Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77484

Hankkeen nimi: HomeOpera – Digitaaliset sosiaaliset kulttuurielämykset

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.9.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2029188-8

Jakeluosoite: Ratapihantie 13

Puhelinnumero: 09 148 901

Postinumero: 00520

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: http://www.haaga-helia.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Tuomi Aarni

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: aarni.tuomi(at)haaga-helia.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358294471540

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

HomeOpera hankkeen tavoitteena on kehittää kulttuurialan organisaatioiden (ooppera, teatterit, tapahtuma-areenat), XR yritysten ja terveysteknologiayritysten innovaatioekosysteemi, joka vauhdittaa uudenlaisen digitaalisen palvelutuotannon ja jakelukanavan kehittämistä, luo uusia ansaintalogiikoita ja liiketoimintamahdollisuuksia sekä nopeuttaa koronapandemiasta toipumista.

Väestö ikääntyy. Liikuntakyvyn heikkenemisen seurauksena elämisen laatu heikkenee mm virikkeiden vähentyessä ja yksinäisyyden tunteen kasvaessa. Tämä voi johtaa ikääntyneiden nopeaan siirtymiseen kodista raskaampien terveydenhuollon palveluiden käyttäjiksi (esim. palvelutaloihin). HomeOpera hankkeen tavoitteena on kehittää sosiaalinen XR konsepti, joka parantaa mahdollisuuksia korkealaatuiseen ja virikkeelliseen elämisen kotona myös vaiheessa, jossa liikuntakyky ikääntymisen tai yhteiskunnan asettamien liikkumisrajoitusten seurauksena rajoittuu.

HomeOpera innovaatioekosysteemin kantavana ajatuksena on luoda konsepti, jolla kulttuurielämykset (esim. teatterissa käynti) tuodaan ikääntyvälle kotiin uusien teknologioiden avulla, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla. Moniaistisen digitalisoidun kulttuurielämyksen rinnalle kehitetään digitaalisen sosiaalisuuden mahdollistavia keinoja, tapoja kokea kulttuurielämys yhdessä ja keskustella siitä kohderyhmälle sopivilla tavoilla ja välineillä. Tutkimuksellisena tavoitteena on selvittää millainen teknologioiden ja päätelaitteiden yhdistelmä soveltuu tähän käyttöön ja tälle kohderyhmälle parhaiten. Hanke perustuu palvelumuotoilun prosessiin (=on voimakkaasti kehittäjäverkoston yritykset ja potentiaaliset käyttäjät osallistavaa) ja sitä vetävät kokeneet palvelumuotoilijat.

Hankkeessa pyritään huomioimaan Uudenmaan aluetta ja kulttuurialaa koskevia sukupuolinäkökulmia sekä tekemään näkyväksi kehittämistoimenpiteisiin osallistuvien yritysten mahdollisuuksia huomioida seikat omassa toiminnassaan, esim. huomioimaan naisten suuremmin kasvaneen työttömyyden sekä korostuneen osuuden määräaikaisissa työsuhteissa. Hankkeessa kehitettävät digitaaliset konseptit edistävät ekologista kestävyyttä erityisesti ilmastonmuutoksen vähentämisen näkökulmasta. Hanke edistää myös alueen taloudellista kestävyyttä tukemalla yritysten mahdollisuuksia toipua COVID-19 kriisistä sekä kehittämään uusia konsepteja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat 1) kulttuurialan organisaatiot (esim. ooppera, teatterit, tapahtumatalot), 2) XR teknologiayritykset, 3) terveysteknologiayritykset.

Kulttuurialan organisaatiot: HomeOpera mahdollistaa tapahtumatuotannon digitaalisen jakamisen sosiaalisella tavalla. Tämä mahdollistaa täysin uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja luo pohjaa merkittävälle liikevaihdon kasvulle. HomeOpera innovaatioekosysteemi on ensimmäisessä vaiheessaan kohdistunut ikääntyvään väestöön, mutta kehitettävät teknologiaratkaisut on skaalattavissa ja levitettävissä useille muille markkinoille ja muihin kohderyhmiin. Esimerkiksi Kansallisooppera voi HomeOperan avulla saada uusia asiakkaita, moninkertaistaa yksittäisen tapahtuman asiakasmäärän ja myydä tuotteitaan niin Uudenmaan asukkaille, koko Suomen asukkaille kuin myös kansainvälisillä markkinoilla.

HomeOpera-konseptin yhteiskehittämisen kautta määriteltävä uusi tuote/palvelu on suunnattu ensisijaisesti terveydenhuollon organisaatioille (sekä yksityinen että julkinen), joiden tavoitteena on ennaltaehkäistä asiakkaiden siirtyminen kalliimpien palveluiden käyttäjiksi ja näin saavuttaa kustannussäästöjä. HomeOpera-konseptin tulevaisuuden asiakkaita ovat julkisen ja yksityisen terveydenhuollon organisaatiot Euroopassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Palvelua tulevat myymään HealthTech-yritykset omien jakeluverkostojensa kautta sekä Suomeen että teollisuusmaihin suuntautuville vientimarkkinoille, joissa ikääntyneitä loppukäyttäjiä on eniten.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Merkittäviä välillisiä kohderyhmiä ovat ikääntyvät kansalaiset ja ikääntyneiden terveydenhuollosta vastaavat toimijat (esim HUS).

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 178 861

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 170 661

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 223 576

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 213 326

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Raaseporin, Helsingin, Porvoon, Loviisan

Kunnat: Askola, Karkkila, Kirkkonummi, Loviisa, Porvoo, Vantaa, Sipoo, Espoo, Lohja, Nurmijärvi, Inkoo, Järvenpää, Pornainen, Hyvinkää, Pukkila, Hanko, Tuusula, Myrskylä, Lapinjärvi, Vihti, Kerava, Raasepori, Kauniainen, Siuntio, Mäntsälä, Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 24.50, joihin työllistyvät naiset 16.50

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankesuunnittelussa ja toimia käynnistettäessä huomioidaan mm. seuraavat näkökulmat: Naisten työttömyys (43,1%) vuoden takaiseen verrattuna on kasvanut Uudellamaalla voimakkaammin kuin miesten työttömyys (32,2). Naisten osuus myynti- ja palvelualalla työskentelevistä on suurempi kuin miesten, mikä on huomionarvioista pitkittyneen koronakriisin aiheuttamassa, erityisesti palvelusektorin työllisyystilanteeseen negatiivisesti vaikuttavassa tilanteessa. Naiset ovat miehiä useammin määräaikaisissa työsuhteessa, mikä vaikuttaa osaltaan naisten työttömyyden kasvuun. Miesten näkemys sukupuolten tasa-arvon toteutumisesta erittäin hyvin työpaikoilla on myönteisempi (50 %) kuin naisten (43 %). Kolme neljästä palkansaajasta on sitä mieltä, että työpaikalla naisten ja miesten on yhtä helppoa edetä urallaan. 2/3 palkansaajasta kokee esimiehen kohtelevan naisia ja miehiä tasa-arvoisesti.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hankkeessa pyritään tekemään näkyväksi sukupuoliin liittyviä, toimintaympäristössä näkyviä työelämän ja työllisyyden näkökulmia, joihin osallistuvat yritykset voivat omilla toimillaan vaikuttaa. Hankkeen kohdistuessa erityisesti COVID-19 kriisistä kärsineelle kulttuurialalle, pyritään hankkeen myötä varmistamaan hankkeessa mukana olevien yritysten mahdollisuudet huomioida sukupuolinäkökulmat omassa toiminnassaan. Hankkeessa otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteet, joiden osana kiinnitetään huomiota myös sukupuoleen liittyviin näkökulmiin kuten naisten kasvaneeseen työttömyyteen, sukupuolittuneisiin käytäntöihin työpaikoilla, eri sukupuolten osallistamiseen hankkeen kehittämistoimiin sekä niiden vaikutusten arviointiin sukupuolinäkökulma huomioiden.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Tämä ei ole hankkeen päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 5 5
Hanke edistää digitaalista palvelutuotantoa, joka vähentää liikkumisen tarvetta ja sitä kautta edistää luonnonvarojen käytön kestävyyttä. Vastuullisuus sekä liiketoiminnassa että luonnonvarojen kestävyydessä ovat Haaga-Helian keskeisiä arvoja. Liiketoiminnan kehittäminen kestävästi edistää osaltaan välillisesti myös luonnonvarojen kestävää käyttöä.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 6 8
Hanke vähentää asiakkaiden tarvetta liikkua kulttuuripalveluiden tarjoajien luo, ja näin suoranaisesti edistää ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 1
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 1
Hankkeen mahdollisuudet vaikuttaa ovat vähäiset.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutustra
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 3 3
Hankkeessa mukana olevissa yrityksissä tarkastellaan liiketoimintaan kuuluvia materiaalien kulutuksia sekä niiden kestävyyttä osana uuden toimintamallin kehittämistä. Hankeasiantuntijat mahdollistavat omalla osaamisellaan materiaalien ja jätteiden tarkastelua myös niiden jatkuvuuden ja kestävyyden näkökulmasta.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 1 3
Joissakin hankkeessa mukana olevissa yrityksissä uusiutuvien energialähteiden käyttö voi muodostua omaksi kehittämisen kohteekseen.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 10
Hanke tukee paikallisen elinkeinorakenteen kestävää kehittämistä sekä suoraan että välilliseesti tukemalla alueen yritysten mahdollisuuksia sekä toipua että mukautua koronakriisin aiheuttamista vahingoista. Hanke tavoittelee merkittävää digitaalista kansainvälistä liiketoimintaa. Tämän myötä uusien toimintatapojen kehittäminen tuo luo sekä toiminnallista että taloudellista kestävyyttä alueen elinkeinolle.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 10
Hankkeen aikana kehitetään uusia palveluita ja tuotteita, joiden avulla kulttuuripalveluiden liiketoimintamalleja päivitetään kohti uuden normaalin asettamia vaatimuksia. Hankkeella on merkittävä kv palveluviennin potentiaali.
Liikkuminen ja logistiikka 6 6
Hanke vähentää asiakkaiden tarvetta liikkua kulttuurituottajien/tapahtumatalojen tiloihin.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 10 10
Ikääntyvien hyvinvoinnin parantaminen on hankkeen keskiössä, ja mahdolliset välittömät ja välilliset vaikutukset ovat merkittävät ja suuriin ihmismääriin kohdistuvat. Hanke vastaa Kestävää kasvua ja työtä 2014-2020 -ohjelman tavoitteisiin kohdistumalla yhteen koronakriisistä pahimmin kärsineistä aloista.
Tasa-arvon edistäminen 1 1
Tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoitteita, mutta siihen liittyvät kysymykset voivat nousta esille osana kokonaisvaltaista vastuullisuus- ja kestävyysajattelua.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 8 8
Hanke tukee yhteiskunnallista ja kulttuurista yhdenvertaisuutta kehittämällä kulttuuripalvelujen saavutettavuutta (esim. oopperan tarjoaminen kaikkialla Suomessa ja pienituloisille saavutettavalla hinnoittelulla). Hanke edistää sekä tuottajien että kuluttajien yhdenvertaisuutta.
Kulttuuriympäristö 8 8
Hanke kohdistuu kulttuurin tukemiseen uusien liiketoimintamallien mahdollistamisella ja sillä voi olla merkittäviä vaikutuksia teatterien ja vastaavien merkittävien kulttuuriympäristöjen säilymiseen.
Ympäristöosaaminen 1 1
Ympäristöosaaminen pyritään huomioimaan hankkeen aikana toteutettavien kehittämistoimenpiteiden aikana mahdollisimman laaja-alaisesti.

9 Loppuraportin tiivistelmä

HomeOpera-hanke koostui taide- ja kulttuurialan, teknologiayritysten, sekä ikäihmisten ja ikäihmisille palveluja tuottavien yritysten kanssa yhteiskehitetyistä proof-of-concept -kokeiluista. Kokeiluissa tutkittiin tapoja jolla kulttuurielämykset (esim. oopperassa tai teatterissa käynti) tuodaan ikääntyvälle kotiin uusien teknologioiden avulla, sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden mahdollistavalla tavalla. Teknologianäkökulmasta pyrittiin selvittämään, millainen teknologioiden ja päätelaitteiden yhdistelmä soveltuu tähän käyttöön ja tälle kohderyhmälle parhaiten.

Käytännössä kokeiluja syntyi hankkeen aikana kymmenen. Kokeilujen verrattain suuri määrä kertoo osaltaan hankkeen toteuttajatiimin ja hankkeessa mukana olleiden organisaatioiden sitoutumisesta, mutta myös aidosta kehittämistarpeesta: ikäihmisille suunnatuille digitaalisille sosiaalisille kulttuuripalveluille on kysyntää.

Hanke noudatti palvelumuotoilun periaatteita, ja hankkeessa kehitetyt konseptit yhteiskehitettiin hankkeen sidosryhmien kanssa. Palvelumuotoilulle tyypillisesti konseptit erosivat toisistaan kulloisenkin kehittämiskohteen tarpeiden mukaisesti. Teknologianäkökulmasta osa kokeiluista oli ketterämpiä, vaatien lähinnä suoratoistoyhteyden mahdollistavat välineet; osa oli teknisesti haastavampia, vaatien pelimoottorilla tapahtuvaa kehitystä ja jatkuvaa testausta eri virtuaalilaseilla. Teknisten vaatimusten vaihtelusta huolimatta kaikki kokeilut tukivat hankkeen tavoitetta, mahdollistaen käytännössä hankkeessa esitettyjen tutkimusongelmien mahdollisimman laaja-alaisen tarkastelun.

HomeOpera-hankkeen myötä syntyneet ja testatut uudet konseptit siirtyvät hankkeen päättyessä mukana olleiden yritysten ja organisaatioiden – eli hankkeen ympärille muotoutuneen laajemman innovaatioekosysteemin – omiksi kehitysprojekteiksi. Kaikkien kokeilujen tuloksista kirjoitettiin myös lukuisia avoimesti saatavilla olevia julkaisuja, jotta hankkeen myötä syntyneet parhaat käytännöt juurtuvat laajemmin osaksi suomalaista yrityskenttää ja työelämää.