Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77600

Hankkeen nimi: ScalED- digitaaliset koulutusratkaisut koulutusviennissä

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.4.2021 ja päättyy 30.4.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oulun Yliopisto

Organisaatiotyyppi: Yliopisto

Y-tunnus: 0245895-5

Jakeluosoite: PL 8000

Puhelinnumero: 0294 480 000

Postinumero: 90014

Postitoimipaikka: Oulun Yliopisto

WWW-osoite: https://www.oulu.fi/yliopisto/

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Viherkari Anne Kaarina

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: Koulutussuunnittelija

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: anne.viherkari(at)oulu.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0406744241

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

ScalED eli digitaaliset koulutusratkaisut koulutusviennissä - hankkeen ensisijaisina tavoitteina  ovat  etäopetukseen, digitaalisiin sisältöihin ja teknisiin ratkaisuihin liittyvien tuotteiden ja niiden vientitoiminnan sekä sitä edistävien kehitysyhteistyövalmiuksen kehittäminen.

Hankkeessa luodaan skaalautuvia digitaalisia koulutusratkaisuja erityisesti kehittyvien maiden tarpeisiin. Ratkaisujen keskeiset teema-alueet ovat opetus ja kasvatus sekä kestävä kehitys ja kohteena perus- ja ammatillinen koulutus sekä jatkuva oppiminen. Koulutusratkaisuissa huomioidaan niin pedagoginen kuin digitaalinen skaalautuvuus nykyistä laajemmin. Hankkeen kautta edesautetaan koulutusvientitoiminnan kasvua ja tuodaan potentiaalisia markkinoita paikallisten toimijoiden saataville. Hankkeen aikana tehtävän kehitystyön ja järjestettävien tilaisuuksien kautta alueen koulutusorganisaatioiden ja yritysten osaaminen digitaalisten koulutusratkaisujen tuottamisessa lisääntyy.  

Tähän liittyen hankkeen keskeisenä tavoitteena ja kehityskohteena on myös alueen yritysten ja oppilaitosten valmiuksien kehittäminen kehitysrahoitushankkeisiin. Nämä hankkeet ovat merkittävä osa koulutusvientiä mutta puutteellisten valmiuksien vuoksi alueen organisaatiot eivät ole päässeet niihin mukaan. Parhaimmillaan kehitysrahoittajien hankkeet edistävät ja rakentavat alueen public-private yhteistyötä koulutusviennissä. Hankkeessa kehitettäviä skaalautuvia digitaalisia koulutusratkaisuja voidaan myös hyödyntää referensseinä kehitysrahoittajien tarjouskilpailuissa.    

   
ScalED-hankkeen toimenpiteiden myötä alueen julkisten koulutusorganisaatioiden ja yksityisten toimijoiden välinen yhteistyö tiivistyy ja tuottaa uusia ratkaisuja koulutusvientiin. 

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankkeen varsinaisena kohderyhmänä ovat osatoteuttajina toimivat julkiset organisaatiot sekä Pohjois-Pohjanmaalla koulutusviennin alalla toimivat tai toimintaansa aloittavat digitaalisia tai kestävän kehityksen koulutusratkaisuja kehittävät yritykset. 

4.2 Välilliset kohderyhmät

Hankkeen välilliseen kohderyhmään kuuluvat Pohjois-Pohjanmaan alueen kunnissa toimivat koulutusvientiä tekevät oppilaitokset sekä muut koulutusviennin kehittämisestä kiinnostuneet tahot. Lisäksi välillisenä kohderyhmänä ovat hankkeen kohdealueen ulkopuolella toimivat muut koulutusvientiverkostot sekä alueelliset, kansalliset ja kansainväliset sidosryhmät.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 397 281

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 389 133

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 567 542

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 555 903

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjois-Pohjanmaa

Seutukunnat: Raahen, Oulunkaaren, Oulun

Kunnat: Siikajoki, Oulu, Utajärvi, Kempele, Muhos, Hailuoto, Ii, Tyrnävä, Raahe, Lumijoki, Pyhäjoki, Vaala, Liminka, Pudasjärvi

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 4, joihin työllistyvät naiset 2

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Koulutusvientiä harjoittavien oppilaitosten henkilöstön sukupuolijakaumasta ei hankkeen valmisteluvaiheessa löytynyt suoraan tietoa. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 julkisen sektorin kaikista palkansaajista naisia oli 71 %. Kuntasektorilla naisten osuus oli saman tilaston mukaan n. 77 %. Opetushenkilöstön suhteen naisia on keskimäärin 70 % toisella asteella ja 85,2 % esi- ja perusasteella (Opetushallitus, 2016). Yliopistonlehtoreista vuonna 2016 tehdyn henkilötyövuosien mukaisen jaon mukaan naisten osuus oli noin puolet. Koulutusvientiin osallistuu kuitenkin myös muuta henkilökuntaa kuin opettajia, joista keskimäärin enemmistö on naisia
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Hanke on sukupuolineutraali
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen ei ole hankkeen päätavoite

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 8
Digitaaliset koulutuspalvelut vähetävät muun muassa matkustamisen tarvetta
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 6
Matkustamisen tarpeen vähentyminen pienentää välillisesti ilmastonmuutoksen riskiä
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Digitaalisten koulutusten sisältöjen avulla voidaan edistää luonnon momimuotoisuuden säilymistä
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Digitaalisten koulutusten sisältöjen avulla voidaan edistää maaperän ja ilman saatumisen ehkäisemistä
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Hanke ei kohdistu Natura 2000 ohjelmaa
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 4 6
Digitaaliset koulutuspalvelut ovat aineettomia tuotteita, joten ne vähentävät materiaalien käyttöä ja jätteiden syntyä.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 0 2
Hanke voi välillisesti edistää uusituvien energialähteiden käyttöä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 5 5
Koulutusviennin osaamisen kasvun myötä paikallinen elinkeinorakenne kasvaa ja kehittyy erityisesti digitaalisten koulutustuotteiden ja kehitysrahoitushankkeiden osalta.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 8 8
Hankkeen keskeisenä toimenpiteenä on tuottaa aineettomia skaalutuvia digitaalisia koulutuspalveluja ja lisätä tähän liittyvää osaamista.
Liikkuminen ja logistiikka 6 8
Digitaaliset kolutuspalvelut joustavoittavat oppimista muun muassa ajan ja paikan suhteen
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 7
Koulutusviennin edistämisellä on välittömiä ja vahvasti välillisiä hyvinvoinnin edistämisen vaikutuksia kohdealueilla. Osaamisen kasvu edistää kohderyhmän hyvinvointia.
Tasa-arvon edistäminen 4 7
Koulutusviennin ja uudenlaisten koulutusratkaisujen avulla voidaan edistää tasa- arvoa kohdealueilla.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Koulutusviennin avulla voidaan edistää tasa- arvoa kohdealueilla.
Kulttuuriympäristö 0 0
Hankeella ei ole vaikutusta kulttuuriympäristöön.
Ympäristöosaaminen 7 8
Digitaaliset koulutussisällöt voivat lisätä ympäristöosaamista - ja tietoisuutta. Ympäristöön liittyvä osaaminen ja kestävä kehitys on yksisisältöalue, jota hankkeessa kehitetään

9 Loppuraportin tiivistelmä

ScalED eli digitaaliset koulutusratkaisut koulutusviennissä -hankkeen ensisijaisina tavoitteina ovat olleet etäopetukseen, digitaalisiin sisältöihin ja teknisiin ratkaisuihin liittyvien tuotteiden ja niiden vientitoiminnan sekä sitä edistävien kehitysyhteistyövalmiuksen kehittäminen.
Hankkeessa on kehitetty skaalautuvia digitaalisia koulutusratkaisuja erityisesti kehittyvien maiden tarpeisiin. Kehitettävät koulutusratkaisut suuntautuvat erityisesti opetus- ja kasvatusalan ammattilaisten täydennyskoulutukseen. Koulutusratkaisuissa on huomioitu skaalautuvuus niin osallistujamääriin, kohdealueisiin kuin sisällön temaattiseen laajentamiseen liittyen.
Hankkeen kautta on pyritty edesauttamaan koulutusvientitoiminnan kasvua ja tuomaan potentiaalisia markkinoita paikallisten toimijoiden saataville. Hankkeen aikana tehtävän kehitystyön ja järjestettävien tilaisuuksien kautta alueen koulutusorganisaatioiden ymmärrys ja osaaminen digitaalisten koulutusratkaisujen yhteiskehittämisestä on lisääntynyt.
Hankkeen eräänä keskeisenä tavoitteena ja kehityskohteena on ollut myös alueen oppilaitosten ja yritysten valmiuksien kehittäminen kehitysrahoitushankkeisiin osallistumiseksi. Nämä hankkeet ovat merkittävä osa koulutusvientiä mutta puutteellisten valmiuksien vuoksi alueen organisaatiot eivät ole päässeet niihin mukaan.
Hankkeen myötä alueverkoston näkyvyys ja tunnettavuus on lisääntynyt kansallisesti ja myös kansainvälisesti mm. uusille kohdemarkkinoille tutustumisen myötä. Hankkeen kuluessa on syntynyt useita julkaisuja sekä ideoita johdannaisprojekteiksi, joita parhaillaan viedään eteenpäin.
Hanke on toteutettu Oulun yliopiston, Oulun ammattikorkeakoulun, Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluiden sekä Business Oulun, koulutuskuntayhtymä OSAO:n, Diakonia-ammattikorkeakoulun ja ammattiopisto Luovin yhteishankkeena.