Euroopan unioni Vipuvoimaa EU:lta

Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) rahoittaman hankkeen kuvaus

1 Hanke

Hankekoodi: A77621

Hankkeen nimi: 5G HUB Vaasa

Toimintalinja: 2. Uusimman tiedon ja osaamisen tuottaminen ja hyödyntäminen

Erityistavoite: 4.1. Tutkimus-, osaamis- ja innovaatiokeskittymien kehittäminen alueellisten vahvuuksien pohjalta

Suunnitelman mukainen toteutusaika: Alkaa 1.8.2021 ja päättyy 30.6.2023

Toiminnan tila: Toiminta päättynyt

Vastuuviranomainen: Pirkanmaan liitto

2 Hakijan perustiedot

Hakijan virallinen nimi: Oy Vaasan ammattikorkeakoulu - Vasa yrkeshögskola Ab

Organisaatiotyyppi: Ammattikorkeakoulu

Y-tunnus: 2267669-3

Jakeluosoite: Wolffintie 30

Puhelinnumero: +358 207 663 300

Postinumero: 65200

Postitoimipaikka: Vaasa

WWW-osoite: http://www.vamk.fi

Hankkeen yhteyshenkilön nimi: Thomas Vikström

Yhteyshenkilön asema hakijaorganisaatiossa: lehtori

Yhteyshenkilön sähköpostisoite: thomas.vikstrom(at)vamk.fi

Yhteyshenkilön puhelinnumero: +358 207 663 330

Hakijoiden lukumäärä tai tuen siirto -menettely:

Osatoteuttajat

3 Suunnitelman mukainen tiivistelmä toteutuksesta

Hankeen tavoitteena on tutkia ja kehittää 5G-teknologiaa teollisuuden käyttöön testaamalla ja pilotoimalla 5G-teknologiaan perustuvia ratkaisuja. Tavoitteena on eri käyttötapausten ja tarpeiden pohjalta tuottaa tuloksia teollisuuden todelliseen käyttöön. Hanke perustaa 5G testilaboratorion Technobothnian tutkimuslaboratorion tiloihin erillisen investointihankkeen kautta.

4 Hankkeen kohderyhmät

4.1 Varsinaiset kohderyhmät

Hankeen varsinaiset kohderyhmät ovat Pohjanmaalla toimivat energia-alan yritykset, valmistava teollisuus, logistiikka-ala, erityisesti PK-yritykset.

4.2 Välilliset kohderyhmät

Välillisiä kohderyhmiä ovat opiskelijat, opettajat ja tutkijat.

5 Projektin julkinen rahoitus, euroa

Myönnetty EU- ja valtion rahoitus: 176 278

Toteutunut EU- ja valtion rahoitus: 154 085

Suunniteltu julkinen rahoitus yhteensä: 220 349

Toteutunut julkinen rahoitus yhteensä: 193 955

6 Maantieteellinen kohdealue

Maakunnat: Pohjanmaa

Seutukunnat: Jakobstadsregionen, Sydösterbottens kustregion, Kyrönmaan, Vaasan

Kunnat: Laihia, Uusikaarlepyy, Vöyri, Kaskinen, Mustasaari, Kristiinankaupunki, Pietarsaari, Maalahti, Närpiö, Vaasa, Korsnäs

Toteutuspaikan osoite, jos hanke toteutetaan yhdessä paikassa

Jakeluosoite:

Postinumero:

Postitoimipaikka:

7 Hakemusvaiheessa ilmoitettavat arviot hankekohtaisista seurantiedoista

7.1 Uusien työpaikkojen määrä (kysytään vain erityistavoitteisiin 1.1, 2.1 ja 3.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joihin työllistyvät naiset 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joihin työllistyvät naiset 0.00

7.2 Uusien yritysten määrä (kysytään vain erityistavoitteeseen 1.1 kuuluvissa hankkeissa)

Suunniteltu: 0, joista naisten perustamia 0

Toteutunut seurantatietojen mukaan: 0.00, joista naisten perustamia 0.00

8 Horisontaaliset periaatteet

8.1 Sukupuolten tasa-arvo

Hankkeessa on tehty toimintaympäristön analyysi sukupuolinäkökulmasta: Kyllä
Tyvärr förefaller det vara ett ofrånkomligt faktum att projektgruppen kommer att vara mansdominerad. Det är dock inte baserat på ett medvetet val, utan på att genomförande organisationer är ganska små och därmed finns endast ett (mycket) begränsat antal resurser i form av anställda att tillgå. Ser man sedan till de studerandegrupper som i förlängningen också (men indirekt) kommer att ta del av projektresultaten är fördelningen dock mera jämn.
Sukupuolinäkökulma on huomioitu hankkeen toiminnassa (valtavirtaistaminen): Kyllä
Projektverksamheten karaktäriseras av flexibla arbetsmöjligheter, där i stort sett alla insatser kan genomföras under ordinarie kontorstid. Kvällsjobb och arbetsresor omfattandes övernattningar är absolut inget krav och rekommenderas överhuvudtaget inte. All verksamhet i projektet ska möjliggöra ett normalt familjeliv och följa genomförande organisationers direktiv, planer och policyn gällande jämställdhet.
Hankkeen päätavoite on sukupuolten tasa-arvon edistäminen: Ei
Projektets huvudsyfte är att åstadkomma en kompetenshöjning i regionen gällande tillämpningsmöjligheter av 5G, understött av skapandet av ett 5G-laboratorium.

8.2 Kestävä kehitys

VälitönVälillinen
Ekologinen kestävyys
Luonnonvarojen käytön kestävyys 0 5
Projektets verksamhet utgör en del av den övergripande digitaliseringsprocessen av samhället. Denna kan hävdas minska behovet av resande och effektivera verksamhet över lag, även vad gäller användningen av naturresurser.
Ilmastonmuutoksen aiheuttamien riskien vähentäminen 0 0
Ingen inverkan kan egentligen hävdas.
Kasvillisuus, eliöt ja luonnon monimuotoisuus 0 2
Endast ur den synvinkeln att projektet understöder utvecklingen mot industry 4.0, vilken leder till effektivare verksamhet.
Pinta- ja pohjavedet, maaperä sekä ilma (ja kasvihuonekaasujen väheneminen) 0 2
Endast ur den synvinkeln att projektet understöder utvecklingen mot industry 4.0, vilken leder till effektivare verksamhet.
Natura 2000 -ohjelman kohteet 0 0
Koppling saknas.
Taloudellinen kestävyys
Materiaalit ja jätteet 0 8
Effektiverad produktion, i vilken digitalisering utgör en viktig pusselbit leder till minskad materialförbrukning och minskade avfallsströmmar.
Uusiutuvien energialähteiden käyttö 5 5
Intressekartläggningen påvisar tydligt teknikens koppling till framtida energisystem. Förnyelsebara energikällor nämns kanske inte explicit, men däremot t.ex. övervakningsmöjligheter kopplade till 5G. Framtida distribuerade energisystem med kraftiga inslag av förnyelsebar energi kommer att kräva flexibla och detaljerade övervakningsmöjligheter.
Paikallisen elinkeinorakenteen kestävä kehittäminen 10 10
Hanke tukee datan nopeaa siirtoa erilaisissa sovelluksissa, ja tämä vuorostaan mahdollistaa eri järjestelmien kokonaisoptimointia ja hallintaa esim. kulutuksen sekä päästöjen osalta. Yrityksille tämä tarkoittaa sitä, että tarjoutuu mahdollisuus uusien sovelluksien tai palveluiden testaamiseen laboratorioympäristössä, mikä taas mahdollistaa uuden liiketoiminnan kehittämisen.
Aineettomien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen 9 9
Om man ser projektresultaten och verksamheten som produkter och tjänster är allt som åstadkoms i projektet av immateriell karaktär (bortsett från hårdvaran i laboratoriet)
Liikkuminen ja logistiikka 8 8
Redan av intressekartläggningen framgår teknikens relevans för logistik- och positionering, maritima tillämpningar, etc.
Sosiaalinen ja kulttuurinen kestävyys sekä yhdenvertaisuus
Hyvinvoinnin edistäminen 2 7
5G-hankkeet lisäävät alueen yritysten henkilökunnan osaamista ja vahvistavat heidän työelämävalmiuksiaan, ja siten turvaavat tulevaisuuden työuran positiivista jatkumoa.
Tasa-arvon edistäminen 5 5
Digitaliseringen av industrin innebär att könssegregation baserad på fysiska förutsättningar sakta fasas ut.
Yhteiskunnallinen ja kulttuurinen yhdenvertaisuus 5 5
Högskolebaserad utvecklingsverksamhet präglas av en internationell arbetsmiljö, där projektuppgifter på högskolor ofta innebär den första kontakten med finländskt arbetsliv för många med annan kulturell bakgrund.
Kulttuuriympäristö 0 0
Ingen koppling är inplanerad.
Ympäristöosaaminen 5 5
Det är möjligt att test- och pilotverksamheten kommer att omfatta applikationer med direkt koppling till miljökompetens. Dock bör samtidigt konstateras att sådana inte finns omnämnda i intressekartläggningen gjord inför ansökningsprocessen.

9 Loppuraportin tiivistelmä

Projektin tavoitteena oli tutkia ja kehittää 5G-teknologiaa teolliseen käyttöön testaamalla ja pilotoiden 5G-teknologiaan perustuvia ratkaisuja. Tavoitteena oli tuottaa tuloksia todelliseen teolliseen käyttöön erilaisten käyttötapojen ja tarpeiden pohjalta. Projekti perusti 5G-testilaboratorion Technobothnian tutkimuslaboratorion tiloihin erillisen investointiprojektin kautta.

Projekti jaettiin neljään työpakettiin:

1. 5G-laboratorion perustaminen
2. Yhteistyö ja jatkokehitys
3. Testaus ja pilotointi
4. Projektin hallinta


1. 5G-laboratorion perustaessa hankittiin 5G-teknologiaa. Tähän sisältyi 5G-tukiasema, 5G-moduulit ja USB-sovittimet sekä SIM-kortit. Hankimme myös yhden LTE- ja yhden 5G-taajuuskaistan Traficomilta. Lisäksi opimme käyttämään ja konfiguroimaan tukiasemaa.


2. Yhteistyössä ja jatkokehityksessä mainostettiin 5G-laboratoriota ja sen etuja ja palveluita suoraan potentiaalisille kiinnostuneille yrityksille ja yleisesti. Järjestettiin avoimet ovet ja avoin seminaari, johon osallistui yli 50 henkilöä, minkä jälkeen löydettiin lisää kiinnostuneita tahoja. Osallistuimme eri tapahtumiin ja julkaisimme erilaisissa verkkolehdissä (esim. Traficom).


3. Testauksessa ja pilotoinnissa erilaisten käyttötapojen perusteella luotiin työkaluja ja visualisointeja, jotka helpottavat laboratorion käyttöä sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Yksi laajemmista ja tärkeimmistä työkaluista on käyttäjäystävällinen käyttöliittymä, joka tarjoaa yleiskatsauksen 5G-verkon liikenteeseen, kuten kaistanleveyteen, viiveisiin jne. Samalla perusteella luotiin mobiilisovellus, joka sallii myös tarkan signaalin voimakkuuden paikallistamisen ja kartoittamisen. Technobothnian laboratorioissa käyttäjälaitteiden sijaintia varten suunniteltiin interaktiivinen kartta. Kartat tukevat GNSS/UWB-pohjaista seurantaa. Muita seurantamenetelmiä tutkittiin, mutta niitä ei vielä otettu käyttöön. Tämä sovellus oli tarkoitettu integroitumaan 5G-sijaintitietoihin, kun se tulee saataville laitteiden seuraamiseksi 5G-spesifisten signaalien perusteella.

5G-verkkoon rakennettiin virtuaali- ja lisätyn todellisuuden streaming-demo. Projektin aikana laboratoriota käytettiin mittaamaan vasteaikoja ja viestinnän luotettavuutta, mikä johti tieteelliseen tutkimusartikkeliin otsikolla "5G Communication Infrastructure for Smart Grids: A Protection Use Case". Novian maanmittausohjelman tiimin jäsenet loivat raportin 5G:n käytöstä maanmittauksessa. Raportissa luetellaan maanmittauslaitteet, jotka ovat yhteensopivia 5G-teknologioiden kanssa.


4. Projektin hallinnassa olemme pyrkineet minimoimaan hallinnollisia tehtäviä, voidaksemme keskittyä asiantuntijatyöhön. Tärkeimmät hallinnolliset tehtävät, kuten aikataulutus, edistymisen ja talouden seuranta sekä ohjausryhmän kokoukset, on hoidettu projektipäällikön toimesta, vapauttaen tekniset asiantuntijat hallinnollisesta työstä.

Ohjausryhmän kokouksia on pidetty neljännesvuosittain, keskittyen korkean tason edistymiseen sekä resurssi- ja talousaiheisiin.