Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77566

Hankkeen nimi: Ennakointiosaamisen kehittäminen pk-yrityksissä - EKY

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Uudenmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Lab-ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2630644-6

Jakeluosoite: Mukkulankatu 19

Puhelinnumero: 03 828 18

Postinumero: 15210

Postitoimipaikka: Lahti

WWW-osoite: http://www.lab.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: margit.anttila

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektikoordinaattori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: margit.anttila(at)lut.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0447081466

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Covid-19 on todistanut tarpeen sopeutua ja muuttaa yritysten liiketoiminnan logiikkaa hyvinkin nopeasti. Voittajia ovat joko sopeutumiskykyiset ja joustavat yritykset tai ne, jotka ovat osanneet varautua myös Covid-19 kaltaisiin merkittäviin muutoksiin taloudellisessa toimintaympäristössä, puhumattakaan muista suurista muutoksista (esim. Brexit tai globaali talouspolitiikka), joita tulemme lähitulevaisuudessa varmuudella kohtaamaan. Covid-19 on aikaansaanut digiloikan, jonka toteutuminen olisi muuten kestänyt vuosia.
Muuttuvassa ja kiristyvässä kilpailutilanteessa yritykset tarvitsevat uusia näkökulmia tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen myös kansainvälisille markkinoille ottaen huomioon esimerkiksi hiilineutraaliuden ja kasvavan regulaation vaatimukset.

Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa yrityksille ennakoinnin ja muotoiluajattelun ottaminen osaksi yritysten tuotekehitystoimintaa. Tämä tapahtuu yritysten ja Ammattikorkeakoulun yhteistyössä kuudella erilaisella lähestymistavalla:
-Muokataan ja kehitetään erityisesti PK-yrityksille soveltuvia metodeja ennakointityöskentelyn avuksi.
-Lisätään yritysten konkreettista osaamista ennakointimenetelmistä:.
-Lisätään yritysten konkreettista osaamista ideointimenetelmistä.
-Tehdään yhdessä yritysten kanssa syvällisiä palvelu- ja tuotekehityscaseja.
-Rakennetaan tietopaketti ennakoinnista tuotekehityksessä.
-Julkaistaan Ennakointi pienyrityksille -käsikirja (työnimi) sekä Ennakoinnin ja muotoiluajattelun yhdistäminen tuote- ja palvelukehityksessä -käsikirja (työnimi).

Pitkän aikavälin tuloksena
-Yritykset kykenevät ottamaan ennakoinnin osaksi strategista ajattelua ja näin saavuttamaan uusia markkinoita sekä luomaan täysin uusia tuotteita.
-Yritykset kykenevät kehittämään tuotekehitystään ja markkinointiaan sekä bisnesstrategian toimintatapojaan ketterämmiksi yritysten kansainvälistymisessä ja digitalisaation käyttöönotossa.
-Yritykset kykenevät entistä helpommin vastuullisuuden sekä kestävän kehityksen mukaisiin ratkaisuihin osana liiketoimintaa. Tämä tarkoittaa käytännössä, että kyetään paremmin varautumaan tulevaisuuden sudenkuoppiin ja esimerkiksi kasvavan regulaation mukanaan tuomiin haasteisiin.
-Yritykset kykenevät kehittämään ja käyttöönottamaan uusia liiketoimintastrategioita ja näin hyväksi käyttämään esimerkiksi digitalisaation ja kestävän kehityksen vaatimusten mukanaan tuomia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
-Hanke mahdollistaa muutoksia yritysten muutoskyvykkyyteen, prosesseihin ja strategiseen ajatteluun.

Hankkeessa huomioidaan erityisesti pk- yrittäjinä toimivien naisten osaamis- ja kehittämistarpeet, sillä naisyrittäjien osuus on pienempi Päijät-Hämeessä. Hankkeessa kehitetään ja annetaan uusia keinoja paikalliselle elinkeinoelämälle kehittää kestävää liiketoimintaa koronasta huolimatta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaiset kohderyhmät ovat yritykset, kunnat, kuntayhtymät, julkinen sektori.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliset kohderyhmät ovat tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä kolmas sektori

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 166 866

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 165 506

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 208 583

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 206 883

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Päijät-Häme

Seutukunnat: Lahden

Kunnat: Hollola, Sysmä, Padasjoki, Asikkala, Lahti, Kärkölä, Heinola, Iitti, Orimattila, Hartola

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeessa huomioidaan pk- yrittäjinä toimivien naisten osaamis- ja kehittämistarpeet, sillä naisyrittäjien osuus on pienempi Päijät-Hämeessä.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Tulevaisuus-, markkina- ja asiakastietoon perustuva liiketoiminnan kehittäminen edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa. Hanke tukee yrityksiä ymmmärtämään sukupuolinäkökulmia asiakastietojensa hyödyntämisessä. Tarvittaessa arvioidaan etukäteen toimenpiteiden ja päätösten vaikutuksia erikseen naisten ja miesten kannalta. Pidetään huolta, että nais/miesvaltaisten alojen yrityksiä mukana yhtäläisesti.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei ole päätavoite.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 0
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 2 3
Ennakointiosaaminen auttaa yrityksiä huomioimaan ilmastoriskit ja niiden seurauksena syntyvät haasteet ja mahdollisuudet liiketoiminnalle.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 5
Pyritään löytämään uutta liiketoimintaa materiaalien ja jätteiden kierrätyksestä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hankkeessa kehitetään ja annetaan uusia keinoja paikalliselle elinkeinoelämälle kehittää liiketoimintaa koronasta huolimatta. Tavoitteena tukea yrityksiä kehittämään uusia kestäviä tuotteita ja löytämään uusia markkinoita.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Hankkeessa etsitään uusia keinoja yritysten oman palveluliiketoiminnan ja uusien palvelutuotteiden kehittämiseksi.
Liikkuminen ja logistiikka 0 0
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 6
Paikallisen liiketoiminnan kehittäminen tukee vakaita työmarkkinoita ja auttaa säilyttämään työpaikkoja.
Tasa-arvon edistäminen 0 0
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 0 0
Kulttuuriympäristö 0 0
Ympäristöosaaminen 0 0

9 Loppuraportin tiivistelmä

Tulevaisuuteen liittyy epävarmuus ja viime vuosien poikkeukselliset tapahtumat ovatkin vaikuttaneet yritysten toimintaympäristöön merkittävästi ja kyseenalaistaneet totutut tavat tehdä liiketoimintaa. Muuttuvassa ja kiristyvässä kilpailutilanteessa yritykset tarvitsevat uusia näkökulmia tuotteiden ja palvelujen kehittämiseen myös kansainvälisille markkinoille ottaen huomioon esimerkiksi hiilineutraaliuden ja kasvavan regulaation vaatimukset. Hanke pyrki mahdollistamaan yrityksille ennakoinnin ja muotoiluajattelun ottamisen osaksi yritysten tuotekehitystoimintaa. Lähestymistapoina olivat pk-yrityksille soveltuvien metodien muokkaaminen ja kehittäminen ennakointityöskentelyn avuksi sekä yritysten konkreettisen ennakointi- ja ideointiosaamisen lisääminen. Näiden lisäksi tehtiin yhdessä yritysten kanssa syvällisiä palvelu- ja tuotekehitysprojekteja sekä rakennettiin tietopaketti ennakoinnista tuotekehityksessä, josta valmisteltiin Avaimia tulevaisuuksiin – Johdanto ennakointiosaamisen kehittämiseen -käsikirja.

Pitkän aikavälin tuloksena yritykset kykenevät ottamaan ennakoinnin osaksi strategista ajattelua ja näin saavuttamaan uusia markkinoita, kehittämään tuotekehitystään ja markkinointiaan sekä bisnesstrategisia toimintatapojaan ketterämmiksi kansainvälistymisessä ja digitalisaation käyttöönotossa. Lisäksi yritykset kykenevät hyödyntämään vastuullisuuden sekä kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja omassa liiketoiminnassaan, kehittämään ja käyttöönottamaan uusia liiketoimintastrategioita, jolloin esimerkiksi digitalisaation ja kestävän kehityksen vaatimusten mukanaan tuomat uudet liiketoimintamahdollisuudet on mahdollista hyödyntää. Hanke mahdollisti myös parannuksia yritysten muutoskyvykkyyteen sekä prosesseihin ja strategiseen ajatteluun. Erityisesti pk-yrittäjinä toimivien naisten osaamis- ja kehittämistarpeet olivat hankkeen keskiössä, sillä naisyrittäjien osuus on Päijät-Hämeessä muuta maata pienempi. Hankkeessa kehitettiin ja jalkautettiin uusia keinoja paikallisen elinkeinoelämän tarpeisiin kehittää kestävää liiketoimintaa koronan tapaisista poikkeuksellisista toimintaympäristön häiriöistä huolimatta.