Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77612

Hankkeen nimi: Asiakaskokemuksen rikastuttaminen personoiduilla digitaalisilla elämyksillä

Toimintalinja: 8. REACT-EU:n EAKR-toimenpiteet

Erityistavoite: 12.1. Pk-yritystoiminnan vahvistaminen erityisesti digitalisaation ja vihreän talouden näkökulmasta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 28.5.2021 ja päättyy 31.7.2022

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: MUUMIMAAILMA OY

Organisaatiotyyppi: Keskisuuri yritys

Y-tunnus: 0925595-8

Jakeluosoite: Kaivokatu 5

Puhelinnumero: 0405900712

Postinumero: 21100

Postitoimipaikka: NAANTALI

WWW-osoite: www.muumimaailma.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Lohikoski Tomi

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: toimitusjohtaja

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: tomi.lohikoski(at)muumimaailma.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: 0405900712

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Tavoitteena on konseptoida personoituja ja rikastettuja digitaalisia elämyksiä. Konseptia hyödynnetään Naantalin Muumimaailmassa sekä uudiskohteissa, jotka voivat olla muumiteemaisia ulko- tai sisäpuistoja.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

4.2 Välilliset kohderyhmät

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 49 320

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 33 112

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 49 320

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 33 112

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Varsinais-Suomi

Seutukunnat: Turun

Kunnat: Naantali

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite: KAIVOKATU 5

Postinumero: 21100

Postitoimipaikka: NAANTALI

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Ei
Ei merkitystä, tuotteeme ovat sukupuolineutraaleja
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Ei
Ei merkitystä, tuotteeme ovat sukupuolineutraaleja
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Ei olennaista

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 7
Toimintamme kuormittaa suhteessa vähän. Digitaaliset elämykset vaativat huomattavasti vähemmän raaka-aineita vs. perinteiset huvipuistolaitteet
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 4 6
Raaka-aine ja käyttökustannukset (esim. sähkö) verrattuna perinteisiin huvipuistolaitteisiin minimaalinen.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 0
Ei vaikutusta
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 0
Ei vaikutusta
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Ei vaikutusta
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 5 4
Huomioidaan aina yrityksen arvojen myötä, yhtenä valintakriteerinä kestävä kehitys
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 4 7
Huomioidaan aina yrityksen arvojen myötä
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 7 8
Matkailu yksi eniten välillisiä vaikutuksia aiheuttava elinkeino
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 7 7
Osana IP jo sopimuksellisesti. Voi tulevaisuudessa olla myytävä konsepti.
Liikkuminen ja logistiikka 2 6
Tukee lähimatkailua
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 6 3
Perheen yhdessäoloa, positiivisia kokemuksia ja muistoja
Tasa-arvon edistäminen 0 7
Tarinoiden kautta mm. yhdenvertaisuus, suvaitsevuus
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 6 6
Kansainvälistä kiinnostusta, elämyksen kokeminen monikulttuurisessa ympäristössä
Kulttuuriympäristö 6 7
Muumit osa suomalaista kulttuuria, tulevat lokaatiot osana paikallista kulttuuria
Ympäristöosaaminen 4 6
Muumifilosofian mukaisesti sisältyy, edutainment osana kokemusta

9 Loppuraportin tiivistelmä

Hankkeen avulla toteutettiin digitaalisten personoitujen elämysten, eli ns. "Taikaelämykset Muumimaailmassa" -konseptointi. Hankkeen aikana arviotiin lähtötilanne, jonka avulla luotiin malli elämysten ideoinnille sekä tekniselle toteutukselle. Erityisenä lähtökohtana oli huomioida asiakaskokemus ja palvelumuotoilu, jonka merkittävin osauudistus hankkeen aikana oli rekisteröintitoimintojen luominen Muumimaailma -sovellukseen.