Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77485

Hankkeen nimi: LiiDi2 - Liikkumisen Digitaalinen kaksonen palveluiden mahdollistajana

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Forum Virium Helsinki Oy

Organisaatiotyyppi: Muu yksityisoikeudellinen oikeushenkilö

Y-tunnus: 2170029-2

Jakeluosoite: Unioninkatu 24

Puhelinnumero: 0406175333

Postinumero: 00130

Postitoimipaikka: Helsinki

WWW-osoite: https://forumvirium.fi/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Helmi Tuori

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: helmi.tuori(at)forumvirium.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406175333

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Covid-19 kriisin vaikutukset osuvat yhteiskunnissa myös liikkumiseen ja liikenteeseen. Pandemia on edellyttänyt monia uudelleenjärjestelyjä käytettävissä olevaan liikkumisen tilaan ja sen muotoihin. Tämä nopea muutos yhdessä liikkumisen kehitystrendien kanssa aiheuttaa uusia tarpeita myös liikenteen datalle, samalla luoden mahdollisuuksia uusille liiketoiminta- ja palveluinnovaatioille.
LiiDi2-hankkeen tavoitteena on kasvattaa kaupunkien reagointikyvykkyyttä vastata liikkumisen ja liikenteen muutoshaasteisiin luomalla puitteita liikkumisen innovaatioiden ja uusien teknologioiden kehittymiselle, mikä laajentaa saatavilla olevaa palvelutarjontaa sekä parantaa kansalaisten ja yritysten saamaa liikenteen ja kuljetusten palvelutasoa ja -kirjoa.
Tavoitteiden saavuttamiseksi hankkeessa kehitetään uusia datan keräämisen ja hankinnan muotoja, sekä tietoaineistojen tehokkaampaa hyödyntämistä, edelleenjalostamista ja integroimista kaupunkien digitaalisiin. Hankkeessa korostuu yhteiskehittäminen, koti- ja ulkomainen verkostotyö sekä tulosten avoimuus ja laajentaminen. Hankkeen avulla avataan uusia liiketoiminta-, TKI-yhteistyö- ja palveluinnovaatiomahdollisuuksia myös uusille digitaalisille osaajille.
Ns. Liikenteen digitaalisen kaksosen kehittäminen ja uudet datankeruumallit ovat mahdollistajia uuden liiketoiminnan syntymiselle. Datan hankkimiseen ketterästi on kehitettävä myös innovatiivisia ja dynaamisia hankintaprosesseja. Tavoitteena on käytännön onnistunut kokemus liikenteen digitaalista kaksosta rikastavan datan hankintamenettelystä, mitä voidaan laajentaa muihin hankintakohteisiin ja kaupunkeihin.
Hankkeen pitkän aikavälin vaikutuksena syntyy uusia liikennepalveluja, datan hyödyntämisen mekanismit helpottuvat, innovatiivisten hankintamallien käyttöönotto laajentuu sekä luodaan pohjaa uudelle dataekosysteemille, mikä parantaa kaupunkien liikkumisen ja liikenteen palvelutasoa, sekä vahvistaa kaupunkien resilienssiä ja kyvykkyyttä vastata äkillisesti muuttuviin tilanteisiin.
Hanke tukee hyvin Uudenmaan alueellista selviytymissuunnitelmaa (2020-2023), Älykkään erikoistumisen strategiaa sekä Itämeristrategiaa edesauttamalla uuden liiketoiminnan ja markkinapotentiaalin syntyä ja lisäämällä pidemmällä aikavälillä kansallista ja kansainvälistä vaikuttavuutta. Hanke vauhdittaa innovatiivisten dataan nojaavien ratkaisujen syntymistä alueen liikkumisen ja liikenteen sujuvoittamiseksi. Lisäksi LiiDi2 tukee Helsingin ja usean muun Uudenmaan kaupungin hiilineutraaliustavoitteita ja digitalisaation edistämisen tavoitteita.
Hankkeen horisontaalisissa periaatteissa korostuu erityisesti uusien hiilineutraalien palveluratkaisujen kehittyminen, samalla edistäen vähähiilisiä liikkumismuotoja ja logistiikan tehostumista. Ajantasaisen liikennetiedon avulla voidaan myös vaikuttaa liikenne- ja kulkijavirtoihin ja sitä kautta erityisesti hiilineutraalisuutta tukevien päätösten ja ratkaisujen syntymiseen .
Helsingin kaupunkistrategian mukaan sukupuolten tasa-arvon tulee olla läpileikkaava periaate kaikessa kaupungin toiminnassa. Hankkeessa muun muassa nostetaan esiin mielenkiintoisia naispuhujia hankkeen järjestämissä tilaisuuksissa ja sitä kautta lisätään naisten kiinnostusta alaan ja ao ratkaisujen tuottamiseen.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisina kohderyhminä ovat liikenteeseen ja liikkumiseen digitaalisia ratkaisuja tuottavat pk-yritykset, datan keräämiseen, sensorointiin ja käsittelyyn liittyvät pk-yritykset, sekä myös kevytliikennevälineisiin liittyviä palveluja tuottavat yritykset.

Lisäksi kohderyhmää ovat maakunnan kaupungit ja kunnat liikenteen digitaalisen kaksosen kehittämisen kautta sekä myös hankintamallien kehitystyön osalta.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välillisiä kohderyhmiä ovat muut kaupungit erityisesti hankintamallien leviämisen, mutta myös liikenteen digitaalisesta kaksosesta saadun hyödyn kautta sekä TKI-organisaatiot, jotka kehittävät yhdessä yritysten kanssa teemaan liittyviä teknologioita ja digitaalisia ratkaisuja, sekä tekevät aiheen parissa tutkimusta, mihin saavat LiiDi2:sen myötä enemmän ja monimuotoisempaa dataa.
Välillisesti kohderyhmänä ovat myös kaupunkien asukkaat ja julkista liikennettä tuottavat yritykset parantuvien palvelujen hyötyjinä.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 697 089

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 548 162

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 871 362

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 693 187

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Uusimaa

Seutukunnat: Helsingin

Kunnat: Helsinki

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Jos tarkastellaan yleisesti naisten osuutta työvoimasta kansainvälisesti se on lähes puolet. Mutta naisten osuus (2018) oli teknologia-alan yrityksissä vain 21,7 prosenttia, eli noin viidesosa. Teknologiateollisuus ry:n mukaan (2020) työvoimaa valuu hukkaan, kun naisten osaamista ei hyödynnetä riittävästi teknologia-alalla. Teknologia-alan opiskelijoistakin vain joka neljäs on nainen. Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Marjo Miettisen mukaan parhaita keinoja lisätä naisten osuutta teknologia-alalla ovat verkostoituminen ja keskinäinen tuki. Hän perääkin roolimalleiksi naisia, jotka ovat tehneet hyppäyksiä alalle. Myös Women In Tech raportissa (PWC) perään kuulutetaan naisroolimallien esiin tuomista. Tutkimuksissa on myös huomattu, että teknologia-aloja ei suositella opinnoissa naisille niin usein kuin miehille. Tutkimuksissa (esim. Entelo Women in Tech report 2020) on myös osoitettu, että naiset, huolimatta iästä, omaavat teknologiayrityksissä huomattavasti enemmän junior-tason tehtäviä verrattuna sama ikäluokan ja koulutustaustan omaaviin miehiin. Myös tuossa raportissa kaivataan enemmän naisroolimallien näkyvyyttä yhtenä keinona lisätä naisten kiinnostusta alaan. Molemmat hankkeen osatoteuttajat ovat osa Helsingin kaupunkikonsernia. Helsingin kaupunkistrategian mukaan sukupuolten tasa-arvon tulisi olla läpileikkaava periaate kaikessa kaupungin toiminnassa, joten asiaan kiinnitetään tässäkin hankkeessa huomiota.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
LiiDi2 -hanke ei ole varsinainen tasa-arvohanke, mutta kuten yllä olevassa analyysissa todettiin, teknologia-alat ovat pääsääntöisesti miesvaltaisia aloja. Näin lyhyessä hankkeessa ei voida suuresti asiaan vaikuttaa, mutta erityisesti hankkeen aikana järjestettäviin työpajoihin ja seminaareihin pyritään löytämään mielenkiintoisia naispuhujia ja sitä kautta lisäämään naisten kiinnostusta alaan ja ratkaisujen tuottamiseen.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 4 6
Hankkeen yhtenä kantavana ajatuksena on edistää ajantasaisen liikenteen tilannekuvan kehittämistä ja liikenteen digitaalisen kaksosen rakentumista. Ajantasaisen liikennetiedon avulla voidaan muun muassa vaikuttaa liikenne- ja kulkijavirtoihin ja sitä kautta vaikuttaa erityisesti hiilineutraalisuutta tukevien päätösten ja ratkaisujen syntymiseen. Samalla hanke edistää vähähiilistä liikkumista (kuten pyöräily ja kävely)
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 6
Ajantasaisen liikennetiedon ja hiilineutraalimpien liikkumisratkaisujen kehittyminen tukee myös ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentämistä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 3 5
Ajantasainen liikenne- ja liikkumisdata antaa tietoa myös esimerkiksi kasvillisuuteen vaikuttavien liikennevirtojen kehittymisestä. Uudelleen ohjauksella sekä myös kevyempien liikkumismuotojen määrän kasvulla raskaampaan kalustoon verrattuna vähennetään luonnon kulumista. Datankeruuseen voidaan tulevaisuudessa yhdistää ympäristön tarkempaa monitorointia myös kasvillisuuden osalta.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 3 7
Ajantasaisen liikennedatan pohjalta tehdyt päätökset ja innovatiivisten palveluratkaisujen kehittyminen vähentää maaperään ja pohjaveteen syntyviä rasituksia
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei koske tätä hanketta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 1 3
Liikenteen parempi sujuminen edesauttaa myös jätehuollon ja tavarakuljetusten sujuvuutta ja sitä kautta välillisesti vaikuttaa myös tavaravirtojen optimointiin
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 2 8
Liikennedatan saatavuuden ja käyttökelpoisuuden parannuttua siitä hyötyvien yritysten kehittämät, energialähteitä edellyttämät, palvelu- ja tuoteratkaisut perustuvat pääosin sähkökäyttöisiin liikkumisvälineisiin ja osaltaan edistävät uusiutuvien energialähteiden käytön lisääntymistä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 9
Hankkeen yhtenä kantavana ajatuksena on lisätä saatavuudeltaan parempaa ja käyttökelpoisuudeltaan toimivampaa liikennedataa, mikä pohjalta alan yritysten on helpompi tuottaa menestyksekkäitä palvelu- ja muita ratkaisuja. Samoin tavoitteena on kehittää parempia ja joustavampia hankintamalleja kaupunkien käyttöön, mikä osaltaan edistää liiketoiminnan kehittymistä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 4 9
Hankkeen aikainen yhteiskehittäminen ja toteutettavat kokeilut mahdollistavat ja tukevat myös uusien palvelumallien syntymistä, mikä puolestaan aineettomien tuotteiden ja palveluiden kehittymistä
Liikkuminen ja logistiikka 6 10
Hankeen tavoitteena on edistää ajantasaisen liikennedatan malleja ja saavutettavuutta sekä edistää liikenteen digitaalisen kaksosen syntymistä. Tämä kaikki vaikuttaa positiivisesti liikkumiseen ja logistiikkaan mm. parempina palveluina.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 4 6
Hankkeessa on mukana vahvasti kevytliikkumisen välineet ja näkökulmat, ml. kävely, erityisesti datan keräämisenkokeilujenkin kautta. Mitä paremmin näihin liikkumismuotoihin olevaa käyttökelpoista ja ajantasaista dataa on saatavilla, sitä paremmin niin liikkumispalveluja tuottavat yritykset, kuin myös kaupunginkin palvelut kehittyvät haluttuun suuntaan, mikä puolestaa parantaa alueen asukkaiden hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 2 4
Hanke huomioi toiminnassaan myös naisnäkökulmat erityisesti teknologioiden kehittämisen näkökulmasta (mm verkostoyhteistyön kautta). Lisäksi hankkeessa pyritään nostamaan esille naispuhujia eri tapahtumissa ja tätä kautta lisäämään naisten kiinnostusta teknologia-alaan ja liikkumisen ratkaisujen kehittämiseen.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 2 5
Reaaliaikainen liikennedata ja sen pohjalta syntyvät uudet liikkumiseen liittyvät ratkaisut ja muun muassa tehokkaampi liikenteenohjaus myös kriisitilanteissa kohtelevat asukkaita ja muita liikkujia yhdenvertaisesti riippumatta esimerkiksi yhteiskunnallisesta asemasta. Toisaalta kehitystä tulee tapahtumaan myös esimerkiksi erityisryhmiin suuntautuvissa liikkumisen palveluissa, mikä lisää yhdenvertaisuutta
Kulttuuriympäristö 1 5
Hankkeen aikana kehitettävät toimintamallit ja ratkaisut edistävät pitkällä aikavälillä esimerkiksi tehokkaamman liikenteenohjauksen kautta turhaa ajoa kaupunkialueella ja tätä kautta auttavat suojelemaan kaupunkialueiden kulttuuriympäristöä.
Ympäristöosaaminen 1 4
Hankkeen aikana ei toteuteta kovinkaan paljon toimenpiteitä, mitkä suoraan lisäisivät esimerkiksi kohderyhmän ympäristöosaamista. Mutta pidemmällä aikavälillä, erityisesti kevyen liikkumisen välineisiin ja palveluihin tulevan kehityksen kautta vaikutetaan myös näitä palveluja ja tuotteita kehittävien yritysten ympäristötietoisuuteen, sillä näiden tuotteiden ja palvelujen on vastattava niin asiakkaiden kysyntään kuin myös kaupunkien hiilineutraaliustavoitteisiin menestyäkseen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

LiiDi2 - Liikkumisen Digitaalinen kaksonen palveluiden mahdollistajana -hankkeen päämääränä oli tehostaa kaupunkien valmiutta vastata liikkumisen ja liikenteen haasteisiin. Liikkumisen digitaalinen kaksonen kuvaa liikennettä, liikenneympäristöä ja -olosuhteita virtuaalisesti. Se yhdistää erilaisia tietolähteitä ja avaa mahdollisuuksia uusien palvelujen ja toimivan kaupungin kehittämiselle.

Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara hankkeen toteuttajina keskittyivät erityisesti katuverkon liikennetietoon ja kunnossapitoon. Hankkeessa kehitettiin liikkumisen digitaalisen kaksosen mallia sekä uusia menetelmiä datan keräämistä ja käyttöön saattamista varten.

Hankkeessa järjestettiin erilaisia työpajoja ja tapahtumia yritysverkoston ja sidosryhmien kanssa, yhteensä 14 tapahtumaa. Näiden kautta vahvistettiin dialogia, työskenneltiin liikkumisen digitaalisen kaksosen konseptin kehittämiseksi, keskusteltiin liikkumisen datan markkinapaikoista, esiteltiin kaupungeille innovatiivisen hankinnan mahdollisuuksia sekä yrityksille rahoitus- ja verkostoitumismahdollisuuksia.

Yrityksille suurimmat toimenpiteet olivat Digital Twins Hackathon -tapahtuma marraskuussa 2022 sekä hankkeessa hankitut ketterät kokeilut alkuvuonna 2023. Hackathonissa ratkaistiin muun muassa logistiikka- ja talvikunnossapitohaasteita. Kokeiluissa oli kaupunkiympärist IoT-alustana sekä Staran liikkuva kalusto IoT-alustana.

Hankkeen vaikutukset näkyivät esimerkiksi Staran ja muiden kaupunkien yhteistyönä uusien hankkeiden ja ideoiden syntymisessä. Yritysverkosto ja keskusteluyhteydet jatkoivat hankkeen jälkeenkin, erityisesti Staran työssä ja Mobility Lab Helsinki -hankkeessa.