Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77585

Hankkeen nimi: XR-teknologiat osana matkailijan asiakaspolkua

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.2. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan kehittäminen erityisesti digitalisaation edistämisen ja yhteiskunnan hiilineutraalisuustavoitteen toteutumisen näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 31.8.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2539767-3

Jakeluosoite: Kampusranta 11

Puhelinnumero: 020 124 3000

Postinumero: 60320

Postitoimipaikka: Seinäjoki

WWW-osoite: http://www.seamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Noora-Mari Syväluoma

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Projektipäällikkö

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: noora-mari.syvaluoma(at)seamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0408304019

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Digitaalisten sisältöjen ja digitaalisen näkyvyyden merkitys on kasvanut, ja matkustusrajoitusten hellittäessä matkailijoiden odotetaan olevan entistä kiinnostuneempia matkakohteiden vertailusta ja niihin tutustumisesta ennakkoon. XR (eXtended Reality, laajennettu todellisuus) on kattokäsite virtuaalisen, yhdistetyn ja lisätyn todellisuuden teknologioille. Lisätyn todellisuuden ja virtuaalitodellisuuden käyttö on yleistynyt maailmalla matkailukohteiden tunnettavuuden parantamisessa sekä lisäarvon luomisessa matkailijoille.
Hankkeen tavoitteena on lisätä matkailualan toimijoiden osaamista ja ymmärrystä liiketoimintaa hyödyttävistä XR-teknologioista, sekä edistää niiden käyttöönottoa Etelä-Pohjanmaan matkailustrategian mukaisesti. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa Etelä-Pohjanmaan aluebrändiä ja tukea matkailuyritysten liiketoimintaedellytyksiä. Hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa on mukana SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri ja Tekniikka.

Hankkeen toimenpiteet toteutetaan kolmen työpaketin avulla. Työpaketeissa edistetään ymmärrystä uusien teknologioiden tuomista mahdollisuuksista matkailutoimialalla sekä demonstroidaan, kuinka XR-teknologiaa voidaan hyödyntää digitaalisen asiakaspolun kehittämisessä ja alueen houkuttelevuuden kasvattamisessa.

Työpaketti 1: XR-teknologian hyödyntäminen matkailussa 
Työpaketissa toteutetaan yrityksille suunnattu työpajasarja, jossa tutustutaan uusimpiin teknologioihin, niiden hyödyntämisen mahdollisuuksiin matkailuliiketoiminnassa sekä käyttöönottoon.

Työpaketti 2: Yleishyödyllisten XR-virtuaalimaailmojen kehittäminen matkailusektorille 
Työpaketissa kehitetään ja toteutetaan XR-virtuaalimaailmoja matkailusektorille työpajojen tulosten pohjalta. Työpaketissa toteutetaan yleishyödyllisiä demoja yhteistyössä alueen matkailusektorin toimijoiden kanssa.

Työpaketti 3: XR-teknologioiden kokeilut eteläpohjalaisen matkailun tunnettuuden edistäjinä
Työpaketissa luodaan sisältöjä, joissa virtuaaliteknologian elementit yhdistyvät maakunnan matkailutarjontaan. Työpaketin toimenpiteinä selvitetään mitä alueen matkailuteemoja ja alueen erityispiirteitä voidaan viedä osaksi virtuaaliteknologiaa ja mitä teknologioita niissä voidaan hyödyntää. Aluksi alueen matkailuteemojen ja erityispiirteiden selvitystyössä määritetään Etelä-Pohjanmaan alueen ainutlaatuiset myyntivaltit (Unique Selling Propotions eli USP). Työpaketissa toteutetaan kaksi eri teknologioita hyödyntävää kokeilua, joiden lopullinen sisältö tarkentuu hankkeen aikana.

Hankkeen tuloksena vauhditetaan eteläpohjalaisen matkailutoimialan digitalisaatiota erityisesti koronapandemiasta toipumisen näkökulmasta (ml. uusimman teknologian hyödyntäminen, asiakaspolun digitalisointi, ympärivuotisen matkailun edistäminen, monipuolinen kohderyhmien tavoittelu). Hankkeessa luodaan puitteet virtuaaliteknologiaan tutustumiselle ja osoitetaan virtuaaliteknologian tuoma lisäarvo matkailualan toimijoille. Tämän avulla matkailuyritykset sekä matkailumarkkinoinnin ja toimialan kehittämisen parissa työskentelevät pystyvät hyödyntämään virtuaaliteknologioita tehokkaammin sekä ymmärtävät paremmin eri virtuaaliteknologioiden etuja esimerkiksi tuotekehityksessä, markkinoinnissa ja matkailijoiden asiakaskokemusten rikastamisessa asiakaspolun eri vaiheissa. Hankkeen tuloksena syntyy yleishyödyllisiä demoja ja kokeiluja, joissa virtuaaliteknologian elementit yhdistyvät alueen matkailutarjontaan.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisia kohderyhmiä ovat matkailuliiketoimintaa pääelinkeinona tai liitännäiselinkeinona harjoittavat pk-yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisenä kohderyhmänä ovat julkiset ja yksityiset asiantuntijaorganisaatiot, alueen elinkeinotoiminnan kehittäjät, tutkimus- ja koulutusorganisaatiot sekä alueen matkailuyhdistykset ja -yhtiöt.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 183 936

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 180 635

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 229 920

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 225 793

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Etelä-Pohjanmaa

Seutukunnat: Suupohjan, Kuusiokuntien, Seinäjoen, Järviseudun

Kunnat: Lappajärvi, Lapua, Vimpeli, Alajärvi, Kauhava, Soini, Karijoki, Kauhajoki, Seinäjoki, Teuva, Ähtäri, Kurikka, Alavus, Ilmajoki, Isojoki, Evijärvi, Isokyrö, Kuortane

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Hankkeen valmistelussa toteutettiin sukupuolivaikutusten arviointi hankeen tavoitteille, toimenpiteille ja odotettaville tuloksille. Hankkeen valmistelussa on odotettu huomioon potentiaalisten osallistujayritysten valmiudet ottaa käyttöön virtuaaliteknologiaa, huomioiden myös sukupuolinäkökulma. Hanke edistää miesten ja naisten asioita tasapuolisesti. Hankkeen toimenpiteet on suunniteltu kaikkia sukupuolia palveleviksi.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen suunnittelussa. Sukupuoleen linkittyvät osaamisen ja asenteiden erot huomioidaan sukupuolisensitiivisellä lähestymisellä hankkeen koulutusten toteutuksessa. Myös hankkeen viestinnässä huomioidaan sukupuolinäkökulma ja pyritään saavuttamaan laaja-alainen yleisö.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Hankkeen päätavoite ei ole sukupuolten tasa-arvon edistäminen

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 3 4
Digitaalisuuden lisääntymisen ja prosessien kehittämisen myötä yrityksissä voidaan pitkällä aikavälillä vaikuttaa positiivisesti luonnonvarojen kestävään käyttöön.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 1 2
Virtuaalisuus matkailussa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvuutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus).
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei relevantti tämän hankkeen kannalta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei relevantti tämän hankkeen kannalta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei relevantti tämän hankkeen kannalta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 2 3
Arvioi hankkeen vaikutusta mm. seuraaviin: jätteiden määrä, materiaalien hyötykäyttö ja kierrätys sekä energia- ja materiaalitehokkuus
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 0
Ei relevantti tämän hankkeen kannalta
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 8 9
Matkailun kehittäminen virtuaalisuuden keinoin lisää alueellamme yhteistyömahdollisuuksia usean eri toimialan välillä, jolloin hyödyt näkyvät alueellisen elinvoiman kasvuna. Virtuaalisuuden hyödyntäminen tarkoittaa myös käyttäjäkokemuksen laajenemista ja se synnyttää kulttuurisesti kestävää toimintaa: digitaalinen kokeminen voi tapahtua etänä, mutta samalla käyttäjäkokemuksen laajentaminen lisää kiinnostusta paikalliskulttuuriin sekä matkailijoiden että paikallisten näkökulmasta. Osaamisen kasvattaminen auttaa yrityksiä uudistumaan ja kehittymään, lisää kustannustehokkuutta sekä edistää alueen kilpailukykyä.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 9
Digitaalisuus tuo uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan vastuulliseen kehittämiseen, kun liiketoiminnan kasvu ei ole sidoksissa luonnonvarojen kestämättömään käyttöön. Virtuaalisuudesta kumpuavilla uusilla ratkaisuilla ja kumppanuuksilla tuotetaan lisäarvoa paitsi alueella toimiville yrityksille ja organisaatioille, myös alueelle kokonaisuudessaan.
Liikkuminen ja logistiikka 0 1
Virtuaalisuus matkailupalveluissa vähentää pitkällä aikavälillä paikkariippuvuutta ja siten myös liikennettä (päästöt, liikenteen muu resurssikulutus).
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 3 4
Virtuaaliset matkailupalvelut edistävät matkailun esteettömyyttä ja saavutettavuutta. Työpajoissa huomioidaan vastuullisuus ja matkailun erityispiirteet viestinnän ja markkinoinnin näkökulmasta. Hankkeen toimenpiteiden toteutuksessa huomioidaan mahdolliset koronatilanteen kokoontumisrajoitukset sekä muut osallistumista rajoittavat ja/tai hankaloittavat tekijät.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Hanke huomioi toiminnassaan tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua hankkeen toimintaan. Kaikilla halukkailla matkailuyrityksillä on mahdollisuus ottaa osaa hankkeen toimintaan yrityksen koosta, yrittäjän osaamisesta ja taustasta riippumatta. Mikäli kehittämistoimenpiteisiin joudutaan rajaamaan osallistujien määrää, siihen luodaan selkeät ja avoimet kriteerit, joissa tasa-arvoseikat on otettu huomioon.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 4 4
Hankkeen toimenpiteet edistävät digitaalisen liiketoiminnan osaamista ja tukevat matkailuelinkeinoa virtuaaliteknologian yleistyessä. Hankkeen toimenpiteet lisäävät niin alueen yritysten, työntekijöiden kuin muidenkin toimijoiden osaamista ja osallistumista sekä kulttuuri-identiteetin vahvistumista.
Kulttuuriympäristö 6 5
Hankkeella vahvistetaan matkailun toimintaympäristöä ja edistetään yritysten uudistumiskykyä. Hankkeen toimenpiteiden kautta elävöitetään myös rakennettua ympäristöä ja tuetaan virtuaalisen kulttuuriympäristön kehitystä.
Ympäristöosaaminen 0 0
Ei relevantti tämän hankkeen kannalta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen tavoitteena oli lisätä matkailualan toimijoiden osaamista ja ymmärrystä liiketoimintaa hyödyttävistä XR- teknologioista, sekä edistää niiden käyttöönottoa Etelä-Pohjanmaan matkailustrategian mukaisesti. Hankkeen tavoitteena oli myös vahvistaa Etelä-Pohjanmaan aluebrändiä ja tukea matkailuyritysten liiketoimintaedellytyksiä sekä lisätä maakunnan houkuttelevuutta XR-teknologioita hyödyntäen. Hankkeen toimenpiteinä järjestettiin 5 XR-teknologioita esittelevää työpajaa sekä tuotettiin 5 erilaista XR-teknologioita hyödyntävää demoa yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa. Demoissa hyödynnettiin laajasti laajennetun todellisuuden mahdollisuuksia niin 360-kuvauksen kuin 3D-mallintamisenkin avulla. Näillä toimenpiteillä matkailuyritysten ymmärrys liiketoimintaa hyödyttävistä teknologioista lisääntyi ja käsitys siitä, millaisia mahdollisuuksia eri teknologiat tarjoavat matkailualalle, vahvistui. Tilaisuuksiin osallistuneet saivat myös ideoita ja ajatuksia oman toimintansa kehittämisen tueksi. Konkreettisten ja oikeiden esimerkkien kautta saatiin innostettua alueen matkailutoimijoita myös itse toteuttamaan vastaavanlaisia toteutuksia.

Asiantuntijoista kootulla työryhmällä tunnistettiin hankkeessa Etelä-Pohjanmaan matkailun ainutlaatuiset myyntivaltit, jotka ovat lakeus, eteläpohjalainen henki ja tapahtumat. Myyntivalteille laadittiin kuvaustekstit ja kuvituskuvat, jotka on ladattavissa täältä https://projektit.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/matkailuhankkeet-seamkissa/matkailun-myyntivaltit/ Hankkeen tuotoksena valmistui myös kaksi eri teknologioita hyödyntävää kokeilua, joiden sisällöissä yhdistyvät maakunnan matkailutarjonta sekä hankkeessa määritellyt myyntivaltit. XR-toteutuksien kuvausta ja esittelyä varten hankittiin 4kpl VR-laseja ja iPhone -puhelin. Demot ja XR-kokeilut koottiin yhdelle sivustolle: https://projektit.seamk.fi/yrittajyys-ja-kasvu/matkailuhankkeet-seamkissa/xr-matkailun-demot/ Demoista ja XR-kokeiluista toteutettiin videotyökirja, jonka avulla yritykset voivat suunnitella ja ideoida omia XR-toteutuksia. Videotyökirja on katsottavissa täällä: https://www.youtube.com/watch?v=ZF89zXOtEJ0

Hanke tavoitti laajan yleisön tapahtumilla ja työpajoilla. Hankkeen jälkeen matkailuyritysten ymmärrys liiketoimintaa hyödyttävistä teknologioista on lisääntynyt, ja käsitys siitä, millaisia mahdollisuuksia eri teknologiat tarjoavat matkailualalle, on vahvistunut. Kohderyhmä on päässyt tutustumaan toteutettuihin demoihin, hyödyntämään niitä omassa toiminnassaan ja ideoimaan omaan toimintaan soveltuvia xr-toteutuksia. Matkailun myyntivalttien tunnistaminen ja niiden jalkauttaminen on merkittävä toimenpide Etelä-Pohjanmaan matkailubrändin vahvistamisen tueksi. Tulevaisuudessa työtä on jatkettava XR-teknologioiden hyödyntämisen parissa, sillä kehitystyö yrityksissä tapahtuu eri aikaisesti. Matkailun myyntivaltit on nyt myös tunnistettu, mutta jalkauttamisen osalta hihat on vasta kääritty.