaalin kehittäminen edistää koulutusyrittäjiä sekä kouluttajia perustamaan koulutusyrityksiä. Tutkimuksissa on esiintynyt naisten varovaisuus yrittäjyyteen sekä tarve tuote- ja palvelukehitykseen. Kehityshankkeessa on huomioitu tämä siten, että hankkeen tulokset edistävät naisyrittäjien edellytyksiä perustaa ensiapu- ja turvallisuuskoulutusalan yritys sekä laajentaa jo olemassa olevan yrityksen palveluvalikoimaa. Kehityshankkeen tuloksena saatava yrityskohtaisesti kustomoitava oppimisympäristö edistää yritysten kasvua ja antaa erityisesti naisyrittäjille tukea palveluidensa kehittämiselle sekä madaltaa kynnystä yrityksen omalle tuote- ja palvelunkehitykselle.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hanke edistää sukupuolten tasa-arvoa, mutta päätavoite hankkeessa on tuottaa EduSafetylle digitaalinen oppimisympäristö sekä digitaalista koulutusmateriaalia.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 3
EduSafetyn kehityshankkeella on vaikutusta mm. maaseutukunnissa toimiviin koulutusyrityksiin sekä maaseutukunnissa asuvien kouluttajien työllisyyteen. Tämä vaikuttaa maaseudun elinvoimaisuuteen, mikä edistää alueen mahdollisuuksia huolehtia alueiden luonnonvaroista.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
EduSafetyn kehityshankkeella on vaikutusta ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusten hiilijalanjälkeen, jota voidaan pienentää hyödyntämällä verkko-opetuksessa nykyaikaisia teknologioita, mahdollistamalla etätyöskentelyä ja vähentämällä autoilusta aiheutuvia päästöjä. Kehityshankkeen tuloksia hyödyntämällä myös EduSafetyn omassa verkossa tapahtuvassa kouluttajakoulutuksessa vaikutetaan EduSafetyn omien koulutusten hiilijalanjälkeen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 4
EduSafetyn kehityshankkeella on vaikutusta mm. maaseutukunnissa toimiviin koulutusyrityksiin sekä maaseutukunnissa asuvien kouluttajien työllisyyteen. Tämä vaikuttaa maaseudun elinvoimaisuuteen, mikä edistää alueen mahdollisuuksia huolehtia alueiden luonnonvaroista.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 4 7
Verkossa tapahtuva koulutus vaikuttaa ilmastonmuutokseen. EduSafetyn kehityshanke tukee koulutusyritysten mahdollisuuksia tuottaa koulutuspalveluita verkossa. Keväällä 2021 julkaistun tutkimuksen mukaan webinaareissa tapahtuva kameran käyttö lisää merkittävästi vedenkulutusta sekä jättää merkittävän hiilijalanjäljen. Web-kameran sammuttamisen verkkokoulutuksen ja -kokousten ajaksi todettiin vähentävän 96 % hiilijalanjälkeä. EduSafety kehittää hankkeessaan digitaalisessa oppimisympäristössä erilaisia oppimismateriaaleja sekä verkkokursseja, jolloin webinaareissa tarvittava kameran käyttö vähenee huomattavasti ja sen tilalla voidaan hyödyntää nykyaikaisia teknologioita, joilla on pienempi hiilijalanjälki kuin web-kameran käytöllä. EduSafety on järjestänyt kouluttajille perus- ja täydennyskoulutuksia webinaareina, joissa kameran käyttö on merkittävän suuressa asemassa. Kehityshankkeessa saatavan tiedon avulla voidaan digitaalisen oppimisympäristön tekniset mahdollisuudet hyödyntää myös EduSafetyn verkossa tapahtuvissa kouluttajakoulutuksissa, mikä pienentää EduSafetyn verkkokoulutuksista aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hankkeella ei ole erityistä suoraa tai välitöntä vaikutusta Natura 2000 -ohjelman kohteisiin, ellei välilliseksi vaikutukseksi huomioida mm. kehityshankkeen aiheuttamaa hiilijalanjäljen pienenemistä, joka vaikuttaa myös Natura 2000 -ohjelman kohteisiin.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 2
Digitaalisten oppimismenetelmien käyttö vähentää nopeasti vanhenevien painotuotteiden käyttöä sekä erilaisen kertakäyttöisen kurssimateriaalin käyttöä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Merkittävää muutosta ei ole nykyiseen uusiutuvien energialähteiden käyttöön hankkeen vaikutuksesta.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 6 8
Hanke luo edellytyksiä ensiapu- ja turvallisuusalan kouluttajien alan kehittymiselle. Korona on vaikeuttanut alan koulutusyritysten toimintaa; hankkeella saatavien tulosten avulla voidaan edistää alan kouluttajien yhdistelmäkoulutusten sekä verkossa tapahtuvien koulutusten lisääntymistä, jolloin alan yritysten toimintaedellytykset kehittyvät ja vahvistuvat. Tämä vaikuttaa EduSafetyn asiakkeiden paikalliseen elinkeinorakenteeseen. Elinvoimainen ja asuttu maaseutu on välttämätön Suomelle. Verkkokoulutusten kehittäminen vahvistaa kouluttajien elinkeinomahdollisuuksia ja lisää työllisyyttä. Tämä on erityisen tärkeää maaseutukunnissa, joissa on pitkät etäisyydet ja lähikouluttaminen aiheuttaa koulutusyritykselle enemmän kustannuksia tai heikentää yrityksen elinvoimaisuutta. EduSafetyn kehityshankkeen avulla maaseutukunnissa toimivat koulutusyritykset parantavat liiketoimintaedellytyksiään, joka vahvistaa paikallista elinkeinorakennetta ja kilpailukykyä. Ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusyritykset lisäävät paikallisen alueen elinkeinomuotoja ja tarjoavat maaseutukunnan yrityksille välttämättömiäkin palveluita (esimerkiksi ratsastustalleilta, jotka usein sijaitsevat maaseutukunnissa, on Suomen Ratsastajainliitolta edellytys suorittaa ja ylläpitää ensiapuvalmiutta ensiapukursseilla). EduSafetyn maaseutukunnissa toimivien asiakasyritysten (koulutusyritykset) vahvistaa alueen palveluja, joka puolestaan tukee alueen elinvoimaisuutta ja kehittämistä sekä edistää mahdollisuuksia luonnonvarojen hoitoon. Ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusyritykset ovat kärsineeet merkittävästi koronan vaikutuksesta. Pienillä yrityksillä ei useinkaan ole resursseja tai tarvittavaa osaamista tuottaa verkossa koulutuspalveluita eikä alan koulutusyrityksillä ole ollut valmiuksia verkkokoulutusten järjestämiseen tai verkkokurssien kehittämiseen. EduSafetyn kehityshankkeen tavoitteena on kehittää palveluita ja tuotteita ensiapu- ja turvallisuuskoulutuksille (jälleenmyynti tai käyttö koulutusyrityksen omassa koulutuspalvelussa); tämä mahdollistaa pienille koulutusyrityksille omien palveluiden ja tuotteiden kehittämistä verkossa tuotettaviksi palveluiksi tai koulutusyritykset voivat jälleenmyydä EduSafetyn tuotteita (digitaalisen oppimisympäristön jälleenmyynti), jolloin koulutusyrityksillä on kasvuedellytyksiä ja alan työllisyys paranee. EduSafetyn asiakasyritysten eli koulutusalan yritysten kehittymisellä on vaikutusta alan työllisyyteen sekä useiden alan yritysten liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen yleisesti.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeella tuotetaan täysin digitaalisia palveluita ja tuotteita. Välillinen vaikutus on EduSafetyn koulutusyrityksissä merkittävä, koska koulutusyritysten mahdollisuudet myydä ensiapu- ja turvallisuusalan koulutuksia verkossa kasvavat. Tämä myös lisää kouluttajien palveluiden kehittämistä verkossa toteutettuihin palveluihin esimerkiksi koulutusyrityksen hankkiessa EduSafetyltä oikeudet digitaalisten koulutusmateriaalien käyttöön ja kehittäessään omille asiasyrityksilleen ja muille asiakkailleen soveltuvia verkossa tapahtuvia koulutuksia.
Liikkuminen ja logistiikka 2 6
Verkossa tapahtuva opiskelu vähentää liikkumista koulutuksiin. Hakijayrityksen osalta ei ole kovinkaan merkittävää vaikutusta, koska hakijayrityksen perusliiketoimintaa toteutetaan jo merkittävältä osin verkossa (etäkokoukset, verkkokauppa), mutta ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusten siirtyminen verkkoon lisääntyy. Tämä vähentää sekä kursseille osallistujien että koulutusyritysten liikkumista. Pääosa tästä liikkumisesta suoritetaan nykyisin autoilla, joten digitaalinen oppimisympäristö vähentää autoilua ja myös autoilusta aiheutuvaa saastetta sekä pienentää hiilijalanjälkeä. Välillinen vaikutus EduSafetyn asiakasyritysten kautta ensiapu- ja turvallisuusalan koulutuksiin on merkittävä.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 8
Ensiaputaidot lisäävät hyvinvointia yleisesti. Erilaisia oppijoita tukeva digitaalinen oppimisympäristö lisää ensiaputietojen ja -taitojen oppimista, jolloin oppijalla on paremmat edellytykset ottaa arjessaan huomioon oman toimintansa vaikutukset hyvinvointiinsa. Ensiaputaitojen oppimisella vaikutetaan turvallisempaan toimintaan arjessa niin kotona kuin työpaikalla. Verkossa tapahtuvan koulutuksen kehittäminen edistää etätyömahdollisuuksia ja lisää mahdollisuuksia maaseutukuntien taajamien lähistöllä asumiseen, mikä on hyvinvoinnin kannalta parasta aluetta. Maaseutukuntien koulutusyrityksillä on erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää alueen virkistys- ja vapaa-ajan palveluita yhdistäen niitä ensiapukoulutuksiin; esimerkiksi tarjoamalla ensin ensiapukoulutusta verkossa ja tämän jälkeen käytännön lähiharjoituksia maaseudulla yhdistettynä tyky- ja virkistyspäivään alueen palveluntarjoajien kanssa yhteistyössä. Verkossa tapahtuvan koulutuksen kehittäminen lisää etätyömahdollisuuksia niin ensiapu- ja turvallisuusalan kouluttajille kuin myös kurssien asiakkaina oleville yritysten ja yhteisöjen työntekijöille. Koronan aikana etätyön on havaittu lisäävän hyvinvointia, koska ihmisille jää enemmän aikaa vapaa-aikaan ja on mahdollisuus suorittaa työtä myös rauhallisemmilla ja viihtyisämmillä maaseutukuntien alueilla tai taajamien ulkopuolella.
Tasa-arvon edistäminen 7 6
Tasa-arvon edistämistä on kuvattu valtavirtaistamisen yhteydessä. Ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusyritysten hyödyntäessä tulevaisuudessa EduSafetyn digitaalista oppimisympäristöä ja digitaalisia materiaaleja ensiapukursseilla verkossa sekä mahdollisuuksien mukaan lähiopetuksessaan, tuetaan samalla erilaisia oppijoita vahvemmin riippumatta kouluttajan osaamista tukea erilaisia oppijoita. Tämä edistää välillisesti tasa-arvoa. Maaseudun ja suurten taajamien välistä tasa-arvoa edistetään mahdollistamalla maaseutukunnissa asuvien tai yrittävien ensiapu- ja turvallisuusalankouluttajien elinkeinomahdollisuuksia. Suurissa taajamissa on enemmän elinkeinomahdollisuuksia alan kouluttajille ja maaseutukuntien kouluttajat ovat olleet heikommassa asemassa: lähikoulutusten järjestäminen on matkakustannusten vuoksi maaseutukouluttajille usein kalliimpaa ja käytännössä vaikeampaa toteuttaa. Maaseutukunnissa asuvien työhönsidonnaisuus on suurempi, kun lähikoulutukset usein järjestetään suuremmissa taajamissa. Verkossa tapahtuvan koulutuksen kehitys parantaa maaseutukunnissa asuvien ja yrittäjien ensiapu- ja turvallisuusalan kouluttajien kilpailukykyä sekä luo tasavertaisemmat mahdollisuudet tuottaa koulutuspalveluita.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 8
Digitaalisen oppimisympäristön kehityshanke edistää yhteiskunnallista yhdenvertaisuutta vahvasti. Verkko-opiskelu ja digitaalisien materiaalien kehittäminen vähentää esteitä eri ryhmillä osallistua ensiapukoulutuksiin. Digitaalinen oppimisympäristö tukee esimerkiksi vammaisten tai heikossa terveydentilassa olevien henkilöiden mahdollisuuksia osallistua ensiapu- ja turvallisuusalan koulutuksiin, kun perinteinen lähiopetus on mahdollisesti estänyt osallistumisen. Oppimisympäristössä hyödynnetään erilaisia nykyaikaisia menetelmiä, jolloin tuetaan erilaisia oppijoita oppimaan, joka osaltaan myös yhdenvertaistaa erilaisessa sosiaalisessa, taloudellisessa tai muuten erilaisessa asemassa olevia ihmisiä. Koulutusmahdollisuuksien ja osallisuuden lisääminen eri yhteiskuntaryhmissä vähentää eriarvoisuutta, lisää erilaisuuden hyväksymistä.
Kulttuuriympäristö 0 4
Kehityshanke edistää kouluttajien työllistymistä, etätyömahdollisuuksia ja maaseutukunnissa asuvien kouluttajien elinkeinomahdollisuuksia. Elinvoimaisilla koulutusyrityksillä ja elinkeinoa harjoittavilla kouluttajilla on paremmat edellytykset toiminta-alueensa kulttuuriympäristöstä huolehtimiseen.
Ympäristöosaaminen 3 0
EduSafety tiedottaa julkisesti kehityshankkeesta, sen vaikutuksista ja tuloksista. Kuluttajia kiinnostaa yritysten ekologinen vastuullisuus ja yrityksen arvot. EduSafety tiedottaa kehityshankkeen aikana arvoistaan ja tuo esille kehityshankkeen ympäristövaikutuksia. Hankkeen jälkeen myynnissä ja markkinoissa hyödynnetään kehityshankkeen ekologisia näkökulmia kuten taloudellisesti kestävää kehitystä, digitaalisen oppimisympäristön ympäristövaikutuksia, ensiapu- ja turvallisuusalan kouluttajien kasvaneita mahdollisuuksia etätyöhön ja uusiin palvelumuotoihin, joilla on vaikutusta ympäristöön. Tämä tiedottaminen lisää ympäristöosaamista EduSafetyn henkilöstössä, osakasyrityksissä sekä asiakasyrityksissä.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Edusafety Oy:n hankkeessa “Ensiapu- ja turvallisuusalan koulutusten digitaalisen oppimisympäristön kehittämishanke” tuotettiin ensiavun opiskeluun soveltuva digitaalinen oppimisympäristö. Ympäristö sisältää laajasti materiaaleja niin oppijalle kuin kouluttajalle. Oppimisympäristössä on luentoja, tehtäviä, reflektointityökaluja, videoita ja kirjallisuutta. Oppimisympäristö pilotoitiin, mutta tuotantoversiota oppimisympäristöstä ei ole julkaistu.